ساعدنیوز
ساعدنیوز

چرا برخی داوطلبان پس از زدن واکسن برکت گرفتار کرونا شدند؟

  چهارشنبه، 16 تیر 1400 ID  کد خبر 157819
چرا برخی داوطلبان پس از زدن واکسن برکت گرفتار کرونا شدند؟
ساعد نیوز:مدیر اجرایی فاز سوم مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت، آخرین وضعیت مطالعات بالینی واکسن برکت را تشریح کرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از فارس، سیدرضا مظهری، مدیر اجرایی فاز سوم مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت در خصوص آخرین وضعیت مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت توضیح داد: در شش شهرستان، ۲۰ هزار نفر برای فاز سوم مطالعات بالینی واکسن برکت داوطلب شده بودند که ۸۵۰۰از آنها تهرانی بودند که تزریق واکسن نوبت اول و دوم برای آنها انجام شده است. ۲۰۰۰ نفر از داوطلبان ساکن کرج بودند که واکسیناسیون آنها به طور کامل انجام شده است، از این تعداد ۳۰۰۰ داوطلب ساکن مشهد، ۱۵۰۰ نفر ساکن بوشهر، ۲۵۰۰نفر ساکن اصفهان و ۲۵۰۰ داوطلب نیز ساکن شیراز بودند که دز اول واکسن را دریافت کرده اند و تزریق دوم به تازگی آغاز شده است.

آغاز تزریق دز دوم واکسن برکت برای داوطلبان

وی ادامه داد: درحال حاضر تزریق دز دوم واکسن برای این داوطلبان آغاز شده است و عوارض واکسن در افرادی که واکسن دریافت کرده اند در نظام ثبتی که راه اندازی شده ثبت می شود. اگر فردی در این دوران «پی سی ار» مثبت شود یا نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد توسط تیم های پزشکی تحت مراقبت قرار می گیرد. همچنین کمیته های علمی از سوی وزارت بهداشت تشکیل شده است و پرونده داوطلبان مورد به مورد بررسی می شود. مجوز اضطراری مصرف واکسن نیز بر اساس همین مطالعات صادر شد.

مورد شدیدی از عارضه های واکسن نداشته ایم

مدیر اجرایی فاز سوم مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت توضیح داد: عوارض واکسن برکت تاکنون بیشتر عوارض سطح یک، مانند تب خفیف بوده است و خوشبختانه تاکنون مورد شدیدی از عارضه های واکسن نداشته ایم. تب خفیف، عوارض گوارشی و عوارض تنفسی در کمتر از یک درصد از داوطلبان مشاهده شده است و عوارض شدیدی که مربوط به تزریق واکسن باشد نداشته ایم. یک سری از عوارض شدید در افرادی بوده که پس از دریافت دز اول به بیماری کرونا مبتلا شده اند. ما به این افراد آموزش های لازم را ارائه داده ایم اما برخی از داوطلبان این تصور را دارند که بلافاصله پس از دریافت دز اول ایمن شده اند و پروتکل های بهداشتی را رعایت نکرده بودند که همین موضوع باعث ابتلای آنها به بیماری کوید۱۹ شد که این موضوع را نباید به حساب عوارض واکسن بگذاریم.

مظهری خاطرنشان کرد: همه عوارض واکسن برکت به کمیته های علمی وزارت بهداشت ارائه می شود و آنها تصمیم می گیرند که عوارض مربوط به واکسن بوده است یا خیر، اما تا کنون کمیته های علمی که به صورت مستقل درحال فعالیت هستند گزارشی از عوارض شدید واکسن ارائه نداده اند.

رصد و پایش سلامت افراد داوطلب تا یکسال

به گفته مدیر اجرایی فاز سوم مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت، رصد و پایش سلامت افراد داوطلب تا یکسال ادامه خواهد داشت، و در این دوران ۲۸ بار با افراد تماس خواهد گرفته شد تا از وضعیت سلامت و عوارض واکسن اطلاع پیدا کنیم، اطلاعات دریافتی مبنای تحقیقات و مقالات خواهد بود و به تدریج نتایج آن منتشر خواهد شد و در اختیار محققین قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه مرجع ارائه آمار مبتلایان به کرونا پس از دریافت واکسن وزارت بهداشت است و مجوز انتشار باید توسط آنها صادر شود افزود: در نتیجه ما حق انتشار آمار را نداریم و وزارت بهداشت باید اعلام کند که چه تعداد از داوطلبان به بیماری مبتلا شده اند اما واقعیت این است که واکسن برکت یکی از موثرترین واکسن ها در شاخص های ایمنی زایی بوده و تعداد مبتلایان نیز بسیار کم بوده است.

چرا افراد دریافت کننده واکسن نما از این موضوع نباید اطلاع داشته باشند؟

وی درخصوص چگونگی بررسی ایمنی زایی واکسن برکت توضیح داد: ما ایمنی زایی را بین افرادی که واکسن دریافت کرده اند و افرادی که واکسن نما دریافت کرده اند مقایسه می کنیم. البته هیچ کدام از افرادی که واکسن نما دریافت کرده اند نیز از این موضوع اطلاع ندارند همچنین از سوی دیگر ما میزان ابتلا بین این دو گروه را بررسی کرده و بعد از مدتی کدها شکسته می شود و مشخص می شود که چه فردی واکسن نما دریافت کرده است. سطح آنتی بادی خون در دو گروه شاهد و مورد سنجش می شود و در نتیجه میزان اثربخشی واکسن مشخص خواهد شد. خوشبختانه کدگشایی فاز یک و دو انجام شده است و نتایج نشان می دهد که سطح ایمنی زایی افراد دریافت کننده واکسن قابل قبول بوده است.

مدیر اجرایی فاز سوم مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت در پاسخ به این پرسش که چرا افراد دریافت کننده واکسن نما از این موضوع نباید اطلاع داشته باشند توضیح داد: مطالعات این واکسن از جنس دوسو کور است، افراد دریافت کننده واکسن نما و حتی محققان اطلاعی از این موضوع ندارد. اما چرا به داوطلبان اعلام نمی شود که واکسن نما دریافت کرده اند؟ به این دلیل که نتایج مطالعات واقعی تر باشد و دخل و تصرفی از سوی ذی نفعان صورت نگیرد. بالا رفتن آنتی بادی ممکن است در افرادی که واکسن نما دریافت کرده اند به دلیل ابتلا به کرونا رخ داده باشد یا اینکه اثرات روانی باعث شود که فرد احساس کند که واکسن دریافت کرده است. مطالعات ما نشان می دهد برخی افرادی که واکسن نما دریافت کرده اند علائمی مانند سر درد یا تب هم دارند اما تفاوت این علائم و نتایج بین دو گروه چشمگیر است و اگر عوارض جمعیت هر دو گروه مساوی باشد می توان اعلام کرد که این عوارض از عوارض واکسن نیست. لذا باید با مطالعات دوسو کور به نتایج دقیق تر رسید. البته ما متعهد هستیم که پس از کدگشایی به افرادی که واکسن نما دریافت کرده اند واکسن تزریق کنیم.

زمان انتشار نتایج مطالعات بالینی واکسن برکت

مظهری درباره زمان انتشار نتایج مطالعات بالینی واکسن برکت توضیح داد: نتایج مطاعلات بالینی مرحله به مرحله با مجوز وزارت بهداشت منتشر می شود و یک مرحله از آن نیز منتشر شد، این موضوع تا یکسال ادامه خواهد داشت و در هر مرحله از تحقیقات به صورت گام به گام نتایج ارائه می شود. مجموعه ای صد نفری از متخصصان مختلف درحال کسب اطلاعات داوطلبان هستند و آنها را تحلیل می کنند. داوطلبان می توانند عوارض واکسن را در اپلیکیش آی گپ و شماره تماس ۴۰۳۰ اعلام کنند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (115 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (89 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (85 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (42 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (40 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (38 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (38 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (34 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (32 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (31 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (27 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (28 نظر) خلاقیت منحصربفرد کباب پزِ تبریزی برای کِشاندنِ مشتری به مغازه حماسه ساز شد+عکس/هیتلر هم مغز اینو نداشت!🤣 (27 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (26 نظر)
دیگران می‌خوانند   
لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس بدرقه مهدی هاشمی برای رفتن به اوین توسط پدرش هاشمی رفسنجانی +ویدئو (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز دفاع جانانه محمدحسین میثاقی از بانوان پرسپولیسی هتک حرمت شده / از اون سربندت خجالت بکش ... پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 شباهت بی حد و اندازه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی به مادرش+عکس رونمایی از یک عکس نایاب و تاریخی از خلاقیت مردم دوران قاجار برای حمل جنازه/ بیچاره مُرده تا دفن بشه چی به سرش میومد!+عکس عکس تاریخی از یک دبیرستان پسرانه در تهران 90 سال پیش/ چه قوانین جالبی برای امتحان گرفتن داشتند! کولاک ژست های جذاب و جدید علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی در صنعت مدلینگ/ چه استایل تابستونی خفنی+ویدیو (ویدئو)سکانس فراموش نشدنی از پشت صحنه در حاشیه/ترکیب جواد رضویان و مهران مدیری یعنی بمب خنده نگاهی به تابلوفرش وَاِن یَکاد المیرا شریفی مقدم در خانه اش/ هم اصالت هم دیانت +عکس خلاقیت خنده دار یک مادر در تبدیل نوزادش به تِی برای تمیز کردن خانه حماسه آفرین شد+ویدئو/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! رونمایی از مادر واقعی ریما رامین فر، همای پایتخت +عکس/چه مامان زیبایی😍 خانه شیک و امروزی بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها به سبک اروپایی/ دکوراسیون لوکس و باسلیقه خانم بازیگر+عکس نگاهی به لباس عروس و دسته گل با کلاس سوگل طهماسبی بازیگر سریال فاصله ها/ باز هم عکس عروس خانوم بدون حضور آقای داماد+عکس
تیتر امروز   
محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...