چگونه گوشی هک شده را نجات دهیم

  سه شنبه، 08 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه گوشی هک شده را نجات دهیم
اطلاع از این که کسی برخلاف میلتان به گوشی شما دسترسی پیدا کرده می‌تواند ترسناک باشد. همه ما اطلاعات مهم و شخصی بسیار زیادی را در گوشی خود نگهداری می‌کنیم. کارهای بانکی انجام می‌دهیم، با دوستان و خانواده صحبت می‌کنیم، و اطلاعات شخصی را با دیگران تبادل می‌کنیم. در چنین شرایطی، امنیت گوشی بسیار حائز اهمیت می‌شود.

از کجا بدانیم تلفن ما ویروسی شده یا از کجا بفهمیم هک شدیم ؟

ویروس ها و روش های هک در سیستم عامل اندروید مرتب تغییر می کنند و هیچ وقت به یک صورت باقی نمی مانند. گاهی صفحه ی پاپ آپ چیزی بیش از یک صفحه نیست که سعی می کند شما را وادار به کلیک کردن بر روی لینکی کند که در نهایت به ویروسی شدن گوشی ما منجر می شود.

این موارد نشانه هایی هستنند که نشان می دهد سیستم عامل گوشی شما مشکل دارد یا هک شده است.

  • تبلیغات و صفحات پاپ اپ اتفاقی
  • پاپ آپ های درروغین و خطرناک
  • کند شدن دستگاه
  • استفاده ی غیر قابل توضیح از دیتای اینترنت گوشی
  • کرش کردن مرتب برنامه ها
  • نصب شدن ناخواسته ی برنامه ها
  • مصرف شدید باطری

یکی از نشانه های ویروسی و یا هک شدن تلفن هوشمند اندرویدی شما پاپ آپ ها هستند. اگر صفحات محاوره ای دیوانه کنند ای مانند تصویر بالا می بینید، مشکلی برای تلفن تان به وجود آمده. این صفحات گاهی با سر و صدا همراه هستند و به شما اجازه نممی دهند آن ها را ببندید. اگر این اتفاق برایتان افتاد، دکمه ی هوم را فشار دهید و تمام برنامه های در حال اجرا را ببندید. سعی کنید بر روی هیچ چیزی در مرور گرتان کلیک نکنید.

در همین حین، پاپ آپ ها چیزی بیشتر از پاپی که سعی می کنند شما را مجبور کنند بر روی لینکی خطرناک کلیک کنید و یا آنتی ویروس خریداری کنید نیستند.

از نرم افزارهای آنتی ویروس استفاده کنید

تعداد زیادی برنامه آنتی ویروس خوب برای همه سیستم عامل ها طراحی شده است. استفاده از این نوع نرم افزار شما را از حملات احتمالی خارجی محافظت می کند. نسخه های رایگان موجود هستند اما محافظت برتر با برچسب قیمت همراه خواهند بود.

گوشی خود را به روز نگه دارید

به روزرسانی های منظم باعث می شود امنیت گوشی در وضعیت مناسب حفظ شود. شما باید سیستم امنیت گوشی خود را تا حد امکان به روز نگه دارید. ممکن است دردسرساز به نظر برسد، اما نادیده گرفتن این به روزرسانی در دراز مدت برای شما هزینه به همراه خواهد داشت. نیم ساعت یا بیشتر وقت بگذارید و گوشی خود را به روزرسانی کنید.

صورت حساب گوشی خود را بررسی کنید

اگر گوشی شما هک شده باشد، متوجه یک صورت حساب ماهانه بالاتر از حد معمول خواهید شد. فعالیت اضافه به احتمال زیاد هزینه داده شما را بالا خواهد برد. جزئیات قبض تلفن را از اپراتور دریافت کرده و آن را با دقت بررسی کنید. در تماس بودن با ارائه دهنده خدمات، می تواند از هزینه های اقتصادی شما جلوگیری کند.

بازگشت به تنظیمات کارخانه

این کار باید آخرین راه حل باشد. بازگشت به تنظیمات کارخانه تمام داده های گوشی شما را پاک خواهد کرد و آن را به حالت اولیه و تنظیمات پیش فرض بازمی گرداند. عکس های شما، تنظیمات و تمام چیزهای دیگر پاک خواهند شد. در این صورت، هر گونه برنامه هک به همراه تمام فایل های شما از گوشی حذف خواهد شد.

را ه هایی برای جلوگیری از هک شدن در آینده

فعال بودن حال حاضر شما مانع از حملات آینده به گوشی شما می شود. در ادامه چند روش برای محافظت از دستگاه خود را مشاهده خواهید کرد:

بلوتوث را هنگامی که در حال استفاده از آن نیستید خاموش کنید: بلوتوث یک راه متداول برای هکرهاست تا به گوشی های هدف دسترسی پیدا کنند. در سال 2017 یک حمله گسترده تحت عنوان Blueborne رخ داد که از همین شیوه استفاده میکرد.

مراقب Wi-Fiهای عمومی باشید: اتصالات Wi-Fi باعث می شوند همه چیز کمی سریع تر اجرا شود. اما بهتر است از اینترنت شخصی خودتان استفاده کنید تا راه نفوذ مجرمان سایبری را بسته نگه دارید.

گوشی خود را به روز نگه دارید: به روز ماندن به این معناست که گوشی شما بهترین سیستم دفاعی قابل دسترس برای سیستم عامل را در اختیار دارد دارد.

فقط از برنامه های رسمی استفاده کنید: برنامه ها را فقط از فروشگاه های اپلیکیشن رسمی خریداری کنید. اپلیکیشن های خارج از این محدوده پر ریسک هستند و ممکن است مشکل ایجاد کنند.

از کلمات عبور قدرتمند استفاده کنید: با چیزی هوشمندانه یا بهتر است بگوییم چیزی عجیب که هیچکس نمی تواند آن را حدس بزند شروع کنید. از اطلاعات معمولی درباره خود مثل اسم، آدرس یا هرچیز دیگری که دیگران بتواند آن را حدس بزند، استفاده نکنید.

PhoneSpector چگونه می تواند کمک کند

اگر فکر می کنید بازگشت به تنظیمات کارخانه واجب است اما نمی خواهید همه چیز را از دست بدهید، بهتر است قبل از اینکه گوشی را تنظیم مجدد کنید، از فایل ها در جای دیگری نسخه پشتیبان (Back up) تهیه کنید. برنامه های نظارتی گوشی، همانند PhoneSpector، قابلیت ذخیره داده ها از گوشی هدف را دارند. این سیستم معمولا برای بازیابی اطلاعات یک گوشی آسیب دیده است. در هر صورت، اگر انتخاب کردید که به تنظیمات کارخانه برگردید، این نرم افزار به شما اجازه می دهد قبل از تنظیم مجدد گوشی، فایل های خود را در داشبورد کاربری ذخیره کنید. در این صورت شما همه تصاویر، مخاطبین، پیام ها، تماس ها و بقیه فایل ها را درحالی که گوشی پاکسازی شده است، از دست نمی دهید. بازگشت به تنظیمات کارخانه مطمئن ترین روش برای از بین بردن هک است. PhoneSpector با ارائه بستری برای تهیه نسخه پشتیبان، آن را به گزینه مناسب تری تبدیل می کند. همچنین یک روش جایگزین برای نظارت بر فعالیت های هک شدن گوشی به شما می دهد.

اقدامات احتیاطی پیش از موعد، به جلوگیری از حملات آینده کمک خواهد کرد. مراقب علائم هک شدن باشید. اگر به هک شدن گوشی خود پی بردید، بهتر است سریعا دست به کار شوید و اقدامی بکنید. PhoneSpector می تواند به تهیه نسخه پشتیبان از هر داده ای که نگران از دست دادنش هستید، کمک کند. بازگشت به تنظیمات کارخانه گوشی شما را 100% پاکسازی می کند. فقط قبل از انجام آن، فایل های مورد نظر خود را در داشبورد کاربری خود ذخیره کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (193 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (74 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (60 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (59 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (57 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (56 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (40 نظر) (فیلم) شهید امیرعبداللهیان: به ظریف خداقوت می‌گویم، از او آموختم / نیمه شب از او پیامک و ایمیل دریافت می‌کردیم (32 نظر) نگاهی به آشپزخانه و یخچال رونالدو ابر ستاره فوتبال/رونالدو: برگر و پیتزا هم میخورم تا پدر خسته کننده ای نباشم (28 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (27 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (26 نظر) نگاهی به بنفش پوش شدن بازیگران همراه با چهره ای خوشحال در حمایت از حسن روحانی+عکس/ از سحر دولتشاهی و الهام پاوه نژاد تا سروش صحت و امیر جعفری (23 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (21 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (14 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی احسان علیخانی برای تولد 37 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (13 نظر)