دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / رپورتاژ آگهی /

چرا درصد کمی از پرونده ها با وکیل رسیدگی می شوند؟ + تاثیر وکیل 

چهارشنبه، 09 اسفند 1402
جالب است بدانیم بیشتر از 15 میلیون پرونده در محاکم و دادگاه‌های مختلف کشور داریم که احتیاج به رسیدگی دارند، ولی از این میزان کمتر از 10 درصد پرونده‌ها وکیل دارند؛ طبق تحقیقات میدانی و پرسشنامه‌های پر شده توسط مردم؛ 5 دلیل برای این موضوع بیان شده است.

در حوزه حقوقی، یکی از مسائلی که به طور متناوب مورد بحث و توجه قرار می‌گیرد، عدم استفاده کافی از خدمات وکلا در رسیدگی به پرونده‌ها است. علیرغم وجود وکلا و توجه بسیاری که به آموزش و ترویج حقوق در کشور ایران شده است، باز هم این سوال‌ پیش می‌آید که چرا درصد کمی از پرونده ها با وکیل رسیدگی می شوند؟

فراموش نکنید، پیامدهای منفی برای افراد و پرونده‌هایی وجود دارد که برای مشکل خود از خدمات وکلا استفاده نکردند. اکثر مردم پیچ و خم قوانین مربوط به دادگاه و پرونده‌ها را ندانسته و ناخواسته باعث از بین رفتن حق و حقوق خودشان می‌شوند. به منظور بهره‌برداری بهینه از خدمات وکلا، بایستی آگاه سازی کاملی در مورد نوع خدمات وکلا و حق الوکاله آن ها برای عموم مردم انجام شود. برای بررسی نیاز مردم به وکلا، باید به زبان ساده و زبان مردمی صحبت شود تا قابل فهم باشد، مسلماً اکثر مردم سواد حقوقی و قضایی کامل را ندارند.

چند درصد پرونده ها در محاکم وکیل دارند؟

جالب است بدانیم بیشتر از 15 میلیون پرونده در محاکم و دادگاه‌های مختلف کشور داریم که احتیاج به رسیدگی دارند، ولی از این میزان کمتر از 10 درصد پرونده‌ها وکیل دارند؛ طبق تحقیقات میدانی و پرسشنامه‌های پر شده توسط مردم؛ 5 دلیل برای این موضوع بیان شده است. ولی برای موفقیت در دعاوی حقوقی و کیفری احتیاج به بهترین وکیل حقوقی یا بهترین وکیل شیراز دارند تا با قوانین و تبصره‌های رایج کشور آشنا باشند.

  • عدم آگاهی از حقوق شهروندی و وظایف دولت: بسیاری از افراد در جامعه نسبت به حقوق خود و وظایف و کارکرد سیستم قضایی آگاهی ندارند.

  • هزینه‌های بالا: استفاده از خدمات وکلا هزینه‌های بالایی دارد و بسیاری از افراد نمی‌توانند این هزینه‌ها را تحمل کنند. همین طور نبود سیستمی برای حمایت مالی افراد کم درآمد باعث شود که افراد بی بضاعت از خدمات وکلا استفاده نکنند. البته سایت برترین وکیل وکلایی را معرفی می کند که حق الوکاله معقولی برای خدمات خود در نظر می‌گیرند، برای شناختن این وکلا می‌توانید از اطلاعات درج شده در سایت استفاده کنید.

  • ناامیدی از روند قضایی: در برخی موارد، فرآیند قضایی زمان‌بر و پیچیده است و بسیاری از افراد به دلیل ناامیدی از روند قضایی، از استفاده از خدمات وکلا خودداری می‌کنند؛ چون امیدی به پیروزی پرونده خود نداشته و صرف کردن هزینه برای وکیل را یک هزینه اضافی می‌دانند.

  • وجود سیستم‌های جایگزین غیر رسمی: مانند داوری خانوادگی یا مذاکره با طرف مقابل، باعث می‌شود تا افراد از استفاده از خدمات وکلا صرف نظر کنند.

  • ترس از انتشار اطلاعات شخصی: بسیاری از افراد به دلیل ترس از انتشار اطلاعات شخصی خود در فرآیند قضایی یا نقض حریم خصوصی، از استفاده خدمات وکلا صرف نظر می‌کنند.

لزوم همکاری با وکیل در دعاوی ملکی

دعاوی ملکی به دعاوی حقوقی و قضایی مربوط به امور ملکیت و املاک می‌پردازد. این نوع دعاوی شامل مسائلی مانند خرید و فروش ملک، رهن و اجاره، تقسیم مالکیت، اخذ رهن وام، تنظیم قراردادهای املاک و سایر امور مربوط به ملکیت است. در دعاوی ملکی، طرفین می‌توانند ادعاها و دفاع‌های خود را مبنی بر ادعای حقوقی خود درباره ملک و املاک مطرح کرده و با استناد به مستندات و شواهد مربوطه، در دادگاه حق خود را دریافت کنند. به علت پیچیدگی‌های مربوط به این پرونده، در اکثر مواقع مال‌باختگانی که از خدمات وکیل استفاده نکرده‌اند در پرونده شکست خورده و زمین و دارایی خود را به طور کامل از دست داده‌اند، از این رو توصیه می‌کنیم با بهترین وکیل ملکی در شیراز آشنا شده و چند جلسه مشاوره با او داشته باشید تا وکیل ملکی بهترین مشاوره و راهکار را برای حضور در دادگاه به شما ارائه دهد.

لزوم همکاری با وکیل در دعاوی خانوادگی

دعاوی خانواده به دعاوی حقوقی اشاره دارد که به مسائل حقوقی و قانونی مرتبط با روابط خانوادگی افراد می‌پردازد. دعاوی خانواده عموماً درباره مسائلی مانند طلاق، حضانت و نگهداری فرزندان، تقسیم اموال خانوادگی، ارث و وراثت، نفقه، خشونت خانوادگی، تغییر جنسیت و سایر مسائل مربوط به روابط خانوادگی و ازدواج است. دعاوی خانواده ممکن است به دلایل مختلفی مانند موارد ایجاد شود:

  • عدم توافق بین همسران

  • عدم توافق در مورد نگهداری فرزندان

  • نازایی یکی از زوجین

  • اختلافات مالی و اقتصادی و خشونت طرفین

  • پنهانکاری یکی از طرفین

  • خیانت

  • مشکلات مربوط به اعتیاد

دعاوی خانواده معمولاً در دادگاه‌های خانواده یا دادگاه‌های حقوق خانواده رسیدگی می‌شود. قضات و مشاوران دادگاه‌ خانواده تخصص خاصی در رسیدگی به موارد حقوقی خانواده دارند و می‌توانند در صدور حکم‌های مربوط به طلاق، حضانت، نفقه و سایر مسائل خانوادگی کمک کنند. با توجه به پیچیدگی و حساسیت موارد خانواده، استفاده از بهترین وکیل خانواده در شیراز در دعاوی خانواده بسیار مفید است. وکیل می‌تواند شما را در مورد قوانین و مقررات مربوطه راهنمایی حرفه‌ای کرده و در دفاع حقوق و منافع شما در دادگاه کمک کنند. مخصوصاً اگر طلاق از جانب زوجه باشد میزان پیچیدگی آن بیشتر می‌شود، البته دادگاه خانواده برای اینکه میزان هزینه مربوط به پرونده خانواده را کاهش دهد طبق ماده 5 از کسانی که وسع مالی ندارند هزینه دادرسی دریافت نمی‌کند، پس شاکی می‌تواند این هزینه را برای همکاری با وکیل صرف کند.

«ماده5 ـ درصورت عدم تمکن مالی هریک از اصحاب دعوی دادگاه می تواند پس از احراز مراتب و با توجه به اوضاع واحوال، وی را از پرداخت هزینه دادرسی، حق الزحمه کارشناسی، حق الزحمه داوری و سایر هزینه ها معاف یا پرداخت آنها را به زمان اجرای حکم موکول کند. همچنین در صورت اقتضاء ضرورت یا وجود الزام قانونی دایر بر داشتن وکیل، دادگاه حسب مورد رأساً یا به درخواست فرد فاقد تمکن مالی وکیل معاضدتی تعیین می کند.»

لزوم همکاری با وکیل در دعاوی کیفری

دعاوی کیفری به موارد اشاره دارد که در آن‌ها فرد به انجام عملی جنایی متهم شده و از سوی دولت متهم شناخته می‌شود. دعاوی کیفری معمولاً توسط دولت یا نهادهای اجرایی اجتماعی مانند پلیس، اداره دادگستری یا دادسرای عمومی آغاز می‌شود.

هدف اصلی از دعاوی کیفری، تحقیق و پیگیری متهم هست تا در صورت اثبات گناه، مجازات مناسب برای آن‌ها تعیین شود یا از اتهام تبرئه شود. مجازات کیفری، شامل حبس، جریمه، محرومیت از حقوقی مانند حق رای، حق بهره‌برداری از خدمات اجتماعی یا حقوق مالکیت، و یا مجازات‌های دیگر باشد.

مواردی که ممکن است منجر به دعاوی کیفری شوند عبارتند از قتل، آزار و اذیت، دزدی، تقلب، تجاوز، تبانی، مواد مخدر، تروریسم و… در دعاوی کیفری، دادگاه‌ها و نهادهای قضایی مسئول بررسی ادعاها، جمع‌آوری ادله، بررسی شواهد، صدور حکم و اجرای مجازات هستند.

اگر فردی متهم به انجام جرمی شود بهتر است، برای دفاع از خود از بهترین وکیل کیفری در شیراز کمک بخواهد. وکیل دفاعی می‌تواند در دادگاه اظهارات دفاعی را ارائه و شواهد را بررسی کند و به بهترین شکل ممکن از حقوق متهم دفاع کند. پیچیدگی پرونده‌های کیفری به اندازه‌ای زیاد است که در قانون آیین دادرسی کیفری تاکید شده متهم می‌تواند از سه وکیل برای دفاع از خود کمک بخواهد.

راهکار مناسب برای افزایش دریافت خدمات وکلا

برای افزایش استفاده از خدمات وکلا و بهبود عملکرد سیستم قضایی، باید قوانین مربوط به رسیدگی پرونده‌ها ارزیابی شوند برای اکثر پرونده‌ها کمک گرفتن از بهترین وکیل حقوقی در شیراز یا وکیل کیفری اجباری باشد و با توجه به پیچیدگی پرونده میزان حق الوکاله آن مشخص باشد. افزایش آگاهی عمومی از حقوق و وظایف قوه قضائیه می‌تواند با روش‌هایی زیر انجام شود:

  • ارائه آموزش‌های ساده

  • کمپین‌های آگاهی‌زایی

  • انتشار مطالب آموزشی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی

برای بهبود دسترسی به خدمات وکالت، می‌توان از اقداماتی مانند موارد زیر استفاده کرد:

  • ارائه خدمات حقوقی رایگان یا با هزینه مناسب برای افراد با درآمد کم

  • تسهیلات مالی برای دسترسی به وکلا

  • تعیین حداقل استانداردهای هزینه‌های وکالت

مهمتر از موارد بالا، ترویج اعتماد سازی به سیستم قضایی است. شاکی و متهم باید مطمئن باشند که سیستم قضایی به پرونده آنها تا آخرین مرحله در کوتاه‌ترین زمان، رسیدگی کرده و کوچک‌ترین اشتباهی در قضاوت پرونده آنها وجود نخواهد داشت، همچنین تمامی اطلاعات شخصی و خصوصی آنها نیز توسط تکنولوژی‌های برتر حفظ خواهد شد.

کلام آخر

با توجه به بررسی‌های انجام شده در این مقاله، در پاسخ به سوال «چرا درصد کمی از پرونده ها با وکیل رسیدگی می شوند؟» باید گفت عدم آگاهی شهروندان از حقوق قضایی و شهروندی خود مهمترین علت هست. البته تنش‌هایی رایج در حق الوکاله وکلا، باعث شده اکثر مردم حتی از درخواست شکایت در دادگاه و پیگیری آن منصرف شوند یا خود به تنهایی و بدون کمک گرفتن از وکیل، پرونده را در دادگاه پیش ببرند که درصد بیشتر این پرونده‌ها به شکست محکوم می‌شوند.

برای افزایش استفاده از خدمات وکلا لازم است روی افزایش آگاهی عمومی از حقوق شهروندان و وظایف وکلا، ارائه خدمات وکالت با هزینه معقول و ترویج اعتماد به سیستم قضایی تمرکز شود. تمامی وکلایی که توسط سایت برترین وکیل معرفی می شوند حق الوکاله عادلانه و معقول را برای خدمات خود در نظر گرفته و بیشتر از 90 درصد پرونده‌های خود را با موفقیت مختومه کرده‌اند.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 31 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ایده ناب و خلاقانه الهه منصوریان قهرمان ووشو کشورمان در بستن روسری/ خانوما یاد بگیرن! +عکس
(ویدیو) بحث جدید جواد خیابانی و خداداد عزیزی روی آنتن زنده بر سر انسانیت به خرج دادن/ واقعا بنظر شما هم انسانیت واسه 4000 سال پیشه؟ فکر میکردین آقای خیابانی اینقدر باظرفیت باشن؟
تصاویری جالب از چهره متفاوت بازیگران سرشناس و مطرح با سبیل+عکس/ از محمدرضا گلزار و مهران مدیری تا مهدی سلوکی و محسن تنابنده
ویدیو/ چرا عسل کشف شده از مقبره‌های مصریان باستان، هنوز فاسد نشده است؟
استوری تسلیت و همدردی بازیگران با حمید گودرزی برای فوت مادرش+عکس/ از پوریا پورسرخ و ژیلا صادقی تا نعیمه نظام‌دوست و پژمان بازغی
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
ویراستاری تخصصی مقاله
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
ترجمه تخصصی متن