دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

چرا سفر رئیسی به ترکیه طی دو سال گذشته به تعویق می افتد؟ 

چهارشنبه، 08 آذر 1402
کد خبر: 364356
تعویق دوباره سفر سید ابراهیم رئیسی به آنکارا برخی سؤالات را درباره تأثیر تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه خصوصاً بعد از نسل کشی در غزه و نیز تحولات قفقاز جنوبی بر روابط ایران و ترکیه مطرح کرده است. علی حیدری کارشناس مسائل ترکیه در این یادداشت به برخی از این سؤالات پاسخ می دهد.

سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به ترکیه که از سال گذشته تاکنون حداقل 3 بار به تعویق افتاده، قرار بود امروز چهارشنبه انجام گیرد، اما به یکباره اعلام شد که این سفر بار دیگر به تعویق افتاده است. اگرچه منابع غیررسمی در ترکیه اعلام کردند که این سفر فعلا از برنامه های کاری اردوغان خارج شده و احتمالاً تا عید هم انجام نمی گیرد، اما امیرعبدالهیان وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد که این سفر بدلیل برگزاری نشست شورای سازمان‌ملل درخصوص وضعیت غزه معوق شده و چند روز دیگر انجام میشود.

درباره این تعویق البته گمانه زنی هایی وجود دارد که برخی از آنها را می توان از قرار زیر خواند:

-رسانه های عربی مانند شرق الاوسط میگویند، مسئله غزه در این تعویق نقش آفرین بوده زیرا ایران به دنبال قطع صادرات نفتی و غیرنفتی ترکیه به اسرائیل است در حالیکه آنکارا زیر بار آن نمیرود.

-رای الایوم در گزارشی نوشت که قرار بود یک اجتماع بزرگ از شیعیان در استانبول با سخنرانی رئیسی برگزار شود که باب میل دولت ترکیه نبود و به همین دلیل سفر به تعویق افتاد که با توجه به نبود زمینه های این اجتماع در فضای مجازی و سیاسی ترکیه و همچنین رویکرد تهران چنین چیزی بعید است.

-منابع رسمی ایران: همان اظهارات امیرعبدالهیان و تاکید بر اینکه نشست به زودی برگزار میشود.
از سوی دیگر این سفر تا روزهای پایانی، قرار بود انجام گیرد که نشانه آن برگزاری پانزدهمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی به ریاست مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه است.

دستور کار این نشست «برگزاری نشست شورای عالی ایران و ترکیه و بررسی آخرین وضعیت همکاری‌های اقتصادی / تجاری با آن کشور» در روز دوم آذر است.

اما چرا این سفر به تعویق می افتد؟ بر این باورم که تعویق حداقل 3 باره این سفر را نه در آنکارا بلکه در تهران باید جستجو کرد. مجموعه ای از اختلافات ایران و ترکیه در حوزه های قفقاز و بخصوص کریدور زنگزور، اختلافات موجود با آذربایجان و اختلافات دو کشور در سوریه، باعث شده تا جریانی در ساختار تصمیم سازی کشور اجازه برگزاری این دیدار را تحت عناوین مختلف ندهد.

در حالیکه میتوان نگاه دولت رئیسی در بهبود روابط با همسایگان را سیاستی درست و حیاتی برای کشور دانست، جریانی با این سیاست بخصوص در حوزه همسایگان شمالی مخالف است که امیدواریم دولت در این خصوص به جمع بندی نهایی برسد تا منافع ملی بیش از پیش در روابط با همسایگان تامین شود.


2 پسندیدم 4 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 27 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
قلعه قجرها چگونه روسپی‌خانه شد؟/ پایان سبز یک داستان سیاه و غم‌انگیز
اختصاصی ساعدنیوز: برآورده ساختن آرزوی مادر سرپرست خانوار توسط بیت رهبری / نا امید از همه جا به بیت رهبری پیام دادم ...
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
کنایه ی شهربانو منصوریان : یه گونی مدال دارم همه رو میدم کاری کنید منم دانشگاه قبول کنید خانم دکتر شم ! / دختر ایرانی بازم غوغا کرد + ویدیو
ویدیو/ سردیس فیروزه‌ای مکشوفه از اطراف "تخت‌جمشید" متعلق به «آتوسا» دختر زیبای "کوروش کبیر"
(تصاویر) زن که 30 سال خواب به چشمانش نیامده است !