ساعدنیوز
ساعدنیوز

موکت پرز بلند یا پرز کوتاه؟ مسئله این است

  چهارشنبه، 19 مرداد 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
موکت پرز بلند یا پرز کوتاه؟ مسئله این است
موکت ها از گذشته های دور مهمان خانه های ما بوده اند، اگر چه کفپوش های مدرن و متنوع برای پوشاندن کف پرطرفدار است اما هیچ کدام برای ایجاد احساس آرامش قابل قیاس با موکت ها نمی باشد. موکت ها انواع مختلفی دارند که پیش تر در رابطه با مزایای آن ها با شما صحبت کرده ایم اما امروز به بررسی مزایا و معایب موکت پرز بلند در فضاهای مختلف می پردازیم .

در رابطه با تهیّه، اجرا و نصب موکت در فضای مورد نظرمان در ابتدا باید نیازهای خود را مشخّص کنیم و با توجّه به آنها اقدام به خرید موکت برای فضای مورد نظر خودمان کنیم. پس ناگفته پیداست باید با توجّه به فضایی که می خواهیم موکت را در آن نصب و اجرا کنیم، ویژگی های موکت را مدّ نظر قرار دهیم.آنچه مشخّص است این است که موکت مورد نظر برای اتاق کودک و فضاهایی از این دست، متفاوت و متمایز است با فضاهای اداری، اتاق کار و سایر بخش های خانه.ما در این مقاله بر آنیم تا مزایا و معایب موکت پرز بلند و پرز کوتاه را به عنوان دو دسته اصلی موکت های موجود در بازار مورد توجّه و بررسی قرار دهیم.علاوه بر پرز بلند بودن یا پرز کوتاه بودن موکت، عوامل دیگری نیز در انتخاب شما خریداران عزیز و کاربران محترم تاثیر گذار خواهند بود. به عنوان مثال، تراکم موکت و الیاف به کار رفته در آن هر دو نقشی تعیین کننده در نوع کاربری موکت دارند. از عوامل مهمّ دخیل دیگر می توانیم به زیره و بکینگ موکت نیز اشاره کنیم که نقشی تعیین کننده در این راه دارند.

موکت پرز بلند چیست؟

موکت پرز بلند یا موکت تافتینگ ، نسل جدیدی از موکت نمدی و موکت کبریتی است. اما تفاوت اصلی این نوع موکت با موکت های قدیمی، اندازه طول نخ بافت یا پرزهای آن است. پرزهای موکت پرز بلند نسبت با موکت های ساده همانطور که از نامش مشخص است، بسیار بلندتر می باشد. شیوه بافت موکت پرز بلند متفاوت است و ماشین آلات خاصی آن را تولید می کنند.

موکت پرز بلند

مزایای موکت پرزبلند

موکت پرز بلند نسبت به موکت قدیمی مزایایی دارد. برخی از مزایای موکت پرز بلند عبارتند از:

  • فرش گونه بودن موکت پرز بلند

  • کیفیت مناسب موکت پرز بلند

  • عایق بودن موکت پرز بلند

  • ایمن بودن موکت های پرز بلند

  • رنگ ثابت موکت پرز بلند

فرش گونه بودن موکت پرز بلند موکت پرز بلند مانند فرش است و می توان از آن به عنوان جایگزین فرش ماشینی استفاده کرد. نرمی موکت پرز بلند و انسجام و کیفیت بافت ایم موکت بسیار بالاست و به این دلیل به آن فرش موکت نیز گفته می شود. در برابر فشار اجسام سنگین مقاومت زیادی دارد و ساییده نمی شود. به علاوه لطیف، نرم و راحت است و پرز نمی دهد.

عایق بودن موکت پرز بلند موکت پرز بلند یک عایق بسیار عالی برای صداست. الیاف بلند این موکت علاوه بر آنکه زیبا و لوکس هستند، صدای مزاحم محیط را کم می کنند. بنابراین پیشنهاد می شود اگر در مناطق شلوغ زندگی می کنید حتما در اتاق خواب از موکت پرز بلند استفاده کنید. به این ترتیب دکوراسیون جذاب و زیبایی خواهید داشت که آلودگی صوتی تا حد زیادی در آن کاهش یافته است. همچنین استفاده از موکت پرز بلند در طراحی شرکت ها نیز می تواند بسیار کاربردی باشد زیرا آرامش محیط کاری را حفظ می کند.

رنگ ثابت موکت پرز بلند موکت پرز بلند استاندارد طوری بافت شده که دوام و استحکام بسیار زیادی دارد. رنگ این موکت ها ثابت بوده و در برابر نور خورشید نیز الیاف آن تغییر رنگ نمی دهند. پس اگر از موکت پرز بلند در اتاق نشیمن یا پذیرایی و حتی اتاق خواب استفاده می کنید، به راحتی می توانید پرده ها را کنار بزنید و از نور طبیعی روز لذت ببرید.

معایب موکت پرز بلند

موکت پرز بلند به دلیل ساختار و الیاف آن دقیقا برخلاف موکت پرز کوتاه قدرت آشغال گیری کمتری داشته و در نتیجه نظافت آن دشوارتر است. مقاومت کوبشی موکت پرز بلند نیز در مقایسه با همتای پرز کوتاه خود کم است و در نتیجه، در اثر ضربات و حجم تردّد بالا الیاف موکت می تواند آسیب ببیند و رد و له شدگی در اثر وارد شدن ضربات بر سطح موکت باقی مانده و از عمر موکت ما آن بکاهند.

موکت پرز کوتاه چیست؟

موکت ها معمولا در ارتفاع پرز نیز متفاوت می باشند. به آن دسته از موکت هایی که ضخامت کمتری داشته و پرزهای کوتاه تری دارند، موکت پرز کوتاه گفته می شود. این نوع از موکت ها به دلیل داشتن پرزهای کوتاه و ضخامت کمتر معمولا حس راحتی را به افراد القا نمی کنند و راه رفتن و خوابیدن روی آن ها چندان خوشایند نیست. اما همین موکت های پرز کوتاه با تمام معایب شان مزایای بسیار زیادی دارند که موجب محبوبیت آن ها در میان مردم شده است. از دیگر معایب موکت های پرز کوتاه این است که ضخامت کمتر و پرزهای کوتاه تر ابن موکت ها سبب گشته که آن ها عایق چندان خوبی برای صدا، گرما و سرما نباشند. به همین خاطر خرید موکت پرز کوتاه گزینه مناسبی برای کسانی که در مناطق بسیار سردسیر کشور زندگی می کنند نمی باشد و ساکنین مناطق سردسیر باید از موکت پرز بلند، که ضخامت بیشتری داشته و عایق بهتری برای سرما می باشد، استفاده کنند.

موکت پرز کوتاه

انواع موکت پرز کوتاه

موکت های پرز کوتاه در طرح ها و رنگ های مختلف موجود می باشند. اگر قصد خرید موکت پرز کوتاه را دارید، پیش از اقدام به خرید بهتر است با انواع مختلف موکت ها آشنا شوید. برخی از انواع موکت های پرز کوتاه به شرح زیر می باشند:

  • موکت کبریتی: موکت های کبریتی از ابتدایی ترین موکت هایی بودند که وارد بازار شده و تا همین حالا مشتریان بسیاری را به خود جلب کرده اند. این نوع از موکت ها پرز کوتاهی دارند و همانطور که گفتیم برای راه رفتن و خوابیدن چندان راحت نیستند. یکی از اصلی ترین ویژگی های موکت کبریتی این است که این موکت ها بسیار ارزان هستند و به صورت منری به فروش می رسند.

  • موکت طرح دار: موکت های طرح دار در برخی موارد ممکن است پرز بسیار کوتاهی داشته باشند. اگرچه موکت های ساده و تکرنگ گزینه مناسبی برای بزرگ نشان داده خانه ها می باشند، اما برخی از طرح های زیبای موکت های طرح دار نیز می توانند منجر به بزرگ تر دیده شدن متراژ خانه ها شوند.

  • موکت نمایشگاهی: از آن جایی که موکت های نمایشگاهی در صورت داشتن پرزهای بلند می توانند موجب ایجاد ناراحتی به هنگام راه رفتن با کفش بر روی آن ها شوند، به همین خاطر این موکت ها پرزهای کوتاه دارند.

مزایای خرید موکت پرز کوتاه

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، موکت های پرز کوتاه ضخامت کمی دارند و عایق خوبی برای سرما و صدا نمی باشند. اما این نوع از موکت ها بدون مزیت نیز نیستند. پیش از اقدام به خرید موکت پرز کوتاه بهتر است با مزایای آن بیشتر آشنا شوید و با رضایت و اطمینان کامل اقدام به خرید نمایید. برخی از مزایای موکت پرز کوتاه به شرح زیر هستند:

  • شستشوی آسان: موکت های پرز بلند معمولا شستشوی دشوارتری نسب به موکت های پرز کوتاه دارند و به سادگی تمیز می شوند. به همین خاطر نیز موکت های پرز کوتاه گزینه مناسبی برای خانه های که فرزند کوچک دارند، نمی باشند. این خانه ها به دلیل وجود کودکان در آن ها مدام در معرض آلودگی و کثیفی می باشند و بهتر است زود شستشو و تمیز شوند.

  • بزرگ تر شدن خانه با خرید موکت پرز کوتاه: موکت های پرز کوتاه باعث می شوند که فضای خانه های کوچک، بزرگ تر و باز تر دیده شوند. رنگ های روشن این نوع از موکت ها، بزرگ تر دیده شدن خانه را دو چندان می کنند.

  • کفپوش با دوام: موکت ها از هر نوعی جزء کفپوش های با دوام به حساب می آیند. اگرچه ضخامت کم موکت های پرز کوتاه می تواند باعث پوسیدگی زودرس موکت ها شوند، اما بسیاری از موکت های پرز کوتاه با الیاف با کیفیت در بازار موجود می باشند که از دوام بسیار بالایی برخوردارند.

  • ست شدن رنگ ها با سایر رنگ های دکوراسیون: از آن جایی که این نوع از کفپوش ها معمولا در رنگ های روشن مورد استفاده قرار می گیرند، رنگ های روشن به سادگی با همه چیز ست می شوند و همچنین دست شما را در انتخاب دکوراسیون مناسب خود باز می گذارد.

  • گزینه مناسب برای ادارات و مراکز دولتی: از آن جایی که موکت های پرز کوتاه معمولا ضخامت پایینی دارند و جلوه ای رسمی به ادارات و مراکز دولتی می بخشند، گزینه بسیار مناسبی برای کفپوش کردن ادارات، مراکز دولتی، لابی و از این قبیل مکان ها می باشند.

معایب موکت پرز کوتاه

پیشتر به بسیاری از معایب اصلی موکت پرز کوتاه اشاره کردیم. اصلی ترین عیب آن ها راحت نبودن و حس ناخوشایند راه رفتن و خوابیدن روی آن هاست. برخی دیگر از مزایای موکت پرز کوتاه عبارتند از:

  • عدم راحتی به هنگام راه رفتن و خوابیدن روی آن ها

  • ضخامت پایین و میزان عایق بودن کمتر

  • کیفیت و دوام کمتر نسبت به موکت های پرز بلند

همانطور که می بینید، معایب موکت پرز کوتاه بسیار کمتر از مزایای آن می باشد و همین موضوع نیز خرید موکت پرز کوتاه را رایج تر و محبوب تر نموده است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (125 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (104 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (87 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (42 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (36 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (36 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (33 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (31 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (30 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (26 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پیغمبر به پسره گفت مادر پیرتو شوهر بده گفت نمیشه اون حتی نمیتونه راه بره و مادره زد تو سر پسرش که خفه شو تو بهتر میفهمی یا پیغمبر +ویدئو😂👌 (24 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (24 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (23 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ مناطق دوردست برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم که توجه همه رو به خودش جلب کرد+عکس/ فقط نگاه های فرزاد حسنی (تصاویر) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق ماجرای عاشقانه پسر میوه فروش صداتو و بغض شدید کیایی و امیرمهدی ژوله/ صدای بهشتی پسر حنجره طلای ایرانی با آهنگ تنهاترین عاشق+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستای صافکار در تعمیر ماشین مشتری حماسه ساز شد+عکس/استاد ببخشید دفتر صد برگ برای نوشتن جزوه کافیه😂 رونمایی از 4 قلوهای تو راهی مژده لواسانی و اسم های زیباشون/ خدا از الان حفظشون کنه+ویدئو ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری آرزوی محال پدر غزل بدیعی و رضا داوودنژاد برای بچه دار شدنشان/ 10 تا بچه هم کمه!+فیلم رونمایی از تیپ باکلاس و شیک دامادی فرهاد شهریزی، سنجر سریال گیلدخت / مبارکا باشه+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از آوازخوانی ترانه سریال پس از باران توسط پسر شمالی/ ماشالا چه صدایی!+فیلم خادمی ثریا قاسمی، خانم گل گیلدخت با چادر نماز سفید در صحن حرم امام رضا(ع)+عکس (ویدئو) دوربین مخفی این پسر خوش ذوق با سرکار گذشتن مردم/فقط واکنش مردم دیدنیه!!😂 آخرین عکس تهیه کننده ایرانی و همسر جوانش سارا صوفیانی قبل از ترک ایران/ زوجی که 28 سال اختلاف سنی دارند!+عکس لهجه اصفهانی بانمک و مسلط احمدرضا عابدزاده که به لطف داشتن همسر اهل اصفهان یاد گرفته +ویدیو/ فقط عرض ارادت آخرش! گریم معرکه آزیتا حاجیان و اکبر عبدی در نقش های ماندگار عجوزه پیر و پسرش/ اصلا قابل شناسایی نیست+عکس خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای حل مشکل درختان شهرداری حماسه ساز شد/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس😆 عرض ارادت منحصربفرد روسای جمهور دوره‌های مختلف به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ روحانی، احمدی نژاد و... استفتاء از رهبری درباره چند همسری و نظر قابل تامل ایشان/خدا یکی محبت یکی یار یکی +فیلم سالن زیبایی اختصاصی همسر شاهرخ استخری داخل خونه شیک و لوکسشون در بلژیک/ مامان هنرمند داشتن نعمتیه+عکس (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ رونمایی داریوش فرضیایی از روسری منجق دوزی شده و گردنبند زیبای مادرش/ خوشگل موحنایی دوست دارم حسابی+ویدیو داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی (ویدئو) ربات کوزت وارد بازار شد/ چقدر یکی از اینا تو هر خونه‌ای لازمه😂 بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...