دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / عمومی /

چگونه استاد دانشگاه شویم؟+ جزئیات 

پنجشنبه، 04 آبان 1402
بدون شک دغدغه خیلی از دانشجویان بعد از اتمام تحصیل، داشتن یک شغل مناسب است. خیلی از فارغ التحصیلان علاقه مند هستند که در حوزه آموزش فعالیت کنند، و شاید سوال خیلی از افراد بعد از گذراندن تحصیل این باشد، که چگونه استاد دانشگاه شویم؟ در ادامه ساعدنیوز به تمامی فاکتورهای استاد شدن در دانشگاه را ارائه خواهد داد. همراه ما باشید.

چگونه استاد دانشگاه شویم؟ این سوال از جمله سوال هایی است که دانشجویان و فارغ التحصیلان زیادی از خود می پرسند. در حال حاضر روش های مختلفی برای استاد دانشگاه شدن وجود دارد. ارسال رزومه، شرکت در فراخوان های جذب هیات علمی و ... از جمله روش هایی است که می توان با کمک آن به بازار کار استاد دانشگاهی وارد شد.

برای کار کردن در شغل استاد دانشگاهی فاکتورهای مختلفی باید مد نظر قرار گیرد و همه این فاکتورها نشان می دهند که شغل استاد دانشگاهی به راحتی و برای تمامی افراد قابل دسترس نیست. اگر شما هم با این سوال «چگونه استاد دانشگاه شویم؟» مواجه هستید و قصد اطلاع از بازار کار و وظایف استاد دانشگاه و هیات علمی دانشگاه ها را دارید با ما همراه باشید.

نحوه ورود به شغل استاد دانشگاهی

چگونه استاد دانشگاه شویم؟ شغل استاد دانشگاهی از جمله شغل های بسیار خوبی است که در حال حاضر بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه های ایرانی و یا تحصیل در خارج از کشور متقاضی این شغل هستند؛ اما باید بدانید که همه افراد مجاز به ورود به شغل استاد دانشگاهی نیستند، چرا که تحصیلات دانشگاهی اهمیت بسیار زیادی برای ورود به این شغل دارد.

استاد دانشگاه شدن مانند ورود به شغل معلمی نیست و معمولا کمتر کسی پیدا می شود که بتواند در کلان شهرهایی مانند تهران، اصفهان، مشهد و ... با مدرک کارشناسی ارشد در شغل استاد دانشگاهی مشغول به کار شود؛ چرا که معمولا در شهرهای بزرگ و دانشگاه های عالی تنها افرادی در شغل استاد دانشگاهی مشغول به کار می شوند که دارای مدرک دکتری باشند.

با توجه به اینکه در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه های کشور بسیاری از رشته های تحصیلی تدریس می شوند، بدیهی است که فارغ التحصیلان دانشگاهی در هر رشته ای که باشند، می توانند به شغل استاد دانشگاهی وارد شوند؛ چرا که همه دانشگاه به رشته های مختلف تحصیلی نیاز دارند و محدودیتی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

برای پذیرش به عنوان استاد دانشگاه دانشجویان می توانند برای هر یک از دانشگاه مد نظر خود مراجعه کنند و رزومه تحصیلی و کاری خود را به دانشگاه تحویل دهند؛ اما معمولا دانشجویان در همان دانشگاهی که در حال تحصیل بوده اند، موقعیت بهتری برای پذیرش دارند.

به طور کلی اساتید دانشگاهی در هر دانشگاهی به 4 گروه تقسیم بندی می شوند که به این 4 گروه رتبه بندی اساتید اطلاق می شود. مربی، استادیار، دانشیار و استاد تمام از جمله رتبه هایی است که برای اساتید دانشگاه در نظر گرفته می شود. معمولا فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد پس از ورود به شغل استاد دانشگاهی دارای کمترین رتبه، یعنی مربی می باشند؛ اما فارغ التحصیلان مقطع دکتری بسته به فعالیت آموزشی و پژوهشی و سابقه کاری خوبی در یکی از رتبه های استادیار، دانشیار و استاد تمام قرار می گیرند.

شرایط هیات علمی شدن استاد دانشگاه

افرادی که در حال حاضر جزو اساتید دانشگاه های مختلف می باشند؛ اما می خواهند که به صورت هیات علمی در دانشگاه فعالیت داشته باشند، می توانند در فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم و وزارت بهداشت ثبت نام کنند. برای ثبت نام در هر یک از این فراخوان ها نیاز به داشتن یک سری شرایط می باشند.

شرایط عمومی جذب هیئت علمی دانشگاه

  • داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران

  • تعهد به قانون اساسی و اعتقاد به ولایت فقیه

  • نداشتن سابقه کیفری موثر

  • دارا بودن کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم برای آقایان

  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و یا دخانیات

  • اعتقاد به دین اسلام و یا ادیان شناخته شده در قانون اساسی

  • داشتن سلامت جسمی و روحی

  • عدم محرومیت از اشتغال در ارگان‌های دولتی

شرایط هیات علمی شدن استاد دانشگاه در دانشگاه های وزارت علوم

  • داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد، دکتری حرفه ای و مدرک سطح 3 حوزه الزامی است.

  • حداکثر سن برای افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای و یا مدرک سطح 3 حوزه می باشند، 30 سال است.

  • حداکثر سن برای افرادی که دارای مدرک دکتری تخصصی می باشند و مدرک سطح 4 حوزه دارند، 40 سال است.

  • افرادی که قصد ورود به شغل هیات علمی دانشگاه ها را دارند، نباید در حال تحصیل در مقطع دکتری و یا کارشناسی ارشد باشند.

شرایط هیات علمی شدن استاد دانشگاه در دانشگاه های وزارت بهداشت

  • داشتن مدرک کارشناسی ارشد در رشته های علوم پایه و یا داشتن دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی و یا گواهی فلوشیپ در رشته های بالینی و یا داشتن دانشنامه دکتری تخصصی.

  • داوطلبانی که در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده اند باید دارای حداکثر سن 35 سال و داوطلبانی که دارای مدرک دانشنامه دکتری تخصصی، دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی و یا فلوشیپ هستند باید دارای حداکثر سن 45 سال باشند.

  • داوطلبان باید حتما از دانشگاه محل تحصیل خود فارغ التحصیل شده باشند.

  • افرادی که به صورت مجازی مدرک خود را دریافت نموده اند، مجاز به ثبت نام در فراخوان هیات علمی دانشگاه های وزارت علوم نمی باشند.

متقاضیان با داشتن شرایط عمومی و اختصاصی ذکر شده میتوانند در سایتwww.mjazb.ir اقدام به ثبت نام کنند.

بازار کار استاد دانشگاهی

چگونه استاد دانشگاه شویم؟ بازار کار استاد دانشگاهی چگونه است؟ در حال حاضر به طور دقیق مشخص نیست که چه تعداد از دانشجویانی که در مقطع های تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری در حال تحصیل بوده اند و در حال حاضر از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند، به عنوان استاد دانشگاه در سراسر کشور مشغول به کار شده اند؛ اما به هر حال فراخوان های مختلفی از سوی دانشگاه های مختلف وجود دارد که داوطلبان شغل استاد دانشگاهی می توانند در هر یک از این فراخوان ها ثبت نام کنند و شانس خود را برای استاد دانشگاه شدن امتحان کنند.

با توجه به اینکه دانشگاه ها برای جذب هیات علمی و استاد دانشگاه بیشتر تمایل دارند که فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقطع دکتری را پذیرش کنند، بیشترین آماری که برای جذب استاد دانشگاهی وجود دارد، مربوط به داوطلبانی است که در مقطع دکتری اقدام به ورود به شغل استاد دانشگاهی خصوصا در فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه آزاد کرده اند.

البته به طور کلی بازار کار استاد دانشگاهی و هیات علمی شدن خوب است و در حال حاضر دانشجویان زیادی با رتبه بندی کم در حال تحصیل در دانشگاه های مختلف در سراسر کشور می باشند؛ اما به هر حال داشتن شغل استاد دانشگاهی نیاز به تلاش زیادی دارد. در بسیاری از دانشگاه ها، اگر دانشجویی رتبه علمی خوبی داشته باشد، دانشگاه محل تحصیل وی سعی می کند که دانشجو را به عنوان استاد در دانشگاه پذیرش کند.

بنابراین، داشتن رتبه علمی بسیار خوب در دانشگاه ها نقش بسیار مهمی برای استاد دانشگاه شدن دارد. به طور کلی درآمد استاد دانشگاه ها بسته به رتبه بندی اساتید و سطح علمی و سابقه کاری که دارند، بسیار متفاوت است و نمی توان به طور دقیق ذکر کرد که اساتید دانشگاه چه مقدار حقوق دریافت می کنند.

اما با توجه به همسان سازی حقوق اساتید دانشگاه ها در کشور مقرر شده است که اساتید دانشگاه ها بیش از 12 میلیون تومان حقوق دریافت نکنند. به هر حال میزان حقوق در اساتید دانشگاه ها بستگی به عوامل مختلفی از جمله هیات علمی بودن و یا نبودن دارد. معمولا اساتیدی که جزو هیات علمی دانشگاه ها می باشند، بیشترین حقوق را دریافت می کنند؛ اما به طور مثال افرادی که در رتبه مربی در حال کار هستند، حقوق کمتری را دریافت می کنند.

وظایف شغلی استاد دانشگاه

استاد دانشگاه شدن وظایف بسیار مهمی دارد و تنها تدریس در دانشگاه ها مد نظر نیست. افرادی که در حال تدریس در دانشگاه ها می باشند، می بایست که سابقه پژوهشی خود را با نگارش انواع مقالات علمی زیاد کنند و رتبه خود را در دانشگاه افزایش دهند. به طور کلی وظایف شغلی استاد دانشگاه به شرح زیر می باشند.

  • تدریس به دانشجویان مطابق با سرفصل های آموزشی

  • ارزیابی سطح علمی دانشجویان و تعیین نمره برای دانشجویان

  • آپدیت کردن سطح علمی خود با خواندن کتاب های جدید و مقالات تازه منتشر شده در حوزه تدریس خود

  • همراهی کردن دانشجویان برای مطالعه و انجام دادن پژوهش های مختلف

  • کمک به دانشجویان برای ورود به بازار کار

  • درک متقابل دانشجویان و داشتن روحیه مناسب برای تدریس به دانشجویان و تشویق کردن آن ها

  • و ...

بهترین رشته برای استاد دانشگاه شدن چیست؟

برای علاقه مندان به تدریس در دانشگاه بدون شک این سوال مطرح میشود که چه رشته‌های برای جذب استاد دانشگاه در اولویت هستند. به طور کل رشته‌های علوم پایه بیشترین میزان جذب را برای ورود به این حوزه دارند. برای مثال در گرایش علوم انسانی رشته های حقوق و روانشناسی و مدیریت بیشترین تقاضا را دارند و همچنین در رشته تجربی و ریاضی به ترتیب پزشکی ، داروسازی، پرستاری، عمران، برق و مهندسی صنایع بیشترین درخواست را در این گروه‌های تحصیلی دارند.

ولی به هرجهت جذب این رشته‌ها به عوامل مختلف دیگری هم بستگی دارد مثل نوع دانشگاهی که فرد متقاضی علاقه مند به تدریس در آن است و رشته‌های که در فراخوان دانشگاه اعلام میشود.

علوم انسانی

علوم تجربی

ریاضی فیزیک

حقوق

پزشکی

مهندسی عمران

روانشناسی

داروسازی

مهندسی برق

مدیریت

پرستاری

مهندسی صنایع

سخن پایانی

بنابراین علاقه‌مندان به تدریس در دانشگاه باید در زمان انتشار فراخوان جذب نسبت به ثبت نام اقدام کنند. مهلت ثبت نام برای متقاضیان یک ماه است و این مدت میتواند توسط فراخوان جذب دانشگاه تمدید شود. علاقه مندان برای ورود به هیئت علمی دانشگاه باید به سایتwww.mjazb.irمراجعه و نسبت به ثبت نام اقدام کنند. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر به بخش آموزش عمومی ساعدنیوز مراجعه نمایید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
ویراستاری تخصصی مقاله
هزینه چاپ یک کتاب
شیطنت بامزه نبات دختر کپی برابر اصل مامان سپیده در مطب دکتر در بلژیک+ویدیو/ شلوغ کردنش هم دوست داشتنیه😍
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست
ترجمه تخصصی کتاب
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد