دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

چرا عیدی کارمندان و عیدی کارگران با هم فرق دارد؟ 

پنجشنبه، 19 بهمن 1402
کد خبر: 374632
مبلغ عیدی کارگران امسال حداقل چهار برابر کارمندان تعیین شده. درعوض میزان افزایش مبلغ عیدی کارمندان بیشتر است

به گزارش ساعدنیوز به نقل از فرارو، عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت امسال با رشد 38 درصدی درمقایسه با سال قبل به حداقل دو میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. گفتیم حداقل، چون براساس مصوبه هئیت وزیران و طبق روال سال‌های گذشته در صورت متاهل بودن و داشتن فرزند مبلغ جداگانه‌ای به کف عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت تعلق می‌گیرد و مثلا برای کارمند متاهلی که صاحب چهار فرزند است، در مجموع به چهار میلیون و 400 هزارتومان می‌رسد. آنطرف کارگرانی که کل 12 ماه سال را مشغول کار بودند بسته به لطف و کرم کارفرما بین 10 میلیون و 616 هزار تومان تا حدود 16 میلیون به‌عنوان عیدی 1402 دریافت می‌کنند که این اعداد درقیاس با پارسال رشد 27 درصدی را نشان می‌دهد. با این اوصاف حداقل مبلغ عیدی کارگران در پایان سال حدود چهار برابر از کف عیدی کارمندان بیشتر است.

عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت در سال 1402

عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت بالاخره در جلسه روز سه‌شنبه 17 بهمن هیئت وزیران به‌شکل رسمی تعیین‌تکلیف شد. مصوبه سازمان برنامه و بودجه کشور درباره عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت در سال 1402 که امضای محمد مخبر معاون اول رئیسجمهور پای آن دیده می‌شود، نشان می‌دهد مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت در سال 1402 دست‌کم دو میلیون و 500 هزار تومان خواهد بود.

مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت به‌این ترتیب نسبت به پارسال معادل 38 درصد افزایش پیدا کرده است. سال گذشته مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت یک میلیون و 800 هزار تومان بود و حالا امسال به این عدد دقیقا 700 هزار تومان اضافه شده است.

مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت البته حداقل دو میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده و تبصره‌های موجود در مصوبه هیئت وزیران مشخص می‌کند به هر کارمند و بازنشسته دولتی متاهل 700 هزار تومان و به‌ازای هر فرزند 300 هزار تومان به مبلغ پایه عیدی تعلق می‌گیرد.

عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت به‌این ترتیب برای کارمند و بازنشسته متاهلی که مثلا صاحب چهار فرزند است، درمجموع به چهار میلیون و 400 هزار تومان می‌رسد. از همه مهمتر اینکه طبق روال سال‌های گذشته باید منتظر واریز عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت در پایان بهمن‌ماه باشیم و آنطور که سخنگوی دولت گفته، تا آخر هفته آینده یعنی 26 بهمن عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

عیدی کارگران در سال 1402

حداکثر مبلغ عیدی کارگران در سال 1402 حول‌وحوش 16 میلیون تومان است و کف مبلغ عیدی کارگران نباید از 10 میلیون و 616 هزار تومان کمتر باشد.

مبلغ عیدی کارگران مثل هر سال متناسب با میزان افزایش حقوق‌ها بالا رفته و به‌موازات رشد 27 درصدی دستمزد کارگری در سال جاری، به‌همین اندازه به مبلغ عیدی کارگران اضافه شده است.

مبلغ عیدی کارگران در سال گذشته حداقل هشت میلیون و 360 هزار تومان و نهایتا 12 میلیون و 540 هزار تومان بود و امسال به این ارقام 27 درصد اضافه می‌شود.

مبلغ عیدی کارگران البته با فرمول خاصی محاسبه می‌شود و به‌همین خاطر، برخلاف عیدی کارمندان از حداقل و حداکثر عیدی اسم می‌بریم.

مبلغ عیدی کارگران طبق فرمولی که وجود دارد باید چیزی بین دستمزد 60 تا 90 روز کارگری تعیین شود که رقم 176 هزار و 942 تومان به‌عنوان حداقل دستمزد روزانه کارگری، ملاک قرار می‌گیرد. فراموش نکنید، کف عیدی کارگران درصورتی 10 میلیون و 616 هزار تومان است که کارگر تمام 12 ماه سال را در محیط کارگاه فعالیت داشته باشد وگرنه مبلغ عیدی کارگری برای کسی که فقط یک ماه کار کرده، 884 هزار و 714 تومان خواهد بود. یعنی یک‌دوازدهم کف مبلغ عیدی کامل.

ارزش عیدی کارمندان و کارگران چقدر است؟

عیدی کارگران در سال 1402 دست‌کم 10 میلیون و 616 هزار تومان تعیین شده و بافرض نرخ‌های فعلی بازار ارز، معادل 193 دلار آمریکاست. نرخ طلا 18 عیار درحال حاضر به‌ازای هر گرم دو میلیون و 780 هزار تومان رسیده و کف مبلغ عیدی کارگران در سال 1402 با 3.8 گرم طلا 18 عیار برابری می‌کند.

مبلغ عیدی کارگران در سال 1403 البته می‌تواند با تصمیم کارفرما بیشتر باشد و همانطور که اشاره کردیم سقف مبلغ عیدی کارگران به عدد 15 میلیون و 924 هزار و 852 تومان می‌رسد. با این اوصاف حداکثر رقم عیدی کارگران در سال 1403 ارزشی معادل 290 دلار یا 5.7 گرم طلا 18 عیار پیدا می‌کند.

عیدی کارمندان، اما چیزی بین 15 تا 23 درصد مبلغ عیدی کارگران تصویب شده و همین اتفاق باعث می‌شود عیدی دو میلیون و 500 هزار تومانی کارمندان دولت ارزشی معادل 45 دلار یا نه‌دهم گرم طلا 18 عیار داشته باشد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 25 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(عکس) محمدهادی ساروی، قهرمان المپیک در آغوش مادر و اهدای مدال طلای خود به مادرش
خلاقیت خنده دار پدر ایرانی در تبدیل گالن آب به قفس پرنده حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂
خلاقیت زهرا گونش در سفارش کیک برای المپیک 2024 پاریس +عکس/ رقیب آیتک سلامت برای المپیک غوغا کرد
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
(ویدئو) تشکر ویژه هادی ساعی وقتی هر 4 تا ورزشکار منتخب او با مدال به ایران بازخواهند گشت / هادی ساعی پرافتخارترین المپین ایران، هنوز هم برای ایران مدال می‌آورد
نگاهی به عکس کودکی بازیگران و سلبریتی های مشهور سینمای ایران +عکس/ از یکتا ناصر و رضا گلزار تا ساره بیات و سامان صفاری
مراحل سابمیت مقاله
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ممنوع الورودی ساعد سهیلی به دُبی ؛ ماجرا از چه قرار است؟
صحبت های شنیدنی حاج آقا قرائتی در شبکه 3 سیما +فیلم/ من نمیتونم روی زلیخا را زمین بندازم