چگونه دانشگاه فرهنگیان قبول شویم؟ نکات مهم قبولی فرهنگیان

  شنبه، 19 اسفند 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
چگونه دانشگاه فرهنگیان قبول شویم؟ نکات مهم قبولی فرهنگیان
اگر قصد دارید رازهای مهم قبولی فرهنگیان را بدانید حتما این نوشته را دنبال کنید. در این مقاله ضمن معرفی مهم ترین منابع کنکور فرهنگیان به شرایط و درصدهای لازم برای قبولی فرهنگیان پرداخته ایم.

اگر قصد دارید برای این کنکور فرهنگیان حداکثر آمادگی رو داشته باشید و بهترین نتیجه رو بگیرید بایستی راه و روش قبولی فرهنگیان رو هم بدونید. در ادامه بهترین منابع، مهم‌ترین دروس، شرایط شرکت و پذیرفته شدن در آزمون و دانشگاه فرهنگیان و حداقل تراز لازم رو براتون توضیح می‌دیم.

آزمون فرهنگیان هم‌زمان با کنکور سراسری برگزار می‌شه و داوطلبین کنکور سراسری که برای شرکت در آزمون فرهنگیان اعلام علاقه مندی کرده اند در هر رشته (علوم تجربی، ریاضی- فیزیک، علوم انسانی و رشته‌های فنی و حرفه‌ای) می‌تونند دفترچه‌ی این آزمون رو در روز کنکور دریافت و شروع به پاسخ‌گویی کنند.

کنکور ورود به دانشگاه فرهنگیان یکی از آزمون‌های پررقابت و محبوبه که می‌تونه دانش‌آموزان و داوطلبین آزمون سراسری رو درصورت پذیرفته شدن و کسب تراز مورد قبول در جایگاه تحصیلی و موقعیت شغلی خوب و مطمئن قرار بده.

مهم‌ترین دروس برای قبولی فرهنگیان

در ابتدا باید بدونید که منابع کنکور فرهنگیان چیا هستند و چه ضریب اهمیتی دارند.

آزمون ورودی دانشگاه فرهنگیان شبیه به کنکور سراسری یه آزمون تستیه و دوتا ماده‌ی امتحانی مشخص داره که در ادامه مباحث و منابعشو معرفی می‌کنیم. اولین ماده‌ی امتحانی اعلامی سازمان سنجش تعلیم و تربیت اسلامی هست و دومینش هوش و استعداد معلمی.

تعلیم و تربیت اسلامی

تعلیم و تربیت اسلامی ضریب 2 داره و برای گروه رشته‌های تجربی، ریاضی و فنی و حرفه‌ای با رشته‌ی انسانی اندک تفاوتی داره. تست‌های مطرحی از این بخش شامل مباحثی از کتاب‌های دین و زندگی دهم و یازدهم برای گروه رشته‌های تجربی، ریاضی و فنی و حرفه‌ای و کتاب مهارت معلمی استاد محسن قرائتی هست. برای رشته‌ی انسانی باتوجه به تفاوتی که در درس دینی با دیگر رشته‌ها دارند درس‌هایی که باید از کتاب درسی دین و زندگی دهم و یازدهم مطالعه کنند متفاوت خواهد بود و کتاب مهارت معلمی قرائتی هم مشترکه بین این گروه رشته‌ها که منبع دیگه‌ی ماده‌ی امتحانی تعلیم و تربیت اسلامیه.

حال شاید این سوال رو داشته باشید که باید تموم مطالب این کتاب‌ها رو بخونید یا خیر؟

در پاسخ باید بگیم که طبق اعلام سازمان سنجش از کتاب درسی دینی دهم برای رشته‌های تجربی، ریاضی و فنی و حرفه‌ای درس‌های 8 تا 12 بایستی مطالعه و بررسی بشه و از کتاب درسی دینی یازدهم این رشته‌ها درس‌های 11 و 12.

دانش‌آموزان رشته‌ی انسانی و داوطلبین کنکور این رشته از کتاب درسی دینی دهم باید درس‌های 9 تا 14 رو بخونند و بررسی کنند و از کتاب درسی دینی یازدهم درس‌های 16 تا 18.

از کتاب مهارت معلمی استاد قرائتی هم به‌صورت مشترک بین هر دو گروه رشته، باید 3 فصل ابتدایی مطالعه بشه.

هوش و استعداد معلمی

دومین ماده‌ی امتحانیِ آزمونِ ورودی دانشگاه فرهنگیان، طبق اعلام سازمان سنجش، هوش و استعداد معلمی هست که ضریب 3 داره و اهمیتِ قابل توجهی. این ماده‌ی امتحانی به بررسی توانایی‌های ذهنی داوطلبین و سنجش قدرت تحلیل، استنتاج، نتیجه‌گیری، محاسبات عددی و... می‌پردازه و البته از جانب سازمان سنجش منبعِ مشخصی براش مشخص نشده! اما ناشران متعددی مطابق با استانداردهای آزمون و مباحث مربوط به هوش و استعداد، منبعی رو برای این درس تولید و ارائه کردند.

بهترین منابع برای کنکور فرهنگیان

بهترین منابع کنکور فرهنگبان

از اون‌جایی‌که آزمون فرهنگیان سوالاتی رو به‌صورت چهارگزینه‌ای از ماده‌های امتحانی تعیین‌شده، مطرح می‌کنه و کتاب‌های معرفی‌شده برای ماده‌ی امتحانی تعلیم و تربیت اسلامی بدونِ تست هستند و برای ماده‌ی امتحانی هوش و استعداد معلمی هم کتاب مشخصی رو معرفی نکردند؛ و البته از کتاب‌های درسی دین و زندگی و مهارت معلمی آقای قرائتی فقط بخش‌های مشخصی مهمه که پیش‌تر نام برده شد، بهتره که کتاب‌های کنکور فرهنگیان رو که به‌همین منظور تالیف و آماده شدند و فقط مباحث لازم و منابع اصلی آزمون رو به‌همراه طرح تست از اون موضوعات، پوشش می‌دن، تهیه کنید.

این کتاب‌ها شامل درسنامه، انواع تست‌های استاندارد و منطبق با مباحث آزمون فرهنگیان و پاسخنامه‌ی تشریحی‌اند و داوطلب رو به‌خوبی آماده می‌کنند.

منابع ماده‌ی امتحانی هوش و استعداد معلمی

برای ماده‌ی امتحانی هوش و استعداد معلمی کتاب‌های مختلفی تالیف شدند که از بهترین اون‌ها می‌شه به کتاب هوش و استعداد معلمی سامان‌سنجش و هوش سیا کنکور فرهنگیان کوشاهوش اشاره کرد. این کتاب‌ها مناسب برای استفاده‌ی هر دو گروه رشته‌ی «تجربی، ریاضی و فنی و حرفه‌ای‌» و «انسانی‌» هستند و مباحثی از تحلیل و استنتاج عبارت‌ها و گزارهای مختلف، داده‌های عددی و محاسبات ریاضی لازم، دسته‌بندی متغیرها و هر آن‌چه که نشون‌دهنده‌ی قوه‌ی هوش و قدرت تحلیلی داوطلبین هست رو دربرمی‌گیره.

منابع ماده‌ی امتحانی تعلیم و تربیت اسلامی

برای ماده‌ی امتحانی تعلیم و تربیت اسلامی هم برای دانش‌آموزان رشته‌های «تجربی، ریاضی و فنی‌ و حرفه‌ای» و «انسانی» کتاب‌های مختلفی تولید شده که از بهترین‌ اون‌ها، تعلیم و تربیت اسلامی سامان‌سنجش هست که برای رشته‌ی انسانی به‌صورت جداگونه از باقی رشته‌ها به‌دلیل تفاوت در درس دین و زندگی، تالیف و منتشر شده؛ اما در محتوا و ساختار کتاب‌های این دو گروه رشته اختلافی وجود نداره؛ و هر دو شامل درسنامه، انواع تست‌های از مباحث مورد نیاز از دین و زندگی دهم و یازدهم (متناسب با هر رشته متفاوته) و پاسخنامه‌ی تشریحی هستند. این کتاب سه فصل ابتدایی کتاب مهارت معلمی استاد قرائتی رو هم شامل می‌شه؛ اما درصورتی‌که تمایل به مطالعه‌ی کتاب اصلی یا مطالعه‌ی بیشتر دارید می‌تونید کتاب مهارت معلمی استاد قرائتی رو هم درکنارش تهیه کنید.

منابع جامع آزمون فرهنگیان

هم‌چنین برای داوطلبان آزمون فرهنگیان که قصد دارند کل محتوای آزمون رو در قالب یک کتاب و منبع کار کنند و مطالب هر دو ماده‌ی امتحانی رو توامان پیش ببرند، می‌تونند از کتاب‌های جامعی که به این منظور تالیف و منتشر شده استفاده کنند. از بهترین کتاب‌های جامع کنکور فرهنگیان می‌شه به کنکور اختصاصی فرهنگیان سامان‌سنجش (برای رشته‌ی انسانی به‌صورت جداگونه از گروه رشته‌های تجربی، ریاضی و فنی و حرفه‌ای آماده شده)، آموزش نکته و تست کنکور فرهنگیان چهارخونه (مشترک برای هر دو گروه رشته)، کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان نشر آراه (مشترک برای هر دو گروه رشته) 10 آزمون اختصاصی کنکور فرهنگیان قلم‌چی (مشترک برای هر دو گروه رشته) اشاره کرد. این کتاب‌های جامع کل مطالبی که در آزمون فرهنگیان مطرح می‌شن و ازشون تست میاد رو دربرمی‌گیرند و تک‌جلدی هستند.

شرایط ورود به دانشگاه فرهنگیان

همانند آزمون سراسری و هر آزمون دیگه‌ای، آزمون فرهنگیان که برای ثبت‌نام و ورود به دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌شه، شرایط و ضوابطی رو داره. این شرایط در دو دسته‌ی عمومی و اختصاصی ارائه شدند که در ذیل بهشون اشاره می‌کنیم.

شرایط عمومی ثبت‌نام دانشگاه فرهنگیان

  • داشتن تابعیت ایرانی

  • اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی

  • التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی

  • عدم سوءسابقه محکومیت جزایی و کیفری

  • داشتن سلامت کامل روانی و جسمانی از طریق معاینات پزشکی

  • نداشتن اعتیاد به مواد مخدر، دخانیات و الکل

  • برخورداری از اخلاق و رفتار نیکو و حسن شهرت متناسب با شان معلمی

شرایط اختصاصی پذیرش داوطلبان آزاد

  • برای کنکور دارا بودن حداقل نمره‌ی علمی کل 6000

  • براساس دفترچه‌ی ثبت‌نام کنکور، حداکثر برای ورود به دانشگاه فرهنگیان، 24 سال تمام درنظر گرفته شده است

  • داشتن حداقل معدل کل 14 در دوره‌ی متوسطه‌ی دوم برای کنکور فرهنگیان لغو شد

  • بومی بودن داوطلب در کد رشته‌ی محل مربوطه

  • برخورداری از سلامت کامل روان و شرایط مناسب جسمانی برای حسن انجام وظیفه‌ی معلمی

  • موفقیت در مصاحبه‌ی اختصاصی و بررسی صلاحیت‌های عمومی

زمان ثبت‌نام دانشگاه فرهنگیان

نام‌نویسی برای آزمون فرهنگیان 1403 در آذرماه 1402 شروع شد و در تاریخ‌های 27 و 28 آذرماه امکان ثبت‌نام برای افرادِ دارای شرایط لازم، فراهم بود. این آزمون در اردی‌بهشت‌ماه 1403 و روزهای 6ام و 7ام برگزار خواهد شد.

دانشگاه فرهنگیان بدون کنکور؟!

10 درصد از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان اختصاص پیدا کرده به داوطلبانی که مجاز هستند بدون کنکور در این دانشگاه تحصیل کنند. این دسته از داوطلبان دانش‌آموزان و افرادی هستند که:

  • به المپیادهای علمی کشوری راه پیدا کرده و مدال‌ کشوری المپیاد رو با تایید باشگاه دانش‌پژوهان جوان دارند

  • جزو برگزیدگان مسابقات قرآنی، فرهنگی- هنری و ورزشی در سطوح استانی و کشوری، با تایید معاونت مربوطه در وزارت یا سازمان رسمی مسئول هستند

  • جزو برگزیدگان جشنواره‌ها و رویدادهای رقابتی معتبر بنیاد ملی نخبگان (بخش دانش‌آموزی جشنواره‌ی جوان خوارزمی، روبوکاپ آزاد ایران و...)، جشنواره‌های فنی- مهارتی و المپیاد ملی مهارت و...، مسابقات ملی دانش‌آموزی (جشنواره‌های پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و...)، مسابقات رسمی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سطح ملی، مسابقات و جشنواره‌های معتبر ملی حوزوی، با تایید بنیاد ملی نخبگان، سمپاد و معاونت مربوطه در وزات یا سازمان رسمی مسئول، هستند

  • حافظ کل یا 10، 15 و 20 جزء قرآن کریم، با تایید سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی یا معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی هستند

  • عضو مجامع ملی تشکل‌های دانش‌آموزی با تایید بالاترین مقام تشکل هستند

  • جزو برگزیدگان استانی رویداد ملی استعداد معلمی (راه‌یافتگان به مرحله‌ی کشوری) هستند

  • دارای رتبه‌ی زیر 1000 کشوری در کنکور (با ضریب تاثیر متفاوت) هستند

هم‌چنین درنظر گرفته شده تا مسیر جدیدی بدون کنکور و با درنظر گرفتن سوابق تحصیلی برای پذیرش و ورود به دانشگاه فرهنگیان برای دانش‌آموزان ممتاز در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی، هنری، تربیتی و قرآنی تعریف بشه.

توجه: شرایط عمومیِ پذیرش همون شرایط عمومی در آزمونِ فرهنگیان هست و تفاوتی نداره.

حداقل رتبه و درصد لازم برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان

حداقل رتبه و درصد لازم برای قبولی فرهنگیان

تراز فرهنگیان هر ساله ممکنه مقداری متفاوت از سال پیشین‌ش باشه؛ اما در کل حدود مشخصی داره و هر داوطلب کنکوری که حداقل تراز لازم رو به‌دست بیاره مجاز به انتخاب رشته‌ی مرتبط با رشته‌ی تحصیلی‌ش هست.

در سال گذشته حداقل تراز 6500 لازم بود تا داوطلب کنکور بتونه به فراخور رشته‌ش اقدام به ثبت‌نام در رشته‌های دبیری بکنه؛ اما برای کنکور فرهنگیان 1403، به‌دست آوردن حداقل تراز 6000 به داوطلب امکان انتخاب رشته‌های دبیری فیزیک، شیمی، ریاضی یا آموزش ابتدایی برای دانش‌آموزان ریاضی- فیزیک، دبیری زیست، شیمی و فیزیک برای دانش‌آموزان علوم تجربی و دبیری تاریخ، جغرافیا، ادبیات فارسی و عربی برای دانش‌آموزان علوم انسانی رو می‌ده. هم‌چنین لازم به ذکره افرادی که تراز زیر 6000 به‌دست بیارند مجاز به انتخاب کد رشته‌ محل‌های فرهنگیان نخواهند بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (521 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (124 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (55 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (24 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (22 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!