دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

علم و فناوری / علمی / علمی /

چرا چشمان گربه در شب می درخشد؟! 

دوشنبه، 17 اردیبهشت 1397
کد خبر: 6032
ساعد نیوز: این که درخشش چشم گربه در شب به چه سبب است موضوعی است که در این مطلب  به آن خواهیم پرداخت. بنابراین اگر برای شما نیز همواره سوال بوده که علت درخشش چشم گربه در شب چیست، این نوشتار ر

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نت نوشت: 

گربه از جمله حیواناتی ست که سال‌های بسیار است در میان انسان‌ها زندگی می‌کند و به نوعی با انسان‌ها و رفتارشان خو گرفته است. اما با وجود آن که سال‌های بسیار است که گربه در میان انسان‌ها به سر می‌برد، هستند برخی موارد که هنوز هم در باب  این پستاندارِ جالب مبهم اند و همگان نمی‌دانند علت آن موارد نیست. از این موارد یکی این است که چشمان گربه در شب به طرزی عجیب می‌درخشند.

علت درخشش چشم گربه در شب

چند وقت پیش یک ویدئو مربوط به یک گربه‌ی جذاب در فضای اینترنت پخش شده بود و مهم‌ترین موردی که توجه همگان را به خود جلب کرده بود درخشش چشمان آن گربه بود. اوضاع به گونه‌ای که بود که برخی صرفاً این ماجرا را مختص آن گربه می‌دانستند و توضیحاتی عجیب و غریب در باب آن می‌دادند. اما درخشش چشم گربه در شب امری ست منطقی و البته علمی و صرفاً مختصِ آن گربه نیست.

علت درخشش چشم گربه در شب این است که یک بافت به نام “tapetum lucium”  در پشت شبکه‌ی چشم گربه وجود دارد که در مکان‌های تاریک به مثابه‌ی یک آینه عمل می‌کند، یعنی نور را بازتاب می‌دهد و سبب می‌شود که گربه بتواند در محیط تاریک چیزها را ببیند. در واقع این بافت نه هم‌چون یک آینه بلکه همچون یک چراغ قوه عمل می‌کند.

چشم ما انسان‌ها فاقد این بافت است و به همین دلیل است که در شب درخششی در چشمان‌ ما نیست. البته اگر بخواهیم از دیدگاه تکاملی به ماجرا نگاه اندازیم نیز دلیلی برای وجود چنین بافتی در چشم انسان وجود ندارد چرا که انسان و چشمان‌اش با استفاده در روز سازگار شده‌اند و نه شب.

اما با این حال ممکن است این پرسش در ذهن‌تان ایجاد شود که چشم انسان نیز گاهی برخی نورها را بازتاب می‌دهد، مثلاً نور فلاشِ دوربین!

اما این ماجرا نه به خاطر ساختار چشم انسان بلکه به سبب ساختار فلاش است. در واقع فلاش به گونه‌ای طراحی می‌شود که بتواند چیزها را منعکس کند. اگر دقت کرده باشید بازتاب نور فلاش در چشم انسان‌ها عمدتاً قرمز است. این امر به آن سبب است که به هنگام ورود نور به شبکیه‌ی چشم و برگشتن و بازتاب خوردن از آن، این نور از رگ‌های خونی چشم عبور می‌کند. در واقع به سبب رگ‌های داخل چشم است که نور به رنگ قرمز دیده می‌شود.

سخن آخر

اگر تا کنون از درخشش چشم گربه در شب می‌ترسیدید یا به هر دلیلی نگران می‌شدید، از این پس می‌دانید که این درخشش صرفاً بازتاب نور است، همین و بس، و بنابراین دلیلی برای ترس و نگرانی وجود ندارد.


22 پسندیدم 10 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه ها
طاها
2 ماه پیش

سلام خوب بود
پاسخ
....
2 سال پیش

دستت درد نکنه حجی مطالبش به درد کلاس علوممون میخوره
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

بله ......علت درخشش چشم بعضی ها اینه که لنز طبی البته با عمل جراحی گذاشتن و بعد از عمل آب مروارید معمولا گذاشته میشه
پاسخ
مریم
3 سال پیش

اره ما هم گربه سفید هست هر رپز توی حیاطه خونمونونه البته شب می یات می ره زیر ماشین بابام وقتی رفته بودم دستشویی امدم بیرون دیدم جپری ایستاده که هیچ گربه ای نمی ایسته با صورتی نگاهم میکرد خیلی ترسناک بود البته سفید بود نه سیاه بعد هی بهش گفتم برو کنار نرفت تا اینه خودش سرش بگردوند رفت زیر ماشین یعتی این جنه؟؟؟؟؟
پاسخ
بازدیدکننده
3 سال پیش

ممکنه خدا اورا چشمانی باشبکه گربه آفریده
پاسخ
ستایش
3 سال پیش

😯😰
پاسخ
ستايش
3 سال پیش

😶🤤😯
پاسخ
pari
4 سال پیش

وایییی 😱😨
پاسخ
بازدیدکننده
4 سال پیش

علت درخشش چشمان گربه و سگ به خاطر آن است که پروردگار عالمیان جهت جلوگیری از آسیب به این حیوانات در حین رانندگی ما انسانها ، چشمانشان را درخشان کرده به طوری که در تاریکی قبل از رسیدن خودرو به حیوان شخص متوجه میشود ....الله اکبر
پاسخ
محمد
5 سال پیش

مطلب مفیدی بود مرسی اما..\r\nمن آدمی رو میشناسم که چشماش مثل گربه توشب در مقابل نور میدرخشه !!!!!!!\r\nچرا؟؟؟کسی میدونه؟؟؟
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
سابمیت مقاله چیست؟
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
مراحل اکسپت مقاله
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب