برای شروع موسیقی چه سازی را انتخاب کنیم؟

  دوشنبه، 27 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
برای شروع موسیقی چه سازی را انتخاب کنیم؟
آموزش موسیقی را می توان با ساز مورد علاقه ی فرد شروع کرد و هیچکدام از ساز ها پیش نیاز برای آموزش لازم ندارند و از همان اول با هر سازی می شود موسیقی را آموزش داد اما برای آموزش هر ساز برنامه ی مشخصی در نظر گرفته می شود تا براساس نیاز همه ی اصول و قواعد آن آموزش داده شود.

عوامل مهم و موثربرای انتخاب ساز

این روز ها یکی از مشکلات علاقمندان به هنر و موسیقی این است که کدام ساز موسیقی را برای شروع انتخاب کنم؟ کدام ساز برای من مناسب است؟ سوالاتی از این قبیل به خاطر تنوع زیاد در ساز های موسیقی برای کسانی که می خواهند پا درعرصه ی موسیقی و نوازندگی بگذارند بسیار پیش می آید.
در پاسخ به این سوال باید گفت که عوامل بسیار زیادی در انتخاب ساز برای شروع نقش دارند که باید توسط کارشناسان موسیقی مورد بررسی قرار بگیرند. با توجه به اینکه انتخاب ساز مناسب برای هر فرد امری مهم و موثر درموفقیت آن فرد محسوب می شود، پس آن را جدی بگیرید و مناسبترین ساز را برای خودتان انتخاب کنید. ما در این مقاله مهم ترین عوامل در انتخاب ساز را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سن فرد علاقمند به موسیقی

۲ تا ۸ سال: طبق تحقیقات انجام شده مغز کودکان از سنین پایین توانایی درک و فهم ریتم های موسیقی را دارد. طبق این گفته امروزه کلاس های موسیقی کودک (ارف) با روش های مختلفی برای کودکان ۲ تا ۸ سال تشکیل و برگزار می شود که در این کلاس ها کودک با شعر، بازی، داستان و … با دنیای موسیقی آشنا می شود. این کلاس ها ورود به حرفه ساز تخصصی را بسیار راحت می کند. پس قبل از هر چیزی باید ببینید که فردی که می خواهد موسیقی را شروع کند چندسال سن دارد. اگر فرد سنی بین ۲ تا ۸ سال دارد بهتر است که موسیقی را با کلاس های موسیقی کودک (ارف) شروع کند و بعد به سراغ انتخاب ساز برود. سازهایی که برای این سنین مناسب هستند عبارتند از:

  • بلز: آموزش موسیقی برای کودکان 2تا7 سال بهتر است با ساز بلز آغاز شود. ساز بلز برای کودکان طراحی شده و نت ها به صورت پشت سرهم قرار دارند و هر نت دارای رنگی منحصر به فرد است که علاوه بر جذابیت باعث یادگیری بهتر در کودکان می شود.همچنین به جای نام نت از حروف انگلیسی که روی هر نت نوشته شده استفاده می شود. همه ی این موارد به آموزش بهتر کودک و درک بیشتر او از موسیقی کمک می کند. همچنین حین آموزش این ساز کودک را برای یادگیری و آموزش تخصصی ساز اصلی آماده می کنند.آموزش موسیقی روی این ساز نیز دارای هدف مشخصی است که ارف نام دارد و به صورت اصولی آموزش داده می شود. مزایای ساز این است که علاوه بر آن هر یک از نت ها دارای یک رنگ خاص است و همین تفاوت رنگ ها هم برای تفکیک نت ها و درک بهتر موسیقی به کودک کمک می کند و هم باعث جذابیت بیشتر آن گردیده است.در ضمن برای آموزش موسیقی کودک روی این ساز به جای اسم اصلی نت ها (دو ، ر، می ، فا و…) از حروف انگلیسی استفاده می شود تا کار را راحت تر نماید و البته برای کودک قابل فهم تر باشد.برای آموزش موسیقی روی این ساز برنامه و هدف مشخصی تعیین شده است که معمولا به ارف شهرت دارد و آموزش بر پایه اصول صورت می گیرد.در خلال آموزش این ساز کودک را برای آموزش تخصصی و یادگیری ساز اصلی آماده می کنند.
  • فلوت: فلوت برای شروع آموزش کودکان 5تا8 سال مناسب است زیرا اسن ساز کوچک و سبک است به همین دلیل کار کردن و حمل آن برای کودک به آسانی امکان پذیر است. فلوت صدای زیبایی دارد و تولید صدای آن به صورت خاصی است که برای اکثر کودکان جذاب است و نت های آن به گونه ای طراحی شده اند که یادگیری آن آسان می باشد. ضمن اینکه ساز کوچک و سبکی است و دست گرفتن آن برای کودک آسان است.نحوه جای گیری نت ها نیز آموزش را راحت تر می نماید.

۸ تا ۲۰ سال: کسانی که بیشتر از ۸ سال سن دارند و توانایی خواندن و نوشتن دارند، به راحتی می توانند یک ساز را شروع کنند و به شکل تخصصی آن را آموزش ببینند. توصیه ی ما به این افراد این است که در درجه اول به سراغ ساز و سبک مورد علاقه شان بروند. زیرا اگر علاقه به ساز وجود داشته باشد همه ی سختی ها را می تواند تحمل کند. حال اگر میزان علاقه فرد به ساز ها و سبک های مختلف یکسان بود ما پیشنهاد می کنیم که ساز های اصیل و کامل تری مانند پیانو، ویولن، سنتور، تار و … انتخاب کنند، چون جای پیشرفت در این ساز ها بسیار زیاد است.

سنین بالا و افراد مسن تر: افرادی که در سنین بالا می خواهند پا در عرصه ی موسیقی بگذارند فقط باید به سمت ساز مورد علاقه خود بروند. زیرا هدف این افراد صرفا لذت بردن از موسیقی است و به خاطر وجود مشکلات و مسائل روزمره فرصت کمتری (نسبت به یک بچه ۱۰ ساله) برای تمرین موسیقی دارد. پس بهتر است سازی را انتخاب کند که واقعا به آن علاقه دارد و از آن لذت می برد.ساز هایی برای ابتدای کار بزرگسالان مناسب است که بتوانند با آن موسیقی را تخصصی آموزش ببینند و برای آنان جذابیت نیز داشته باشد تا علاقه ی آن ها را نسبت به موسیقی چندین برابر کند.این سازها شامل:

  • ویولن: ویولن ساز زهی آرشه ای است که برای شروع آموزش موسیقی به افراد بزرگسال توصیه می شود زیرا در این ساز نت ها جای مشخصی ندارند و نوازنده باید نت ها را از طریق شنیدن تشخیص دهد.این ویژگی که در ویولن وجود دارد باعث می شود تا فرد با درک درست و صحیح آن در موسیقی پیشرفت و ترقی زیادی بکند.

  • گیتار: گیتار از ساز های پر طرفدار در موسیقی است که در کل جهان طرفداران خاص خود را دارد. توانایی بالای این ساز در اجرای آکورد و ریتم باعث می شود تا نوازنده در کنار زدن گیتار بتواند آواز بخواند.اکثر افرادی که به خوانندگی علاقه دارند به آموزش گیتار رو می آورند همچنین گیتار توانایی خاصی در برقرار کردن ارتباط با نوازنده را دارد.

