دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / رپورتاژ آگهی /

چگونه در بازار بورس حرفه ای شویم؟ 

شنبه، 14 فروردین 1400
ساعدنیوز: برای اینکه در بازار بورس حرفه ای شوید و سود بیش تر و زیان کم تری را تجربه کنید باید مانند افراد حرفه ای این حوزه عمل کنید. اما افراد حرفه ای چگونه عمل می کنند؟ نخست باید بدانید که افراد حرفه ای از دانش بالایی در حوزه ی بازار های مالی برخوردارند و برای بروز کردن دانش خود در کلاس ها و وبینار آموزش بورس شرکت می کنند.

برای اینکه در بازار بورس حرفه ای شوید و سود بیش تر و زیان کم تری را تجربه کنید باید مانند افراد حرفه ای این حوزه عمل کنید. اما افراد حرفه ای چگونه عمل می کنند؟ نخست باید بدانید که افراد حرفه ای از دانش بالایی در حوزه ی بازار های مالی برخوردارند و برای بروز کردن دانش خود در کلاس ها و وبینار آموزش بورس شرکت می کنند.

کاری که افراد حرفه ای انجام میدهند به سه مورد خلاصه می شود. این افراد با روش های تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار را تحلیل می کنند و بصورت پیوسته بازار بورس را رصد می کنند.

دو مورد تحلیل تکنیکال و بنیادی از حوصله ی بحث خارج است و هر کدام نیاز به آموزش های خاص خود را می طلبد اما برای رصد بازار توجه به نکات زیر ضروری است.

توجه به شاخص های بورس

با توجه و بررسی شاخص های بورس می توان گذشته و حال بورس را بررسی کرد و توسط داده های بدست آمده و با روش های تحلیل نمودار شاخص ها در مورد آینده ی بازار بورس پیش بینی های دقیقی انجام داد.

همواره شاخص های بورس را بررسی کنید و توسط نمودار ها نقاط سعود و سقوط نمودار را بررسی کنید. با این کار و با تحلیل نموداری شاخص ها می توانید رفتار بازار را در بازه های زمانی مختلف بدست آورید تا بتوانید پیش بینی دقیق تری از آینده ی بازار بدست آورید.

تعدادی از شاخص هایی که می توانید بررسی و تحلیل کنید عبارت اند از:

  • شاخص کل
  • شاخص کل هم وزن
  • شاخص صنعت و شاخص مالی
  • شاخص سهام شناور
  • شاخص بازار اول و بازار دوم

توجه به شاخص کل و شاخص کل هم وزن

شاخص کل اثر تغییرات تمام شرکت های بورسی است و اندازه ی شرکت در این شاخص مهم است. هر شرکت به اندازه ی سرمایه ی خود در این شاخص اثر گذار است.

اما شاخص کل هم وزن بیانگر تغییرات ارزش تمام شرکت های بورسی بدون توجه به اندازه و سرمایه ی آن هاست و تمام شرکت ها تاثیر برابری در این شاخص دارند.

با توجه به این توضیحات بالا, اگر شاخص کل هم وزن منفی باشد به این معناست که اکثر شرکت های بزرگ بورس منفی هستند.

در زمان مثبت بودن شاخص کل سرمایه گذاری در شرکت های بزرگ کار معقولی است و بهتر است که 50 شرکت برتر بورس و 30 شرکت بزرگ بورس را بررسی کنید و از بین آن ها بهترین ها را انتخاب کنید و سرمایه ی خود را در چندین شرکت سرمایه گذاری کنید تا ریسک سرمایه گذاری شما کاهش پیدا کند.

توجه به حجم معاملات

یکی دیگر از موارد مهم در رصد بازار بورس توجه به حجم معاملات هر سهم است. معمولا در سهم هایی که حجم معاملات پایین است در زمان فروش سهم دچار مشکل می شوید و خریداری برای آن وجود نخواهد داشت و اگر سهم منفی باشد ممکن است ضرر های هنگفتی متحمل شوید.

توجه به سهام داران خرد و عمده

به سهامداران اصلی یک شرکت که بخش عمده ای از سهام شرکت را در اختیار دارند و با تصمیمات خود می توانند روند قیمت ارزش سهم را تغییر دهند سهام دار عمده می گویند.

همچنین به سهام داران حقیقی یک شرکت که هدف از خرید سهام, سود بیش تر است و در نهایت سهام خود را می فروشند سهام دار خرد و به سهامی که در اختیار سهام داران خرد است, سهام شناور می گویند.

نکته ای که در انتخاب یک سهم باید به توجه کنید این است که حجم سهام شناور از حجم سهام داران عمده بیش تر باشد. اگر سهامداران عمده قدرت بیشتری داشته باشند با تصمیمات خود روند مثبت یا منفی بودن سهام را تغییر می دهند و در این میان فقط سهام داران خرد متحمل ضرر و زیان می شوند. شرکت هایی مثل شرکت ارزش سهام وجود دارند که در این زمینه به مشتاقان مشاوره می دهند.

توجه به سود و زیان انباشته شرکت

اگر سود انباشته ی یک شرکت زیاد باشد، از آن در زمینه ی توسعه ی شرکت و خرید تجهیزات جدید استفاده می شود که سبب افزایش سود دهی شرکت می شود.

در مورد شرکت هایی که سود انباشته ی آن ها رقم قابل توجهی است تحقیق کنید و آن ها را شناسایی کنید.

مهارت تابلو خوانی

یکی از مهارت های مهم افراد حرفه ای در بورس مهارت تابلو خوانی سهم های مختلف است. با مراجعه به وب سایت tsetmc می توان انواع تابلو های بورسی را مشاهده و تحلیل کرد.

در ابتدایی ترین حالت باید بتوانید تابلوی شاخص های بورس را در صفحه ی اصلی وب سایت tsetmc بخوانید و در مورد هر سهم نیز توانایی خواندن و درک تابلوی اصلی آن را داشته باشید.

سخن پایانی

با تعدادی از مواردی که باید در رصد بازار بورس به آن ها توجه کنید آشنا شدیم و به بررسی اجمالی هر کدام پرداختیم. حرفه ای شدن در بورس نیازمند دانش کافی و تلاش ویژه ای در این زمینه است و برای این کار باید موارد مختلف را بررسی و تجربه کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس
(فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ...
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
ماجرای تسبیح رایگانی که به زائران حج امسال هدیه داده می شود!
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت!
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