معرفی شهر زیبای چین تایپه

  دوشنبه، 19 مهر 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
معرفی شهر زیبای چین تایپه
شهر تایپه، پایتخت تایوان به دلایلی به عنوان یک شهر جهانی به شمار می آید: تایپه میراث فرهنگ اسپانیایی، هلندی، ژاپنی، چینی را در بر می گیرد که امروزه با شیوه زندگی مدرن ترکیب می شود.

چین تایپه نامی است که تایوان با آن در رخدادهای ورزشی چون بازی های المپیک، تورنمنت های مورد تأیید فدراسیون بین المللی تنیس، تنیس آزاد استرالیا، آزاد فرانسه، مسابقات تنیس ویمبلدون، آزاد آمریکا، بازی های پارالمپیک، بازی های آسیایی، بازی های پاراآسیایی، یونیورسیاد، فیفا، اورواچ و سازمان جهانی بهداشت شرکت می کنند.این لفظ تعمدا ابهام آفرین است. برای چین لفظ «چین تایپه» در خصوص وضعیت سیاسی یا حاکمیت جمهوری چین/تایوان مبهم است، برای جمهوری چین لفظی است دربرگیرنده تر از تایوان که آن را صرفاً بخشی از چین می داند و «تایوان، چین» برای آن ممکن است به معنای زیردست جمهوری خلق چین بودن تعبیر شود.تایپه پایتخت و بزرگترین شهر تایوان شهری پر جنب و جوش و پر جاذبه است. شهری با رنگ های شاد که رنگ و بوی زندگی را در ذهن تداعی می کند. این کلان شهر تایوان آمیزه ای از زندگی سنتی و مدرن است که دنیای مدرن به اصالت و زیبایی آن نه تنها آسیبی نرسانده بلکه ترکیب این دو در کنار هم جذابیت خاصی به این شهر داده است. زندگی مردم تایپه آمیزه هایی از فرهنگ غربی، فرهنگ ژاپنی و چینی است. جشنواره های سنتی چینی، مراسم و آیین های سنتی و کهن، غذاهای رنگارنگ و خوشمزه و طبیعت زیبا و دل انگیز همه بخشی از جاذبه های این شهر رویایی است. پرتغالی ها که سیاست های استعمارگرانه شان را محدود به هیچ نقطه نکردند بعد از کشف جزیره تایوان و دیدن زیبایی های سحرانگیز آن محو جذابیت های طبیعی و جادویی این جزیره شدند و اسم آن را فورمزا یعنی زیبا گذاشتند. و از آن زمان یعنی از سال ۱۵۹۰ تا امروز کشورهای زیاده خواه و توسعه طلب زیادی بر سر این جزیره جادویی و زیبا با هم درگیر شدند و جنگ کردند تا عاقبت بعد از جنگ جهانی، تایوان رسما بخشی از جمهوری چین به حساب آمد. جمعیت تایپه حدود ۳۱۰۰۰۰۰ تن است.

جاذبه های گردشگری کشهر چین تایپه

با توجه به این تاثیرات فرهنگی، سبک های مختلف معماری را می توان در تایپه پیدا کرد. از خانه های اسپانیایی و هلندی تا معابد ژاپنی – شهر ترکیبی منحصر به فردی از فرهنگ اروپایی و آسیایی است. سالن یادبود ملی چیانگ کای شیک Chiang Kai-shek یک بنای تاریخی برای رئیس جمهور سابق چین است و جاذبه توریستی است.

کاخ موزه ملی تایپه

این کاخ از نمادهای این شهر است و کاخی زیبا و بزرگ که پله های آن سفید و از جنس مرمر است و روی تپه ای سرسبز قرار گرفته و در حال حاضر به موزه تبدیل شده است. این کاخ موزه در سال ۱۹۶۵ بنا شده است.موزه کاخ ملی تایپه (Taipei National Palace Museum) مجموعه ای دائمی در حدود ۷۰۰ هزار قطعه از اشیای دست ساز و باستانی امپراتوری چین و آثار کهن هنری را در خود جای می دهد. در این موزه می توان با تاریخ هشت هزار ساله هنر در چین، از دوران نوسنگی تا عصر مدرن آشنا شد. بیشتر قطعات مجموعه از کیفیتی قابل توجه برخوردار هستند و توسط امپراتورهای چینی گردآوری شده اند. نقاشی و خطاطی، منبت کاری، صنایع سرامیکی و آثار فلزی تنها گوشه ای از مجموعه گسترده کاخ موزه ملی تایپه را شامل می شوند.

