دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

چرا هنگام ترمز گرفتن لنت های خودرو صدا می دهد؟ 

شنبه، 27 آبان 1402
ممکن است پس از ترمزگیری صداهایی از لنت بشنوید. این صداها معمولا به صورت خرخر یا جیغ هستند که پس از ترمزگیری به گوش می رسند. ما در این مطلب از ساعد نیوز علت این صداها را بیان می کنیم.

لنت ترمز از قطعات مصرفی است که با تمام شدن آن باید تعویض شود. و چون با مهم ترین قطعه ایمنی خودرو یعنی ترمز در ارتباط است از اهمیت فوق العاده ای بر خوردار است. اما غیر از بخش ترمزگیری، دلیل برخی از صداهای خودرو مثل جیغ کشیدن هنگام ترمز نیز ناشی از لنت خودرو است. اگرچه هر صدایی که از ترمز خودرو شنیده می‌شود لزوما نشانه بدی نیست ولی نباید نسبت به انواع صدای لنت ترمز خودرو که می‌شنویم بی‌توجه باشیم زیرا بعضی صداها بسیار آزاردهنده و گاها خطرآفرین هستند. این صدا می‌تواند به‌صورت مداوم باشد و یا تنها زمانی که ترمز را فشار می‌دهید صدا ایجاد شود.

چه عواملی باعث به صدا درآمدن لنت‌ها در هنگام ترمز گرفتن می‌شود؟

در این مقاله چند علت ایجاد صدای در لنت‌ها در هنگام ترمزگیری می‌پردازیم که عبارت‌اند از:

  • عموماً لنت‌های نیمه فلزی صدا تولید کرده و علت آن هم این است که این نوع لنت‌ها از موادی ساخته شده‌اند که در هنگام ترمز گرفتن و تماس فلز با فلز دیگر، صدایی شبیه جیغ تولید می‌کنند.

  • شکل و ظاهر لنت‌ها هم ممکن است در ایجاد صداهای ناهنجار مؤثر باشد. اگر گوشه‌های لنت پف‌کرده باشند، می‌توانند بدون تولید صدا روی دیسک ترمز بچرخند و اگر لنت‌ها هم چاک‌دار باشند، لنت‌ها صداهای بلند ایجاد می‌کنند.

  • مقدار بیندر و فیلر استفاده شده در لنت‌ها نیز می‌تواند باعث ایجاد صدا و یا بالعکس، کاهش صدای لنت‌های عقب و جلو شود. در این وضعیت، می‌توان با افزایش موادی مثل کربن، ترکیبات لاستیکی، گرافیت و در بسیاری از موارد با اضافه‌کردن برنج، صدای لنت‌ها را به حداقل رساند و یا اینکه به کل حذف کرد. استفاده از این مواد کارایی دیگری دارد که می‌تواند دیسک و کاسه چرخ را از آلایندگی‌ها و براده‌ها عاری کند.

  • معمولاً پس از تعویض لنت ترمز، شنیدن صدای آن طبیعی است، اما اگر پس از گذشت مدتی بازهم صدای آن قطع نشد، بهتر است به یک لنت‌کوبی مراجعه کنید و مشکل را برطرف کنید.

سخن پایانی

در برخی شرایط مانند ترمزگیری در صبح، بعد از تعویض لنت و ترمزگیری مکرر، صدای لنت طبیعی است. اما صدای جیغ و خرخر به معنای اتمام لنت میباشد و باید برای خرید لنت جدید سریعا اقدام کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 29 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
خلاقیت خنده دار اوستا تعمیرکار در پیوند پنجره اتاق به پنجره ماشین حماسه آفرید+عکس/ هنر از اول نزد ایرانیان بوده و بس😂
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
اکبر عبدی : وقتی می گفتم اردبیلی هستم بابام عشق می کرد و میگفت ببین علی دایی هم میگه اردبیلی هستم
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل سابمیت مقاله
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