  • پیانو: پیانو جز ساز هایی است که طرفداران بسیار زیادی دارد از دلایل محبوب بودن این ساز می توان به گستره ی صدای عالی، بالا بودن انعطاف آن در انجام آکورد و دسترسی آسان به نت ها اشاره کرد.پیانو با توجه به طرفداران زیادی که دارد به صورت ساز عمومی در همه ی آموزشگاه ها آموزش داده می شود.یادگیری این ساز برای افرادی که به موسیقی و کارهای ویژه ی آن علاقه دارند بسیار مناسب اس

علاقه یادگیرنده موسیقی

اگر فردی به ساز انتخابی علاقه نداشته باشد و یا به اجبار یادگیری سازی را شروع کند، احتمال موفقیت آن فرد در موسیقی بسیار کم می شود، زیرا یادگیری ساز فراز و نشیب های زیادی دارد و اگر فرد به سازش علاقه نداشته باشد انگیزه ای برای ادامه ی راه ندارد. پس علاقه برای انتخاب ساز را جدی بگیرید. شخصی که می خواهد به علاقه خود پی ببرد ابتدا باید ببیند که به چه سبکی از موسیقی علاقه دارد. آیا سبک های ایرانی و سنتی را دوست دارد و یا سبک غربی و کلاسیک را؟ علاقه داشتن یا نداشتن به هر چیز را فقط خود فرد می تواند به آن برسد. برای این کار فرد باید به هر دو سبک موسیقی گوش دهد و یا به کنسرت های متعدد در سبک های مختلف برود و ببیند که با کدام سبک ارتباط بهتری برقرار می کند و با آن به آرامش می رسد. پس از اینکه سبک خود را انتخاب کرد می تواند به یک آموزشگاه موسیقی برود و صدای ساز های موجود در سبک مورد علاقه اش را از نزدیک گوش دهد و ساز مورد علاقه را انتخاب کند.

مشخص کردن هدف فرد از شروع موسیقی

هدف داشتن در هر کاری، انگیزه و شوق قوی برای ادامه راه دشوار را فراهم می کند و موسیقی یاد گرفتن هم از این قاعده جدا نیست. برای شروع یادگیری موسیقی، اول هدفتان را مشخص کنید: می خواهید برای دل خودتان نوازندگی کنید و یا مشهور شدن هم برایتان مهم است؟مشورت را دست کم نگیرید به قول شاعر “با دو عاقل، هوا نیامیزد/ یک هوا از دو عقل بگریزد”. مشورت در انتخاب بهترین ساز برای یادگیری موسیقی و انتخاب هدف شما بسیار کمک کننده خواهد بود. البته لازم است برای مشورت، از افراد آگاه این حوزه و اساتید و نوازندگان موسیقی کمک بگیرید. استادان و نوازنده سازهای مختلف موسیقی، حتما تجربیات فراوانی دارند که می تواند به شما کمک کند. آنها می توانند ماجراهای یادگیری موسیقی خودشان را و هنرجوهایشان را برایتان شرح دهند تا سرآخر، با جمع بندی این مطالب و علاقه و هدفتان، ساز مورد نظر رو انتخاب کنید.

توانایی جسمانی فرد

برخی از ساز ها مانند گیتار، تار، ویولن، برخی ساز های بادی و … در ابعاد و اندازه های مختلف ساخته می شوند تا بچه های با جثه ی کوچک بتوانند ساز را در دست بگیرند و بنوازند، ولی برخی ساز ها مثل ساز بادی توبا فقط در اندازه ی اصلی ساخته می شود که بسیار هم بزرگ است. پس فرد باید توانایی لازم برای نگهداری طولانی مدت ساز را داشته باشد. همچنین برای نواختن برخی از ساز ها حتما فرد باید توانایی جسمانی لازم برای نواختن را داشته باشد؛ به عنوان مثال برای ساز های بادی مانند ترومپت یا ساکسیفون فرد باید آن حجم ریوی لازم را داشته باشد و عاری از هر گونه مشکل تنفسی باشد، همچنین باید دندان های اصلی فرد رشد کرده باشد.

چطور ساز مناسب را انتخاب کنیم؟

قبل از اینکه ساز موسیقی تخصصی خودتان را انتخاب کنید، پیشنهاد می کنیم به نکات زیر توجه کنید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید و یک ساز موسیقی را که هم متناسب با قابلیت های شماست و هم آن را دوست دارید انتخاب کنید. مسلماً برای نواختن ساز، نیاز به صرف وقت و انرژی است و اگر در اواسط کار متوجه شوید که سازتان را دوست ندارید، ممکن است دلسرد شوید و مجبور به تغییر ساز خودتان بشوید. بنابراین، بهتر است در همان ابتدا، اطلاعات خودتان را در مورد سازها افزایش دهید و با توجه به نکاتی که بیان می شود، ساز ویژه ی خود را انتخاب کنید.

پیش از انتخاب، سازهای مختلف را امتحان کنید

گیتار، ترومپت، ویولن و … را امتحان و نوایی خلق کنید. بی تردید، راه درازی تا خلق موسیقی دارید اما همین کافی است تا حس وحال نواختن سازهای مختلف دست تان بیاید و ببینید دوست دارید سال های آینده را به نواختن آنها سپری کنید یا نه. برای امتحان کردن سازهای مختلف می توانید به یک آموزشگاه موسیقی یا فروشگاه ادوات موسیقی بروید و از آنها بخواهید که سازها را در اختیارتان قرار دهند تا تست کنید که چه سازی بیشتر به دلتان می نشیند. اگر هم این امکان را ندارید می توانید با جست وجو در گوگل، سازهای مختلف را بررسی کنید، با صدای آنها آشنا شوید و ببینید که چطور آنها را در دست می گیرند، چالش های هرکدام از آنها چیست و…

امکان های موجود را در نظر بگیرید

بیشتر گروه های موسیقی برای سازهای مختلف به نوازنده نیاز دارند. گروه های گوناگون را (در فرهنگ سراها یا مؤسسات آموزش موسیقی، مدرسه و دانشگاه) بررسی کنید و ببینید برای چه سازی جای خالی دارند. بیشتر گروه ها امکان شروع کار را با سازی خاص فراهم می کنند؛ همچنین در ادامه به شما امکان تغییر ساز و گسترش دامنهٔ تجربه تان را می دهند.

دامنهٔ انتخاب تان را محدود نکنید

شاید دل تان بخواهد دف بنوازید اما گروهی که عضوش هستید، به اندازهٔ کافی دف نواز دارد. سخت نگیرید و کار را با تنبک شروع کنید. بعدها می توانید به سراغ دف بروید.

قد و هیکل تان را در نظر داشته باشید

برای کودکان با اندام کوچک شان هر سازی مناسب نیست. افتادن دندان های شیری بچه ها، همچنین داشتن ارتودنسی را در انتخاب سازهای بادی در نظر بگیرید. اندازهٔ دست ها و انگشت ها هم در انتخاب ساز مناسب مؤثر هستند.

موقعیت و محدودیت های تان را در نظر بگیرید

شاید علاقهٔ شدیدی به درامز داشته باشید. اما ممکن است محل زندگی و سروصدای درامز، امکان نواختن را به شما ندهد. حواس تان به محدودیت های تان باشد. می توانید درامز دیجیتال را جایگزین کنید و صدایش را با گوشی و هدفون بشنوید. می توانید با انواع کم صداتر مانند درامز کونگا شروع کنید. شاید هم امکان نواختن در مؤسسه یا آموزشگاه را داشته باشید.

ساختار فیزیکی و صدادهی ساز را در نظر بگیرید

برای تایین ساز مناسب و بهترین زمینه موسیقی باب طبع هر فرد، طبقه بندی های متفاوت و گسترده ای وجود دارد و برای شناخت بهتر این طبقه بندی نیاز است با سازهای ایرانی و غربی و تفاوت ساختار صدادهی در سازهای مختلف آشنا شویم. در این بخش به سه مدل طبقه بندی مختلف توجه کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (256 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (232 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (189 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (168 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (139 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW