راهنمای خرید بخاری

  دوشنبه، 07 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
راهنمای خرید بخاری
اگر برای گرم کردن خانه‌تان از بخاری استفاده می‌کنید یا اگر جزو آن گروه آدم‌های سرمایی هستید که به نظرتان شوفاژ برای گرم کردن خانه کافی نیست و در روزهای سرد زمستان یک بخاری برقی هم کنار دست‌تان روشن می‌کنید، این مقاله را بخوانید…

اگر برای گرم کردن خانه تان از بخاری استفاده می کنید یا اگر جزو آن گروه آدم های سرمایی هستید که به نظرتان شوفاژ برای گرم کردن خانه کافی نیست و در روزهای سرد زمستان یک بخاری برقی هم کنار دست تان روشن می کنید، این مقاله را بخوانید…
اگرچه سیستم های حرارت مرکزی در ساختمان ها مرتب در حال گسترش است ولی استفاده از بخاریهای برقی و گازی هنوز یکی از رایج ترین روش های گرم کردن خانه در کل دنیاست. در کشور ما به دلیل وجود منابع ارزان و قابل دسترس گاز طبیعی، گاز اصلی ترین سوخت مصرفی مردم در فصل های سرد سال است. برای همین هم بخاری های گازسوز اصلی ترین ابزار گرماساز ایرانی ها هستند.
استفاده از بخاری های گازی تبعات منفی هم دارد، از جمله حوادث تلخی که هر سال در فصل سرما به خاطر رعایت نکردن ایمنی وسایل گازسوز اتفاق می افتد اما سال گذشته این حوادث رشد چشمگیری داشت و در ماه های پایانی سال، شاهد افزایش بحرانی آمار گازگرفتگی در کشور بودیم.برای جلوگیری از این حوادث ناگوار و همین طور برای استفاده بهتر از انرژی گرمایی و بالطبع گرم تر شدن خانه هایمان، هنگام خرید بخاری گازی باید بیشتر به نکات ایمنی و استانداردها توجه کنیم.

راهنمای خرید بخاری

آدم عاقل هیچ وقت ۵۰نفر را به آپارتمان ۴۵متری اش مهمان نمی کند و بی دلیل هم وسایلی که تازه توی بازار سر و کله شان پیدا شده را نمی خرد؛ وقتی هم خواست بخرد، از یکی که اطلاعات بیشتری دارد می پرسد یا حتی می آید سبد خرید می خواند، ببیند اوضاع از چه قرار است.
یکی از مهم ترین و بدیهی ترین معیارها برای انتخاب بخاری، درنظر گرفتن متراژ خانه یا محلی است که قرار است بخاری، گرمابخش آنجا باشد. این مسئله حتی در مورد گرفتار نشدن با حجم بالای یک بخاری ۱۴ هزار در فروشگاهی کوچک اهمیت دارد.
سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، به صورت مرتب از خط تولید محصولاتی که مصرف انرژی دارند حتی یخچال، نمونه برداری می کند تا میزان مصرف و به ویژه درصد مصرف بهینه و بازده انرژی را در آنها مشخص کند.اگر به محصولی برخوردید که این رده انرژی را نداشت، بدانید که ریگی در بخاری شان است؛ برای نمونه گیری همکاری نکرده اند یا محصول شان اصلا استاندارد نیست. این جدول، آخرین رده مصرف بهینه انرژی به وسیله بخاری های گازی ساخت داخل را نشان می دهد. بهترین انتخاب، رده A و B است اما چون دردسترس نیست، فعلا به همین ردیف های اول C و D اکتفا کنید که غنیمت اند. توضیح دیگر اینکه بخاری های دودکش دار ۳۰درصد و شومینه ها تا ۵۰درصد انرژی را تلف می کنند اما بدون دودکش ها، تا ۹۹درصد بهینه اند.

نکات مهم در فرآیند خرید بخاری گازی

در هنگام خرید این نوع از بخاری ها به نکات بسیاری باید توجه کنید تا از خرید خود پشیمان نشوید. اول از همه سعی کنید برند معتبری از بخاری گازی را تهیه کنید تا از گارانتی و خدمات پس از فروش با کیفیتی نیز بهره مند شوید همچنین بهتر است بخاری گازی را از فروشگاهی تهیه کنید که مهلت چند روزه ای را برای آزمایش و تست بخاری در اختیار شما قرار می دهد تا در صورت راضی نبودن از آن بتوانید هزینه خود را پس بگیرید یا اگر کالا معیوب بود بدون دردسر آن را تعویض کنید. نکات زیر را در انتخاب خود مد نظر قرار دهید:

  • به تناسب بخاری با فضای باز یا فضای بسته دقت کنید تا بخاری مناسب را تهیه کنید.
  • به تمهیدات ایمنی توجه کنید. بخاری گازی خوب باید ترموکوبل، حس گر میزان اکسیژن و منواکسید کربن داشته باشد.
  • به رده انرژی بخاری توجه کنید تا یک برند پربازده و با رده انرژی بالا تهیه کنید.
  • میزان تولید صدا هم برای برخی افراد مهم است در هنگام خرید به برچسب راهنما دقت کنید.
  • در هنگام خرید به ارتفاع سقف، اقلیم، عایق کاری دیوارها، پنجره ها، اندازه پنجره ها، نورگیر بودن یا نبودن و پرده پنجره ها دقت کنید.
  • ظرفیت حرارتی بخاری از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کرد. اگر ظرفیت حرارتی این نوع از بخاری ها از ۷/۱۱ درصد بالاتر باشد باید تمهیدات نصب لوله بخاری را در نظر داشته باشد و اگر ظرفیت حرارتی کمتر از مقدار ذکر شده باشد، بخاری نیازی به نصب لوله ندارد.

مزایا

اگر از کسانی که ابتدا از بخاری نفتی استفاده می کردند سپس با دسترسی به لوله کشی گاز شهری به سمت استفاده از این نوع از بخاری ها روی آورده اند در خصوص مزایا این نوع بخاری بپرسید؛ خواهند گفت که بخاری گازی کارایی بهتر، همین طور دردسر و کثیف کاری کمتری دارد. از طرفی هم بخاری گازی نسبت به بخاری نفتی گران تر ولی نسبت به بخاری برقی بسیار ارزان تر است. در هنگام قطع برق، گرمایش مختل نمی شود و مانند سایر روش های گرمایش نوین نیست که با قطع برق، تولید گرما با اختلال مواجه شود.

معایب

نقطه ضعف هایی کوچ و بزرگ تاکنون در خصوص این نوع از بخاری ها مطرح شده است و یکی از آن ها تولید منواکسید کربن است. تمهیدات زیادی برای بخاری های گازی صورت گرفته تا میزان تولید منواکسید کربن آن ها کم شود و همچنین حس گرهایی هم بر روی بخاری گازی تعبیه شده اند تا در صورت نشت منواکسید کربن و کاهش میزان اکسیژن، بخاری خاموش شود.

یک ایراد دیگر که می توان به این نوع از بخاری ها گرفت این است که معمولاً گچ دیوار پشت بخاری گازی در اثر گرمای زیاد می سوزد و از بین می رود البته این ایراد به بخاری نفتی هم وارد است. با راویز کشی دیوار پشت بخاری گازی می توان تا حدی مانع ریزش گچ دیوار شد ولی آنچنان که باید تأثیرگذار نیست.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (77 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (27 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (22 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (21 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (19 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (18 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
معرفی همه همسران روسای جمهور ایران/ از همسر مشهدی احمدی نژاد تا فاطمه، همسر متخصص زنان، دکتر پزشکیان+عکس
چه کسانی پیشنهاد وزارت به رائفی پور دادند؟
قدرت‌نمایی پزشکیان مقابل تندرو‌های مجلس با یک «اقدامِ بی سابقه»
گنج یابی و جویندگی گسترده در فضای مجازی / حتی کتاب هم چاپ می‌کنند!
استقبال آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین از پهپادهای ایرانی
(ویدئو) ماندگارترین سکانس سریال پایتخت / یه ترکیه رفتن نقی هی به همه گیر میده؛ به ارسطو میگه کفشای سیندرلا چیه پوشیدی 😂
(ویدیو) نرگس محمدی،بازیگر جوکر2 : علی اوجی گفت زنم بشی تا 60 سالگی می خندونمت
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!