چرا باید در زندگی مشترک رازدار باشیم؟

  جمعه، 25 شهریور 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
چرا باید در زندگی مشترک رازدار باشیم؟
زندگی زناشویی، باید محیط امنی باشد که زن و شوهر تمامیت خود را بدون سانسور و نگرانی به نمایش بگذارند. در این میان عدم رازداری همسر می‌تواند مانع این مسئله شود. در ادامه مطلب درباره اهمیت رازداری در زندگی مشترک بحث خواهیم کرد.

پایه های زندگی مشترک بر مبنای اعتماد و اطمینان زن و شوهر به یکدیگر استوار است و یکی از مسائل مهمی که باعث بوجود آمدن این اعتماد بین همسران می شود، رازداری و گفتن به موقع گفتنی ها و نگفتن ناگفتنی ها در زندگی مشترک است. چه بسیار زندگی هایی که در اثر پنهان کاری و عدم بیان به موقع گفتنی هایی به فرجام شکست رسیده و چه بسیار رابطه هایی که در اثر افشای رازها گسسته شده.

آثار نامناسب عدم رازداری همسران

اگر شما در رازداری همسر مشکل دارید و نشانه های از افشاگری راز دارید باید بدانید که این کار ممکن وجه شما را در نزد همسرتان و دیگران خراب کند و باعث شود که اطرافیان و از همه مهم تر همسرتان دیگر اعتماد به شما نداشته باشد و از بیان رازهای خود اجتناب کند.از نظر اخلاقی و شرعی بیان کردن راز همسر و حتی اطرافیان درست نبوده و وجه اخلاقی شما را زیر سؤال خواهد برد، این کار شخصیت بزرگ شما را کوچک کرده و حرمت را از بین می برد. پس برای داشتن یک ازدواج موفق و پایدار و محبوب بودن در نزد همسر باید راز دار باشید.

عوامل افشای راز و پرده دری

علیرغم آثار مطلوبی که رازداری دارد و نیز بر خلاف آثار نامطلوب و بدی که بر اثر افشای راز برای انسان پیش می آید، باز هم شاهد این هستیم که افرادی به چنین کاری دست می زنند!!در اینجا به برخی عواملی که منجر به افشای راز توسط افراد می شود اشاره ای می کنیم:

  • پوشاندن حقارت درونی: افرادی که به نحوی از ضعف شخصیت رنج می برند و دچار حقارت های درونی هستند چنانچه به تربیت نفس و خودسازی نپردازند ممکن است بخواهند این حقارت شخصیت خود را در دیگران جستجو کنند و با افشای رازهای افراد، آنان را مورد تحقیر و آزار قرار دهند.
  • ارتباط نامناسب زن و شوهر: زن و شوهری که از ارتباط عاطفی و روحی بسیار می رود و فاقد برنامه ی منظمی برخوردارند فرصتی پیدا نمی کنند تا مشکلات و ناراحتی های خود را به همسرشان بگویند و با همسر خود درددل کرده و رازشان را به او بگویند. این حرف هایی که باید به همسر گفته شود گاهی از حریم خانواده به خارج سرایت می کند و فرد به دنبال گوش شنوای دیگری در بیرون از منزل برای شنیدن می گردد.
  • انتقاد ناپذیری زن با شوهر: انتقاد باید با شیوه ی انسانی و به قصد اصلاح رفتار طرف مقابل انجام گیرد تا باعث رشد شود. ولی در صورتی که یکی از زوجین تحمل شنیدن انتقادات سالم و سازنده را نیز نداشته باشد. فرصت بحث در باره ی مطالبی که باید بین خودشان گفته می شد را از دست می دهد و ممکن است از درون آن ها رازهای زندگی سر برآورند و با دیگران مبادله شوند.
  • الگو گرفتن از روابط والدین: فرزند کوچکی که می بیند مادرش رازهای زندگی زناشویی اش را با والدین خود مطرح می کند و به حساب درددل کردن، همسرش را نزد مادر خودش خراب می کند الگوگیر می کند.یا مردی که به فرزند کوچکش می سپارد که در غیابش مراقب مادر باشد و گزارش احوال را بدهد بذر بی اعتمادی را در دل کوچک او می کارد و عملاً به او آموزش راز نگه داشتن را می دهد.چنین کودکی چگونه می تواند در آینده راز نگه داری خوبی باشد؟!

تأثیرات مثبت رازدار بودن در زندگی مشترک

راز دار بودن همسر موجب دوام بیشتر رابطه در زندگی مشترک خواهد شد و اعتماد بیشتر همسرتان را به همراه دارد، این کار موجب می شود تا شما شخصیتی بزرگ تر پیدا کنید و مراتب بالاتری از ایمان را به دست آورید. قوانینی برای استحکام روابط عاطفی نشان می دهد راز دار بودن همسر به چه میزان می تواند در موفقیت زندگی مشترک و استحکام روابط عاطفی تأثیر گذار باشد.اگر شما خانواده ای بزرگ تر دارید و صاحب فرزند هستید با راز داری همسر نکات مهمی را به فرزندان خود می آموزید و برای آنها به عنوان یک الگوی درست رفتاری خواهید بود

زن و شوهر

آشنایی با آثار نامطلوب افشای راز

فاش کردن راز در نزد دیگران و از دیگران موجب ایجاد شخصیتی منفی در شخص گوینده خواهد شد، زیرا قطعا هیچ کس از فردی که دائما اسرار دیگران را بیان می کند، خوشش نمی آید، شخصی که راز دیگری را فاش می کند، خودش موجب می شود تا اطرافیان با نگاه تحقیر و به شکل صنفی به او بنگرند، ضمن اینکه کرامت ذاتی خود را زیر سوال می برد.از دیگر آثار مخرب افشای راز دیگران، کاهش درجه ایمان و اعتقاد به خدا می باشد، فردی که راز دیگران را بر ملا می کند، معمولا دوست دارد راز های بیشتری بداند، بنابراین در امور دیگران کنکاش بیشتری می کند، در حالی که جستجو و کنکاش در زندگی دیگران برخلاف دستورات صریح قران کریم است به طوری که خداوند در آیه ۱۲ سوره حجرات فرموده است : «در امور دیگران تحبسسّ نکنید.»در واقع کسی که راز دیگران را فاش کرده و در امور دیگران تجسس نماید با حکم خداوند مخالفت کرده است، از این رو مرتکب گناه کبیره می شود، امام علی (ع) در این زمینه فرموده اند :«آن کس که در مقام تجصص از اسرار دیگری بر آید خداوند رازهای او را آشکار خواهد کرد.»

غفلت و انحطاط اخلاقی از دیگر آثار نامطلوب افشای اسرار مردم می باشد. از آنجا که افراد در فکر برملا کردن و افشای راز دیگران هستند، از خودشان غافل می شوند، از این رو فرصت های ارزشمندی را که باید صرف خودسازی خود می کردند، در راه تلاش برای تجسس و کنکاش در امور دیگران هدر خواهند داد.بر ملا کردن راز دیگران همچنین موجب اشاعه زشتی می شود به طوری که با افشای راز زندگی دیگران، قبح گناهان و زشتی ها ریخته خواهد شد. امام صادق (ع) در این زمینه فرموده اند :کسی که از مسلمانی کار زشتی را با چشم خود ببیند و یا سخن بدی را با گوش خویش بشنود و به منظور پرده دری آن را میان مردم افشا کند، مشمول آیه ی اشاعه ی فحشا است که در دنیا و آخرت به عذاب دردناکی مبتلا خواهد شد.

با عدم رازداری همسر چه کنیم؟

  • با او در این مورد حرف بزنید. برای همسرتان از اثرات مخرب عدم رازداری بگویید و از او بخواهید که مسائل را با خود شما درمیان بگذارد و اگر زمانی هم احساس کرد به نفر سومی برای قضاوت یا تصمیم گیری نیاز است، زوج درمانی را در ذهن داشته باشد.
  • شنونده خوبی باشید. مهم ترین چیزی که یک فرد در بازگو کردن مسائل به دنبال آن است، آرام گرفتن و تنها تخلیه هیجانات منفی است. اگر شما بتوانید شنونده خوبی برای همسر خود باشید، درواقع این نیاز او به صحبت درباره مسائل را ارضا می کنید و دیگر نیازی نمی بیند که درباره مشکلاتتان با نفر سومی دردودل کند.
  • انتقاد پذیر باشید. به همسر خود اجازه دهید از شما انتقاد کند و به نظراتش گوش دهید. در صورتی که در مقابل انتقادات همسرتان، گارد داشته باشید، او دیگر قادر نخواهد بود به شما از مشکلات گلایه کند و برای یافتن آرامش و حمایت، صحبت هایش را به خارج از چارچوب خانواده خواهد برد.

نتیجه گیری

آنچه بین همسران وجود دارد فقط بین همان دو نفر خواهد ماند و لزومی ندارد دیگران از رازهای بین آن دو آگاهی یابند. رازداری برای حفظ و تداوم زندگی زناشویی اصلی لازم است.همانطور که افشای راز زندگی دیگران دارای پیامدهای مخرب و منفی زیادی می باشد، راز داری نیز درای فواید و آثار مثبت زیادی می باشد و از طریق رازداری می توان به درجات ایمان نزدیک تر شده و خویشتن داری بیشتری داشته باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (646 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (51 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان