چگونه باتری ریش تراش فیلیپس را تعویض کنیم؟

  چهارشنبه، 28 تیر 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه باتری ریش تراش فیلیپس را تعویض کنیم؟
ریش تراش یکی از وسایل پرکاربرد جهت آراستگی آقایان است که دارای برندهای مختلفی می باشد. ریش تراش فیلیپس یکی از برندهای محبوب است که از قابلیت های بسیاری برخوردار است. بنابراین ایجاد اختلال در عملکرد باتری، اتمام شارژ و یا خراب شدن آن یکی از مشکلاتی است که ممکن است با تعویض باتری حل شود. در ادامه به چگونگی تعویض باتری این ریش تراش خواهیم پرداخت.

سال‌هاست که ریش تراش‌ها به یکی از لوازم جانبی پرکاربرد برای آقایان تبدیل شده است و کار نکردن این لوازم؛ حتی برای یک روز هم می‌تواند بسیاری از مردان را به دردسر بیندازد. یکی از دلایلی که باعث از کار افتادن ریش تراش‌ها می‌شود، اتمام شارژ باتری است. درست همین لحظه است که برای کاربران این سوال مطرح خواهد شد که آیا می‌توانند خودشان دست به کار شده و بدون مراجعه به تعمیرکاران، باتری‌های جدیدی را جایگزین باتری‌های از کار افتاده کنند؟ چگونه می‌توان این دستگاه‌ها را باز کرد و به باتری آن‌ها دسترسی پیدا کرد؟ اگر شما هم در ذهن خود با این سوالات درگیر هستید، این مقاله را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

آیا می‌توان در خانه باتری ریش تراش فیلیپس را تعمیر کرد؟

جواب این سوال بسته به شرایط و مدل ریش تراش شما می‌تواند هم بله و هم خیر باشد. در نظر داشته باشید که ریش تراش‌های فیلیپس در انواع مختلفی تولید شده‌اند که دسترسی به باتری در برخی آسان‌تر و در بعضی از مدل‌ها بسیار دشوار است. به علاوه نوع باتری، تنظیمات داخلی و عوامل دیگر هم می‌توانند کار شما را دشوارتر کنند. به طور کلی، توصیه می‌کنیم که این کار را به متخصصان و کارشناسان بسپارید، به خصوص اگر تجربۀ بسیاری کمی در زمینه تعمیرات دستگاه‌های مختلف دارید. چرا که کوچکترین اشتباه یا بی‌تجربگی می‌تواند برای همیشه ریش تراش شما را غیرقابل استفاده کند؛ اما اگر احساس می‌کنید که توانایی این کار را دارید، باید قبل از باز کردن ریش تراش نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • در بسیاری از مدل‌ها، باتری داخل بدنۀ ریش تراش و روی برد مدار لحیم شده است و تعویض آن نیاز به داشتن مهارت کافی برای لحیم کاری دارد.

  • قبل از اقدام به تعویض باتری ریش تراش فیلیپس از داشتن تجهیزات موردنیاز مطمئن شوید. داشتن ابزارها و تیغه‌های باریک و محکم به منظور جدا کردن بخش‌های از بدنه الزامی است. به علاوه پیچ‌گوشتی‌های مناسب و ابزار لحیم کاری هم باید داشته باشید.

  • قبل از باز کردن ریش تراش، مطمئن شوید که دلیل کار نکردن دستگاه شما، تمام شدن باتری است نه چیز دیگری.

  • باتری‌ها انواع مختلفی دارند و بسیار مهم است که نوعی را انتخاب و خریداری کنید که برای دستگاه شما مناسب باشد. بیشتر دستگاه‌ها از باتری‌های نیکل- کادمیم (NiCD) یا نیکل متال هیدرید (NiMH) استفاده می‌کنند و برخی با باتری‌های لیتیون یونی‌ سازگار هستند. باتری‌های نیکل کادمیم طول عمر کمتری دارند و زودتر نیاز به تعویض یا شارژ پیدا می‌کنند؛ در مقابل، باتری‌های NiMH به دلیل داشتن ظرفیت بالاتر، شارژ بیشتری را نگه‌می‌دارند و از طول عمر و ماندگاری بالاتری برخوردارند. به علاوه این باتری‌ها از مواد شیمیایی سمی و مضر استفاده نمی‌کنند؛ اما، قیمت آن‌ها نسبت به باتری‌های NiCD بیشتر است.

  • احتمال اینکه بعد از باز کردن قطعات، دیگر دستگاه در برابر قطرات آب محافظت شده نباشد و ویژگی ضدآب بود خود را از دست بدهد، بسیار زیاد است.

روش تعویض باتری ریش تراش فیلیپس

ریش تراش‌های فیلیپس در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند که ساختار هر کدام متفاوت است و نمی‌توان نسخۀ واحدی را برای تعویض باتری تمام مدل‌ها پیچید. به طور کلی برای تمام مدل‌ها می‌توان روش زیر را توصیه کرد:

  • ابتدا باید با پیچ‌گوشتی مناسب، پیچ‌های پشت و روی بدنه را جدا کنید و برای باز کردن قاب‌ها و قسمت‌هایی که هیچ پیچی روی آن‌ها دیده نمی‌شود، از ابزارهای جدا کننده نوک تیز، باریک، محکم و ترجیحا غیرفلزی استفاده کنید.

  • در این مرحله باید دقت بسیاری داشته باشید تا با کمترین فشار ممکن قاب‌ها را جدا کنید. توجه داشته باشید که نوک تیز ابزار شما آسیبی به قطعات داخلی و بردها نرساند. همچنین مواظب باشید کنترل ابزار از دست شما خارج نشود، چرا که ممکن است به صورت ناخودآگاه به بدنه خش وارد کنید یا بدتر از آن به قطعات داخلی آسیب بزنید.

  • بعد از باز کردن کامل قاب‌ها، باید به سراغ محفظه باتری‌ها بروید. بسیاری از کاربران شکایت داشته‌اند که روی محفظه باتری نشانی از سر مثبت و منفی باتری نیست و به هنگام جایگزینی باتری جدید در تشخیص جهت باتری به دردسر افتاده‌اند، پس قبل از برداشتن باتری قبلی به جهت قطب‌ها دقت کنید و آن‌ها را به یاد بسپارید.

  • نکتۀ مهم دیگر این است که برای تعویض باتری تا جای ممکن باتری قبلی را از برد الکترونیکی جدا نکنید و سعی کنید تنها بخشی از آن را بلند کرده و سپس باتری جدید را به زبانه قدیمی لحیم کنید. همچنین بیشترین سعی خود را داشته باشید تا به سایر اتصالات دست نزنید.

  • در بیشتر مدل‌ها فضایی که برای باتری در نظر گرفته شد، بسیار کم است و لحیم دوبارۀ آن روی برد با دردسر همراه خواهد بود.

  • در ادامه برای اینکه بیشتر رفع ابهام کرده باشیم، نحوۀ تعویض باتری یکی از مدل‌های ریش تراش فیلیپس را با هم مرور خواهیم کرد:

ریش تراش فیلیپس

آموزش تعویض باتری ریش تراش فیلیپس مدل 2100

در ادامه نحوۀ تعویض باتری ریش تراش فیلیپس نورلکو مدل 2100 را با هم بررسی خواهیم کرد. در نظر داشته باشید که این روش‌ ممکن است برای سایر مدل‌ها قابل اجرا نباشد.

  • با استفاده از پیچ‌گوشتی مناسب پیچ پشت بدنه را باز کنید.

  • حال ریش تراش را به گونه‌ای در دست بگیرید که جلوی دستگاه روبروی شما قرار داشته باشد.

  • دکمۀ روی سر ریش تراش وجود دارد که باید با فشردن آن را باز کنید.

 تعویض باتری ریش تراش فیلیپس

  • زمانی که سر ماشین اصلاح را باز می‌کنید، دو پیچ 10.1 میلی‌متری دیده می‌شود که باید با استفاده از پیچ گوشتی آن‌ها را بردارید.

 تعویض باتری ریش تراش فیلیپس

  • با باز کردن این دو پیچ، به طور کامل سر دستگاه برداشته می‌شود و دسترسی به قطعات زیری امکان پذیرتر خواهد شد.

 تعویض باتری ریش تراش فیلیپس

  • حالا نوبت به روی بدنه ریش تراش می‌رسد، به آرامی با ابزار نوک تیز، باریک و محکمی قسمت‌های آبی و سیاه را جدا کنید. این قسمت‌ها را با کمترین فشار ممکن جدا کنید و در هنگام استفاده از ابزار بسیار مراقب باشید که به قطعات داخلی یا بدنه آسیب وارد نشود.

 تعویض باتری ریش تراش فیلیپس

  • اگر هنوز پوششی روی قطعات وجود دارد، آن‌ها را با ابزار جدا کنید تا به محفظۀ اصلی مدار برسید.

  • برای رسیدن به باتری‌ها، باید قاب شفاف و شیشه‌ای که صفحه مدار را نگه‌ می‌دارد، جدا کنید برای این کار باید قاب را کمی بلند کرده و به کمک پین‌های کناری کمی آن را بکشید.

 تعویض باتری ریش تراش فیلیپس

  • باتری در قسمت پشت مدار قرار گرفته است که حالا می‌توانید آن را ببینید و برای تعویض آن اقدام کنید.

 تعویض باتری ریش تراش فیلیپس

سخن پایانی

بنابراین به طور کلی تعویض باتری ماشین‌های اصلاح فیلیپس به دلیل تنوع زیاد مدل‌های آن در منزل توصیه نمی‌شود؛ اما، اگر قصد انجام این کار را دارید، باید ابتدا لوازم موردنیاز آن را تهیه کنید. به یاد داشته باشید که در بیشتر مدل‌ها نیاز به لحیم کاری دوباره پیدا خواهید کرد و باید مهارت کافی برای انجام این کار را داشته باشید. پس از اینکه پیچ‌های روی بدنه و محفظۀ بالای ریش تراش را باز کردید، باید نسبت به جداسازی قسمت‌های بدون پیچ با ابزاری مناسب اقدام کنید. سپس محفظه شفاف مدار الکترونیکی را جدا کرده و باتری را که در قسمت پشتی آن قرار دارد، با احتیاط تعویض کنید. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (121 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (78 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (61 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (59 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (47 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (13 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رونمایی از وحید بادپی کوه عضله رقیب جدی هادی چوپان در مسابقات مسابقات مستر المپیا +فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
این باتری تمام نمی‌شود!
شاهدی بر ساده زیستی رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است
توقیف یک نفتکش متخلف توسط سپاه/ این شناور با پرچم توگو مبادرت به قاچاق سوخت می‌کرد
ترامپ و هریس مهم نیستند، مهم این است که ایران چه تصمیمی می‌گیرد
آمار خودکشی پرستاران محرمانه شد؟/ 750 هزار میلیارد گردش حساب در نظام سلامت
پزشکیان: ایران آماده گفتگو درباره برجام برای احقاق حق است
بلاگر 300 کیلویی انقدر خورد تا مُرد!
بازار داغ لوازم آرایشی تقلبی! خانم عزیز به هوش باش
سربازی خریدنی نیست؛ وضعیت خود را مشخص کنید
(عکس) دنبال ایده‌ای واسه مانتو خنک تابستونی؟/ کفتان گلدوزی شده‌ی مینا مختاری، همسر باکلاس و خوش سلیقه‌ی بهرام رادان، با نخ طلایی/ رنگش بینظر و تکه
(تصویر) آیا تابحال سرود ملی ایران در زمان رضا خان پهلوی را شنیده اید؟/ سرود ملی که رنگ و بوی شعار الکی در آن دیده میشد!
(ویدئو) قطع شدن میکروفون مهران غفوریان موقع حرف مثبت18!/ حامد آهنگی داشت پاره میشد از خنده😂
(ویدئو) پشت صحنه دیدنی "فوق لیسانسه ها" با هنرنمایی هوتن شکیبا / بدون اختلاف بهترین پشت صحنه کمدی هست😂
(تصاویر) استایل شیک و مجلسی سعید راد در کنار نسرین مقانلو در مراسم عروسی ساره بیات
دلنوشته زیبای هدی زین العابدین برای نقش ماهی سریال در انتهای شب
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت