چگونه بدون هزینه اضافی، مصرف انرژی را کاهش دهیم؟

  شنبه، 29 بهمن 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
چگونه بدون هزینه اضافی، مصرف انرژی را کاهش دهیم؟
17نکته کوچک را که تاثیر زیادی در قبوض شما دارد بازگو خواهیم کرد. بهترین راه برای صرفه جویی در مصرف انرژی هشیاری کامل در هنگام استفاده و عادت کردن به روش های صحیح مصرف است. اگر موارد زیر را در نظر بگیرید، با توجه به مقیاس مصرف فعلی تان میتوانید مقداری در سال پس انداز کنید. در ادامه ساعدنیوز چگونگی کاهش مصرف انرژی را ارائه خواهد داد.

راهکارهای کاهش مصرف انرژی بدون هزینه اضافی

اینکه از نظر مالی قادر به پرداخت هزینه های مصرف انرژی باشیم یا اینکه ایران کشوری سرشار از نعمت های طبیعی دلیلی بر اتلاف منابع انرژی و نعمت های موجود نیست. در مقابل دلایل زیادی برای لزوم کاهش مصرف انرژی وجود دارد. در این مطلب ابتدا به این دلایل اشاره ای کرده و سپس روشهای کاهش مصرف و صرفه جویی در انرژی می پردازیم.

  • نورهای غیرضروری را کاهش دهید: اگر شما به طور متوسط در هر روز 2 ساعت کمتر از 2 لامپ 100 وات استفاده کنید، می توانید در هر سال از هزینه های غیرضروری بکاهید.

    پوستر خاموش کردن لامپ اضافی

  • از نور طبیعی استفاده کنید: پنجره جنوبی می تواند 20 تا 100 برابر مساحت خودش را روشن کند که این برابر است با خاموش کردن یک لامپ 60 وات در کل روز که به مقدار زیادی هزینه های روشنایی را کم می کند.

  • استفاده درست از چراغ مطالعه: اگر برای انجام برخی کارها مثل مطالعه یا انجام ظریف کاری به نور بیشتری نیاز دارید، چراغ مطالعه را امتحان کنید. البته توجه داشته باشید استفاده از این وسیله هنگامی که نور محیط کم باشد باعث آسیب دیدن چشم می شود که باید به این موضوع کاملا دقت کنیم.

  • کوتاه کردن مدت حمام: استفاده از آب گرم هزینه زیادی به همراه دارد شاید در کشور ما به دلیل ارزان بودن حامل های انرژی این نکته زیاد به چشم نخورد، اما اگر همه افراد به این موارد دقت کنند در سطح ملی بسیار موثر است.

  • شیر آب را حتی چند ثانیه باز رها نکنیم: باید این عادت را در خود ایجاد کنیم که در هنگام مسواک زدن، شستن دست ها و اصلاح صورت و... آب را به سرعت ببندیم.

  • تعمیر لوله ها و شیرآلات: اگر شیر آب گرم یا لوله های آب گرم دچار نشتی یا ضعف در عایق بندی باشند، هزینه های ما را به طرز نامحسوس اما قابل تاملی افزایش می دهند.

  • وسایل برقی را پس از استفاده از برق بکشید: ما معمولا این کار را فراموش می کنیم؛ در حالی که علاوه بر صرفه جویی در مصرف برق باعث افزایش عمر محصولات برقی نیز می شود.

  • استفاده از کامپیوترهای کم مصرف: اگر هنوز از کامپیوترهای خانگی استفاده می کنید توجه داشته باشید استفاده از لپ تاپ در کاهش هزینه برق بسیار موثر است.

  • تلویزیون قدیمی تان را کنار بگذارید: اگر هنوز از تلویزیون های قدیمی استفاده می کنید بدانید آن ها بسیار پرمصرف تر از LED و LCDها هستند. گول جثه کوچک آن را نخورید.

  • ترموستات ها را تنظیم کنید: اگر از وسایل گرمایشی برقی استفاده می کنید، سعی کنید دما را کمی پایین تر بیاورید. اگر 2 درجه دما را پایین بیاورید، 5 درصد در هزینه گرمایش صرفه جویی کرده اید.

  • از پرده ها به صورت بهینه استفاده کنید: در تابستان جلوگیری از ورود اشعه های خورشید و در زمستان اجازه دادن به ورود آن در دمای داخل خانه بسیار تاثیرگذار است. پس استفاده از پرده ها امری استراتژیک است.

  • مراقب دمای آشپزخانه باشید: اگر در تابستان از اجاقتان استفاده می کنید، موجب افزایش دما و مصرف بیش از پیش انرژی در وسایل سرمایشی می شوید. شاید این امر شما را متقاعد کند تا از غذاهای ساده تر و سالم تر استفاده کنید.

  • از تمام ظرفیت خالی استفاده کنید: برای شستن چند تکه لباس یا ظرف ماشین لباسشویی یا ظرفشویی را روشن نکنید و سعی کنید از ظرفیت موجود بیشتر استفاده کنید.

  • لباس ها را با آب سرد بشویید: در صورت امکان هنگامی که با لباسشویی لباس هایتان را می شویید، از آب گرم استفاده نکنید؛ چون لباسشویی برای گرم کردن این حجم آب به انرژی زیادی نیاز دارد.

    پوستر شستن لباس با آب سرد

  • لباس هایتان را بیاویزید: می توانید به جای استفاده از خشک کن لباس هایی را که فورا لازم ندارید، بدون استفاده از خشک کن خشک کنید.

  • با فریزر هوشمندانه برخورد کنید: دمای مطلوب برای یخچال 2 درجه و برای فریزر 18 درجه است، پس آن ها را روی درجه مطلوب تنظیم کنید.

  • از اجاق های کم مصرف استفاده کنید: مایکروویو در 15 دقیقه کاری را انجام می دهد که اجاق گاز در 1 ساعت انجام می دهد. پس تا جایی که ممکن است از مایکروویو استفاده کنید.

  • درزگیری درها و پنجره ها و استفاده از عایق های مناسب: درزگیری و عایق‌بندی درها و پنجره‌ها و منافذ موجود در دیوارها یکی از مقرون به صرفه ترین راه‌های جلوگیری از هدر رفتن انرژی است. حدود یک سوم گرمای خانه معمولاً از طریق درها و پنجره‌ها هدر می‌رود. استفاده از پنجره‌های دو جداره علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن انرژی و حفظ سرما و گرمای خانه، صداهای مزاحم را نیز کاهش می‌دهند.

سخن پایانی

بنابراین در روزهای گرم سال، میزان مصرف انرژی به دلیل گرمای زیاد با افزایش چشمگیری روبرو می شود که با رعایت برخی نکات می توان در کاهش مصرف انرژی پیش قدم شد. امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (76 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (34 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (29 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (27 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (21 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (22 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (19 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (18 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
معرفی همه همسران روسای جمهور ایران/ از همسر مشهدی احمدی نژاد تا فاطمه، همسر متخصص زنان، دکتر پزشکیان+عکس
چه کسانی پیشنهاد وزارت به رائفی پور دادند؟
قدرت‌نمایی پزشکیان مقابل تندرو‌های مجلس با یک «اقدامِ بی سابقه»
گنج یابی و جویندگی گسترده در فضای مجازی / حتی کتاب هم چاپ می‌کنند!
استقبال آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین از پهپادهای ایرانی
(ویدئو) ماندگارترین سکانس سریال پایتخت / یه ترکیه رفتن نقی هی به همه گیر میده؛ به ارسطو میگه کفشای سیندرلا چیه پوشیدی 😂
(ویدیو) نرگس محمدی،بازیگر جوکر2 : علی اوجی گفت زنم بشی تا 60 سالگی می خندونمت
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!