چگونه سنتور را کوک کنیم؟

  دوشنبه، 06 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
چگونه سنتور را کوک کنیم؟
سنتور از سازهایی است که کوک کردن آن نسبت به سایر سازها سخت تر و زمان بر تر است و از دغدغه های هنرجویان و نوازندگان سنتور است. زیاد بودن سیم های سنتور نیاز به صرف زمان و دقت برای کوک کردن دارند. زمانی که نوازنده اصول کوک کردن را بداند با سرعت بیشتری می تواند ساز را کوک کند.

کوک سنتور یکی از مشکلات هنرآموزان این هنر سنتی است و دلیل آن هم سیم های زیاد سنتور است که همیشه باعث می شود استاد و هنرجو زیاد علاقه ای به آموزش کوک سنتور در ابتدای آموزش نداشته باشند.

در هر صورت برای نواختن بهتر، یادگیری کوک سنتور بسیار ضروری است. معمولا معلمين طبق صلاح ديد به طور متوسط ماهي يک مرتبه سنتور هنرجو را كوك مي كنند.

جداي از مسئله حمل و نقل اين ساز كه براي همه و بيشتر براي نوجوانان كمي مشكل است حمل و نقل ساز از منزل شاگرد به محل تدريس و بالعكس در فصل گرما و سرما (كه تأ ثير مستقيم و منفي بر كوك ساز دارد) و با توجه به تجربه ي كمي كه هنرجويان در رابطه با چگونگي حمل ساز در شرايط كاملا بهينه را دارند زحمت كوك معلم را تا حدي بي اثر مي كند.

مي دانيم بنا بر قابليت اين ساز (و البته اكثر سازها) مدت زماني كه اين ساز كاملا كوك می ماند با نظر به مطالب فوق الذكر مدت كمي است و معمولا ذر طي مدت دو ، سه يا چهار روز ۲۰ الي ۵۰ در صدِ كوك سنتور خالي مي شود (البته كيفيت سنتور نيز در زمان و درصدِ بالا تأثير مستقيم دارد ولي از آنجائيكه ۹۰ درصدِ هنرجويان از سنتور مشقي استفاده مي كنند با اين فرض ماندگاريِ كوكِ سنتور به حداقل زمان ممكن كاهش پيدا مي كند).

با احتساب اين امر در مدت آن يک ماه هنرجو تنها فقط چند روز با سنتور كوك شده تمرين مي كند و مابقي تمرينات او همه با ساز ناكوك انجام مي پذيرد.

با توجه به مطالب فوق بي دليل نيست كه گوشِ هنرجويانِ سنتور به مراتب ديرتر از هنرجويانِ سازهاي ديگر پرورش مي يابد و تا مدتهايِ طولانی قادر نخواهند بود صدايِ اصلي و دقيقِ نتها را تشخيص دهند.

كم نيستند هنرجويانِ سنتوري كه بعد از گذشتِ ۵ ، ۶ ، يا ۷ سال هنوز قابليت كوكِ صحيح و دقيقِ سازِ خود را ندارند مگر عده اي قليل كه با پشتكار و علاقه سعي مي كنند در همان سالهايِ اوليه مشكلِ خود را با كوكِ ساز تا اندازه اي حل كنند.

تنها دليلي كه هنرجويان سنتور از دستگاه شور شروع به آموختن مي كنند و اغلب تا چند سال در همان كوک باقي مي مانند مشكلات كوك اين ساز براي تغيير از دستگاهي به دستگاهي ديگر براي نواختن آهنگهاي متنوع ديگر مي باشد.

البته انتخاب دستگاه شور كه وسيع ترين دستگاه ايراني است با توجه به اين محدوديت درست به نظر می رسد.

اين يكنواختي گاهي باعث خستگي استاد و گاه شاگرد مي شود و در بعضي موارد باعث سوء تفاهم از جانب شاگردان مي شود كه فكر مي كنند بسياري از آهنگها را نمي توان با سنتور اجرا كرد يا براي نواختن آهنگهاي جديد بايد از خوانِ كوكِ سنتور عبور كنند و حتا در صورت موفقيت ديگر قادر نخواهند بود قطعات و آموخته هاي قبلي خود را مرور كنند يا بايد بپذيرند كه دائما بايد دست به كليد (وسيله كوك سنتور) و آماده كوك ساز باشند تا آن قطعه ای كه مي خواهند بنوازند.

در غير اين صورت اين تصور پيش مي آيد كه براي هر بار كوک در دستگاه جديد بايد ساز خود را به كلاس برده تا استاد آنرا كوك كند.

شايد از همين جا فكر داشتن سنتورِ ديگري به عنوان سنتور دوم و تحمل بار هزينه اضافي براي خريد آن به ذهنِ هنرجويان خطور كند.

به طور يقين عاقلانه تر آن است كه سنتور دوم به مراتب بايد بهتر از اولي باشد و متعاقب آن كنار گذاشتن هزينه ای چند برابر دفعه اول جهت تهيه ساز دوم را مي طلبد.

گمان اينكه هر هنرجويِ سنتور بايد حداقل دو ساز داشته باشد تا بتواند آهنگهاي متنوع تری را درس بگيرد و بنوازد.

ممكن است دليل بر كناره گيري زود هنگام شاگردان از ادامه تعليم اين ساز گردد. مجموعه اين عوامل مي تواند موجب ايجاد يك تأثير نامطلوب و منفي روي روحيه ي هنرجويان را داشته باشد.

سیم های سنتور از یک طرف به بخش سیم گیر و از یک طرف به گوشی ها بسته می شود که در دو طرف ساز قرار گرفته اند. سیم ها از روی خرک عبور می کنند و جای آنها بر روی سنتور مشخص می شود. روی هر خرک 4 سیم قرار می گیرد و کوک این چهار سیم دقیقا یکی است. برای معرفی کوک سنتور از خرک ها استفاده می شود و هر خرک را با یک نت نام گذاری می کنند و کوک هر کدام از خرک ها در دستگاه های مختلف می تواند تغییر کند. قبل از تغییر کوک سیم ها، باید جایگاه هر خرک درست باشد تا سیم روی نت صحیح خود کوک شود. پرکاربرترین کوک سنتور کوک شور سل می باشد که هنرجویان مبتدی با این کوک شروع به نوازندگی می کنند.

کوک سنتور در دستگاه های مختلف

برای نوازندگی در دستگاه های مختلف باید کوک ساز را مطابق با آن دستگاه تنظیم کرد کوک شور به عنوان کوک دستگاه مادر شناخته می شود و با این کوک می توان آوازهای ابوعطا، دشتی، بیات ترک و افشاری را نیز نواخت. در ادامه به معرفی کوک های رایج برای نوازندگی در دستگاه های مختف سنتور می پردازیم.

کوک کردن در دستگاه شور

  • خرک اول: نت می کرن در سیم های زرد و سفید و پشت خرک
  • خرک دوم: نت فا برای تمام سیم ها
  • خرک سوم: نت سل برای تمام سیم ها
  • خرک چهارم: نت لا کرن برای سیم های زرد و سفید و لا بمل سیم پشت خرک
  • خرک پنجم:سی بمل برای تمام سیم ها
  • خرک ششم: نت دو برای همه سیم ها
  • خرک هفتم: نت ر بکار برای سیم های سفید و پشت خرک و سیم زرد ر کرن
  • خرک هشتم: نت می بمل برای همه سیم ها
  • خرک نهم: نت فا برای همه سیم ها

کوک کردن در دستگاه نوا

  • نت «می» در خرک اول در هر سه پوزیسیون کرن کوک می گردد.
  • نت «فا» در خرک دوم در هر سه پوزیسیون بکار کوک می گردد.
  • نت «سل» در خرک سوم در هر سه پوزیسیون بکار کوک می گردد.
  • نت «لا» سیم های سفید و زرد کرن و سیم های پشت خرک در خرک چهارم، بمل کوک می گردد.
  • نت «سی» در هر سه پوزیسیون بمل در خرک پنجم کوک می گردد.
  • نت «دو» در هر سه پوزیسیون بکار در خرک ششم کوک می گردد.
  • نت «رِ» در سیم های زرد بکار و سیم های سفید و پشت خرک کرن در خرک هفتم کوک می گردد.
  • نت «می» در هر سه پوزیسیون بمل در خرک هشتم کوک می گردد.
  • نت «فا» در هر سه پوزیسیون بکار در خرک نهم کوک می گردد.

کوک کردن در دستگاه ماهور

  • نت «می» در خرک اول در هر سه پوزیسیون بکار کوک می گردد.
  • نت «فا» در خرک دوم در هر سه پوزیسیون بکار کوک می گردد.
  • نت «سل» در خرک سوم در هر سه پوزیسیون بکار کوک می گردد.
  • نت «لا» سیم های سفید و زرد بکار و سیم های پشت خرک در خرک چهارم، بمل کوک می گردد. بدین منظور، خرک چهارم کمی به سمت راست کشیده می شود تا بتوان سیم های سفید را بصورت بکار و پشت خرک را بصورت بمل کوک کرد.
  • نت «سی» در هر سه پوزیسیون بمل در خرک پنجم کوک می گردد.
  • نت «دو» در هر سه پوزیسیون بکار در خرک ششم کوک می گردد.
  • نت «رِ» در سیم های زرد بکار و سیم های سفید و پشت خرک کرن در خرک هفتم کوک می گردد.
  • نت «می» در هر سه پوزیسیون بمل در خرک هشتم کوک می گردد.
  • نت «فا» در هر سه پوزیسیون بکار در خرک نهم کوک می گردد.

مراحل کوک کردن سنتور

در این قسمت به صورت گام به گام کوک کردن سنتور را آموزش می دهیم تا همه هنرجویان بتوانند به راحتی ساز خود را کوک کنند. برای کوک کردن سنتور نیاز به یه یک تیونر دارید که می تواند دستگاه تیونر و یا اپلیکیشن تیونر بر روی موبایل باشد. یک آچار کوک نیز برای چرخاندن و کوک کردن گوشی نیاز است که در هنگام خرید سنتور آن را تهیه می کنید.

کوک کردن با گوش

معمولا برای کوک کردن می توانیم از توانایی گوش خودمان برای تشخیص صدهای کوک و ناکوک استفاده کنیم. اما توصیه می شود تا زمانی که گوشمان توانایی تشخیص تفاوت میان این صداها را ندارد، برای کوک کردن سنتور از تیونر استفاده کنیم.

به منظور قوی شدن گوشتان برای تشخیص صدای کوک باید موسیقی خوب و کوک گوش کنید. همچنین ساز سنتور شما همیشه باید کوک باشد. با ساز سنتور ناکوک مطمئنا توانایی تشخیص نت کوک و ناکوک را دیرتر بدست می آورید. به همین منظور تا بدست آوردن این توانایی باید ساز سنتور خود را با تیونر کوک کنید. اما با داشتن گوشهای قوی در تشخیص صدای کوک، گاهی از جمله مواردی که خسته هستید، باید از تیونر استفاده کنید.

کوک سنتور با تیونر

سنتور را به حالت مايل بچرخانيد بطوريكه گوشيهاي سنتور درست مقابل دست راست شما قرار گيرند تا به آنها كاملاً مسلط باشيد.

تيونر را روي ميز قرار دهيد بطوريكه صفحه ي آن مقابل ديد شما باشد.

كليد كوك سنتور را در دست راست بگيريد.

دم مضراب را مطابق شكل، در دست چپ نگه داريد.

نحوه استفاده از آچار کوک و تیونر

تیونر یک دستگاه است که در فرکانس های مختلف نت سیم های ساز را نشان می دهد. می توانید از دستگاه تیونر و یا اپلیکیشن موبایل آن استفاده کنید. پس از روشن کردن تیونر فرکانس دستگاه را باید مشخص کنید. فرکانس استاندارد برای کوک کردن 440 هرتز است که دستگاه به صورت پیش فرض روی همین فرکانس قرار دارد. برخی از نوازندگان نیز از فرکانس های بالاتر و یا پایین تر برای کوک کردن استفاده می کنند.
آچار کوک یک وسیله قلزی برای کوک کردن سنتور است که در یک بخش آچار یک سوراخ برای قرار گرفتن گوشی های سنتور وجود دارد. آچار کوک باید روی گوشی سنتور تنظیم شود به طوری که گوشی در آن قرار گیرد و بتوان گوشی را با استفاده از آچار چرخاند.

دلایل استفاده از تيونر برای كوک سنتور

  1. درست است كه گرفتن فواصل دقيق گامهای ايراني با تيونر امكان پذير نيست ولي به اين علت، درست به نظر نمی رسد كه شاگرد را با سنتورِ ناكوک تا چند سال رها كرده به اين بهانه كه تيونر فاصله های دقيق را براي كوک به او نمی دهد و بايد سالها بگذرد تا گوش هنرجو به طور نسبي يا كامل پرورش يافته تا قابليت انجام كوک را پيدا كند.
  2. همين امر كه هنرجو چندين سال با ساز ناكوک تمرين می كند اين خود عاملی است كه پرورش گوش او را نه تنها عقب مي اندازد بلكه از آنجائيكه چندين سال اصوات نادرست شنيده گوش او دچار ناهنجاري می شود به طوريكه اصلاح اين خطا خود زمان قابل توجهي را می طلبد.
  3. مسئله ديگر زمان است. شايد قديمتر وقت و فكر مردم آزادتر بوده به طوريكه مي توانستند روزي چند ساعت به تمرين كوک و موارد مربوط بپردازند. امروز با توجه به محدوديت زمان، از چند هزار هنرجو يک نفر فرصت دارد تا روزي چند ساعت فقط به كوك اختصاص دهد؟ بنابراين جهت از دست ندادن زمان، تيونر مي تواند صرف زمان براي كوک را به حداقل برساند ضمن اينكه بهره وري آن نيز قابل قبول مي باشد.
  4. وقتي هنرجو سالها با سازی كه حداقل ۹۰ درصد آن كوك بوده تمرين كرده گوش او حدالامكان از ناهنجاری های صوتي به دور بوده و بعدها مي تواند با شنيدن آثار موسيقي مراجعِ كوك، فاصله هاي درست موسيقي ايراني را فرا گيرد و رفته رفته مي تواند با تكيه به گوش خود، سازش را كوك نمايد.

نکات مهم هنگام کوک کردن سنتور

  • آچار کوک را به آرامی بچرخانید تا سیم های سنتور زیاد سفت نشوند چون ممکن است سیم ها پاره شوند.
  • در هنگام کوک کردن دست و صورت خود را نزدیک سیم قرار ندهید تا اگر سیم پاره شد به شما آسیب نزند.
  • در صورت کهنه بودن سیم ها قبل از کوک کردن سیم های ساز خود را تعویض کنید.
  • از قرار دادن ساز در محیط سرد یا گرم خودداری کنید چون باعث خارج شدن ساز از کوک می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد+عکس
دیگران می‌خوانند   
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403 دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله ترکی صحبت کردن جالب سیدابراهیم رئیسی با لهجه ای شیرین و دلنشین در بین مردم اردبیل+ویدیو پوشش متفاوت و رسمی ابراهیم رئیسی در دوران جوانی+عکس کدام دولتمردان بزرگ جهان با سانحه هوایی درگذشتند؟+عکس کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی» آخرین دیدار سید ابراهیم رئیسی با پهلوان مازندرانی پیش از شهادت+عکس نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو عرض ارادت سرتیم حفاظت سیدابراهیم رئیسی به رهبر معظم انقلاب+عکس/ بادیگاردی که تا آخرین لحظه کنار رئیس جمهوری بود! لحظه اعلام خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی توسط المیرا شریفی‌مقدم/ رئیس جمهموری که با شهادت ماندگار شد+ویدیو تصویری جگرخراش از فرزند سردار شهید موسوی، سرتیم حفاظت رئیس جمهور+عکس بغض برادر شهید آل هاشم؛ امام جمعه تبریز روی آنتن زنده شبکه سه +ویدئو برف روبی مخلصانه و بدون ریای سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 مصاحبه اختصاصی ساعدنیوز با علیرضا منادی: دو سید بزرگوار در قلب مردم جای داشتند+ویدیو حضور بی نظیر و خودجوش مردم انقلابی تبریز در شام غریبان شهدای خدمت به شکل دسته های عزاداری فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 گفتگو با سردار عباسقلیزاده فرمانده سپاه عاشورا در شام غریبان شهدای خدمت/ اندوه و ناراحتی فرمانده و بغض صدایش دلگیر است+ فیلم فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم گفتگو اختصاصی ساعدنیوز با سید محمد حسن آل هاشم برادر امام جمعه شهید تبریز در شام غریبان شهدای خدمت +ویدئو میز عزای ساده و بدون تجملات شهدای خدمت در تبریز+عکس/روحشان شاد و یادشان گرامی... عزاداری شام غریبان شهدای خدمت در مصلی تبریز +ویدئو فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403 تسلیت متفاوت المیرا شریفی مقدم پس از شهادت رئیس جمهور و همراهانشان+عکس تصاویری از آخرین حضور شهید رئیسی در جمع مردم، سی دقیقه پیش از شهادت +ویدئو معرفی مهمترین تکنیک ها و تمرین های افزایش خلاقیت خرید عمده لوازم آرایشی ارزان گفتگو با نماینده رهبر انقلاب در سپاه عاشورا: مردم عاشق بودند دلباخته شهید آیت الله آل هاشم بودند...+ویدئو زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان آغاز مراسم شام غریبان شهدای خدمت در تبریز+ویدئو رمزگشایی از موفقیت "تجارتخانه" در بازارهای صادراتی نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات آیت الله آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز+عکس تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم عرض ارادت مردم به مالک رحمتی استاندار محبوب و جوان تبریز در راهپیمایی خانوادگی این شهید راه خدمت+ ویدیو خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس بغض‌ها و گریه‌های خسروپناه روی آنتن زنده؛ بعدا می‌فهمیم چه کسی را از دست دادیم شهید حسین امیرعبداللهیان: زرنگی نکنید، صف را رعایت کنید، شهادت نوبت ماست +عکس بخش‌هایی از سخنان منتشرنشدۀ شهید آیت‌الله آل‌هاشم در حضور رهبر انقلاب/سلام اولسون سنه ای سرویلردن باش اولان رهبر...
تیتر امروز   
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»
فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403
تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم
خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس
واکنش وحید شمسایی به خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانشان
پیشنهاد خاکسپاری خادم الرضا(ع) در جوار حرم امام رضا(ع) +عکس/گلستان را به آتش می کشد داغ تو ابراهیم...
شهادت یک ورزشکار در حادثه بالگرد رئیس جمهور
زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان