چه اتفاقی برای «یخچال روز قیامت» خواهد افتاد؟

  سه شنبه، 06 شهریور 1403 ID  کد خبر 405433
چه اتفاقی برای «یخچال روز قیامت» خواهد افتاد؟
ساعدنیوز: یخچال طبیعی ثوئِیتس قطب جنوب، به دلیل پتانسیلی که برای سیل‌زده کردن سواحل سراسر جهان در صورت سقوط و ذوب شدن دارد، «یخچال روز قیامت» نام گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فرادید، یخچال طبیعی ثوئِیتس قطب جنوب به دلیل پتانسیلی که برای سیل‌زده کردن سواحل سراسر جهان در صورت سقوط دارد، «یخچال روز قیامت» نام گرفته است.

این یخچال در حال حاضر با از دست دادن تدریجی یخ، حدود 4 درصد به افزایش سالانه‌ی سطح آب دریاها کمک می‌کند و یک نظریه نشان داده که این یخچال به زودی می‌تواند مانند ردیفی از دومینوها شروع به فروپاشی در اقیانوس کند.

اما آیا این نوع فروپاشی سریع واقعاً ترسناک است؟ یک مطالعه جدید در مورد مستعد بودن یخچال طبیعی ثوئِیتس به ناپایداری صخره‌های یخی دریایی، تا حدودی امیدوارکننده بوده، اما یافته‌ها به این معنا نیست که این یخچال طبیعی پایدار است.

ماتیو مورلایم، دانشمند قطبی که این مطالعه را رهبری کرده، نتایج را توضیح می‌دهد.

چرا یخچال طبیعی ثوئِیتس اینقدر مهم است؟

یخچال طبیعی ثوئِیتس منطقه عظیمی از ورقه یخی قطب جنوب را به خود اختصاص داده است؛ چیزی حدود 192000 کیلومتر مربع که وسعتی بزرگتر از ایالت فلوریدا است.

اما آنچه ما در حال حاضر از یخچال طبیعی ثوئِیتس می‌بینیم یک فاجعه با سرعت آهسته است.

سنگ بستر زیر این یخچال، زیر سطح دریا قرار دارد و به سمت پایین و داخل شیب‌دار شده، بنابراین به سمت داخل لایه یخی در حال عمیق‌تر شدن است. زمانی که یخچال، بیشتر از بارش برف‌های جدید، شروع به از دست دادن یخ بیشتر و عقب‌نشینی کند، کاهش سرعت آن به دلیل شیبی که پیدا کرده بسیار سخت می‌شود. ثوئِیتس در حال حاضر به دلیل گرم شدن هوا، با سرعت فزاینده‌ای در حال عقب‌نشینی است.

 مقطعی از یک سکوی یخی و سنگ بستری که رو به داخل شیب دارد

یخچال طبیعی ثوئِیتس برای بالا بردن سطح آب دریاها تا بیش از 0.65 متر (2 فوت) یخ کافی دارد. وقتی ثوئِیتس شروع به بی‌ثباتی کند، یخچال‌های همسایه را نیز بی‌ثبات می‌کند. بنابراین، آنچه برای ثوئِیتس اتفاق بیفتد، بر تمام ورقه یخی قطب جنوب غربی اثر می‌گذارد و این اتفاق بر افزایش سطح دریا در امتداد خطوط ساحلی همه جا اثر می‌گذارد.

ناپایداری صخره یخی دریایی چیست؟

ناپایداری صخره یخی دریایی مفهوم نسبتاً جدیدی است که دانشمندان در دهه گذشته ارائه کرده‌اند.

بسیاری از یخچال‌های طبیعی اطراف قطب جنوب حجم‌های بزرگ شناوری به نام سکوهای یخی دارند که یخچال را محکم نگه می‌دارند و جریان یخ آن را به اقیانوس کند می‌کنند. با گرم شدن آب و هوا، ما شاهد فروپاشی برخی از این حجم‌های شناور بوده‌ایم، گاهی اوقات بسیار سریع، در عرض چند هفته یا چند ماه.

 جلوی سکوی یخی شناور ثوئِیتس در برخی مکان‌ها بیش از 60 متر ارتفاع دارد و نزدیک به زمین، مرتفع‌تر می‌شود

اگر سکوی یخی ثوئِیتس فرو بریزد، یک صخره یخی بسیار بلند رو به اقیانوس در امتداد 120 کیلومتری جلوی آن نمایان می‌شود. نیروی زیادی وجود دارد که یخ می‌تواند آن را حفظ کند، بنابراین اگر صخره بیش از حد بلند باشد، در اقیانوس فرو می‌ریزد.

وقتی این اتفاق بیفتد، یک صخره یخی جدید دورتر نمایان می‌شود و صخره جدید حتی بلندتر خواهد بود زیرا دورتر از ساحل است. تئوری ناپایداری صخره‌های یخی دریایی نشان می‌دهد اگر صخره‌ها به قدر کافی سریع فرو بریزند، ممکن است یک اثر دومینویی از سقوط صخره‌های یخی بلندتر یکی پس از دیگری اتفاق بیفتد.

با این حال، هیچ کس ناپایداری صخره یخی دریایی را در عمل ندیده است. ما نمی‌دانیم این اتفاق خواهد افتاد یا خیر، زیرا خیلی چیزها به سرعت فروپاشی یخ بستگی دارد.

در مورد خطر فروپاشی ثوئِیتس چه چیزهایی کشف شده است؟

وقتی نظریه ناپایداری صخره‌های یخی دریایی برای نخستین بار مطرح شد، از یک تخمین تقریبی از چگونگی فروریختن صخره‌های یخی در پی از بین رفتن سکوی یخی استفاده شد.

مطالعات از آن زمان نشان داده که صخره‌های یخی تا زمانی که یخ به ارتفاع حدود 135 متر نرسد، به طور سیستماتیک از بین نمی‌روند. حتی در آن نقطه، سرعت فروپاشی آن‌ها آهسته می‌شود تا زمانی که به حد کافی بلند شوند.

ما از سه مدل با وضوح بالا استفاده کردیم تا بفهمیم درک فیزیکی جدید از بی‌ثباتی صخره‌های یخی چه معنایی برای یخچال ثوئِیتس در این قرن خواهد داشت.

ما دریافتیم ثوئِیتس حداقل تا سال 2100 تقریباً پایدار خواهد ماند. ما فروپاشی یک سکوی یخی را در یک بازه 50ساله نیز شبیه‌سازی کردیم، زمانی که خط زمینی یخچال (جایی که یخ متصل به زمین با اقیانوس برخورد می‌کند) داخل زمین عمیق‌تر شده است. حتی آن زمان، متوجه شدیم بی‌ثباتی صخره‌های یخی دریایی به تنهایی سبب عقب‌نشینی سریع نمی‌شود.

این نتایج، برخی تخمین‌های تازه در مورد سرعت فروپاشی یخچال را زیر سوال می‌برد، از جمله بدترین سناریو که هیئت بین‌دولتی تغییرات اقلیمی در آخرین گزارش ارزیابی خود به آن اشاره کرد اما به آن برچسب «احتمال کم» زد.

چه چیز دیگری سبب می‌شود یخچال‌های طبیعی با سرعت فزاینده‌ای عقب‌نشینی کنند؟

فرآیندهای زیادی وجود دارند که ورقه یخی قطب جنوب را ناپایدار می‌کنند. برخی از این فرایندها به خوبی درک شده‌اند.

تعاملات یخ و اقیانوس بیشتر از دست دادن توده یخ اخیر را توضیح می‌دهد. قطب جنوب یک مکان بسیار سرد است، بنابراین گرم شدن اتمسفری هنوز تأثیر زیادی نگذاشته است. اما جریان‌های گرم اقیانوسی در حال ورود به زیر سکوهای یخی هستند و یخ را از پایین نازک می‌کنند که سبب ضعیف شدن سکوهای یخی می‌شود. وقتی این اتفاق بیفتد، سرعت جریان‌های یخ بیشتر می‌شود چون مقاومت کمتری وجود دارد.

در طول چند دهه گذشته، بخش دریای آموندسن، جایی که یخچال‌های طبیعی ثوئِیتس و جزیره کاج در آن قرار دارند، شاهد نفوذ آب گرم از جریان قطبی قطب جنوب بودند که یخ‌ها را از پایین ذوب می‌کند.

تغییرات آب و هوایی چه ربطی به موضوع دارد؟

قطب جنوب می‌تواند مکان دوری به نظر برسد، اما فعالیت‌های انسانی که سیاره را گرم می‌کند مانند سوزاندن سوخت‌های فسیلی، اثرات چشمگیری بر قطب‌ها می‌گذارد. از دست دادن یخ به افزایش سطح دریا کمک می‌کند و بر مناطق ساحلی سراسر جهان اثر می‌گذارد.

برچسب ها: قیامت یخچال

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (172 نظر) رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (166 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (133 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (90 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (84 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (75 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (71 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (70 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (69 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (65 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (59 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (57 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (53 نظر) حواسمان باشد مبینا گم نشود! / تحصیل او در دانشگاه جای کسی را تنگ می کند؟ (53 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
مبینا نعمت زاده برای مدال برنز المپیکش چقدر پاداش‌ گرفته است؟
پیرترین انسان جهان در 117 سالگی فوت کرد!/ زنی که دو جنگ جهانی را دیده بود
(تصاویر)وزیر امور خارجه پزشکیان در برنامه "محله گل و بلبل" عمو پورنگ!/ عکس دورهمی صمیمانه عراقچی با عوامل از نعیمه نظام دوست تا مرحوم آرش احمدی
(ویدئو) تست صدای قطعه بوی گیسو با صدای استاد علیرضا قربانی / فکر زنجیری کنید ای عاقلان…
(ویدئو) مچ گیری جالب و دیدنی حسین رفیعی توسط مهران مدیری در مسابقه دورهمی (با دقت گوش کنید جالبه!)😁😂
(ویدئو) سریال قطب شمال اگه فیلم هندی بود چی میشد؟! خلاقیت یک کاربر برای شوخی با فیلم ایرانی / این طنزو اصلا نباید از دست بدی خداس🤣
(ویدئو) مرد ایرانی خسته از برج و ساختمان های امروزی دست به ساخت این خانه های شگفت انگیز زد !😮
(ویدیو) درخواست جنجالی دختر یک زوج پزشک از مبینا نعمت‌زاده
جدیدترین عکس هدی زین العابدین و هوتن شکیبا در کنار هم با لباس ست سفید رنگ و زیبا/ انشالله همیشه همین‌قدر پر انرژی باشین!👌
ویدیو وایرال شده از حمل بار با رولز رویس 30 میلیاردی در تهران!/ نه به وانت به پولدارا هم سرایت کرد😂
یادی کنیم از حضور ساده ولی دیدنی سه ستاره متین و موقر سینمای ایران در یک قاب/ اینهمه برازندگی و جذابیت در عین سادگی یه جا دیده بودین؟
(ویدئو) یادی کنیم از مصاحبه خنده دار ایرج نوذری در صندلی داغ با منوچهر نوذری / پسرشو جلو همه چه قشنگ ضایع میکنه؛ نمونه بارز پدر ایرانی 😂😂
ویدیویی از درد و دل تلخ و غم‌انگیز زهره حمیدی با احسان علیخانی در رابطه با مرگ ناگهانی پسر 27 ساله‌اش/ چه غمی رو تحمل کرده بوده!
(عکس) کارت عروسی تاریخی و نوستالژیک متعلق به سال 1319
(عکس) تشبیه بیشرمانه و زشت زن‌ها به مگس توسط شاه پهلوی
منتخب روز   
نگاهی به انگشتر عقد رهبر انقلاب که 55 سال تمام در دستشان هست + فیلم/ انگشتری ساده ولی پر از عشق و صفا زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس