چرا گربه ها از آب متنفر هستند؟

  چهارشنبه، 31 فروردین 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
چرا گربه ها از آب متنفر هستند؟
گربه‌ها اغلب آب را دوست ندارند، در حقیقت اغلب آن‌ها از اینکه پاهایشان خیس شود می‌ترسند و حتی متنفر هستند چه برسد به اینکه کل بدن آن‌ها خیس شود!ما در این مطلب دلایل تنفر گربه از آب را بررسی می کنیم.

گربه ها حیواناتی هستند که همه ما با آن ها آشنایی داریم و در طول روز در کوچه و خیابان با آن ها برخورد می کنیم حال بگذریم از این موضوع که برخی این حیوان را بعنوان دوست و همدم خود برمی گزینند و از آن ها نگهداری می کنند.این حیوانات زیبا با چشمان حیرت انگیزشان خصوصیات اخلاقی جالبی دارند و در این بین نقطه ضعف های جالبی نیز را دارا هستند، بطور مثال از آب فراری اند.ما در این مقاله قرار است هم به دلایل تنفر گربه ها از آب بپردازیم و هم راه حل های مختلف برای تمیز کردن گربه ها را برای شما توضیح دهیم.

دلایل تنفر گربه ها از آب

احتمالا در کارتون ها و یا برنامه های مختلف تلویزیونی متوجه این موضوع شده اید که گربه ها حسابی از آب میترسند دارند و به ترسو بودن مخصوصاً ترس از آب معروف هستند.طبق تحقیقاتی که به کمک دامپزشکان و سرپرستان گربه ها انجام شده است، دلیل متنفر بودن گربه ها از آب به سه موضوع اصلی وابسته است، که در پاراگراف های بعدی به آنها خواهیم پرداخت.

زمانی که خیس می شوند، احساس امنیت ندارند

شاید از اصلی ترین دلیل متنفر بودن گربه ها از آب این باشد که زمانی که گربه ها خیس می شوند، آب حسابی بدن آنها را سنگین می کند و گربه ها نمی توانند مانند زمانی که خشک هستند جست و خیز کنند، و در واقع می توان گفت آب آنها را کند می کند که این موضوع برای گربه ها یک احساس بسیار ناراحت کننده و تهدید آمیز به شمار می رود و آنها را عصبانی می کند.

شستن گربه

گربه ها، حیواناتی بسیار سختگیر هستند!

گربه سانان، از شیرها گرفته تا ببر و پلنگ و مخصوصاً گربه هایی که ما زیاد آن ها را در گوشه و اطراف خود میبینیم، بسیار حیواناتی سختگیر و تابع عادات خود هستند. آن ها بر خلاف سگ ها تا حدی تابع عادت هستند که حتی به خودشان زحمت متفاوت بودن و چالش تغییر در زندگی روزمره شان را نمی دهند؛ مثلاً با این که گربه ها عاشق گوشت ماهی هستند، اما به هیچ عنوان وارد دریاچه و یا حتی حوضچه برای شکار ماهی نمی شوند و ترجیح می دهند که سرپرستشان برای آن ها ماهی فراهم کند!

ترسیدن از آب؛ دلیلی بیولوژیکی؟!

تاکنون هیچ آزمایش و تحقیقی در مورد این که دلیل ترسیدن گربه ها از آب دلیلی بیولوژیکی باشد، انجام نشده است؛ زیرا نژاد هایی از گربه ها وجود دارند که تقریباً با آب هیچ مشکلی ندارند؛ این نژاد گربه ها عبارت اند از: بنگال (Bengal)، حبشی (Abyssinian)، گربه نروژی (Norwegian Forest cat)، آنقوره ترکیه ای و یکی دو نژاد دیگر، اما دور از ذهن هم نیست که دلیل این همه نفرت از آب، نقصی بیولوژیکی باشد.

دلایل دیگر ترس گربه از آب

تکامل و شرایط آب و هوایی:در طول تاریخ بسیاری از نژادهای گربه ها در مناطق گرم و خشک و به دور از آب می زیسته اند و این روش زندگی باعث شده که گربه ها با آب آشنایی کمتری داشته باشند و از آنجایی که هر چیز ناشناخته برای گربه ها وحشت آور است می تواند باعث دوری ان ها از آب باشد.

  • احساس سنگینی:گربه ها موجوداتی بازیگوش و پر جنب و جوش هستند و حس سنگینی که پس از خیس شدن موهای بدنشان به آن ها دست می دهد برای آن ها یک زنگ خطر محسوب می شود. آن ها هنگام سنگینی بدنشان به دلیل اینکه دیگر نمی توانند جنب و جوش قبل را داشته و از دست دشمنانشان فرار کنند، احساس خطر کرده و برای همین از خیس شدن وحشت دارند.
  • احساس سرما:گربه ها به دلیل بالا بودن درجه حرارت بدنشان از سرما خوششان نمی آید مخصوصا اگر در هوای سرد خیس شوند بیشتر احساس سرما می کنند.
  • حساسیت به بو:ممکن است گربه شما بوهای شیمیایی مربوط به آب را دوست ندارد. گربه ها به بو حساس هستند. ممکن است مواد به کار رفته در آب لوله کشی او را اذیت می کند و در مواردی که از شامپو و مواد شوینده استفاده می کنید بوهای ناشناختۀ زیادی برای او وجود دارد که ممکن است خوشایندش نباشد.
  • سرما:گربه ها درجه حرارت بدنشان بیشتر از انسان است. حفظ این دما دشوار است. حتما می توانید تصور کنید که موهای خیس و سنگین که مانند پتو دورشان را گرفته است چقدردرجه حرارت بدنشان را پایین می آورد و باعث می شود احساس سرما کنند.

گربه های شناگر

اما در این بین نژادهایی از گربه ها هستند که آب را دوست دارند و حتی در آب شنا می کنند. ولی باز هم مانند سایر گربه ها و حتی انسان ها اصلا دوست ندارند در هوای سرد خیس شوند.این نژادها عبارتند از:

  • Maine coop
  • Bengal بنگال
  • Turkish Angora آنقوره
  • Japanese Bobtail
  • Manu
  • Abyssinian حبشی
  • Norwegian Forest cat گربه نروژی
  • Turkish van
  • Aavannah
  • American Bobtail

آیا گربه ها به حمام نیاز دارند؟

ممکن است که گربه شما تاحدی از آب لذت ببرد و یا به هر قیمتی بخواهد از آن دوری کند.بیشتر گربه ها گاهی دربارۀ آب کنجکاو می شوند و پنجه خود را در سینک پر از آب بچسبانند یا آن را زیر شیرآب بگیرند اما در هرصورت فرو بردن یک پا در آب با حمام کردن دو موضوع کاملا متفاوت هستند.اگر گربه شما از اینکه به آب نزدیک شود نگران است بهتر است هیچ وقت او را تحت فشار نگذارید.

گربه ها کار های فوق العاده ای برای تمیز نگه داشتن خود انجام می دهند. در واقع گربه ها چیزی در حدود چهل درصد از زمان خود در روز را صرف تمیز کردن خود می کنند از این رو شاید شما هیچوقت لازم نباشد که گربه خود را حمام ببرید.گربه ها ممکن است به دلیل مشکلات پوستی به حمام های پزشکی نیاز داشته باشند. همچنین برخی گربه های چاق و یا سن بالا نیز ممکن است زمان های سختی را برای رسیدن به بخش هایی از بدن شان داشته باشند. همچنین زمانی که پوست گربه آغشته به مواد چسبناک و یا بدبو شود نیاز به حمام ضروری می باشد.

چگونه گربه خود را حمام کنید؟

قبل از حمام برای آموزش گربه خود می توانید چند هفته قبل وی را به وان یا سینکی که قرار است وی را در آن بشویید ببرید و زمانی را به گربه تان اجازه دهید در وان خالی به همراه اسباب بازی های خود سپری نماید. همچنین برای راحتی بیشتر می توانید غذاهای مختلفی را نیز در گوشه کنار وان قرار دهید تا به لیس زدن آن ها بپردازد. پس از اینکه گربه تان با خوردن و بازی کردن در وان احساس راحتی کرد می توانید به سراغ پر کردن وان با یک تا دو اینچ آب گرم نمایید. با این کار می توانید به راحتی تربیت گربه خود در برخورد با حمام را انجام دهید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (463 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (324 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (308 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (247 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (214 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (184 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (113 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (81 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (79 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 8 مهر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
فال انبیاء روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو