چرا هیچ دوستی ندارم و تنها هستم؟

  سه شنبه، 24 خرداد 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
چرا هیچ دوستی ندارم و تنها هستم؟
یکی از لذت بخش ترین تجربه های زندگی گذراندن اوقات با دوستان خوب است اما بسیاری از ما هیچ دوستی نداریم، آیا می دانید علت نداشتن دوست چیست ؟

حتی اگر فردی غیر اجتماعی باشید، نداشتن دوست خوب و صمیمی برایتان آزار دهنده خواهد بود. شاید اصلی ترین علت احساس تنهایی نداشتن مهارت ارتباط یا توقع بالا و نادرست از دوستی هاست. همه نیاز به داشتن دوستی دارند که در مواقع مهم زندگی کنارشان باشد. داشتن کسی که بتوانید درباره تمام جنبه های زندگی با او صحبت کنید، به سلامت روان شما کمک خواهد کرد. برای آن که با کسی دوست شوید ابتدا باید خود را بهتر شناخته و در صدد یافتن فرصت هایی برای ملاقات با افرادی که یک وجه اشتراک با شما دارند باشید. در کنار این مسئله اصلاح رفتارهای اشتباهتان به شما کمک بیشتری خواهد کرد. در ادامه مطلب درباره علل نداشتن دوست خوب و راه هایی برای حل این مشکل پرداخته ایم پس همراه ما باشید.

دوست خوب کیست؟

مفهوم دوست خوب یا دوست نزدیک در هر کشور و هر فرهنگی متفاوت است. دوستی در کشور ما یک مسئله مهم و پر رنگ به شمار می آید که هم فوائد و هم حاشیه های زیادی داشته است. اما به طور کلی دوست صمیمی یا دوست نزدیک، کسی است که ما می توانیم درباره هر چیزی با او صحبت کنیم، همیشه در دسترس است و کنار او هیچ ترسی از قضاوت شدن نداریم. دوست صمیمی آینه ماست و اشتباهات و ضعف های ما را به ما می گوید و برای بهتر شدن ما تلاش می کند. نکته مهم، رابطه متقابل دوستی و یک طرفه نبودن این احساس ضروری است.

چرا هیچ دوستی نداریم ؟

همیشه برای بسیاری از افراد برقراری رابطه دوستی یا دشوار بوده و یا غیر پایدار که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

  • همیشه شکایت کردن :وقتی ما ناله می کنیم، فقط خودمان مهم هستیم و خیلی بد است که به حمایت دیگران نیاز داریم.به هر حال، هر کس دیگری ممکن است از ناله شما خسته شود. شاید به این خاطر است که هیچ دوستی ندارید.
  • تربیت خانوادگی :برخی از خانواده ها فرزندانشان را با روابط محدود و بسته و محتاط، محافظه کار تربیت نموده اند به طوری که او نمی تواند به دیگران اعتماد کند و غیر اجتماعی بار می آید.
  • نداشت دوست به علت خجالتی بودن :یکی از دلایل نداشتن دوست، خجالتی بودن و ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران است. افراد خجالتی، افرادی با اعتماد به نفس پایین محافظه کارهستند که خود را باور ندارند.
  • مغرور بودن از دلایل نداشتن دوست:گاهی افراد به علت غرور بیش از حد به دیگران از بالا می نگرند و آنها را کمتر از خود می بینند و دوستی با دیگران را پایین آوردن سطح خود می دانند، به همین علت با کسی دوست نمی شوند.
  • وقتی ازدواج می کنید آن ها را فراموش می کنید :بسیاری از مردم فراموش می کنند وقتی ازدواج می کنند دوستانی دارند. آن ها فقط می خواهند با همسرشان باشند، و این قابل درک است. با این حال، آن ها همچنین باید فضایی را برای صرف زمان با دوستانشان نگه دارند. ممکن است دوستتان به دلیل تماس ها، و روابطی که در زمان مجردی داشته اید به شما عادت کرده باشند روابط دوستانه قابل احترام است.
  • نداشتن دوست به دلیل داشتن انتظارات بالا :دلیل دیگر اینکه هیچ دوستی نمی توانید داشته باشید این است که انتظارات شما بسیار بالا است. گاهی اوقات این اتفاق بین همسران روی می دهد. می تواند خسته کننده باشد. انتظار از نحوه برخورد دیگران در دوستی و دیگر روابط مشکل است هیچ کس به این دلیل رفتار نمی کند که ما انتظار داریم. از انتظارات که دوستی را نابود می کنند دوری کنید.
  • عدم احترام به تفاوت ها :نپذیرفتن تفاوت ها، یکی از موانع در ایجاد یک دوستی عمیق است. گاهی برای حفظ دوستی باید تفاوت ها را بپذیریم و باور داشته باشیم که تمام انسان ها با هم تفاوت دارند و همین تفاوت ها باعث کشش و جذب آدم ها می شود و تنها با افراد هم عقیده خود دوست نشویم.
  • بی توجهی به دوستان:یکی از دلایل اینکه دوستیتان پایدار نیست، این است که شما برای تان مهم نیست که در زندگی دوست تان چه می گذرد و او چه سختی ها یا خوشی هایی را پشت سر می گذراند. برای حفظ دوستی باید نشان بدهید رخدادهای زندگی دوست تان برای شما اهمیت دارد.
  • حسادت از دلایل نداشتن دوست :اگر شما فردی حسود باشید و حسادت خود را آشکار سازید، خیلی زود دوستان شما از اطرافتان پراکنده می شوند. برای اینکه بتوانید دوست خوبی بیابید و رابطه خود را با او تداوم بخشید، باید از موفقیت دوستان تان خوشحال باشید و در کنارشان جشن بگیرید.
  • معامله گربودن :اگر فردی معامله گر هستید و در رابطه دوستی همیشه حواس تان به این است که نوبت چه کسی است که بگوید به کدام کافه برویم، دوستان تان را از خود می رانید.
  • راز دار نبودن از علت های نداشتن دوست:اگر به حریم شخصی دیگران احترام نمی گذارید و همیشه راز دوستان خود را برملا می سازید و درحال صحبت از دیگران و سخن پراکنی هستید کسی با شما دوست نمی شود و دوست نمی ماند.
  • زورگو بودن از علت های نداشتن دوست و تنهایی:به حقوق دیگران احترام بگذارید و برای گسترش یک رابطه سالم تلاش کنید. قاطع باشید اما نسبت به دوستان تان رفتار هجومی نداشته باشید زیرا ادای رئیس ها را درآوردن و طلبکاری، آدم ها را از شما دور می کند.
  • داشتن عزت نفس پایین : زمانی که از عزت نفس پایین رنج می برید، مشکلات بسیاری در روابط بین فردی ایجاد می شود.شاید توقع زیادی از افراد دیگر داشته باشید، یا وقتی آن طور که انتظار دارید، نمی شود ناراحت می شوید مثل وقتی که مرکز توجه نیستید.با این همه، ممکن است خودتان را ازدوستان جدا کنید، و کمتر تعامل داشته باشید، شاید حتی به خود زحمت ندهید که با آن ها برنامه ریزی کنید در پایان این دوستی پایان خواهد یافت.
  • غیبت کردن در مورد همه :این کار می تواند باعث شود دوستان اعتماد به شما را از دست بدهند، با شما صادق نباشند، و در نهایت دوستی را برهم بزنند. در تمام روابط، اعتماد مهم است. حتما، طبیعی است گاهی درباره دوستی صحبت کنید. اما اگر این کار را تکرار کنید و به طور مداوم انجام دهید، نشان دهنده طرز رفتار منفی است.
  • رد کردن دعوت دیگران :اگر چند بار از شما دعوت کرده باشند که مثلا در یک دورهمی شرکت کنید و شما رد کرده باشید، دیگر از شما دعوت نخواهند کرد زیرا آنها فرض می کنند که شما علاقه ای به بودن با آن ها ندارید یا کار های خیلی بهتری دارید که وقت تان را صرف آن ها می کنید.
    دختر تنها در ساحل

نکاتی برای دوست یابی

  • اگر معمولا سوژه ای برای حرف زدن به ذهن تان نمی رسد، از شب قبل کمی به این موضوع فکر کنید و چند سوژه آماده در ذهن تان داشته باشید.
  • تلاش خود را بکنید و حتی شده با یک نفر دوست شوید و تمرکزتان را روی دوستی با عده ای زیاد از افراد قرار ندهید و مهارت اجتماعی خود را کم کم تقویت کنید.
  • برای حفظ تداوم دوستی به اندازه کافی برای دوستی تان وقت بگذارید، داشتن تماس و ارتباط مکرر و منظم پیوند ها را محکم می کند.
  • در پیدا کردن دوست خودتان را محدود نکنید و موانع سنی و نژادی و ... را کنار بزنید.
  • فضای مجازی چیز بدی نیست و می تواند کمک تان کند با افراد زیادی با هر طرز فکری در تمام دنیا آشنا شوید.
  • زندگی اجتماعی تان را گسترش دهید و در گروه های گوناگون که به فعالیت های مورد علاقه تان می پردازند شرکت کنید تا با شبکه ای از افراد که با آن ها علایق مشترک دارید آشنا شوید.
  • خجالتی نباشید و از دیگران تعریف کنید و با جملات کوتاه و دلنشین باب یک گفتگوی دوستانه را باز کنید.
  • به آدم ها لبخند بزنید ،شما با همین لبخند ساده، نصف راه دوست یابی را طی می کنید.
  • حلقه ی اجتماعی تان را با معرفی دوستان تان به همدیگر بزرگ تر کنید.
  • شما باید به آدم ها فرصت بدهید تا آن ها نیز پتانسیل دوستی خوب با شما را ببینند و به ارتباط عمیق تر با شما علاقه مند شوند.

راه های حفظ رابطه دوستی

  • لزوما دوستیابی و شروع یک رابطه دوستی به معنی موفق بودن در آن نیست و نیاز به یکسری مهارت ها برای حفظ آن هست. در این جا برخی راه ها برای تقویت و حفظ رابطه دوستی ایجاد شده شرح داده شده است.
  • مهربان باشید.:دوستی مثل یک بانک احساسی است که نیاز به پر شدن از نوازش های کلامی و رفتاری دارد، بنابراین برای ادامه دادن رابطه باید این بانک احساسی پر باشد.
  • شنونده خوبی باشید.از دغدغه های دوستان خود پرسیده و در جریان مشکلاتشان باشید، گاهی تنها شنونده بودن برای دوست و همدلی با او، احساس خوبی را منتقل کرده و در حفظ دوستی کمک می کند. بنابراین لزوما نصیحت راه حل نیست.
  • باز صحبت کنید.صمیمیت با دوستان خود را با باز کردن مسائل و مشکلات در مورد خودتان ایجاد کنید، تمایل به افشای تجربیات و نگرانی های شخصی نشان می دهد که دوست شما جایگاه ویژه ای در زندگی شما دارد.
  • نشان دهید قابل اعتماد هستید.مسئولیت پذیر، قابل اعتماد بودن و امن بودن کلید ایجاد دوستی های قوی است. به تعهداتی که در قبال دوستان خود داده اید عمل کنید.
  • در دسترس باشید.ایجاد یک دوستی نزدیک به زمان نیاز دارد، سعی کنید مرتباً دوستان جدید خود را ببینید و در بین ملاقات ها با آنها تماس بگیرید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (57 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (42 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (41 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (39 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (36 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (35 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (33 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (32 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (28 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (26 نظر) اولین غذای "جان" پسر بهرام رادان که مامان مینا براش درست کرده+عکس/ نوش جونش (27 نظر) نگاهی به پذیرایی دلباز و شاهانه عمارت لاکچری علی دایی +عکس/ از فرش های ابریشمی تبریزبافت تا پیانوی کنسرتو مارک پتروف (24 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!