ساعدنیوز
ساعدنیوز

چگونه با قابلیت Camera Switches اندروید را بدون دست کنترل کنیم؟+ فیلم آموزشی

  سه شنبه، 31 مرداد 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه با قابلیت Camera Switches اندروید را بدون دست کنترل کنیم؟+ فیلم آموزشی
راحت‌ترین شیوه‌ی استفاده از گوشی‌های هوشمند با استفاده از لمس نمایشگر آن است. اما روش‌های دیگری وجود دارد که بتوانید آن را کنترل کنید. ابزارهای گسترده‌ی بخش دسترسی اندروید می‌توانند به شما کمک کنند تا فقط با چشم و حالت چهره گوشی هوشمند خود را کنترل کنید. در ادامه ساعدنیوز به چگونگی این قابلیت با استفاده از برنامه Camera Switchesدست یابید.

از زمان انتشار نسخه‌های آزمایشی اندروید 12، گوگل سعی داشته است تا ناوبری در محیط داخلی سیستم عامل را آسان‌تر سازد؛ به همین دلیل امکان کنترل گوشی‌های هوشمند از طریق ژست‌ها و حرکات صورت را با قابلیت Camera Switches ممکن ساخته است. کنترل با ژست صورت در اندروید، زیرمجموعه‌ای از ویژگی‌های دسترس‌پذیری (Accessibility) است که تحت عنوان قابلیت Camera Switches در داخل سیستم عامل تعبیه شده‌اند. چنین امکاناتی به کاربران دارای محدودیت‌های گفتاری یا حرکتی خاص اجازه می‌دهد تا بدون استفاده از دست، به قسمت‌های مختلف گوشی هوشمند خود مراجعه کنند.

مقدمه‌ای بر قابلیت Camera Switches

ویژگی گفته شده از طریق اپلیکیشن Android Accessibility Suite قابل استفاده است و ناوبری میان منوهای مختلف را با حرکات چهره و چشم ممکن می‌کند. واضح است که در این حالت از دوربین سلفی دستگاه برای تنظیم روش‌های ارتباطی و شناسایی تغییرات چهره بهره گرفته می‌شود.

مقدمه‌ای بر قابلیت Camera Switches

کاربران می‌توانند از شش ژست کلی شامل نگاه به چپ، راست، بالا و پایین، لبخند، تکان دادن ابروها و باز کردن دهان استفاده نمایند. حرکات گفته شده می‌توانند پنل نوتفیکیشن‌ها را باز کنند یا کاربر را به صفحه اصلی سیستم عامل بازگردانند. افراد می‌توانند از دستورات گفته شده در کنار کلیدهای فیزیکی اندروید بهره بگیرند و میزان حساسیت هر حرکت را نیز تنظیم کنند.

چگونه قابلیت Camera Switches را فعال کنیم؟

برای استفاده از امکانات مرتبط با قابلیت Camera Switches باید از اندروید 12 روی دستگاه خود بهره‌مند شده باشید. برای مشاهده لیست گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ که آپدیت اندروید 12 را دریافت می‌کنند، به این مطلب مراجعه کنید. جهت شروع به بخش تنظیمات (Settings) موبایل یا تبلت خود رفته و سپس با مراجعه به قسمت System گزینه Accessibility را لمس کنید. در ادامه گزینه Switch access را بزنید و کلید گزینه Use switch access را فعال سازید. اکنون پیامی مبنی بر اجازه دسترسی به تمامی قابلیت‌های دستگاه نمایش داده می‌شود که شامل مشاهده و مدیریت صفحه نمایش است. برای تایید آن روی گزینه Allow بزنید.

انتخاب نوع سوییچ و تعداد آن

اگر برای اولین بار است که از قابلیت Camera Switches استفاده می‌کنید، باید گزینه‌ای با عنوان Switch access Setup Guide مشاهده کنید. برای تنظیم کنترل‌های حرکتی شخصی، در ابتدا باید نوع سوئیچ مدنظر خود را انتخاب نمایید. انواع سوییچ‌ها در سه دسته زیر طبقه‌بندی می‌شوند.

  • USB switch که امکان اتصال سوییچ‌های فیزیکی را از طریق درگاه USB فراهم می‌کند.

  • Bluetooth switch که می‌تواند استفاده بی‌سیم به کمک اتصال بلوتوث را در اختیار کاربر قرار دهید.

  • Camera switch که برای کنترل دستگاه با ژست‌ها و حرکات صورت کاربرد دارد.

انتخاب نوع سوییچ و تعداد آن

انتخاب نوع سوییچ و تعداد آن

واضح است که برای هدف مورد نظر ما، باید گزینه مرتبط با Camera switch را فعال کنیم. در هنگام نوع سوییچ باید تعداد آن را نیز مشخص کنید. به طور کلی توصیه می‌شود که دو سوییچ (گزینه Two Switches) را برای استفاده متداول برگزینید.

انتخاب نحوه اسکن کردن آیتم‌ها

در ادامه باید روش مورد نظر برای اسکن کردن آیتم‌های موجود در یک صفحه را انتخاب کنید. سه گزینه در این قسمت قابل دسترسی است که به شرح زیر خواهد بود.

  • Linear scanning: اسکن خطی که امکان جابه‌جایی میان آیتم‌ها به صورت یک به یک را فراهم می‌سازد.

  • Row column scanning: اسکن یک ردیف را در هربار امکان‌پذیر می‌کند و پس از انتخاب ردیف به جابه‌جایی میان آیتم‌ها می‌پردازد.

  • Group selection: تمامی آیتم‌های موجود در صفحه با یک رنگ اختصاصی تفکیک می‌شوند و به کمک حرکت چهره می‌توان نسبت به رنگ مورد نظر واکنش نشان داد.

از میان موارد بالا، اسکن خطی (Linear scanning) سرعت عمل کمتری خواهد داشت اما استفاده از آن نسبت به دو گزینه دیگر، آسان‌تر است. پس برای شروع، گزینه گفته شده را انتخاب خواهیم کرد.

تنظیم ژست‌ها

پس از انتخاب نحوه اسکن کردن آیتم‌ها، باید یک ژست به هر عمل منحصر به فرد، اختصاص دهید. ژست‌های در دسترس شامل باز کردن دهان، بالا بردن ابروها و نگاه به چهار جهت اصلی است. اگر نظرتان تغییر کرد می‌توانید با استفاده از کلیدهای Next و Previous در میان ژست‌‌های گوناگون جابه‌جا شوید.

تنظیم ژست‌ها

تنظیم ژست‌ها

مدیریت تنظیمات قابلیت Camera Switches

بعد از اینکه ژست‌های دلخواه خود را به هر عمل اختصاص دادید، تنها پیکربندی تنظیمات قابلیت Camera Switches باقی خواهد ماند. اکنون به لیستی از حرکات تعریف شده دسترسی خواهید داشت. با انتخاب هر ژست می‌توانید پیش‌نمایشی از چهره خود را مشاهده کنید و اندازه متناسب با هر حرکت را از میان مقادیر صفر تا هشت تنظیم نمایید. همچنین گزینه Sensitivity برای تعیین حساسیت و Duration برای مدت زمان هر حرکت در نظر گرفته شده‌اند. برای دسترسی به توضیحات بیشتر پیرامون تنظیمات گفته شده می‌توانید به صفحه پشتیبانی گوگل مراجعه کنید.

مدیریت تنظیمات قابلیت Camera Switches

مدیریت تنظیمات قابلیت Camera Switches

گوگل در گذشته ویژگی‌های فراوان دیگری را نیز جهت ناوبری در محیط سیستم عامل بدون داخل دست ارائه کرده است. شناسایی دستورات از طریق تبدیل صوت به متن و تشخیص صدا از جمله محبوب‌ترین امکانات دسترس‌پذیری اندروید محسوب می‌شوند که امکان استفاده از دستگاه‌های مبتنی بر آن برای افراد دارای محدودیت، آسان‌تر ساخته است.

اجرای چندین دستور با Project Activate

یکی دیگر از ویژگی‌های دسترس‌پذیری معرفی شده از سوی گوگل، Project Activate نام دارد. این قابلیت تحت عنوان اپلیکیشنی با همین نام عرضه شده است و امکان فعال‌سازی چندین عمل مختلف تنها با یک ژست را فراهم می‌سازد. افرادی با مشکلات گفتاری که در استفاده از قابلیت صوت به متن دچار مشکل هستند، طیف هدف قابلیت مذکور محسوب می‌شوند. محدودیت‌های گفتاری ممکن است در اثر بیماری‌هایی مانند ALS، فلج مغزی، دیستروفی عضلانی، ام‌اس، سکته مغزی یا آسیب به نخاع و ستون مهره‌ها ایجاد شود.

اجرای چندین دستور با Project Activate

اپلیکیشن Project Activate می‌تواند انجام امور ساده مثل برقراری تماس یا ارسال پیام‌های متنی را تنها به کمک حرکت‌های صورت، امکان‌پذیر کند. همچنین می‌توان عبارت‌های از پیش آماده‌ای را برای تبدیل صوت به متن مورد استفاده قرار داد یا اینکه از یک بلندگوی هوشمند برای انجام دستورات بهره گرفت. امکان تعریف اولیه نمایه‌های پیش‌فرض توسط دوستان و اعضای خانواده وجود خواهد داشت که می‌تواند تعامل با دستگاه‌های هوشمند را بسیار آسان سازد. البته باید توجه داشت که امکان استفاده همزمان از Camera Switches و Project Activate وجود ندارد.

ساده‌سازی مدیریت دستگاه‌های اندرویدی

طبق آمار مرکز کنترل و بیماری‌های بیماری‌های ایالات متحده، از هر چهار نفر در این کشور، یک نفر دچار محدودیت یا ناتوانی است. پشتیبانی از ژست‌های حرکتی صورت در اندروید می‌تواند قدم چشمگیری در حرکت به سوی استفاده کاملاً بدون دست از گوشی‌های هوشمند باشد. این ویژگی قادر خواهد بود برای میلیون‌ها کاربر که برای انجام روزمره بر چنین امکاناتی متکی هستند، بسیار مفید و کاربردی باشد.

سخن پایانی

بنابراین در مقاله ی فوق نحوه ی کنترل گوشی اندروید خود بدون استفاده از دست با قابلیت Camera Switches ارائه دادیم. امیدوارم برایتان مفید واقع شده باشد. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (281 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (82 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (58 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (32 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (20 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (16 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (16 نظر) تصاویری تاریخی از اولین سفر خارجی رهبر معظم انقلاب 40 سال پیش (15 نظر) نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید (14 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (13 نظر) ویدئویی از تدریس محمود احمدی نژاد برای دانشجویان دختر و پسر رشته مهندسی عمران (13 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (13 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (12 نظر) تعریف و تمجید رهبر انقلاب از مادرش: بالغ نبودم با مادرم تو حیاط فرش مینداختیم زیر آسمان اعمال روز عرفه رو بجا می آوردیم +ویدئو/اولین معلم هرکسی مادرشه... (11 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک راننده ، در تبدیل اتاق نیسان به صندوق انتقادات و پیشنهادات حماسه آفرین شد/ آدم حظ میکنه از این همه درک و فهم😂 (عکس) تصاویر عاشقانه‌ای که همسر نیلوفر پارسا در حیاط دلباز منزلشان از او و فرزند توراهی‌شان ثبت کرد / تو یه همچین حیاطی آدم دیگه پیر نمیشه ... مادر و پسری دلنشین و صمیمی هوتن شکیبا، صداپیشه بچه مهمونی و مادرش در کنار میزی رنگارنگ و مفصل+عکس/ چقد چهره مامان خانوم دوست داشتنیه (عکس) ورژن جدید چهره نوید محمدزاده با موهای بلوند و ریش و سبیل مشکی در کنار همسرش، فرشته حسینی در شب عاشقانه تولدش اعتراف جالب رابعه اسکویی: شماره تلفن طارمی را دارم! +ویدئو/ افشاگری جالب خانم بازیگر از یک ویژگی جالب مهدی! روزی که عیاشی‌ های ناصرالدین شاه کار دستش داد/ زنان قلیان ها را در حرم‌سرای شاه شکستند (فیلم) حرف‌های شنیدنی بهرام افشاری، بهتاش سریال پایتخت در جدی‌ترین حالتش: بازیگری مثل قمار می‌مونه! / عاشق‌های بازیگری ببینند روایت بازیگر زن سینما از پشت صحنه سریال اسکار/ آقای مدیری آدم را بد عادت می کند ماجرای بوسه دردساز و پر سر و صدای سفیر عربستانی بر پیشانی هاشمی رفسنجانی!+عکس روزگار بروبیای درشکه‌ها/ وقتی خیابان‌های در سیطره درشکه‌ها بود غوغای خوانندگی بی نظیر احمد مهرانفر به اصرار شهاب حسینی/مرد حسابی محسن تنابنده از خنده غش کرد+ویدیو لطف بزرگی که عینک 3 بعدی و پیشرفت علم در حق مادری که دختر کوچولویش را به تازگی از دست داده کرد+ویدیو/ با عینک تونست دوباره دخترش رو ببینه؛ فقط اشکهایی که میریزه😭 تازه‌ترین نظریه توطئه: ما دو خورشید داریم که دومی پشت اولی پنهان شده! نوازندگی زیبا و شاهکار همایون شجریان در گوشه دنج و باصفای اتاق هنری‌اش/ چقدر دلباز و شیک+ویدیو همدستی خواهرزن و قاچاقچی مواد مخدر برای آدمکشی/ راز جسدی که در انباری پنهان شده بود ظاهر متفاوت حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها وقتی دبیرستانی بود/ چقدر جوون و لاغر بود+عکس نگاهی به حلقه های نامزدی بازیگران معروف و ستاره های تیم ملی/ از سردار آزمون تا الهام حمیدی و بهاره رهنما+عکس گشت و گذار جذاب و دیدنی حامد آهنگی درکنار همسر و پسرش/ سفر خانوادگی کمدین محبوب همراه خانواده به کیش+عکس نگاهی به چهره دلنشین رهبر معظم انقلاب در دوره نوجوانی+عکس/ دستخط زیبای رهبری در کنار عکسی که به دوستشان هدیه دادند (فیلم) خودزنی هوادار دو آتیشه نساجی در حاشیه بازی با پرسپولیس / اگه نرم تو استادیوم خودمو میکشم! سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی مجری بهش میگه فرض کن یه چوب کبریتی +ویدئو/فقط اونجاش که میگه مگه میشه یه تنه درختی چیزی...🤣 هنرنمایی های شگفت انگیز اُوستا نجار خوش ذوق در ساخت تخت خواب و کتابخانه برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 تصویری متفاوت از بن سلمان با یک عینک عجیب! +عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 + فیلم عکس های جالب و تاریخی از گدایان ایرانی دوره قاجار/ از گدای گاو سوار تا گدای سبیل دراز! دیپلماسی حج‌محور با رویکرد ابراهیمی به حج خلاقیت تحسین برانگیز یک سبزی فروش باسلیقه ایرانی برای کشاندن مشتری به مغازه/ باریکلا به این هوش و هنر+عکس آیا تلفن همراه هوشمند نوجوانان ما را به سمت افسردگی سوق می‌دهند؟ نوشته جالب و پربازدید یک بقال ایرانی برای نسیه ندادن اجناس حماسه ساز شد/ بنده خدا بدجور زخم خورده است+عکس آخرین عکس تلخ رضا داوودنژاد با خانواده دختر عمویش مونا داوودنژاد که به یادگار ماند+عکس رونمایی از تیپ باکلاس و شیک پوریا پورسرخ در عروسی خواهرش/ خواهر و برادر صمیمیت میباره ازشون+عکس (عکس) اتاق خواب مخصوص فرحناز پهلوی در کاخ نیاوران ؛ از وان و روشویی و دستشویی مخصوص کودکان تا یوزپلنگ ایرانی/ داشتن همچین امکاناتی هنوزم برای همه قفله، چه برسه به اون موقع‌ها!!! فال انبیاء روزانه پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) سفره چیدن سمانه پاکدل، مهتاب دلنوازان برای مهمونای عزیز و گرامیش/ به به چه رنگ و لعابی (فیلم) غلغل کردن چشمه نفت خام در مزرعه برنج یک شالیکار خوش شانس خوزستانی/ شانس اگه تصویر بود... فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 چیدمان بوفه شیک و خاص خانه مدرن نسرین مقانلو با ظروف دکوری قدیمی/ خونه اس یا آنتیک فروشی؟
تیتر امروز   
ماجرای بوسه دردساز و پر سر و صدای سفیر عربستانی بر پیشانی هاشمی رفسنجانی!+عکس
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403
تازه‌ترین نظریه توطئه: ما دو خورشید داریم که دومی پشت اولی پنهان شده!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403
روایت بازیگر زن سینما از پشت صحنه سریال اسکار/ آقای مدیری آدم را بد عادت می کند
فال حافظ با تفسیر امروز پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 + فیلم
روزی که عیاشی‌ های ناصرالدین شاه کار دستش داد/ زنان قلیان ها را در حرم‌سرای شاه شکستند
دیپلماسی حج‌محور با رویکرد ابراهیمی به حج
آیا تلفن همراه هوشمند نوجوانان ما را به سمت افسردگی سوق می‌دهند؟
روزگار بروبیای درشکه‌ها/ وقتی خیابان‌های در سیطره درشکه‌ها بود
همدستی خواهرزن و قاچاقچی مواد مخدر برای آدمکشی/ راز جسدی که در انباری پنهان شده بود
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
تتلو در زندان قرآن می‌خواند، روزه می‌گیرد و تلویزیون می‌بیند!