کاخ موزه ملی تایپه

برج سربه فلک کشیده تایپه

در سال ۲۰۰۴ یک اتفاق در تاریخ شهر تایپه افتاد و آن اینکه برج بلند و سر به فلک کشیده ی تایپه و همچنین بلندترین برج دنیا در شهر تایپه رونمایی شد. این البته چیز خیلی عجیبی نیست چون هر روز و هرسال ساختمان های شیک و مدرن زیادی در پایتخت تایوان بر روی زمین این شهر سبز می شود و تا میان ابرهای آسمان قد می کشند و این شهر را روز به روز دیدنی تر و زیباتر و جذابتر می کند. همچنین هتل ها و رستوران های زیادی در این شهر برای پذیرایی از سیل گردشگران و توریست ها وجود دارد که همه مجهز و مدرن و زیبا هستند.

برج سربه فلک کشیده تایپه

غذاهای محلی تایپه

یکی از جاذبه های شهر تایپه برای کسانی که به غذاهای متنوع علاقه دارند غذاهای شهر تایپه است. این غذاها که دارای تنوع زیادی در طعم و رنگ و بو ومواد مورد مصرف در آن است معمولا با هر ذائقه ای جور در می آید و نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند. در رستوران های شهر تایپه می شود انواع غذاهای محلی همه ی نقاط کشور باستانی چین را مزه کرد و غذای دلخواه را انتخاب کرد و به همین دلیل غذاهای این شهر از معروفترین غذاها و خوراک های لذیذ و خوشمزه ای است که در چین وجود دارد.

بازار شب شیلین

اگر در تایپه قصد خرید دارید و یا می خواهید هدایایی برای دوستانتان بخرید و از این شهر چیزی به عنوان سوغاتی تهیه کنید می توانید بعد از اینکه روز در شهر تایپه کلی گشتید شب به بازار شب شیلین بروید و لذت خرید در این بازار را تا نیمه شب تجربه کنید. و از عطر و بوی دل انگیز و اشتها آور غذاهای رستوران های و فروشگاه های غذا در این بازار در کنار خرید لذت ببرید.

بازار شب شیلین

چشمه های آب گرم بئیتو

یکی از جاذبه های شهر تایپه که طرفداران زیادی دارد چشمه های آب گرم بئیتو است که خاصیت درمانی هم دارد.

چشمه های آب گرم بئیتو 

هاستل میندر تایپه

و همه جور امکانات در آن وجود دارد از تمیزترین و زیباترین مکان ها برای استراحت در شهر تایپه این هاستل تمیز و راحت است و خوابگاه هم دارد.

هاستل میندر تایپه

برج تایپه ۱۰۱

برج تایپه ۱۰۱ آسمان خراشی در خنینی تاپیه است که ۱۰۱ طبقه دارد و بعد از برج خلیفه بلندترین آسمان خراش دنیا است. این برج ۵۰۸ متر ارتفاع دارد و در یکی از زلزله خیرترین نقاط تایوان قرار دارد. دلیل ساخت برج در این منطقه قدرت نمایی صنعت ساخت و ساز و قوی بودن سازه در برابر سهمگین ترین اتفاقات بوده است. آسانسور این برج از سریع ترین آسانسورهای جهان است، وقتی سوار آسانسور شدید، به جایی تکیه ندهید چون درب ها در هنگام توقف آسانسور از دو طرف بسته می شود.

برج تایپه ۱۰۱

کتابخانه عمومی بیتو

کتابخانه عمومی بیتو در تایپه با ساختمانی سازگار با محیط زیست، اولین کتابخانه عمومی سبز تایوان به شمار می رود و واجد شرایط دریافت بالاترین رتبه بندی الماس تحت سیستم گواهینامه EEWH دولت شد. با به کارگیری پنجره های بزرگ در ساختمان، سعی شده است تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود. برای استفاده کمتر از کولرها و همچنین تهویه هوا، تقریبا همه پنجره ها باز هستند. بخشی از سقف بنا را نیز با سلول های فتوولتائیک پوشانده اند تا انرژی خورشید را مستقیما به برق تبدیل کند. علاوه بر این، ساختمان کتابخانه طوری طراحی شده است که آب باران را برای استفاده در توالت ذخیره می کند. در تایپه با ساختمانی سازگار با محیط زیست، اولین کتابخانه عمومی سبز تایوان به شمار می رود و واجد شرایط دریافت بالاترین رتبه بندی الماس تحت سیستم گواهینامه EEWH دولت شد. با به کارگیری پنجره های بزرگ در ساختمان، سعی شده است تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود. برای استفاده کمتر از کولرها و همچنین تهویه هوا، تقریبا همه پنجره ها باز هستند. بخشی از سقف بنا را نیز با سلول های فتوولتائیک پوشانده اند تا انرژی خورشید را مستقیما به برق تبدیل کند. علاوه بر این، ساختمان کتابخانه طوری طراحی شده است که آب باران را برای استفاده در توالت ذخیره می کند.

کتابخانه عمومی بیتو

تالار یادبود چیانگ کای شک

تالار یادبود چیانگ کای شک (Chiang Kai-Shek Memorial Hall) زندگی و حرفه یکی از برجسته ترین و جهانی ترین چهره های جمهوری چین، چیانگ کای شک را گرامی می دارد. این بنای مرمری و دیدنی، یک کتابخانه و موزه را در خود جای داده است و با محوطه ای سرسبز به همراه حوضچه ها و آبشارهای کوچک، پل های آراسته و بسترهای گل پوش احاطه می شود. همچنین تالاری وسیع در مجموعه قرار دارد که در آن می توان مجسمه ای بزرگ از چیانگ کای شک را مشاهده کرد. آیین تعویض سربازان نیز از دیگر جذابیت های تالار یادبود برای گردشگران است.

تالار یادبود چیانگ کای شک

معبد کنفوسیوس تایپه

معبد کنفوسیوس تایپه (Taipei Confucius Temple) در منطقه داتونگ تایپه قرار دارد و از روی مدل اصلی معبد کنفوسیوس تایفو در چین، الگوبرداری شده است. با توجه به روح معتدل آیین کنفوسیوسیسم، این معبد بنایی ساده دارد. هرچند در میان دیگر معابد کنفوسیوس، معبد کنفوسیوس تایپه با برخورداری از تزیینات سرامیکی سبک فوجیان جنوبی از نظر سادگی تا اندازه ای استثنا محسوب می شود. سینمای چهاربعدی معبد نیز سفر کنفوسیوس و تاریخچه معبد را برای بازدیدکنندگان نمایش می دهد.

معبد کنفوسیوس تایپه

موزه هنرهای زیبا تایپه

موزه هنرهای زیبا تایپه (Taipei Fine Arts Museum) در منطقه ژونگ شان تایپه و در پارک اکسپو قرار دارد و در بنای آن تلیقی از المان های سنتی چینی با سبک معماری متابولیسم ژاپن مشاهده می شود. با افتتاح در سال ۱۹۸۳، این موزه اولین موزه هنری شهر تایپه و نخستین موزه مختص آثار هنری معاصر و مدرن در تایوان به شمار می رود. هدف این موزه حفظ، توسعه، تحقیق و رواج دادن هنر معاصر و مدرن تایوان است. علاوه بر نمایش آثار هنرمندان معاصر و مدرن کشور، این موزه به برپایی برنامه های آموزشی و نمایشگاه های بین المللی می پردازد.

موزه هنرهای زیبا تایپه

کوه فیل

کوه فیل (Elephant Mountain) که با نام شیانگ شان نیز شناخته می شود، با ۱۸۳ متر ارتفاع دارای یکی از معروف ترین مسیرهای پیاده روی به طول ۱.۵ کیلومتر است. این مسیر با نام های مسیر پیاده روی شیانگ شان و مسیر پیاده روی منطقه نانگانگ شهرت دارد و در نزدیکی منطقه خرید شینیی و برج تایپه ۱۰۱ واقع شده است. طی این مسیر که شامل تعداد زیادی از پلکان نیز می شود، حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه طول می کشد. بهترین زمان برای صعود از کوه فیل و طی مسیر شیانگ شان، پیش از غروب است. بدین ترتیب می توان چشم انداز دیدنی غروب خورشید و پس از آن شهر تایوان را در شب مشاهده کرد.

کوه فیل

خانه قرمز

خانه قرمز (The Red House) که با نام های خانه تئاتر قرمز هونگلو، تئاتر قرمز و خانه قرمز شیمن نیز شناخته می شود، یک سالن تئاتر تاریخی در تایپه، پایتخت تایوان است. این بنا در سال ۱۹۰۷، هنگام سلطنت ژاپنی ها بر تایوان، توسط معماری ژاپنی به نام کوندو جورو به عنوان ساختمان بازار و فروشگاه زنجیره ای ساخته شد و از سال ۱۹۴۵ به بعد، با کاربری سالن تئاتر مورد استفاده قرار گرفت. در بنای خانه قرمز می توان ترکیبی از معماری غربی و معماری ژاپنی عصر میجی را مشاهده کرد. در این مجموعه کافه ای کوچک، نمایشگاهی از تاریخچه ساختمان، تعدادی فروشگاه و یک سالن اجرای برنامه های زنده جای گرفته اند.

خانه قرمز

ودر پایان....

تایپه پایتخت و بزرگترین شهر تایوان شهری پر جنب و جوش و پر جاذبه است. شهری با رنگ های شاد که رنگ و بوی زندگی را در ذهن تداعی می کند. این کلان شهر تایوان آمیزه ای از زندگی سنتی و مدرن است که دنیای مدرن به اصالت و زیبایی آن نه تنها آسیبی نرسانده بلکه ترکیب این دو در کنار هم جذابیت خاصی به این شهر داده است. زندگی مردم تایپه آمیزه هایی از فرهنگ غربی، فرهنگ ژاپنی و چینی است. جشنواره های سنتی چینی، مراسم و آیین های سنتی و کهن، غذاهای رنگارنگ و خوشمزه و طبیعت زیبا و دل انگیز همه بخشی از جاذبه های این شهر رویایی است. پرتغالی ها که سیاست های استعمارگرانه شان را محدود به هیچ نقطه نکردند بعد از کشف جزیره تایوان و دیدن زیبایی های سحرانگیز آن محو جذابیت های طبیعی و جادویی این جزیره شدند و اسم آن را فورمزا یعنی زیبا گذاشتند. و از آن زمان یعنی از سال ۱۵۹۰ تا امروز کشورهای زیاده خواه و توسعه طلب زیادی بر سر این جزیره جادویی و زیبا با هم درگیر شدند و جنگ کردند تا عاقبت بعد از جنگ جهانی، تایوان رسما بخشی از جمهوری چین به حساب آمد. جمعیت تایپه حدود ۳۱۰۰۰۰۰ تن است.امیدواریم از خواندن این مطالب لذت ببرید با ساعد نیوز همراه باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (547 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (308 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (309 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (119 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (23 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (10 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (10 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 14 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 14 تیر 1403 + فیلم
بهترین بادام هندی ابران متعلق به کدام شهر است
7 مکان دیدنی و زیارتی کربلا که تا عمق وجوتان را می لرزاند!
کشف باورنکردنی دربارۀ مورچه‌ها؛ آن‌ها هم‌نوعانشان را «جراحی» می‌کنند
15 سالگی از خانه فرار کردم و هرگز برنگشتم/ پدر و مادرم پزشک بودند /مادرم مقصر بود چون...
متن و جملات ادبی برای تسلیت ماه محرم / با بوی محرم الحرام تو حسین ایام عزا و غصه آغاز شود
نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
«طلا خوری» خوراک لاکچری بازان ایرانی/ سرو بستنی، قهوه، آب و ترافل با طعم طلا | قیمت خوراکی‌های گران قیمت بچه پولدارها چقدر است؟
برآورد آمریکا و اسرائیل مداخله مستقیم ایران در جنگ با حزب الله است
راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس