کدام میکروفون ها برای ضبط صدا و ساخت استودیوی خانگی مناسبند؟

  سه شنبه، 28 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
کدام میکروفون ها برای ضبط صدا و ساخت استودیوی خانگی مناسبند؟
اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که می خواهید در خانه خود استودیوی خانگی داشته باشید، حتما این مطلب را بخوانید تا با میکروفن های مناسب برای ضبط صدا و ساخت استودیوی خانگی آشنا شوید.

بعد از اینکه تجهیزات موسیقی کوچک و کوچک تر شد ضبط خانگی رواج بیشتری پیدا کرد. رویکردهای ضبط به جایی رسید که استودیو های خانگی شکل گرفتند و این استودیوهای خانگی که قرار بود برای ساخت موسیقی های ساده و غیرعمومی بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند، محل ساخت خیلی از موسیقی های تجاری و موفق جهانی شد.

اما کیفیت مطلوب ضبط صدا نیاز به مهارت ؛ دانش، ابزار و تکنیکهای خاص خودش را به ویژه در استودیوهای خانگی دارد، بنابراین اولین گزینه می تواند انتخاب مناسب این ابزارها خصوصا انتخاب و شناخت بهتر عملکرد و نوع میکروفن مورد استفاده باشد .

هرچند که هنوز در سرتاسر دنیا بسیاری از مهندس های صدا معتقد هستند یک آهنگ حرفه ای باید در یک استودیو حرفه ای ضبط شود، اما بسیار مشاهده شده که آهنگ هایی که در استودیوهای خانگی ساخته شده بودند موفق بوده و حتی جوایز زیادی را کسب کرده اند .

میکروفن چه تاریخچه ای دارد؟

میکروفن یا microphone در زبان فارسی به معنی صدابر است. میکروفن مبدل صدا به جریان الکتریسیته بوده و به عنوان یک حسگر، باعث تبدیل صوت به سیگنال های الکتریکی می شود.

مخترع میکروفن فردی به نام امیل برلاینر بود که در سال 1876 میکروفن را کشف کرد و میکروفن در ابتدا برای فرستنده صدا در تلفن ها کاربرد داشت.

میکروفن ها در زمینه های مختلف مانند ساخت انواع فیلم ها، ساخت انیمیشن ها، ضبط صوت و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارند. در عصر ما 5 نوع میکروفن شامل میکروفن های داینامیک یا پویا، میکروفن های کاندنسر یا خازنی، میکروفن های ریبون، میکروفن های یو اس بی و میکروفن های بی سیم عرضه می شود که در ادامه اطلاعاتی درباره این میکروفن ها در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

میکروفن ها در مقایسه با سایر وسایل موجود در استودیو کمترین تغییر را داشته اند و ممکن است میکروفن در 50 سال پیش هنوز هم مورد استفاده باشد و نسخه جدید آن خیلی تفاوت نکرده باشد.

تجهیزات اولیه یک استودیو خانگی

در ساخت یک استودیوی خانگی برای علاقه مندان جدی موسیقی، عوامل و تجهیزات تاثیرگذار متعددی وجود دارند. از ابتدایی ترین و مهمترین این تجهیزات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کامپیوتر
  • میکسر(DAW/Audio Interface Combo)
  • اسپیکر مانیتورینگ
  • میکروفون(میکروفون های مقرون به صرفه)
  • پایه میکروفون
  • هدفون
  • مجموعه کابل

انواع میکروفن ها

مهم نیست که می خواهید در استودیوی خانگی خود آواز خواندن یا ساز زدن و … را امتحان کنید، بلکه نکته مهمتر این است که با واقع بینی به انتظارات خود و سطح کار نگاه کنید. انتظارات واقع بینانه به شما در انتخاب میکروفون های مقرون به صرفه کمک خواهد کرد.

میکروفون های داینمیک

میکروفون های داینمیک بیشتر برای برداشتن صدای سازهایی که صدای بلندی دارند مثل گیتار الکتریک و درامز (Drums) استفاده می شوند. دلیل آن هم این است که این میکروفون ها توانایی تحمل صداهایی با قدرت بالا را دارند.

هم چنین برای ضبط صدای بعضی از خواننده ها و به خصوص خواننده های مرد بهتر است از میکروفون های داینمیک استفاده شود.

میکروفون های کاندنسر

میکروفون های کاندنسر بیشتر برای ضبط صدای خواننده و سازهای آکوستیک (بدون پیک آپ) استفاده می شوند. هم چنین این میکروفون ها گزینه مناسبی برای برداشتن صدای درامز (Drums) از بالای سر و به خصوص صدای سنج ها هستند.

گر چه تا همین چند وقت پیش میکروفون های کاندنسر گزینه پر هزینه ای برای استودیوهای خانگی به شمار می رفتند اما این روزها شرکت هایی مثل بهرینجر (Behringer) میکروفون های کاندنسر ارزانی تولید می کنند که فرق زیادی با نمونه های گران تر تولید کمپانی های معروف تر ندارد.

نکته قابل توجه دیگر در مورد میکروفون های کاندنسر این است که این میکروفون ها بر خلاف میکروفون های داینمیک احتیاج به تامین برق از منبع خارجی دارند.

گرچه می توان برای برخی از میکروفون های کاندنسر از باتری استفاده کرد ولی بیشتر این میکروفون ها برای تامین انرژی الکتریکی خود احتیاج به سیستمی به نام فانتوم پاور (Phantom Power) دارند. این سیستم روی بیشتر پری امپ ها و میکسرها وجود دارد.

بنابراین اگر قصد استفاده از میکروفون های کاندنسر را دارید حواستان باشد که به میکسر یا پری امپی که دارای فانتوم پاور باشد نیاز خواهید داشت.

میکروفون های ریبون

اولین میکروفن هدایتی که در زمینه تجاری بسیار موفق بود میکروفن های ریبون بودند و در زمانی که رادیو بسیار محبوب و پرطرفدار بود کاربرد زیادی داشت. شرکت هایی مثل Royer تلاش می کنند که میکروفن های ریبون را در زمینه صدا به بازار بازگردانده و توسعه دهند.

میکروفن های ریبون به فشار صدا واکنشی نشان نمی دهند و درواقع واکنش آن ها به مولکول های هوا می باشد که سرعت واکنش آن ها بالا خواهد بود. میکروفن های ریبون در محل های مختلفی کاربرد دارند برای مثال در فضاهای باز و همچنین در روزهایی که باد شدید می وزد یا در استودیوهای خانگی و همینطور استودیوهای حرفه ای که کار سنگین می باشد میکروفن های ریبون انتخاب بسیار خوبی هستند.

میکروفون یو اس بی

میکروفن های USB در زمینه فناوری میکروفن ها از پیشرفته ترین میکروفن ها به حساب می آید و جالب است بدانید در ساخت آن از همه قسمت های میکروفن های قدیمی مانند دیافراگم، کپسول و … استفاده شده است و تنها دارای دو مدار اضافه می باشد که این دو مدار عبارتند از پری آمپ داخلی و تبدیل کننده آنالوگ به دیجیتال.

کاربرد تبدیل کننده آنالوگ به دیجیتال در میکروفن های USB این است که خروجی را که آنالوگ می باشد دریافت کرده و آن را به دیجیتال یا داده تغییر خواهد داد و دلیل این تبدیل این است که خروجی به صورت مستقیم به رایانه وارد شده و به وسیله ی نرم افزارهای مخصوص ضبط برای خواندن استفاده شود.

با استفاده از میکروفن های USB کار ضبط دیجیتال مربوط به پرتابل راحت شده و کاربر از کار با آن لذت خواهد برد و به عبارتی کاربرپسند می باشد.

برای کار با میکروفون های USB فقط باید بعد از اتصال میکروفن به رایانه، نرم افزار DAW را فعال کنید و با زدن دکمه ضبط، شروع به ضبط صدا کنید.

میکروفون بی سیم

در عصر جدید تمایل به وسایل بی سیم بیشتر شده و روز به روز بر علاقمندان به فناوری بی سیم افزوده می شود. فناوری بی سیم بیشتر از صد سال است که اختراع شده است. تاریخ اولین استفاده از فناوری بی سیم به تاریخ 19 ژوئن سال 1903 باز می گردد که یک پیام با تلگراف بدون سیم در آتلانتیک به وسیله رئیس جمهور روزوولت به کشور انگلستان فرستاده شد.

جالب است بدانید تنوع میکروفن های بی سیم به حدی است که بیشتر از 200 مدل میکروفن بی سیم در بازارهای جهانی وجود دارند.

میکروفن بی سیم دارای سه بخش اصلی میکروفن، فرستنده و گیرنده می باشد و اجزا مربوط به فرستنده و گیرنده باعث شده است بتوان سیم را از این میکروفن ها حذف کرد.

معمولا در میکروفن های جدید بی سیم دو آنتن مجزا تعبیه شده است که بر روی فرستنده و گیرنده قرار می گیرند. اگر فاصله از فرستنده به گیرنده بیشتر از فاصله استاندارد باشد باعث می شود سیگنال ها نویز دریافت کنند و به همین دلیل برای بالا بردن کیفیت کار باید فاصله مجاز رعایت شود.

در میکروفن های استودیو خانگی چه اصولی را باید رعایت کنیم؟

شما باید این موضوع را در نظر بگیرید که استودیو خانگی مانند استودیو حرفه ای نیست و مانند استویوهای حرفه ای نمی توانید تمام سازها را داشته باشید بلکه تعداد سازهای کم تری در اختیار خواهید داشت.

برای اینکه کارهای خود را راحت تر پیش ببرید بهتر است هم از میکروفن های کاندنسر و هم از میکروفن های داینامیک استفاده کنید.

در وکال و ساز آکوستیک و به طور کلی در فرکانس بالا به کار بردن میکروفن کاندنسر کار شما را بسیار عالی کرده و به خاطر اینکه میکروفن های داینامیک در مقایسه با میکروفن های کاندنسر تخصصی تر هستند و برای صداهایی که قدرت زیادی دارند انتخاب بسیار مناسب تری هستند.

استفاده از پری امپ هایی که کیفیت بالایی دارند سبب می شود میکروفن ها در استودیو خانگی بهتر عمل کرده و صدا در آن ها بسیار خوب ضبط شود.

میکروفن برای استودیو خانگی را در چه محلی باید قرار دهیم؟

باید مکان میکروفن را به طور مرتب جا به جا کنید تا متوجه شوید محلی که برای میکروفن انتخاب شده بهترین محل است و این نکته مهم را به یاد داشته باشید که برای شنیدن صدای جزئیات هر سازی بهتر است میکروفن در جایی قرار بگیرد که دیافراگم میکروفن دقیقتر ارتعاشات صورتی را دریافت می کند. برای امتحان کردن این موضوع دکمه ضبط در دستگاه را بزنید و شروع به ضبط کنید و چند نت از ساز خود را زده و مجددا جای ساز را تغییر دهید و این مرحله را تکرار کنید.

چند بار مرحله را تکرار کنید و به ریکودر مراجعه کرده و صداها را در محل های مختلف با هم مقایسه کنید. با این کار یاد خواهید گرفت که در کدام محل میکروفن صدای بهتری ضبط می کند و محل مناسب میکروفن را پیدا خواهید کرد.

نکات خرید میکروفن برای استودیو خانگی

سه نکته مهم زیر را در خرید میکروفن برای استودیو خانگی در نظر داشته باشید :

  • در خرید میکروفن های کاندنسور به یاد داشته باشید که کارت صدا یا پری امپ شما دارای فانتوم پاور V 48 باشد.
  • نداشتن فانتوم پاور برای افرادی که می خواهند میکروفن داینامیک بخرند مهم نیست و چیزی که به آن نیاز دارید این است که gain بالا داشته باشید. کارت های صدا که قیمت بسیار پایینی داشته و جز محصولات جدید بازار به حساب می آید مخصوص میکروفن های کاندنسر طراحی و عرضه شده اند و gain در آن ها بین 40 تا 45 دسی بل است که از حد استاندارد پایین تر است.
  • اگر می خواهید از میکروفن های داینامیک در استودیو خانگی استفاده کنید داشتن پری امپ با gain که مقدار 60 دسی بل را پشتیبانی می کند برای شما مناسب می باشد.

کیفیت و قیمت میکروفون های استودیو

با خرید میکروفون های مقرون به صرفه برای استودیو خانگی، گامی مهم در کاهش هزینه ها برداشته خواهد شد. اما باید در نظر داشته باشید که میکروفون از ملزومات مهم و تاثیرگذار یک استودیو به شمار می رود، پس کاهش هزینه ها نباید منجر به کاهش کیفیت شود. با تحقیق و بررسی، و استفاده از مشاوره اهالی فن می توان به فهرستی از بهترین میکروفون های مقرون به صرفه استودیوی خانگی دست یافت. شما میکروفونی که برای تجربه های ابتدایی کودکان ساخته می شوند نیاز ندارید، همچنین قرار نیست چند هزار دلار برای حرفه ای ترین میکروفون ها هزینه کنید، اما دسته ای از میکروفون ها هستند که به شکل میان رده و دقیقا مطابق با خواسته شما طراحی شده اند که همان میکروفون های مقرون به صرفه هستند. تعدادی از میکروفون ها وجود دارند که در سطح مقدماتی- حرفه ای قرار می گیرند و به معنای واقعی کلمه با نمونه های گران تر موجود در بازار موسیقی رقابت می کنند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (247 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (213 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (181 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (161 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (125 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW