چرا گربه زبان خود را بیرون می آورد؟

  سه شنبه، 27 دی 1401   زمان مطالعه 13 دقیقه
چرا گربه زبان خود را بیرون می آورد؟
دلایل فراوانی برای بیرون‌آوردن و بیرون‌ماندن زبان گربه‌ها وجود دارد که در بیشتر مواقع این مسئله نگران‌کننده نیست. اما اگر این مسئله جزئی از موارد خطرناک بود حتماً باید به دام‌پزشک مراجعه کنید. پس با ما همراه باشید تا در ادامه علل بیرون‌آوردن زبان در گربه‌ها را شرح دهیم.

اگر سرپرست گربه هستید حتماً بارها دیده اید که زبان گربه آویزان شده است. اما چرا گربه ها این کار را انجام می دهند؟ حتی اگر صاحب و سرپرست این مخلوقات نباشید در خیابان یا کوچه های محله گربه هایی با سن و رنگ های متفاوت را دیده اید که زبان خود را بیرون می آورند. شاید عجیب به نظر برسد اما این عمل گربه سانان دلایلی خاص دارد که در ادامه آن ها را بیان کرده ایم. این عمل می تواند نشانه ای از سلامت و تندرستی گربه شما یا تنها یک رفتار استاندارد باشد که گربه ها از روی عادت انجام می دهند یا حتی زنگ خطر برای نشان دادن یک بیماری خطرناک.

شایع ترین علل بیرون آوردن زبان در گربه ها

اگرچه دیدن رفتار بیرون آوردن یا آویزان کردن زبان در گربه های خانگی چندان معمول نیست، اما علل مختلفی برای این رفتار وجود دارد. برخی از آن ها کاملا بی ضرر هستند و جای نگرانی وجود ندارد. برای مثال، گربه خانگی شما ممکن است بسیار آرام باشد و به این علت فقط اجازه دهد دهانش باز بماند.در این مواقع، می توانید با دیدن رفتار گربه خانگی تان بخندید و از ویژگی های منحصر به فرد آن لذت ببرید. از سوی دیگر، اگر این رفتار گربه خانگی با علائم دیگری همراه باشد، می تواند نشان دهنده وجود یک بیماری باشد. گربه خانگی شما ممکن است با عفونت تنفسی یا حالت تهوع رو به رو شده باشد.علاوه براین، بیماری های زمینه ای جدی وجود دارد که می توانند باعث شوند گربه خانگی شما زبانش را بیرون بیاورد. از جمله این موارد، شامل بیماری کلیوی، اختلالات عصبی – عضلانی و سرطان دهان است.

زبان گربه

خواب یا آرامش

آیا گربه خانگی شما با بیرون آوردن زبان خود می خوابد؟ این حالت یکی از شایع ترین مواردی است که صاحبان گربه آن را گزارش می دهند. اگر اینطور است، اصلاً نیازی به وحشت نیست. گربه خانگی شما بسیار آرام است.این آرامش، شامل شل شدن عضلاتی است که معمولاً فک را بسته نگه می دارند. بنابراین دهان باز می شود و زبان بیرون می آید. این حالت نباید تعجب آور باشد. زیرا انسان ها نیز در هنگام خواب این کار را انجام می دهند.شاید حتی بزاق تان روی بالش می ریزد! این دقیقاً همان چیزی است که برای گربه های خواب آلود اتفاق می افتد . اگر متوجه شوید که گربه خانگی تان آب دهان خود را بیرون می ریزد، اما هنگام خواب عادی رفتار می کند، یعنی کاملاً آرام است و مشکل خاصی در میان نیست.

آیا گربه خانگی شما هنگام خرخر کردن و بیرون آوردن زبانش آب دهان خود را نیز بیرون می زند؟ افراد اغلب متوجه می شوند که وقتی بچه گربه خانگی خود را نوازش می کنند، این اتفاق می افتد . این حالت همیشه یک نشانه خوب است. این وضعیت به سادگی ثابت می کند که گربه خانگی شما عاشق نوازش شدن است و در کنار شما احساس راحتی می کند.

گیر کردن شی خارجی بر روی زبان گربه

گربه ها زبان های مخصوصی دارند که با قلاب های کوچکی به نام پاپیلا احاطه می شوند. این قلاب ها نقش مهمی در خودآرایی گربه خانگی دارند. گربه ها از زبان زبر خود استفاده می کنند تا تمام کثیفی ها و موها را از روی خز خود پاک کنند تا خود را تمیز نگه دارند.قلاب ها به راحتی روی هر زباله ای می چسبند و با یک لیس ساده آن را جدا می کنند، سپس گربه ها، زباله ها را قورت می دهند.

متأسفانه، موها و مواد زائد گاهی اوقات می توانند به پاپیلا ها گیر کنند و وقتی گربه خانگی شما آن ها را قورت می دهد، از بین نروند. وقتی این اتفاق می افتد، ممکن است گربه خانگی تان را در حالی ببینید که با زبان بیرون افتاده سرفه می کند و سعی دارد هر چیزی را که به آن چسبیده است، خارج کند.همچنین، ممکن است یک گربه زبان خود را در تلاش برای از بین بردن سموم بیرون آورد. در طی چند تلاش، گربه خانگی شما معمولاً موفق خواهد شد.

ژنتیک

به گربه خانگی که با زبان آویزان در جایی نشسته است، به دقت نگاه کنید. آیا صورت صافی دارد؟ گربه های صورت صاف به عنوان نژادهای براکیسفالیک شناخته می شوند که نمونه های شایع آن گربه ایرانی، هیمالیا و برمه است. این نژادها به علت ویژگی های ژنتیکی که دارند، همیشه بینی کوتاهی دارند که باعث انحراف جمجمه آن ها می شود.به علت شکل غیرمعمول جمجمه، زبان گربه های براکیسفالیک اغلب به طور مکرر یا دائمی بیرون میزند. صورت کوتاه آن ها به این معنی است که زبان آن ها اغلب برای دهانشان خیلی بزرگ است. بنابراین، زبان به جای قرارگیری در داخل، به طور معمول آویزان است.

این حالت جای نگرانی ندارد و فقط نتیجه عملکرد ژن های گربه خانگی شماست. با این حال، باید توجه داشته باشید که بسیاری از نژادهای دارای صورت صاف از سندرم انسدادی راه هوایی براکی سفالیک (BOAS) رنج می برند. اینجاست که ناهنجاری های ژنتیکی تا حدی راه های هوایی را مسدود کرده و تنفس را دشوار می کنند. این وضعیت اغلب نیاز به مداخله جراحی دارد.

حالت تهوع یا بیماری حرکتی

اگر گربه خانگی خود را در حال نفس نفس در ماشین ببینید، ممکن است که حیوان خانگی تان از بیماری حرکت رنج می برد. مانند انسان ها، دست اندازها و ناهمواری های موجود در جاده می توانند باعث ایجاد حالت تهوع در گربه در هنگام رانندگی شوند.این شرایط اغلب منجر به ترشح آب دهان، تنفس با دهان باز و ظاهر شدن زبان آن ها می شود! پس از رسیدن به مقصد، این علائم متوقف می شوند. بیماری حرکت تنها علت بروز تهوع در گربه ها نیست. اگر گربه خانگی شما بیش از حد یا خیلی سریع غذا بخورد، ممکن است احساس بیماری کند.

بیشتر موارد حالت تهوع جای نگرانی ندارد و خود به خود از بین می رود. با این حال، می توانید در وهله اول از احساس بیماری گربه خود پیشگیری کنید. برای پیشگیری از پرخوری، اندازه غذای گربه خود را کوچک تر و بیشتر کنید. کاسه های تغذیه مخصوص برای کاهش سرعت خوردن غذا و ظروف غذای بلند نیز می توانند مفید باشند.حتی اگر می دانید گربه خانگی تان با سوار شدن در ماشین دچار این حالت می شود، می توانید به آن ها قرص ماشین بدهید.

اضطراب یا استرس

یکی از تئوری هایی که در پشت چرایی بیماری حرکت در گربه ها وجود دارد، استرس و اضطراب است. در حالی که برای اکثر بچه گربه ها حرکت در ماشین بسیار استرس زا است، سفر تنها علت استرس نیست.

گربه ها موجودات فوق العاده حساسی هستند و به هیچ تغییری در محیط یا روال روزانه خود به خوبی واکنش نشان نمی دهند. موارد زیر، از جمله این تغییرات هستند:

  • تغییر غذای یا بستر گربه
  • نقل مکان به خانه یا محله جدید
  • وجود مهمانان ناآشنا در خانه شما
  • تغییر در برنامه غذایی معمول آنها
  • صداهای بلند مانند آتش بازی یا ساخت و ساز
  • شروع یک کار جدید و حضور کمتر در خانه
  • تجاوز گربه های همسایه به قلمرو گربه خانگی شما
  • حیوان خانگی یا نوزاد جدیدی که وارد خانواده می شود.

گربه ها می توانند از طریق دهان نفس بکشند، اما معمولاً این کار را فقط در صورت بروز استرس انجام می دهند. در این موارد، گربه خانگی خود را نیز خواهید دید که زبانش را بیرون آورده و غذا نمی خورد. سایر علائم استرس عبارت اند:

  • عدم استفاده از جعبه بستر
  • از افزایش رفتار پنهان شدن
  • کاهش وزن غیرقابل توضیح
  • تغییر در وضعیت بدن (صاف شدن گوش ها، گشاد شدن مردمک ها، و پف کردن پوست)

همه گربه های خانگی گاهی اوقات دچار استرس می شوند. شاید شما از مهمان ناآشنا در خانه خود استقبال کرده اید یا حیوان خانگی جدیدی را خریده اید. با گذشت زمان که گربه خانگی شما با تغییر سازگار می شود، آرام تر می شود. با این وجود، برای محدود کردن استرسی که بچه گربه خانگی شما احساس می کند، ارزش آن را دارد که همه تغییرات را به تدریج اعمال کنید.

بیماری های عصبی

بیرون آوردن زبان گربه از علائم بیماری عصبی – عضلانی است. از این گذشته، زبان ماهیچه ای است که توسط سیستم عصبی کنترل می شود. بنابراین، نقص در این مسیرهای عصبی – عضلانی می تواند باعث شود گربه خانگی شما کنترل زبان خود را از دست بدهد. در این حالت، زبان به جای اینکه داخل دهان باشد، آویزان می شود.اگر گربه خانگی شما از یک اختلال عصبی – عضلانی رنج می برد، علائم دیگری نیز وجود خواهد داشت. برخی از علائم شایعی که باید به آن ها توجه کرد، عبارت اند از ضعف عضلانی و تحلیل رفتن عضلات. این علائم معمولاً در اندام ها آشکارتر است و بنابراین می تواند حرکت و ورزش را نیز دشوار کند.

ماهیچه های گلو نیز می توانند تحت تأثیر قرار گیرند و باعث بروز مشکلاتی در بلع و بروز نارسایی شوند. اگر فکر می کنید گربه خانگی شما به بیماری عصبی – عضلانی مبتلا است، باید با دامپزشک صحبت کنید. این شرایط می تواند ناشی از علل مختلفی باشد، بنابراین درمان بستگی به شرایطی دارد که گربه خانگی تان به آن مبتلا است.درمان سرطان یا نوروپاتی ارثی سخت است، اما درمان سایر بیماری های عصبی – عضلانی نتایج مثبتی دارند.

عفونت دستگاه تنفسی

عفونت های تنفسی هم می توانند توسط ویروس ها و هم باکتری ها ایجاد شود. آن ها معمولاً راه های هوایی فوقانی را تحت تأثیر قرار می دهند و تنفس را دشوار می کنند. بنابراین، گربه های مبتلا به عفونت های تنفسی اغلب با دهان باز نفس می کشند و زبان خود را بیرون می آورند.شما باید به راحتی بتوانید تشخیص دهید که گربه خانگی شما به عفونت تنفسی فوقانی مبتلا شده است. زیرا علائم بالینی زیادی وجود دارد.

این بیماری ها با سرماخوردگی انسانی قابل مقایسه هستند و شامل مواردی مانند علائم زیر هستند:

  • گربه سرفه و عطسه می کند.
  • لثه یا زبان آبی رنگ دارد.
  • آبریزش بینی و یا چشمی دارد.
  • هنگام استراحت به شدت نفس می کشد.
  • هنگام نفس کشیدن مانند افراد مبتلا به احتقان به نظر می آید.

عفونت های تنفسی ناشی از ویروس ها معمولاً هیچ درمانی ندارند و باید به تنهایی با آن ها مبارزه کرد. یک مثال شایع شامل کلسی ویروس گربه (FCV) است که می تواند خفیف یا شدید باشد. خوشبختانه، برای بیشتر ویروس های خطرناک گربه ها واکسن هایی وجود دارند که به طور چشمگیری به کاهش خطر ابتلا به یک عفونت جدی کمک می کنند.از سوی دیگر، عفونت های باکتریایی را می توان با استفاده از آنتی بیوتیک درمان کرد.همچنین می توانید تا زمانی که گربه در حال بهبودی است، در خانه تغییراتی ایجاد کنید. به عنوان مثال، از یک مرطوب کننده برای گربه های مبتلا به آسم استفاده کنید تا هوای خانه خود را مرطوب کنید. این کار به دفع شدن هر گونه مخاط و کاهش احتقان کمک می کند.

گرم شدن بیش از حد

آیا می دانید که چگونه سگ ها در روزهای گرم یا بلافاصله پس از ورزش بیشتر نفس نفس می زنند؟ این رفتار به این علت است که نفس نفس زدن به خنک شدن سگ خانگی تان کمک می کند. رطوبت روی زبان آن ها به صورت گاز تبخیر می شود و انرژی گرمایی را با خود می برد و یک اثر خنک کننده ایجاد می کند.بنابراین، دفعه بعد که از خود می پرسید: “چرا گربه من زبانش را بیرون می آورد؟” یک لحظه به آب و هوا فکر کنید. آیا روز بسیار گرمی است؟ اگرچه گربه ها مانند سگ ها نفس نفس نمی زنند، اما اگر بیش از حد گرم شوند، همچنان زبان خود را بیرون می آورند و از طریق دهان نفس می کشند.

گرمازدگی خطرناک است و برای پیشگیری از آن باید به بچه گربه خانگی خود کمک کنید تا سریع خنک شود. مطمئن شوید که گربه خانگی شما آب سرد زیادی در دسترس دارد . علاوه براین، مطمئن شوید که حیوان خانگی تان به سایه دسترسی دارد. هرگز گربه خانگی خود را در ماشین پارک رها نکنید! حتی در روزهای سرد، ماشین ها ممکن است به شدت گرم شوند.

کنجکاوی های زبان گربه ها

اکنون که متداول ترین دلایل زبان زدگی گربه ها را بررسی کردیم ، وقت آن است که برخی از حقایق جالب در مورد زبان گربه را کشف کنیم.

  • طعم گربه ها اصلاً شیرین نیست. اما شما نباید به دوست گربه ای خود شکلات بدهید ، حتی اگر او بتواند آن را بچشد! این برای سلامتی شما مضر است.
  • لیس زدن به عنوان نوعی آراستگی و محبت تجربه گره زدن برای گربه ها است. آنها این کار را با خواهر و برادر ، بچه گربه ها ، والدین حیوان خانگی ، اسباب بازی ها و دیگر دوستان حیوانات انجام می دهند. غالباً آمادگی اجتماعی نامیده می شود.
  • گربه ها از نی زبان خود (پاپیل) استفاده می کنند تا گوشت را از استخوان های طعمه خود خارج کنند. نه ، آنها فقط برای از بین بردن موهای شل و کثیف کت طراحی نشده اند. آیا می توانید قدرت این سنبله ها را تصور کنید؟
  • موهای زبان حیوان خانگی شما بسیار خشن است زیرا با غلاف کراتینه تیز پوشانده شده است. شبیه غلاف کراتینه ناخن های انسان است. و حالا شما می دانید که چرا هر بار که بچه گربه شما "بوسه" محبت آمیزی به شما می دهد احساس می کند مانند کاغذ سنباده است!
  • گربه ها برای زنده ماندن از زبان خود نیز استفاده می کنند. موجودات گربه ای بعد از هر شکار یا وعده غذایی آماده می شوند. این شواهد بویایی را درمورد اینکه کجا بوده اند و چه کاری انجام داده اند پاک می کند. اگر گربه بخواهد در دنیای خارج از خانه ایمن بماند بسیار مفید است. گربه های داخل سالن نیز این کار را می کنند زیرا این یک غریزه ذاتی بقا است.

سخن پایانی

درباره هرگونه نگرانی و مشکل با دامپزشک گربه خود مشورت کنید. بسیاری از اوقات گربه شما زبانش را بیرون می آورد. زیرا از این عمل کاملاً راضی است و هیچ مشکلی سلامت او را تهدید نمی کند. گاهی اوقات دلایل بیرون آوردن زبان گربه نشان دهنده بیماری جسمی این حیوان است. اگرچه دلایل بسیار بی خطری مانند آنچه بیان شد برای این عمل در گربه ها وجود دارد، اگر علائم گربه شما با هیچ یک از موارد فوق تطابق نداشت باید به دامپزشک مراجعه کرده و با این اقدام سریع از پیشروی هرگونه بیماری جلوگیری کنید. دلایل خطرناک زیادی برای بیرون آوردن زبان در گربه ها وجود دارد. مانند بیماری های دهانی یا کلیوی که البته تحت مراقبت دامپزشک می توان تا حد بسیار زیادی از به وجود آمدن این بیماری ها جلوگیری کرده و سلامت این موجودات دوست داشتنی را تضمین کرد. اگر زبان گربه شما از دهانش بیرون بود ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و سعی کنید به دنبال علت آن باشید و از دام پزشک کمک بگیرید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (443 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (271 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (245 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (203 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (173 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (147 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (72 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس