چگونه یک چایی خوش رنگ و مجلسی تهیه کنیم؟

  سه شنبه، 28 تیر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
چگونه یک چایی خوش رنگ و مجلسی تهیه کنیم؟
نوشیدن چای بخش مهمی از فرهنگ ماست. صحبت های ما با نوشیدن چای بهتر می شود. روز را با نوشیدن چایی که از صبح شروع می کنیم، قبل از رفتن به رختخواب در شب به پایان می رسانیم. بنابراین، بهترین روش دم کردن چای کدام است؟ روش دم کردن چای که نوشیدنی سنتی و مایه حیات ماست، عموماً به دم کردن چای با آب داغ معروف است.

راز دم کردن یک چای خوشمزه و سالم این است که چای نسوزد. به عبارت دیگر، در واقع با گذاشتن چای در قوری و قرار دادن آب جوش زیر آن و با جوشاندن بیش از حد آب و حتی گاهی فراموشی دم کردن چای، آن را می سوزانیم و خشک می کنیم. متخصصان تغذیه می گویند که این روش کاملاً اشتباه است. چای حاوی ترکیباتی به نام تئین و تانن است. هنگامی که در معرض حرارت زیاد قرار می گیرند، این ترکیبات فعال می شوند که می تواند بیماری های مختلفی را ایجاد کند. بیایید به روش دم کردن چای به صحیح ترین شکل برسیم.

پوستر چای خوش رنگ

چگونه چای دم کنیم؟

چای را داخل قوری می گذاریم. مقدار آب ولرم را روی آن اضافه کنید. در قوری پایینی به اندازه کافی آب می ریزیم و ته اجاق را روشن می کنیم. وقتی آب شروع به جوشیدن می کند، چای در قوری بالایی گرم می شود و سپس به نقطه جوش می رسد و به آرامی دم می کند. بنابراین، بدون سوزاندن چای، یک چای سبک با یک نوشابه دریافت می کنیم. با این روش ممکن است مدت زمان دم کشیدن چای برای شما کمی طولانی به نظر برسد.

  • بهتر است از ظرف، كتری یا قوری، و حتی فنجان های چینی برای دم كردن یا نوشیدن چای استفاده كنید.
  • سرامیك لعابدار و ظروف شیشه ای نیز در مراتب بعدی مناسبند اما سعی كنید از كتری های آلومینیومی، ظروف مسی یا برنجی استفاده نكنید. این ظروف اگرچه در قدیم استفاده می شده اند، افزون بر آن كه مزه، طعم و حتی عطر چای را عوض می كنند، به سبب ایجاد واكنش شیمیایی برای حفظ سلامت مناسب نیستند (به عنوان مثال تانن محلول در چای با آهن موجود در قوری استیل).
  • در صورتی كه پیش از ریختن چای در قوری یا كتری آن را كمی زیر شیر آب گرم بگیرید تا جداره و محفظه آن اندكی گرم شود، چای بهتر و زودتر دم می آید.
  • اگر می خواهید از خود یا مهمانانتان بهتر پذیرایی كنید، یادتان باشد آب سرد در سماور بریزید. احتمالا پیش آمده كه بر سطح چای درون استكان یا فنجان خود لكه هایی مثل اثرات چربی ببینید. این لكه ها نشان می دهد آب گرم یا حتی داغ در سماور ریخته شده. استفاده از آب گرم برای زود جوش آمدن سماور، علاوه بر كاهش كیفیت و مزه، به شكل و ظاهر چای هم لطمه می زند.
  • بهتر است در هر مرتبه دم كردن چای، آب سماور را عوض كنید. آبی كه به مدت طولانی یا چند بار جوشیده طعم و خاصیت چای را كاهش می دهد.
  • برای دم كردن چای سیاه بگذارید آب درون سماور كاملا به جوش آید سپس آن را روی چای ریخته و دقایقی برای دم كشیدن صبر كنید. برعكس، برای دم كردن چای سبز، آب به هیچ وجه نباید بجوشد و حرارتی در حد 10 درجه هم برای آن كافی است. این آب را روی چای سبز درون فنجان یا قوری بریزید و چند دقیقه در آن را گذاشته، سپس كیسه را خارج كرده یا برگ ها را صاف كنید و نوش جان فرمایید.
  • با توجه به نوع چای، زمان دم آمدن آن متفاوت است.
  • چای سبز بین سه تاپنج دقیقه دم می كشد. اگر چای بسته بندی شده خریده اید در قسمت توضیح مشخصات یا طریقه دم كردن، باید زمان مناسب آن هم ذكر شده باشد.
  • برای چای سیاه، این زمان در آنها كه به «زود دم» معروفند كمتر از پنج تاهفت دقیقه نیست. دم كشیدن برخی چای های موسوم به «دیر دم» نیز بین ده تا 16 دقیقه به درازا می انجامد. برای حفظ كیفیت و خاصیت چای بیش از این نباید عمل صاف كردن را به تاخیر انداخت.
  • صاف نكردن چای در میان ما ایرانی ها رواج بسیار دارد و از آن دست عادت های غلطی به شمار می رود كه شنیدن اصطلاح «جوشیده» و تشخیص معنا و حتی مزه آن برای نوجوانان و جوانان هم نیازی به توضیح بیشتر ندارد.
  • ما عادت داریم هزینه و زمانی را صرف كنیم تا چایی مناسب و خوش رنگ وعطری دم كنیم اما فقط به قدر یكی دو استكان اول، از آن سود واقعی و لذت جانبی می بریم! برای آن كه جلوی ضرر مالی و خالی شدن جیبتان را بگیرید و مزه چای تازه دم را همواره حفظ كرده باشید بلافاصله پس از دم كشیدن چای، قوری را از بخار سماور، گرم كن برقی یا شعله دور كنید و چای درون آن را در قوری یا كتری دیگری بریزید تا تفاله یا پوره آن جدا شود.
  • برای قوری دوم، روپوش یا پوششی كیسه ای در اندازه و قالب مناسب تهیه كنید تا از سرد شدن سریع چای جلوگیری كند و مدتی بیشتر گرما را در خود نگاه دارد. این چای، دیگر جوشیده و بی خاصیت و تا مدتی طولانی تر بدطعم نخواهد شد و هزینه خرید یا وقت و تلاش خود را هم هدر نداده اید
  • یكی دیگر از عادت های غلط ما در نوشیدن چای همراهی آن با قند یا شكر است. قند و شكر محلول در چای خواص مفید آن را از بین می برد و در برخی موارد مضراتی هم در پی دارد. اگر نمی توانید، كم كم، خودتان را عادت دهید چای را بدون قند بنوشید. پس از مدتی قند را كاملا كنار خواهید گذاشت و بامزه واقعی چای بیشتر كنار خواهید آمد؛ فواید درمانی، دارویی و حتی اقتصادی بیشتری هم نصیبتان می شود!

نکات کلیدی برای داشتن چای خوش رنگ

همه ما چای دم کردن را بلدیم اما این که چطور چای دم کنیم که معرکه و بی عیب و نقص باشد حتما نیاز به آموزش دارد ، ساعد نیوز در این محتوا علاوه بر آموزش صحیح دم کردن چایی، نکات کلیدی و طلایی برای مطلوب تر شدن نتیجه چایی مواردی را ذکر است است لطفا همراه باشید تا بهره مند شوید.

  1. توجه داشته باشید که چای اصل رنگ بسیار ملایمی دارد و عطر آن به زیادی نوع صنعتی نیست پس بهتر است برای داشتن چای مفید و خوشمزه از نیمی از چای اصل و نیمی چای صنعتی استفاده کنید.
  2. قبل از دم کردن چای آن را یک بار با آب سرد آبکشی کنید تا رنگ بهتری بدهد.بهتر است این کار را درمورد قوری هم انجام دهید.(چای نباید خیس بخورد تنها آن را آبکشی کنید).
  3. توجه داشته باشید که تنها ۲سوم قوری باید پر از آب جوش شود.شما چای را دم میکنید.درست مثل برنج یعنی بالای چای باید فضایی برای تجمع بخار داشته باشید که باعث دم کشیدن چای شود.
  4. بهتر است روی قوری دستگیره یا دستمال ضخیمی بیندازید تا چای شما زودتر دم کشیده و خوشرنگ تر شود.
  5. اگر میخواهید از هل یا دادرچین استفاده کنید بهتر است آنها را داخل آب کتری یا سماور بیندازید و بعد با همان آب معطر چای درست کنید.اضافه کردن این مواد به چای باعث کدر شدن رنگ چای میشود.
  6. برای نگهداری چای دم کرده به مدت طولانی تفاله را از چای جدا کنید و چای بدون تفاله را داخل قوری برگردانید.
  7. اگر چای زیاد دم کشید یا به مرز جوشیدن رسید میتوانید با انداختن ۲ حبه قند از طعم بد و جوشیده آن جلوگیری کنید.
  8. پیش از ریختن چای کمی آب جوش داخل فنجان بچرخانید تا با گرم شدن فنجان چای نیز پس از ریختن داغ بماند

پوستر چای خوش رنگ

اصول نگهداری چای خشک برای حفظ عطر و بو

اگر شما هم از طرفداران چای هستید و به اصطلاح در دسته چای خورها قرار دارید، پس باید با نحوه صحیح نگهداری انواع چای آشنا باشید. چای خوب را با عطر و طعم خوبش می شناسند و اگر در جا و مکان مناسبی نگهداری نشود، عطر و بو و حتی رنگ خود را از دست می دهد. امروز نکات بسیار مهمی در مورد روش های نگهداری چای را برایتان بازگو می کنیم. پس این فرصت را از دست ندهید با ما همراه باشید.

  • چای خشك را در ظروف دربسته شیشه ای یا چینی نگهداری كنید. به این گونه نه تنها عمر مفید چای را حفظ كرده اید، عطر آن هم دیرتر می پرد و خواصش ماندگارتر خواهد بود.
  • فراموش نكنید گرما، رطوبت و نور دشمنان اصلی كیفیت و مانایی چای است. ظروف و بسته های چای را در یخچال یا فریزر نگهداری نكنید.
  • گذاشتن بسته یا ظرف چای در كنار سماور بدترین روش نگهداری آن است. اگر هیچ چاره ای ندارید به مقدار نیاز برای دو یا سه روزتان را درون ظرفی بریزید و دور آن را با فویل آلومینیومی بپیچید تا با گرما، نور و رطوبت كمتری در تماس باشد و عطر آن نیز خارج نشود.
  • چای هم مثل خیلی مواد خوردنی دیگر تاریخ انقضا دارد. انواع متفاوت آن اگر بدرستی نگهداری شود از 18 ماه تا دو سال با توجه به نوعشان خواص خود را حفظ می كنند. به تاریخ بسته دقت كنید و از انبار كردن بیش از نیاز آن خودداری كنید.
  • بوی مواد خوراكی دیگر بخصوص مواد تند براحتی به چای خشك سرایت می كند و عطر آن را تغییر می دهد.
امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (149 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (60 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (37 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (35 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (34 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (33 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (32 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (32 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (26 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (20 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!