چگونه یک استودیوی خانگی مجهز داشته باشیم؟

  چهارشنبه، 29 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
چگونه یک استودیوی خانگی مجهز داشته باشیم؟
ساخت استودیو خانگی با هزینه پایین را می‌توان یکی از آرزوهای خواننده یا تنظیم کننده‌های تازه دانست. اگر تصمیم به ساخت استودیو خانگی دارید، برای موفق بودن باید از کسانی که با تجربه هستند کمک بگیرید یا اطلاعات دقیق در این باره را به دست آورید.

آیا قصد ساخت یک استودیو خانگی را دارید ؟ برای انجام این کار بهتر است چند ساعتی فکر کنید یا با چند نفر که روی شما و هنرتان شناخت دارند مشورت کنید. چون باید بدانید که به چه نوع استودیویی نیاز دارید؟ نحوه تجهیز و ساخت استودیو ها بستگی به سبک و نوع کار شما دارد، برای مثال استودیو ضبط صدا با استودیو آهنگ سازی فرق میکند و هر دو این استودیو ها با استودیو میکس و مسترینگ متفاوت می باشد.

امروزه بسیاری از جوانان قصد ساخت استودیو خانگی را دارند و فکر میکنند با داشتن یک استودیو خانگی میتوانند معروف شوند. اما باید دید این کار در کل درست است یا خیر ؟ برای ساخت یک استودیو خانگی در گام اول باید بدانید این استودیو را در چه حدی قرار است بسازید و چه استفاده ای از آن بکنید، بسیاری از افراد بعد از آموزش دیدن یک ساز آن هم در حد مبتدی به فکر خواندن آهنگ و ساخت موزیک ویدئو می افتند. در این زمان تصمیم میگیرند تا یک استودیو خانگی داشته باشند و برای این کار هم بسیار تلاش میکنند اما برای داشتن یک استودیو خانگی فقط مکان مهم نیست بلکه تجهیزات هم مهم است .

میکروفون در استودیو خانگی چگونه باید باشد؟

میکروفون خوب در ساخت استودیو خانگی بسیار تاثیر گذار است، در واقع 30% کیفیت صدای ضبط شده به میکروفون بستگی دارد که با این تفاسیر باید در خرید میکروفون بسیار دقت کنید، در خرید میکروفون به برند آن بسیار توجه کنید و به فروشگاه های معتبر بروید تا میکروفون تقلبی را به جای میکروفون اصل به شما نفروشند. لازم به ذکر است بدانید میکروفون هایی که در استودیو استفاده می شوند میکروفون های داینامیک میباشد چون صدا های ریز و فرکانس های پایین را به خوبی تشخیص میدهد.

چگونه استودیو خانگی را آکوستیک کنیم؟

برخی از افراد برای آکوستیک کردن استودیو خود ساده ترین راه را انتخاب می کنند.
این راه استفاده از شانه های تخم مرغ برای جلوگیری از ورود و خروج صدا می باشد؛ اما برخی دیگر از فوم های آکوستیک استفاده می کنند. استفاده از فوم های آکوستیک، یکی از بهترین گزینه ها برای صداگیری یک استودیو محسوب می شود؛ زیرا فوم آکوستیک نسبت به دیگر عایق های صدا قابلیت جذب صدای بالاتری را دارد و استفاده از آن برای پوشش دیوار و سقف استودیو ها، باعث افزایش کیفیت ضبط صدا می شود.

یکی از ویژگی های مهم آکوستیک کردن استودیو، حذف تمامی نویز های زمینه ای و انعکاس های صدا می باشد؛ در نتیجه صدای خروجی را با کیفیت و وضوح بیشتری دریافت خواهید کرد.
استودیو های حرفه ای، برای این که بتوانند یک خروجی با کیفیت داشته باشند، هزینه های زیادی را صرف مجهز کردن استودیو خود می کنند تا کیفیت صدا و کیفیت محصولی که ارائه می دهند، افزایش یابد و موجب توسعه کسب و کارشان شود. در استودیو های حرفه ای از بهترین آکوستیک ها برای جلوگیری از ورود صدا استفاده می شود.

کامپیوتر یا لپ تاپ برای ساخت استودیو خانگی

امروزه اکثر رایانه های موجود در بازار همگی توانایی کافی برای راه اندازی استودیو جهت ضبط خانگی را دارند. اما خوب است بدانید برای تهیه رایانه حداقل امکاناتی لازم چیست. رایانه خوب برای راه اندازی استودیو باید دارای پردازشگر پنتیوم ۳، اتلون یا دوران و ۱۲۸ گیگابایت رم باشد. داشتن کارت حافظه و حافظه خالی روی هارد دیسک یکی دیگر ویژگی های مهم دستگاه است که باید حدود 10 الی 20 گیگابایت حافظه خالی داشته باشد.

خرید کارت صدای مناسب برای ساخت استودیو خانگی

کارت صدا یکی از اجزای اصلی ساخت استودیو خانگی میباشد، لازم به ذکر است بدانید که کارت های صدا چند دسته می باشند که بهترین انتخاب برای ساخت یک استودیو خرید کارت صدا استودیو اکسترنال میباشد. لازم به ذکر است بدانید برای استودیو خانگی نیاز به خرید میکسر نیست البته این امر بر حسب نیاز و سلیقه شما میباشد.

برای ساخت استودیو باید لوازم دیگری را هم تهیه کنید که در کار شما بسیار تاثیر گذار می باشند برای مثال یکی از گزینه های بسیار مهم خرید اسپیکر مانیتور استودیو می باشد و یا باید یک آمپلی فایر تهیه کنید، البته که خرید لوازم جانبی مانند کابل میکروفون، پایه میکروفون و …… را هم باید در دستور کار خود قرار دهید.

نرم افزار مورد نیاز برای تدوین و بازتابش دیجیتال صدا

برای این که به راحتی کارهای مربوط به ضبط صدا یعنی ضبط، تدوین و بازپخش دیجیتال را انجام دهید به یک نرم افزار نیاز دارید. نرم افزارهای متفاوتی برای این کار وجود دارد که هر فردی با توجه به سلیقه خود و شرایط کاربری، نرم افزار مورد نیاز خود را انتخاب می کند. هنگام نصب نرم افزار تدوین، از طریق محیط گرافیکی رابطه مورد نیاز بین رایانه و سخت افزار ضبط دیجیتال صدا فراهم می شود.

این نرم افزارها به نام کارگاه صدای دیجیتال معروف هستند که امکانات مختلفی مانند ضبط چند یا یک لایه را به صورت همزمان و با کیفیت های مختلف، باز پخش همزمان لایه های ضبط شده صدا، جابجا کردن، بریدن، چسباندن، تکرار کردن، پاک کردن و غیره را برای شما فراهم می کند. به طور کلی، تمام کارهایی که می خواهید بر روی قطعه ضبط شده صدا انجام دهید با استفاده از نرم افزار قابل اجراست.

تهیه میکسر و پری امپ برای تقویت سیگنال

میکسر و پری امپ جهت تقویت سیگنال ضعیف به کار می رود که به راحتی از میکروفون یا سازه های مجهز به پیک آپ و از طریق کارت صدا به رایانه فرستاده شود. البته کارت صداهای حرفه ای ممکن است به پری امپ مجهز باشند. اما در صورت عدم داشتن، دستگاه پری امپ را باید به صورت جداگانه تهیه کنید و آن را بین مسیر میکروفون و کارت صدای رایانه قرار دهید.

گزینه دیگری که برای ساخت استودیو خانگی باید تهیه کنید میکسر صداست. میکسرهای صدا دارای دو یا چند ورودی صدا هستند که هرکدام از این ورودی ها به پری امپ مجهز می شوند. این وسیله برای ضبط دو یا چند سازه به صورت همزمان نیاز است.

دیگر تجهیزات لازم برای اجرای استودیو خانگی

برای ساخت استودیو خانگی به تجهیزات و لوازم بسیاری نیاز دارید که برای تهیه آن باید به یک مرکز معتبر تجهیزات موسیقی مراجعه کنید. در ادامه به تجهیزات و لوازم جانبی استودیو خانگی می پردازیم که اگر فکر می کنید به آنها نیاز دارید لیست وسایل مورد نیاز اضافه کنید.

صفحه پاپ

برای ضبط آواز به صفحه پاپ نیاز خواهید داشت. این صفحه موجب می شود از تولید صدای کوبنده هنگام ادای حروف هایی مانند “ب” و “پ” جلوگیری شود. عملکرد مفید دیگری که این صفحه دارد این است که از انتقال رطوبت دهان به میکروفون جلوگیری می کند. اگر تصمیم دارید برای ساخت استودیو خانگی خود یک میکروفون خوب با قیمت بالا تهیه کنید، حتماً صفحه پاپ را هم به لیست خرید وسایل اضافه کنید.

کابل میکروفون

کابل میکروفون برای برقراری اتصال میکروفون یا میکسر لازم است. این کابل را باید همراه با رابط اکس ال آر برای دو سر کابل به صورت نر و ماده تهیه کنید. معمولاً میزان کابل مورد نیاز برای اجرای استودیو خانگی حدود ۵ الی ۱۰ متر است. در صورتی که به کابل زیاد نیاز نداشته باشید می توانید به جای خرید کابل های ارزان از کابل های باکیفیت بهره مند شوید. البته این نکته را هم فراموش نکنید که کابل های خیلی ارزان ممکن است کیفیت صدا شما را پایین بیاورند. در صورتی که دوست ندارید این مشکل برایتان پیش آید از کابل های مرغوب نیوتریک استفاده کنید.

پایه میکروفون

یکی دیگر از لوازم جانبی برای اجرای استودیو خانگی پایه میکروفون است. پایه میکروفون در انواع و مدل های مختلف طراحی و تولید می شود که شما با توجه به کاربرد آنها باید مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید. معمولا پایه های صاف و بلند را برای استودیو خانگی انتخاب می کنند که این پایه ها برای نگه داشتن میکروفون های کاندنسر گزینه بسیار ایده آلی است. اما پایه های کوتاه تری هم وجود دارد که به راحتی می توان از آن ها برای نگه داشتن میکروفون در سطح پایین تر از زمین استفاده نمود.

اتاق استودیو خانگی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

مهم ترین مرحله برای ساخت استودیو خانگی انتخاب اتاق است. اتاقی که قرار است در آن ضبط انجام شود باید دارای خصوصیات خاصی باشد. در واقع محیط اطراف بر روی کیفیت قطعه ضبط شده بسیار تاثیرگذار است. یکی از مشکلات رایج در استودیوهای خانگی میزان نشت صداست. همچنین انعکاس صدا درون اتاق مشکلات بسیاری در روند ضبط صدا ایجاد می کند.

کاهش نشت صدا در استودیوی خانگی

لازم نیست از وسایل استودیوی گران قیمت برای کاهش نشت سطح صدا استفاده کنید ؛ می توانید خیلی ارزان یک اتاق را عایق صوتی کنید، فقط به چندتا از وسایل خانگی معمولی و کمی خلاقیت نیاز دارید تا یک تغییر اساسی در محیط ایجاد کنید.

یکی از عوامل مهم تعیین کننده در میزان نشت صداهای ناخواسته به اتاق ضبط، محلی است که استودیوی دیجیتال خانگی شما در آن واقع شده است. با توجه به این نکته شما باید دست به اقداماتی برای کاستن از این صداهای ناخواسته بزنید.

فرض کنید استودیوی خانگی ضبط صدای شما در یکی از اتاق های خواب یک خانه معمولی در مرکز شهر واقع شده است. اصلی ترین منبع نشت صدا به استودیوی شما درها، پنجره ها و کانال های تهویه هوا هستند. بهترین روش برای مهار نشت صدا از طریق پنجره ها دوجداره کردن آن هاست.

اگر چنین کاری از عهده شما خارج است، پوشاندن منافذ پنجره ها و نصب پرده هم می تواند به کاهش صداهای ناخواسته به داخل اتاق جلوگیری کند. درها هم بهتر است از جنس چوب یا فلز باشند.

با گرفتن درز درها و پوشاندن ورودی کانال های تهویه هوا هم می توانید تا حد زیادی از نشت صداهای ناخواسته به درون اتاق ضبط جلوگیری کنید.

اگر استودیوی شما زیر طبقه دیگری واقع شده است باید برای کاستن سروصدای راه رفتن آدم ها در طبقه بالا هم فکری کنید یا می توانید جوری برنامه ریزی کنید که کار ضبط را موقعی انجام دهید که کسی در طبقه بالا حضور ندارد.

البته این نکته را هم فراموش نکنید که نشت این صداهای ناخواسته تنها زمانی برای شما مشکل به وجود خواهند آورد که مشغول ضبط کردن صدای آواز یا سازهای آکوستیک (مثل گیتار آکوستیک) که صدای ضعیفی دارند هستید و مثلن موقع ضبط سازهایی که صدای بلندی دارند (مثل گیتار الکتریک و درامز (Drums)) وجود این صداها مشکلی برای ضبط به وجود نخواهند آورد.

یکی دیگر از منابع تولید صداهای ناخواسته وسایل تهویه هوا مثل کولرهای آبی، فن کوئل ها و پنکه ها هستند که باید موقع ضبط خاموش شوند. یخچال ها هم منبع تولید فرکانس های پایین صوتی هستند که بهتر است از اتاق ضبط خارج شوند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (440 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (240 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (192 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (173 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (160 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (113 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
تسلیت پزشکیان به خانواده های داغدار کارگران معدن طبس در بدو ورود به تهران
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW