چرا روغن موتور بوی بنزین و گاز می دهد؟

  دوشنبه، 20 آذر 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
چرا روغن موتور بوی بنزین و گاز می دهد؟
آیا روغن موتور شما بوی تند بنزین می دهد؟ این در واقع یک مشکل رایج در موتورهای گازسوز است. اما این مشکل چقدر جدی است و آیا باید اقدامی انجام دهید؟در ادامه این مطلب از ساعد نیوز با ما همراه باشید.

اگر روغن موتور خودروی شما بوی گاز می دهد؛ بدون شک دچار مشکل شده است؛ هم روغن و هم بنزین دو مایع ضروری موتور خودرو هستند؛ اما در شرایط معمولی نباید با هم مخلوط شوند.این مشکل در واقع به عنوان رقیق سازی روغن شناخته می شود و جدی است. رقیق شدن روغن می تواند بر ویسکوزیته آن تأثیر منفی بگذارد و در نهایت منجر به خرابی یاتاقان شود

علل بوی بنزین یا گاز در روغن موتور چیست؟

روغن موتور به دلایل مختلفی می تواند با بنزین آلوده شده و رقیق شود. در ادامه چندین دلیل احتمالی برای شروع این مشکل ذکر شده است.

انژکتور سوخت معیوب (خودروهای جدیدتر)

خودروهای تزریق سوخت دارای دستگاه های تزریق کوچک هستند که سوخت مورد نیاز موتور را تامین می کند. این انژکتورها توسط یک شیر برقی کار می کنند که بیشتر توسط کامپیوتری کنترل می شود که مقدار مناسب سوخت را داخل سیلندرها می گذارد.

از آنجایی که سلونوئیدها مکانیکی هستند، اغلب ممکن است دچار نقص شوند. اگر شیر برقی در حالت باز گیر کند، بنزین به داخل راه پیدا می کند زیرا این ماده آبکی است و با روغن مخلوط می شود.در مقدار بیش از حدی که خارج می شود، بنزین در نهایت در تابه روغن نشت کرده و در حین کار با روغن مخلوط می شود.

انژکتور سوخت

کاربراتور یا تنظیمات معیوب (ماشین های قدیمی)

ماشین های کاربراتوری متفاوت هستند. مکانیسم سوخت توسط یک دیافراگم کنترل می شود و عمدتاً توسط پدال گاز کنترل می شود. از آنجایی که این بسیار مکانیکی است، شیر پروانه ای که جریان هوا را کنترل می کند ممکن است گیر کند که باعث می شود سوخت مطابق با نسبت مخلوط وارد شود.همچنین باعث می شود گاز وارد روغن شود و این مشکل را ایجاد کند. مشابه خودروهای تزریق سوخت، بنزین بیش از حد به داخل تابه روغن می رود و با روغن مخلوط می شود.

مخلوط هوا و سوخت بسیار غنی است.

دلیل اصلی ورود گاز شما به روغن موتور این است که مخلوط سوخت شما بسیار غنی است. اگر مخلوط سوخت شما بیش از حد غنی باشد، محفظه احتراق تمام سوخت را مشتعل نمی کند و این باعث می شود سوخت از طریق حلقه های پیستون به داخل تابه روغن برود.

ممکن است چندین حسگر یا مشکلات دیگری وجود داشته باشد که باعث می شود مخلوط سوخت بیش از حد غنی شود. کدهای مشکل را با دیاگ خودرو بخوانید تا ببینید آیا کدهای مشکل ذخیره شده می تواند نشان دهد که از کجا باید عیب یابی خود را شروع کنید.

شما فقط برای مسافت های کوتاه رانندگی می کنید.

در اکثر موتورهای خودرو، کم و بیش، بنزین همیشه در تابه روغن شما جاری است. وقتی دمای روغن شما بالا می رود، گاز به صورت بخار از روغن موتور خارج می شود.اگر فقط برای مسافت های کوتاه رانندگی کنید، روغن موتور به دمای کافی برای تبخیر بنزین نمی رسد و ظرف روغن خود را برای مدتی پر از گاز می کنید.اگر این اتفاق افتاد، روغن موتور و فیلتر خود را تعویض کنید. اگر می دانید که اغلب فقط برای مسافت های کوتاه تر رانندگی می کنید، توصیه می شود روغن موتور را در فواصل زمانی کمتر از حد معمول تعویض کنید.

عملکرد اشتباه

آتش ناقص زمانی اتفاق می افتد که مخلوط هوا و سوخت به درستی مشتعل نشود و چرخه احتراق مختل شود. از آنجایی که مخلوط هوا و سوخت مشتعل نمی‌شود، گاز می‌تواند دیواره‌های سیلندر شما را بشویید، که باعث کاهش فشرده‌سازی می‌شود و بیشتر از طریق رینگ‌های پیستون دمیده می‌شود.این می تواند باعث شود که گاز از طریق رینگ های پیستون به پایین بریزد و تابه روغن شما را با سوخت پر کند.

رینگ های پیستون بد

اگر رینگ های پیستون شما خراب باشد، سوخت بیشتری از داخل محفظه احتراق به داخل ظرف روغن می رود. با این حال، این مشکل چندان رایجی نیست و تعمیر آن سخت است زیرا باید کل موتور را از هم جدا کنید، بنابراین توصیه می‌کنم موارد دیگر این لیست را قبلاً بررسی کنید.

تعویض نکردن روغن برای مدت طولانی

ممکن است خودرو شما مشکلی نداشته باشد، به جز اینکه مدتی است روغن موتور خود را تعویض نکرده اید.روغن موتور بسیار قدیمی با مقدار زیادی سستی داخل آن بوی گاز می دهد. اگر می دانید که مدتی است روغن موتور خود را تعویض نکرده اید، وقت آن رسیده است که این کار را انجام دهید. اگر اطلاعی ندارید، اگر روغن موتور اخیراً تعویض شده است، دفترچه راهنمای گزارش خدمات خود را بررسی کنید یا با نمایندگی مجاز خود تماس بگیرید.

بوی بد روغن موتور

سخن پایانی

علل مختلفی برای جواب این سوال که چرا روغن موتور بوی بنزین می دهد وجود دارد که در بالا در این مقاله بررسی شد حتما دقت کنید که در صورت نیاز به تعمیرگاه های مجاز مراجعه کرده و حتماً خودرو خود را بررسی کنید تا علت اینکه روغن موتور شما بوی بنزین می دهد مشخص شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان