چرا الهام علی اف جرأت حمایت علنی از جنایات اسرائیل در غزه را ندارد؟

  شنبه، 06 آبان 1402 ID  کد خبر 360461
چرا الهام علی اف جرأت حمایت علنی از جنایات  اسرائیل در غزه را ندارد؟
آمارها نشان می دهد که دولت باکو مهمترین شریک نفتی رژیم غاصب صهیونیستی است و هر نوع اختلالی در تجارت انرژی میان دو طرف اسرائیل را فلج می کند. دکتر احسان موحدیان در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ساعدنیوز عدم موضع گیری باکو در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غره را تبیین میکند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، دکتر احسان موحدیان کارشناس مسائل قفقاز در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ساعدنیوز و در تشریح دلایل سکوت مرگبار سران جمهوری آذربایجان در قبال جنایت رژیم غاصب صهیونیستی در غزه گفت: دولت جمهوری آذربایجان روابط گسترده ای با رژیم صهیونیستی دارد و به این رژیم کمک هم می کند. حداقل 60 درصد نفت مورد نیاز اسرائیل را باکو تأمین می کند. علاوه بر این، باکو همکاری های متعددی برای ارسال کمک ها به اسرائیل دارد. یک جورایی می شود گفت که باکو به قطب کمک به اسرائیل در منطقه قفقاز مبدل شده است. با این حال، سران باکو جرأت اعلام رسمی حمایت از صهیونیست ها را ندارند و علی اف جرأت اعلام موضع رسمی خودش در این خصوص را ندارد. بنابراین، این کار را به رسانه ها و شخصیت های سیاسی و گروه ها و احزاب سیاسی همسو با خودش محول کرده است.

احسان موحدیان کارشناس مسائل قفقاز

موحدیان در تشریح عدم موضع گیری رسمی نظام علی اف در آذربایجان درباره جنایات و نسل کشی اسرائیل در غزه افزود: اگر علی اف به صورت رسمی در این خصوص موضع گیری کند، این موضع گیری از طریق رسانه ها و تلویزیون ها بازتاب گسترده ای خواهد داشت و طبیعتاً باعث خشم بسیاری در جهان اسلام خواهد بود. علاوه بر این، سران جمهوری آذربایجان می دانند که حامی اصلی ملت فلسطین، ایران است. می دانند که اگر موضع خودشان در قبال اسرائیل را به صورت رسمی اعلام کنند، ایران ناخشنود می شود و روابط شان با ایران بیش از گذشته خراب می شود. همچنین، دولت علی اف از اتفاقی که رخ داده ترسیده است. آنها حملات حماس به اسرائیل را قدرت نمایی ایران می دانند. الان شاهد این هستیم که یک گروه شبه نظامی با امکانات محدود، ارتش رژیم صهیونیستی و آمریکا را به شدت درگیر کرده است.

این کارشناس قفقاز تصریح کرد: سران آذربایجان فکر می کردند که برای پیشبرد مقاصد توسعه طلبانه خودشان در قفقاز جنوبی خیلی کار دشواری ندارند و می توانند ایران را راضی کنند. ولی خب الان متوجه شدند که اگر ایران بخواهد قدرت نمایی کند بسیار توانایی بالایی دارد و این ایران است که منطقه غرب آسیا را کنترل می کند. بنابراین، سران آذربایجان متوجه شدند که اگر ایران بخواهد در قفقاز هم اقدامی بکند توانش را دارد و می تواند ایستادگی کند. الان ایران مستقیم وارد نشده است و تنها یکی از گروه های مورد حمایت ایران در حال تقابل با رژیم صهیونیستی است. آقای علی اف معادلات قدرت را به صورت مستقیم لمس کرده است و با دقت بیشتری عمل می کند و ترجیح می دهد که ایران را ناراحت نکند و از سوی دیگر، شدت جنایات رژیم صهیونیستی به حدی است که دولت باکو نمیتواند موضع گیری رسمی داشته باشد. در ظاهر سکوت کرده اند و حتی اگر قطعنامه ای صادر می شود سعی می کنند تا یک همراهی نصف و نیمه ای با جهان اسلام نشان دهند. اما در عمل آن چیزی که اتفاق می افتد این است که بخش عمده سوخت جنگنده هایی که اسرائیل در حال کشتار مردم غزه است، جمهوری آذربایجان با صادرات نفت و فراورده های نفتی به اسرائیل تأمین می کند.

موحدیان در ادامه به تحلیل مواضع ترکیه به عنوان اصلی ترین متحد جمهوری آذربایجان در قبال حوادث غزه پرداخت و گفت: ترکیه در ظاهر با اسرائیل مخالفت میکند. در ترکیه تظاهرات بر علیه جنایات رژیم غاصب صهیونیستی برگزار می شود ولی اتفاقی که در عمل می افتد این است که ترکیه تجارت خود با اسرائیل را متوقف نکرده است. آمار را هم اگر بررسی کنید می بینید که ترکیه و باکو بیشترین حجم تجارت در بین کشورهای مسلمان را با اسرائیل دارد. سفارت اسرائیل در باکو و ترکیه فعال است. دولت اردوغان و دولت علی اف از منافع اقتصادی خودشان در قبال اسرائیل صرفنظر نمی کنند. ترکیه اگر در گفتارش درباره اسرائیل و نگرانی درباره مردم غزه صداقت دارد، هم باید سفارت اسرائیل را تعطیل کند و هم تجارت پرسودی که با اسرائیل دارد را متوقف کند. خرید و استفاده از محصولات اسرائیلی باید هم در باکو و هم در ترکیه ممنوع بشود. اگر این طور شد، آن وقت می گوئیم که حمایت اردوغان از فلسطین واقعی است.

این کارشناس مسائل بین الملل تأکید کرد: تنها کشوری که واقعاً از مردم غزه حمایت می کند ایران است. هم حمایت مادی و معنوی می کند و همه جوره تلاش میکند که نوار غزه فلسطینی باقی بماند. اما در مورد ترکیه چیزی که مشاهده می کنیم این است که دولت ترکیه عملاً در مخالفت با رژیم صهیونیستی صداقت ندارد. در لفظ می گویند که ما حامی مردم غزه هستیم. ولی در عمل، بیشترین حجم تجارت با اسرائیل را ترکیه دارد و حاضر هم نیست که سفارت اسرائیل در آنکارا را تعطیل کند. حاضر نیست هیچ تحریمی برای کالاهای اسرائیلی وضع کند. رفت و آمد توریست های صهیونیست به ترکیه ادامه دارد. آقای اردوغان اعلام کرد که صهیونیست هایی که به ترکیه می آیند تا 3 ماه بدون ویزا میتوانند در آنجا حضور داشته باشند. اینها با حمایت از غزه همخوانی ندارد و امیدواریم که صداقت را از ترکیه در این موضوع شاهد باشیم.


5 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (416 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (165 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (59 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (34 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (42 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (6 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس