چگونه شوفاژ را تمیز کنیم

  دوشنبه، 25 دی 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه شوفاژ را تمیز کنیم
با فرا رسیدن فصل زمستان همه به دنبال وسایل گرمایشی هستند، اگر برای گرم شدن منزلتان از شوفاژ استفاده می کنید بهتر است در این مقاله از ساعد نیوز راههای تمیز کردن شوفاژ را بدانید.

فصل سرد زمستان در راه است و شما مجبور هستید که دوباره رادیاتورها یا شوفاژ ها را روشن کنید تا خانه تان گرم شود. بسیار مهم است که یاد بگیرید با دقت تمیز کاری شوفاژ و رادیاتور را انجام دهید. وقتی که شوفاژ را روشن می کنید، می توانید با یک تمیزکاری مختصر، بوی نامطبوع آن را از بین ببرید و باعث عملکرد صحیح آن شوید که در این قسمت از ساعد نیوز برایتان توضیح خواهیم داد چگونه آن را تمیز کنید.

روش ساده برای تمیز کردن شوفاژ


شما می ‌توانید با استفاده از روش ‌های زیر به پاکسازی و تمیز کردن دستگاه‌ های شوفاژ یا رادیاتور خود مبادرت نمایید، اما لازم است پیش از آن ابزارهای زیر را فراهم کنید:

1.جاروبرقی

2.پارچه

3.چوب بلند

4.دستمال گردگیر دستی

5.سطل آب

6.اسفنج یا اسکاچ نرم

7.صابون و حوله

  • ابتدا شوفاژها را خاموش کرده و اجازه دهید حرارت آن‌ ها کاهش یابد و سرد شوند.

  • سپس سیم جاروبرقی را به پریز متصل کنید و از لوله آن برای پاکسازی کامل گرد و غبار به دام افتاده در درزها و شکاف‌ های شوفاژ استفاده نمایید. برای اینکه بتوانید تمام درزها را به طور کامل غبار روبی کنید، می ‌توانید از سری‌ ها و برس ‌های مختلف لوله جارروبرقی کمک بگیرید.

  • حالا از دستمال‌ های مخصوص تمیز کردن شوفاژ برای پاکسازی بخش‌ هایی که تمیز کردن آن ‌ها سخت است، استفاده کنید و سعی کنید تمام قسمت ‌ها را به خوبی از گرد و خاک و آلاینده ‌ها پاک کنید.

  • برای پاک کردن مناطقی که دسترسی به آن‌ ها سخت است، می ‌توانید از دستمالی که با کش به چوب متصل کرده‌ ای استفاده کنید.

  • برای زدودن گرد و خاکی که در داخل درزها گیر کرده ‌اند، می‌ توانید از باد سشوار نیز استفاده کنید و به این ترتیب با دمش این دستگاه غبارهای لابه‌لای شیارها را پاک کنید. به این منظور بهتر است زیر رادیاتور یا شوفاژ حوله ‌ای مرطوب را پهن کنید تا گرد و خاکی که به واسطه باد سشوار از روی دستگاه پاک می‌شود به حوله بچسبد و در بخش‌های دیگر محیط پخش نشود.

  • حالا نوبت آن است که سطل آب با اندازه مناسب را از آب گرم پر کرده و با اضافه کردن پودر صابونی به آن، کفی رقیق ایجاد کنید. (این مایع شوینده نباید قدرت فرسایشی زیادی داشته باشد و سبب ساییده شدن سطح رادیاتور شود)

  • اسفنج را در داخل محلول شوینده فرو برده و کمی بفشارید تا آب اضافی آن گرفته شود.

  • اسفنج یا اسکاچ نرم آغشته به کف را بر روی دیواره بیرونی پنل یا پره‌ های شوفاژ بکشید تا آلودگی‌هایی که سطح آن را فرا گرفته‌ اند در کف حل شده و به خوبی پاکسازی شوند (توجه کنید که برای تمیز کردن شوفاژ نباید از اسکاچ ‌های زبر یا سیم و براش ‌های ساینده استفاده کنید). برای این کار قسمت‌ های اطراف شوفاژ یا رادیاتور و همچنین دیوارهایی که در کنار آن قرار دارد را نیز به خوبی تمیز کنید تا گرد و غبارهایی بر سطح آن‌ ها انباشته شده است طی جریان یافتن هوا مجددا بر روی شوفاژ تجمع نیابند.

  • پس از آن دستمالی مرطوب را بر روی بخش‌ هایی از دستگاه که کف ‌آلود شده ‌اند، بکشید تا کف‌ ها به خوبی پاکسازی شوند.

  • در مرحله آخر نیز می‌ توانید از دستمالی آبگیر با حجم مناسب برای گرفتن رطوبت شوفاژ استفاده کنید تا رادیاتور دچار زنگ زدگی نشود.

در هنگام تمیز کردن دستگاه شوفاژ یا رادیاتور خود نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • پیش از اقدام به تمیز کردن شوفاژ حتما آن را خاموش کنید تا حرارت دستگاه باعث سوختگی سطحی دست‌ هایتان نشود.

  • قبل از اینکه مراحل تمیز کردن رادیاتور را آغاز کنید، سفره ‌ای یکبار مصرف، روزنامه‌ ای باطله یا پارچه‌ ای که به آن نیاز ندارید را زیر دستگاه پهن کنید تا در هنگام شست‌ و شوی شوفاژ، کف یا آب به فرش، موکت، پارکت یا سرامیک نفوذ نکند و باعث کثیف شدن آن‌ ها نشود.

  • در هنگام گردگیری شوفاژها به تارهای عنکبوت پشت شوفاژ و گلوله‌ های مویی که در اطراف آن ایجاد شده است، توجه کرده و همه را به خوبی پاکسازی نمایید.

  • اگر در حین تمیز کردن دیواره شوفاژ با لکه‌ هایی بر روی سطح آن برخورد کردید از سفت شویی و تمیز کردن آن اجتناب کنید چراکه ممکن است به طور ناخواسته سبب ایجاد آسیب در سیستم شود.

  • اگر لکه‌ هایی بر روی شوفاژ وجود دارد که پاک کردن آن ‌ها دشوار است، می‌ توانید محلول رقیق پاک کننده را بر روی لکه ‌ها اسپری کرده و اجازه بدهید مدتی بر روی آن‌ ها باقی بماند.؛ پس از گذشت مدت زمان مناسب با دستمال لکه‌ ها را پاک کنید.

  • تمیز کردن شوفاژها را با دقت، صبر و حوصله انجام دهید، چراکه عجله و عدم دقت کافی باعث می ‌شود برخی نقاط پنهان از دید که آلودگی در آن‌ ها تجمع کرده است را نادیده بگیرید.

  • اگر شوفاژهای شما دارای پوسیدگی و خوردگی‌ های زیاد است، بهتر است برای تمیز کردن آن از تجربه متخصصان این کار بهره بگیرید.

تمیز کردن

چگونه لکه های به جا مانده از لباس را از روی شوفاژ پاک کنیم


در فصل‌ های سرد سال که آفتاب کم رمق است و خشک شدن لباس‌ ها در هوای آزاد به طول می ‌انجامد یا در خانه‌ هایی که تراس و بالکن برای پهن کردن و خشک کردن لباس‌ ها وجود ندارد، سطح شوفاژ بهترین محل برای خشک کردن سریع لباس ‌ها است.
اما بعضی لباس ‌ها پس از شست ‌و شو و خصوصا در صورت عدم آبگیری مناسب رنگ می‌ دهند و ممکن است پس از پهن کردن لباس‌ های خیس بر روی رادیاتور لکه‌ هایی را بر روی آن مشاهده کنید. برای پاک کردن رنگ از روی شوفاژ مطابق مراحل زیر عمل کنید:

  • محلول شوینده‌ ای را در سطل درست کنید.

  • به وسیله اسفنج شوینده را بر روی لکه ‌ها بکشید.

  • سپس با دستمالی خشک رطوبت سطح شوفاژ را خشک کنید.

نکته: بهتر است لکه های ناشی از رنگ دادن لباس ‌ها به سرعت از روی رادیاتور پاک شوند وگرنه این رنگ‌ ها به خورد شوفاز رفته و ممکن است هرگز از بین نروند. چنانچه لکه‌ های لباس با هیچ روشی از روی دستگاه پاک نشدند، لازم است به رنگ‌آمیزی مجدد شوفاژ اقدام کنید. برای این کار باید از تجربه افراد متخصص بهره بگیرید؛ ضمن اینکه می ‌توانید رنگ رادیاتورها را مطابق با رنگ اجزای دیگر دکوراسیون منزل یا محل کار خود انتخاب کنید و لزومی به استفاده از رنگ سفید نیست.

لباس

نکات پایانی


توضیحات ذکر شده و نکات عنوان شده همگی اهمیت تمیز کردن شوفاژها و راه‌ های مناسبی که برای پاک کردن آلودگی ‌ها از سطح این سیستم ها وجود دارد را نشان می ‌دهد. بهتر است در هنگام گردگیری‌ ها و خانه تکانی‌ های دوره ‌ای خود به پاکسازی کامل شوفاژها نیز توجه کنید و آن‌ ها را از آلودگی‌ های احتمالی پاک کنید تا کارکرد رادیاتورها با بهبود همراه شده، میزان مصرف انرژی در آن ‌ها بهینه سازی شود و ظاهر این دستگاه‌ ها نیز جلوه مناسب ‌تری داشته باشد.



دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (494 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (222 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (120 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (114 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (8 نظر) سکانس خنده دار و فراموش نشدنی از سریال "لحظه گرگ و میش"! + فیلم/ آبروی سروش رفت😂 (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 15 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 15 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 15 تیر 1403 + فیلم
پزشکی قانونی پس از 5 سال نظر داد: مرد همسرکش، جنون دارد
فال ابجد روزانه جمعه 15 تیر 1403
نام واقعی الهام حمیدی که اصلش زیباتر است/ خانم بازیگر یک عمر اشتباه خودش را معرفی کرد
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس