دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

چرا علی شمخانی از شورای عالی امنیت ملی رفت؟ 

سه شنبه، 02 خرداد 1402
کد خبر: 341377
ساعدنیوز: دکتر حسن بهشتی پور استاد روابط بین الملل و تحلیلگر مسائل سیاسی و امنیتی در گفتگو با ساعدنیوز به تحلیل تغییر بزرگ در شورای عالی امنیت ملی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، دکتر حسن بهشتی پور تحلیلگر مسائل ایران در گفتگوئی اختصاصی با خبرنگار ساعدنیوز و در واکنش به تغییر دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: بر اساس شناختی که از شورای عالی امنیت ملی در سه دهه اخیر دارم، باید بگویم که دبیر شورای عالی امنیت ملی عالی ترین مقام امنیتی کشور است و طبیعتاً کسی که حائز این رتبه می شود باید انسانی مورد وثوق باشد. دبیر شورای عالی امنیت ملی باید از طریق کمیته های تخصصی شعام و مشاورانی که در اختیار دارد، امنیت اجتماعی، امنیت اقتصادی، امنیت سیاسی، و کلیه حوزه های امنیتی کشور را تحت رصد خودش داشته باشد. بنابراین، دبیر شعام باید فردی مدیر و مدبر و شخصیت فکری قوی در عالیترین سطح باشد.

دکتر بهشتی پور با اشاره به حوزه اختیارات دبیر شعام تصریح کرد: دبیر شورای عالی امنیت ملی طبیعتاً نقشی در ریل گذاری این شورا ندارد چرا که این کار در سطح رهبری و ریاست جمهوری انجام می شود. اما تمام کارهای اجرائی و مدیریت اجرای مصوبات شعام بخصوص در شرایط بحران به عهده دبیر شورای عالی امنیت ملی است. بنابراین، معتقدم که فردی که به عنوان دبیر شعام برگزیده می شود باید در حوزه مدیریت بحران بسیار زبده و ماهر باشد. مقوله امنیت را به خوبی بشناسد و به کشور و نهادهای حاکمیتی، اجرایی وقانونگذاری و نظارتی به لحاظ شناختی مسلط باشد.

این کارشناس مسائل روابط خارجی گفت: این که فکر کنیم که با تغییر دبیر شعام رویکرد این نهاد امنیتی عالی تغییر خواهد کرد، فکری کاملاً عبث و بیهوده است. تجربه گذشته نشان می دهد که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. البته انتخاب یک مدیر کارآمدتر می تواند بر چابکی و دقت عمل بیشتر شعام در حوزه اجرا کمک رساند. دبیر شورای عالی امنیت ملی با تعامل بهتر و مدیریت کارآمدتر نهادهای تحت امر خود اعم از کمیته های تخصصی و مشاورانی که در اختیار دارد، خوراکدهی خوبی را به شورا می تواند به انجام رساند. دبیر شعام نقشی اساسی در اجرای مؤثر مصوبات این شورا دارد و پیگیری مستمر اجرای این مصوبات می تواند امنیت کشور را تضمین کند. دبیر شعام در هر بحرانی در کشور از جمله زلزله، سیل، بحران های اجتماعی و سیاسی، سقوط هواپیما و هر نوع بحرانی باید ورود کند و مرد میدان باشد.

دکتر بهشتی پور درباره حواشی تغییر علی شمخانی و معرفی دبیر جدید شعام نیز گفت: برخی گمانه زنی ها درباره ارتباط تغییر دبیر شعام با پرونده هایی مثل رابطه با عربستان یا برجام بافته های نشریات زردی است که از دل این خبرسازی های در پی دیده شدن هستند. بسیاری از احکام های صادره مثلاً برای ریاست صدا و سیما یا دبیری شعام 5 ساله است و یک بار هم تمدید می شود و حتی در برخی موارد پیش از به پایان رسیدن زمان حکم فرد منصوب شده تغییر می کند. آقای شمخانی 10 سال در دبیری شعام حضور داشتند. بعد از آن هم به عنوان مشاورسیاسی رهبری و نیز عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شدند. این تغییر را باید به فال نیک گرفت چون چرخش نخبگانی در کشور رخ می دهد. دبیر شعام خیلی جایگاه دشواری است و مدت 10 سال حضور در این پست زمان بسیار طولانی است. کسی اگر از نزدیک با مسئولیت های دبیر شعام آشنا باشد می داند که چه شغل طاقت فرسایی است. برای ما هم که همیشه در مقطع حساس کنونی قرار داریم، کار دبیر شعام بسیار دشوارتر است!


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه تخصصی متن
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
جدیدترین ژست عاشقانه المیرا دهقانی و همسر قدبلند و خوش‌تیپش در مکانی با بافت سنتی و قدیمی/ ظاهر شدن خانوم بازیگر با استایل ساده و بدون آرایش
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
ترجمه تخصصی کتاب
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس