دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

چشم های این جانور از سنگ است + عکس 

پنجشنبه، 29 تیر 1402
کد خبر: 349327
ساعد نیوز: یک نوع بندپای باستانی که 250 میلیون سال قبل منقرض شده است، چشم‌هایی عجیب داشته که درک ساختار و کارکرد آن‌ها هنوز برای دانشمندان یک معمای حل نشده است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از رکنا، چشم تریلوبیت از کریستال سخت ساخته شده بود؛ به طور دقیق‌تر، از نوعی سنگ یا مادۀ معدنی موسوم به «کلسیت». شکل‌گیری این نوع چشم یک چرخش عجیب و شگفت‌انگیز در روند تکامل چشم جانوران بوده است؛ به این صورت بود که این جانوران اولیه شروع به دیدن دنیای اطرافشان کردند.

تریلوبیت‌ها حدود 250 میلیون سال قبل از بین رفتند اما قبل از آن حدود 300 میلیون سال بر روی زمین زندگی کرده بودند. از آن‌جایی که این چشم‌های عجیب از نوعی سنگ ساخته شده بود، اثر آن‌ها را در فسیل‌های به جا مانده از تریلوبیت‌ها به خوبی می‌توان مشاهده کرد.

چشم تریلوبیت از کریستال سخت ساخته شده بود؛ به طور دقیق‌تر، از نوعی سنگ یا مادۀ معدنی موسوم به «کلسیت». شکل‌گیری این نوع چشم یک چرخش عجیب و شگفت‌انگیز در روند تکامل چشم جانوران بوده است؛ به این صورت بود که این جانوران اولیه شروع به دیدن دنیای اطرافشان کردند.

تریلوبیت‌ها حدود 250 میلیون سال قبل از بین رفتند اما قبل از آن حدود 300 میلیون سال بر روی زمین زندگی کرده بودند. از آن‌جایی که این چشم‌های عجیب از نوعی سنگ ساخته شده بود، اثر آن‌ها را در فسیل‌های به جا مانده از تریلوبیت‌ها به خوبی می‌توان مشاهده کرد.

از روی همین فسیل‌هاست که دانشمندان توانسته‌اند ساختار پیچیدۀ چشم تریلوبیت‌ها را تشخیص بدهند؛ این چشم‌ها از خوشه‌هایی از یونیت‌های دریافت نور موسوم به اوماتیدیا تشکیل شده بودند؛ هر کدام از این یونیت‌ها لنز متمرکز کنندۀ خودش را داشته است.

کلسیتِ خالص ماده‌ای شفاف است و بنابراین نور می‌توانسته به آن نفوذ کند و متمرکز شود. درست مثل حشرات ، تریلوبیت‌ها هم احتمالاً تصویر شفافی از محیط نداشته‌اند اما چشمشان به خصوص نسبت به حرکت حساس بوده است.

یکی از شگفت‌انگیزترین نکات دربارۀ ساختار این چشم‌های سنگی، وجود لنز‌های دوگانه‌ای است که در دولایۀ مجزا در هر کدام از واحد‌های دریافت نور وجود داشته‌اند؛ این دوگانگی عاملی برای اصلاح شکست نور بوده که به جانور توانایی بهتری برای دیدن می‌بخشیده است. این نوع لنز‌ها اولین‌بار در قرن هفدهم توسط رنه دکارت و کریستین هویگنس ساخته شدند؛ البته آن‌ها نمی‌دانستند که تریلوبیت‌ها صد‌ها میلیون سال قبل از این ویژگی استفاده می‌کرده‌اند!

در عین حال هنوز معما‌هایی دربارۀ چشم تریلوبیت‌ها وجود دارد که برای ما حل نشده‌اند؛ این جانوران در دوره‌های متفاوت انواع متفاوتی از چشم را داشته‌اند و ما هنوز شیوۀ کارکرد برخی از آن‌ها نمی‌دانیم.

برخی مطالعات جدید ادعا می‌کنند که پیچیدگی چشم تریلوبیت‌ها حتی از آنچه قبلاً تصور می‌کردیم هم بسیار فراتر است. طبق این تحقیقات، هر یونیت یا واحد بینایی از چشم تریلوبیت‌ها برای خودش یک چشم مجزا بوده که این چشم‌ها در ترکیب با هم نوعی «اَبَر چشم» را می‌ساخته‌اند.

دانشمندان هنوز نمی‌دانند که این چشم‌های سنگی چگونه پدید آمدند یا دقیقاً کارکردشان به چه نحوی بوده است، اما تلاش برای درک این چشم‌ها ادامه دارد و این شاید بتواند نگاه تازه‌ای به روند تکامل جانوران به ما ببخشد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ترجمه تخصصی متن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 10 ثانیه "اسکوتر" را در میان انبوهی از "سگ بولداگ" پیدا کنند
مقایسه شگفت انگیز استایل جورجینا با آنتونلا همسر مسی/ رقابت سرسخت همسران فوتبالیست/ بنظرتون کدوم جلوتره؟ +عکس
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
شاعرانه ترین سکانس عاشقانه سینمای ایران/ عاشقانه بی تکرار پارسا پیروزفر و نیکی کریمی/ عاشقانه ای که رودست نداره
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
نگاهی به عزاداری دو نفره نیوشا ضیغمی و دخترش لنا در مراسم شام غریبان امام حسین (ع)+ویدیو/ قبول باشه