دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / خانه داری /

چگونه به‌صورت صحیح و طولانی مدت از گردو پوست دار و مغز گردو نگهداری کنیم؟ 

یکشنبه، 20 شهریور 1401
گردو یکی از مغزهای محبوب و بسیار مفید است اما اگر از گردو با پوست و مغز آن به خوبی نگهداری نکنید، در مدت زمان کوتاه تازگی و کیفیت خود را از دست می‌دهند. در ادامه با نحوه نگهداری گردو در خدمت شما خواهیم بود. همراه ساعد نیوز باشید.

طرز نگهداری گردو پوست دار

گردو یکی از انواع مغزها است که سرشار از مواد مغذی است و آنتی اکسیدان های موجود در آن برای سلامتی بدن فواید زیادی دارند.اگر به گردو علاقمند هستید و مقدار زیادی گردو تهیه نموده اید، برای نگهداری از این مغز خوشمزه با پوست یا بدون پوست به روش هایی که در این بخش از ساعد نیوز آورده ایم، عمل کنید. برای نگهداری گردو با پوست به روش زیر عمل نمایید:

  • جدا کردن پوست سبز گردو: گردو در زمان چیده شدن از درخت، یک پوسته سبز در اطراف خود دارد. جدا نکردن پوست سبز گردو سبب می شود مغز گردو به مرور جمع شده، رنگ آن سیاه و کیفیت و طعم آن تغییر نماید.
  • خشک کردن گردو: بعد از جدا نمودن پوست سبز گردو، آنها را حدود 3 الی 4 روز زیر نور مستقیم آفتاب یا غیرمستقیم در یک محیط باز بگذارید تا خشک شود.
  • قرار دادن گردوها در محیط خشک: بعد از خشک شدن گردوها، آنها را در یک کیسه پلاستیکی و یا ظرف دربسته بریزید، درب آن را محکم ببندید و در یک محیط خشک قرار دهید، اگر گردو به خوبی خشک نشود و یا بعد از خشک شدن در جای مرطوب نگهداری شود، بعد از مدتی ممکن است مغز گردو کپک بزند و خراب شود.
  • قرار دادن گردوها در جای خنک: گرما، سبب کاهش چربی و مرغوبیت گردو محسوب شده و دشمن گردو محسوب می شود. انبار، پشت بام یا کابینتی که محیطش خشک و خنک باشد هم برای نگهداری گردو گزینه های خوبی هستند.
  • قرار دادن گردوها با فاصله از زمین و دیوار: برای اینکه رطوبت یا موجودات موذی امکان راهیابی به داخل کیسه گردو را نداشته باشند، کیسه را در انبار یا پشت بام با فاصله از زمین و دیوار قرار دهید.
  • برای افزایش ماندگاری و حفظ تازگی گردو با پوست، لزومی ندارد حتما آن را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.
  • اگر گردوها را نشکنیم و در جای خشک بگذاریم، ماندگاری بالایی خواهد داشت و تا یک سال ماندگاری خواهد داشت.

طرز نگهداری مغز گردو در یخچال و فریزر

نگهداری مغز گردو از گردو با پوست سخت تر و حساس تر است. اگر مغز گردو به درستی نگهداری نشود، ممکن است خیلی زود عمر آن تمام شده و خراب شود؛ مثلا رنگ مغز گردو در صورت قرارگیری طولانی مدت در معرض نور، ممکن است تغییر کند، طعم آن در صورت قرارگیری در معرض غذاها و مواد غذایی بودار ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد و هم چنین کیفیت و طعم مغز گردو در صورت قرار گرفتن در معرض گرما و رطوبت کاهش می یابد.

اگر می خواهید مغز گردو را نگهداری کنید، برای نگهداری از مغز گردو به روش زیر عمل کنید:

  1. گردوها را بشکنید و مغز کنید.
  2. مغز گردو را در یک ظرف سربسته یا کیسه پلاستیکی قرار داده، درب آن را طوری ببندید که هوا وارد آن نشود.
  3. مغز گردو را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.
  4. نگهداری مغز گردو در فریزر باعث می شود که گردو حتی تا یک سال بعد هم هم چنان تازگی و کیفیت خود را حفظ کند.
  5. نگهداری گردو دور از مواد بودار گردو می تواند بوی مواد اطراف خود را جذب کند و این مسئله باعث تغیر بو و طعم گردو می شود خصوصا اگر گردو مغز شده باشد بنابراین مغز گردو را دور از موادی مانند سیر، پیاز، پیازداغ فریز شده، پیازچه و… قرار دهید
  6. نگهداری گردو در آب نمک اگر حجم قابل توجهی مغز گردو خریداری کرده اید می توانید آن را در آب نمک نگهداری و مصرف کنید در این روش می توانید یک کیلو مغز گردو را در بطری شیشه ای ریخته و بطری را با آب پر کنید به شکلی آب تا سطح گردوها برسد و سپس 2 قاشق چای خوری نمک به آن اضافه کرده و پس از 24 ساعت که در دمای اتاق بماند قابل استفاده است و می توانید به یخچال منتقل کنید
  7. نگهداری مغز گردو آسیاب شده یک روش مناسب برای نگهداری طولانی مدت مغز گردو آسیاب کردن آن است و در این روش می توانید گردو را در اندازه دلخواه خورد و حتی آسیاب کنید مزیت نگهداری گردو به شکل خورد شده یا آسیاب این است که حداقل فضا را اشغال می کند و شما می توانید حجم قابل توجهی مغز گردو را در صورت کمبود جا پس از آسیاب کردن در یک ظرف کوچک برای طولانی مدت نگهداری کنید نکته دیگر این است که گردوی آسیاب شده هیچ محدودیت مصرفی ندارد و شما می توانید از گردوی آسیاب شده به همان شکلی که از مغز گردو سالم استفاده می کنید در اکثر موارد بهره ببرید

نکات مهم در نگهداری گردو

  • نگهداری مغز گردو از گردو با پوست سخت تر و حساس تر است.
  • اگر مغز گردو به درستی نگهداری نشود، ممکن است خیلی زود عمر آن تمام شده و خراب شود.
  • کیفیت و طعم مغز گردو در صورت قرار گرفتن در معرض گرما و رطوبت کاهش می یابد.
  • رنگ مغز گردو در صورت قرارگیری طولانی مدت در معرض نور، ممکن است تغییر کند.
  • طعم مغز گردو در صورت قرارگیری در معرض غذاها و مواد غذایی بودار ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.

گردوی کهنه شده

بسیاری از تولیدکنندگان یا عرضه کنندگان گردو برای ماندگاری بیشتر آن از مواد نگهدارنده استفاده می­کنند. این مواد سبب تغییر در ترکیبات مغز گردو شده که در نهایت منجر به فاسد شدن آن می­شوند و پس از مصرف، مسمومیت های غذایی را به همراه دارد. اگر روی مغز­های گردو اثراتی از کپک را مشاهده کردید بهتر است هرچه سریع­تر آن ها را دور بریزید. فارغ از اینکه کپک زدن مغز­ها سبب می­شود که دیگر نتوانید آن را مصرف کنید، هاگ هایی که به واسطه­ این کپک ها وارد هوا می­شوند با ورود به ریه ممکن است سبب بروز بیماری های عفونی یا آسم و بروز حساسیت و آلرژی های خطرناک شوند. خوردن گردوی کهنه سبب ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن می­شود که این عمل در نهایت باعث بروز مشکلاتی بسیار جدی برای بدن خواهد شد.

امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
مراحل سابمیت مقاله
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI