چگونه خلاقیت کودکان را پرورش دهیم؟

  یکشنبه، 03 تیر 1397   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه خلاقیت کودکان را پرورش دهیم؟
ساعد نیوز:در جریان بازی است که نیروهای ذهنی و جسمی کودک، یعنی : دقت، تخیل، نظم و ترتیب، چالاکی و غیره رشد می‌یابند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از الو دکتر:

بازی کودکان تنها راه برای نشان دادن آنچه درون ذهن آن ها می گذرد، است. کودکان با بازی کردن خود را بروز می دهند پس توجه و اهمیت به این مورد بسیار مهم می باشد. در این مقاله توصیه هایی در مورد بازی کردن کودکان ذکر شده است.

بازی بهترین شکل فعالیت طبیعی هر کودک محسوب می‌گردد .
بازی مناسب‌ترین راه برای بروز و رشد استعداد او به شمار می‌رود و نقش بازی در رشد خلاقیت کودکانرا نمی شود انکار کرد.
در جریان بازی است که نیروهای ذهنی و جسمی کودک، یعنی : دقت، تخیل، نظم و ترتیب، چالاکی و غیره رشد می‌یابند.
علاوه بر اینها برای کودک محرک و انگیزه می شود در جهت کسب تجارب اجتماعی.
هنگامی که کودکان بازی می کنند یاد می گیرند از فکرشان استفاده کنند.
بازی به کودکان کمک می کند که احساس بهتری داشته باشند.
یاد می گیرند که اعمال و حرکتشان را کنترل کنند.
نقاشی،طراحی و موسیقی به کودکان کمک می کند خودشان را ابراز نمایند.

بازی های گروهی:

با اینکه بازی ذهنی برای کودکان بصورت تک نفره  یک راه عالی برای پیوند بین والدین و فرزندان است،اما بسیار مهم است که مهارت های اجتماعی کودکان خود را  نیز توسعه دهیم.
جدا از بحث توسعه مهارت های اجتماعی، بازی های گروهی اشتراک گذاری ، همدلی و  توسعه مهارت های ارتباطی را به کودکان آموزش می دهند.
این آغاز راه است که در نهایت به افزایش اعتماد به نفس در کودکان منجر می شود.
در اینجا برخی از بازی ذهنی برای کودکان بصورت گروهی معرفی میشوند که محدود به گروهی از کودکان نوپا نیستند.
اگر شما یک خانواده بزرگ دارید، حتما آنها را با اعضای خانواده خود امتحان کنید!

 

شماره های موسیقی:

یک راه سرگرم کننده برای یادگیری شمارش، همه آنچه نیاز دارید فلش کارتهای اعداد و اشیای مختلف در مقیاس ۱-۱۰ است.
اشیاء را در مقادیر مختلف بطور تصادفی در یک خط مستقیم یا دایره قرار دهید. موسیقی را پخش کنید و از کودک بخواهید که اشیا را بچرخاند.
هنگامی که موسیقی متوقف می شود، یک کارت شماره را بیرون بیاورید و کودک باید شماره درست را پیدا کند و رری آن بایستد.
این بازی یک راه عالی برای یادگیری و شناسایی اعداد است.. اعداد نیز می توانند با  فلش کارت حروف الفبا نیز جایگزین شوند.

 

زبان جدید:

آیا میدانستید که اگر فرزند شما به  ۲ یا بیشتر زبان مختلف بتواند صحبت می کند (به غیر از فارسی)، احتمال بیشتری دارد که در تلفظ و دستور زبان هم بهتر باشد، زیرا او می تواند الگوهای بهتر را درک کند که باعث می شود او قوانین زبان را درک و به یاد داشته باشد.
یک کودک تا ۶ سالگی بهترین یادگیرنده و ناظر است.
او هر ثانیه از محیط اطراف خود می آموزد.
یاد دادن زبان های مختلف به او، توانایی هایش را برای یادگیری چیزهای جدید در طول زندگی افزایش می دهد.
بنابراین باعث میشود هر دو سمت راست و چپ مغز  به طور یکسان فعال شوند  و چنین بچه هایی یادگیری و درک بهتری نسبت به دیگران دارند.
تدریس زبان های مختلف یکی از بهترین راههای تقویت ذهن و مغز تا سن ۵ سالگی است و همچنین بعنوان یک بازی ذهنی برای کودکان در این سنین مناسب است.

اثرانگشت: شناخت ویژگی­ها و درک تفاوت ­های انسان ها

وسایل مورد نیاز: کاغذ یا مقوای سفید، استامپ، ذره بین

برای انجام این بازی از کودک بخواهید تا ابتدا انگشتان خود را در استامپ زده و بر روی کاغذ نقش کند. سپس از او بخواهید اثری از کف دست خود بر کاغذ بگذارد، سپس دست کودک را بشویید. در مرحله­ ی بعد از کودک بخواهید تا اثر انگشت همه­ ی اعضای خانواده را بر روی کاغذ یا مقواهای دیگر ثبت کند. ابتدا از کودک بخواهید با نگاه کردن به ظاهر اثرات انگشت، تفاوت­ های میان آنها را بیان کند. مثلا کدام بزرگتر یا کدام کوچکتر است. سپس با ذره بین به بررسی خطوط در اثر انگشت­ ها بپردازید و برای کودک توضیح دهید و با ذره بین به او نشان دهید که هرکس اثر انگشت متفاوتی دارد و خطوط انگشتان هر کس با دیگری متفاوت است، بر همین یافته­ ها توضیحات خود را ادامه دهید که همانطور که اثر انگشت انسان ها با هم فرق دارد، اندام، چهره، رنگ پوست، توانایی ها و استعدادهای هر انسانی با دیگری متفاوت است و لذا همه انسان ها قابل احترام هستند. به او بگویید که هر انسانی منحصربه فرد است. کودک را نیز در این گفتگو مشارکت دهید و از او بخواهید تفاوت­ های خود و دوستانش را بازگو کند. این بازی نه تنها به کودک در درک تفاوتها کمک می­ کند، بلکه تعامل و ارتباط کلامی شما را با کودک افزایش می ­دهد و هر چه کودک بیشتر به گفتگو وادار و در آن مشارکت کند، در رشد توانایی کلامی او نیز موثر خواهد بود.

نمایش تغییر خُلق و حالات چهره : پرورش توانایی درک و تشخیص حالات عاطفی

وسایل مورد نیاز:چند مقوا یا کاغذ و ماژیک

در این بازی کودک شما با انواع حالات مربوط به خلق و خوی انسانی آشنا شده و توانایی درک کودک رشد یافته و پرورش می­ یابد. براین بازی در مرحله اول شما با ماژیک حالات مختلف مانند خنده، گریه، غم، خشم، خجالت، نگرانی، خستگی و … را بر روی هر کاغذ یا مقوا بکشید و از کودک بخواهید درباره ­ی آن حالت برای شما توضیح دهد. وقتی کودک با این حالات آشنا شد، در مرحله بعد شما در چهره تان این حالات را را به کودک نشان داده و از او بخواهید حالت شما را حدس بزند و دلیل احتمالی آن حالت عاطفی نیز برای شما بازگو کند. مثلا اگر خوشحالید، دلیل آن چه چیزی می­ تواند باشد. در مرحله­ ی آخر از کودک بخواهید تا این حالات را برای شما گرفته و شما نوع حالات را حدس بزنید. این بازی علاوه بر افزایش درک کودکان با حالات عاطفی می­تواند توانایی تعاملی و ارتباط شما را با کودک افزایش دهد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (454 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (104 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (32 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (22 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (20 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (15 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از کارت عروسی دختر آیت‌الله طالقانی در سال 47 +عکس قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود نگاهی به تخت خواب نوزادی شیک دختر زیبای مهران غفوریان/ چه فرشته کوچولوی ناز و دلبری+عکس پسر واقعی سارا والیانی بازیگر نقش آسیه در گیلدخت / یک پسر زیبا و دوست داشتنی تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس سابمیت مقاله چیست؟ چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان قهر کردن «شهربانو منصوریان» در مراسم تجلیل از مدال‌آوران+فیلم تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد مراحل اکسپت مقاله تصاویری تاریخی از اولین سفر خارجی رهبر معظم انقلاب 40 سال پیش تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد هزینه چاپ یک کتاب خلاقیت عجیب آرایشگر خوش ذوق در تبدیل موی مشتری به سبد میوه حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای شینیون در سطح خاورمیانه😂 سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند ماشین سواری خنده دار شهاب حسینی با رنوی طوسی داغون در اوج شهرت/ تو خیابون فرشته تهران خاموش شد!+ویدیو نگاهی به خونه زندگی لوکس و تجملاتی بهنوش بختیاری با رونمایی از میز مفصل غذا و میوه برای مهمانان+عکس/ سلیقه‌ش حرف نداره👌 تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب صحبت های خنده دار رشید اصفهانی: من معلم بودم هر سال هم 100 درصد قبولی میدادم الان که بچه ها رو میبینم یا معتادن یا تو زندان😅 +فیلم مراحل چاپ کتاب نحوه تبدیل پایان نامه به کتاب اوج خلاقیت خنده دار یک دانش آموز ایرانی خوش ذوق برای نمره گرفتن از خانم معلم/ چقدرم دست و دلباز+عکس قیمت استخراج مقاله از پایان نامه اسکورت سفت و سخت محمود احمدی نژاد در سفر جدیدش به این کشور+ویدیو/ رژه خودروها برای محافظت از رئیس جمهور سابق رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه لیلا حاتمی +عکس / عاشقانه های لیلا و علی مصفا ارزش صد بار دیدن رو داره👌 صحبت‌هایی دختر غرفه داری که با پوشش نامتعارفش با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد+ویدیو/ نه حضرت آقا و نه محافظان هیچکدوم به من درباره حجابم تذکر ندادند خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل نارگیل/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از خوانندگی پسر کویرنورد با آهنگ چاووشی/ تنهای بی سنگ صبور! +فیلم چهره دلنشین و معصومانه پسر و دختر زیبا و اصیل پیمان معادی، آرمان سریال افعی تهران+عکس محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه همسر واقعی و باکلاس پیمان معادی، آرمان سریال افعی تهران/ چقدرم خانومش شبیه خودشه+عکس لباس های سِت جورجینا همسر رونالدو با آقای فوتبالیست/ چه خوش ذوق و عاشقانه +عکس چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟ مراحل سابمیت مقاله رونمایی از ماشین نوستالژی پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ/ فروشی هم نیست!! +عکس پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC رونمایی ستاره سادات قطبی از نقاشی احساسی و زیبای یک دختر تهرانی برای پدر جوان فوت شده‌اش در بهشت زهرا/ با چسب چسبونده روی قبر+عکس اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
تیتر امروز   
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس
تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد
تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد
سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند
مرد 62 ساله آلمانی که 217 بار واکسن کرونا زده !!!
قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش
جزئیاتی از پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی
واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران
جاساز مواد در معده برای فروش در زندان
«آنجلینا جولی» موی خود را برای این دختر دانشجوی آمریکایی قیچی نمی‌کند؟+تصاویر
اعتراف متهمان شبکه‌های فریب و قاچاق دختران+عکس و فیلم
کشف حجاب، سرو مشروبات الکلی و فروش ژامبون‌ با گوشت حرام در رستوران‌های بالای شهر / طرح نور در این رستوران‌ها هم اجرا شود
اتاق شکنجه شوگرمامی برای پسر جوان در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403
افشای راز های عجیب و افسردگی شدید جواد رضویان در برنامه زنده/رضویان:خداوند را فراموش کردم..