چطور گیتار را استاندارد کوک کنیم؟

  دوشنبه، 13 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
چطور گیتار را استاندارد کوک کنیم؟
هر سازی برای آنکه صدای زیبایی داشته باشد باید کوک باشد.در واقع حتی اگر یک نوازنده حرفه ای ساز بدون کوکی را بنوازند ، صدای ان به دل نمی نشیند. بنابراین یکی از قسمت های مهم در مورد ساز ، کوک بودن آن می باشد.در این مطلب قصد داریم تا کوک استاندارد گیتار را بررسی نماییم.

کوک استاندارد گیتار چیست؟

همانطور که احتمالا می دانید سیم های گیتار از بالا به پایین شماره گذاری می شوند به این صورت که سیم اول از بالا که ضخیم تر است سیم شماره ۱ و پایین ترین سیم شماره ۶ است.

کوک سیم های گیتار از بالا به پایین و از سیم شماره ۱ تا شماره ۶ به ترتیب نت های می، لا، ر، سل، سی، می می باشد. هر نت موسیقی یک نماد انگلیسی دارد که در نرم افزار ها و نت خوانی استفاده می شود. بنابرین باید علایم انگلیسی نت ها را نیز به خاطر بسپارید تا بتوانید به درستی نت ها را بخوانید و بنوازید. نت ها نیز به این صورت می باشند:

  • دو: C
  • ر:D
  • می: E
  • فا: F
  • سل: G
  • لا: A
  • سی:B .

کوک سیم های گیتار

کوک سیم های گیتار از بالا به پایین با حروف انگلیسی E-A-D-G-B-E نامیده می شود. بنابراین توجه داشته باشید برای انکه گیتار را به صورت استاندارد کوک نمایید باید به ترتیب این سیم ها دقت نمایید. اگر می خواهید گیتار را تنظیم کنید ، باید مطمئن شوید که برای تشخیص فرکانس ها سیم های گیتار سالم هستند. امواج صوتی از فرکانس های مختلفی تشکیل شده اند که در واحد هرتز (Hz) اندازه گیری می شوند. تنظیم استاندارد گیتار شامل E2 ، A2 ، D3 ، G3 ، B3 و E4 از پایین ترین سیم به بالا است . در سراسر موسیقی ، A بالاتر از C میانی ، ( A4 ( 440 HZ ، به عنوان یک رفرنس استاندارد مرجع برای تنظیمات استفاده می شود. این بدان معناست که میزان صدای سایر نت ها در اطراف این فرکانس تعیین می شود تا یک گام استاندارد و پذیرفته شده ایجاد کند .سیم A دو اکتاو زیر کوک استاندارد است بنابراین فرکانس آن را روی گیتار ۱۱۰ هرتز می کند. توجه کنید که چگونه فرکانس دو برابر شده است. اکتاو به این معنی است که اگر تفاوت بین دو فرکانس موج صدا x2 است ، بنابراین دو اکتاو x4 است .

کوک استاندارد روی گیتار چه فرکانسی است ؟

برخی از تیونر های گیتار فرکانس هرتز از هر کدام از نت ها را به شما می دهند ، بنابراین در اینجا فرکانس هایی که برای هدف قرار دادن آنها بواسطه سیم ها لازم دارید برایتان آورده ایم :

E2 – ۸۲٫۴۱ هرتز

A2 – ۱۱۰ هرتز

D3 – ۱۴۶٫۸ هرتز

G3 – ۱۹۶ هرتز

B3 – ۲۴۶٫۹ هرتز

E4 – ۳۲۹٫۶ هرتز

نکات مهم کوک کردن گیتار

ابتدا مطمئن شوید که پیچ کوک کردن (تیونینگ) سالم می باشد. برای مثال، اگر میخواهید سیم D خود را کوک کنید، سیم D را در امتداد فرت برد به هد استاک و تیونیگ ماشین دنبال کنید تا سیم درست را کوک (تیون) کنید. در غیر این صورت، شما ممکن است به طور تصادفی کلید کوک سیم دیگری را بپیچید.

اگر فکر می کنید سیم را زیادی کوک کرده اید، پیشنهاد می کنیم سیم را به طرف پایین خم کرده و دوباره فرآیند تیون کردن را شروع کنید. برای تمرین تیونینگ قبل از شروع تیون کردن می توانید هر سیم را به صورت جدا کوک کنید، و یاد بگیرید چه میزان چرخش پیچ باعث می شود تا نت بمل یا دیز شود، اینگونه می توانید با فرآیند کوک کردن به خوبی آشنا شوید.

روش های کوک کردن گیتار

کوک کردن گیتار با تیونر و اپلیکیشن

برای کوک کردن گیتار از وسیله ایی به نام تیونر استفاده می کنیم که یک وسیله الکتریکی است که مخصوص کوک کردن ساخته می شود. ابتدا باید یک دستگاه تیونر تهیه کنید که میتوانید از فروشگاه های محصولات صوتی و آلات موسیقی تهیه کنید. برای راحت تر بودن می توانید به جای خرید دستگاه از اپلیکیشن تیونر برای موبایل استفاده کنید که دقیقا کار دستگاه تیونر را انجام می دهد.

پس از آنکه دستگاه تیونر و یا اپلیکشین آنرا تهیه کردید شروع به کوک کردن گیتار با استفاده از تیونر می کنیم. در ادامه نحوه کوک کردن سیم های گیتار را در شش گام به شما آموزش می دهیم.

مراحل کوک گیتار با تیونر و نرم افزار

ابتدا سیم اول که بالاترین و ضخیم ترین سیم گیتار است را کوک می کنیم.

  • دستگاه تیونر و یا اپلیکیشن تیونر را نزدیک گیتار قرار می دهیم. گیتار را در محیطی قرار دهید صدای اطراف زیاد نباشد چون تیونر صدای نت را به درستی تشخیص نمی دهد و فقط باید صدای گیتار را دریافت کند.
  • دستگاه تیونر به صورت پیش فرض روی فرکانس 440 هرتز تنیم شده است و در غیر اینصورت فرکانس نمایش داده شده روی دستگاه یا اپلیکیشن را در تنظیمات روی 440 هرتز قرار دهید.
  • با چرخاندن گوشی مربوط به سیم اول سیم شل و سفت میشود که هر چه به سمت سفت شدن سیم برویم صدا زیر تر و هر چه سیم را شل کنیم صدا بم تر می شود.
    هنگامی روی سیم اول بنوازیم تیونر نت آن را به ما نشان می دهد و پس از دیدن نت به دو صورت اقدام می کنیم.
  • اگر نت نشان داده شده بم تر از نت می (E) بود یعنی نت های ر یا می بمل ( با علامت Eb) و .. باید گوشی را در جهت سفت شدن سیم به آرامی بچرخانیم تا زمانی که تیونر حرف E که همان نت می هست را به ما نشان بدهد.
  • اگر نت سیم اول نت های بالاتر از می مثلا فا و یا سل و یا فا دی یز بود باید گوشی را در جهت شل شدن سیم بچرخانیم تا روی نت می تنظیم شود. دقت کنید که برای دقیق کوک شدن خط نشانگری که در اپلیکیشن تیونر است باید در وسط قرار بگیرد. برای دستگاه تیونر نیز سبز شدن چراغ دستگاه نشان دهنده دقیق بودن نت است.

کوک کردن سایر سیم های گیتار

در مرحله بعد به سراغ سیم دوم می رویم که روی نت لا(A) باید تنظیم شو. برای سیم دوم نیز باید دقت کنید که جهت بم و یا زیر شدن سیم را با توجه به نتی که تیونر نشان می دهد تنظیم کنید برای نت لا در صورتی که نت های قبل از لا یعنی لا بمل(با علامت Ab) و یا سل ( G) بود سیم را سفت کنید تا روی نت لا تنظیم شود. و در صورت بالاتر بودن نت با شل کردن گوشی سیم دوم آنرا روی نت لا تنظیم کنید.

کوک سیم های دیگر را نیز به هین صورت و به تر تیب تا سیم ششم روی نت استاندارد کوک کنید سیم سوم نت ر(D)، سیم چهارم سل(G)، سیم پنجم سی (B) و سیم ششم می(E).
دقت داشته باشید که کوک سیم ششم یک اکتاو بالاتر ( زیرتر) از سیم اول کوک می شود و هر دوی آنها نت می هستند. برای مشخص شدن اکتاو روی تیونر از یک عدد کنار علامت نت استفاده می شود به این صورت که برای سیم ششم عدد 4 کنار حرف E به صورت 4E و برای سیم اول باید روی 3E تنظیم شود. بقیه سیم ها نیز عدد 4 کنار علامت نت قرار می گیرد.

کوک گیتار با تیونر

این آسانترین راه تنظیم کوک گیتار است. بد نیست در مورد انواع مختلف تیونرهای گیتار که وجود دارد و نحوه استفاده از آنها بدانید . در اینجا اطلاعاتی در مورد انواع تیونرهای گیتار وجود دارد تا بتوانید بهترین گزینه ها را برای خود انتخاب کنید .

  • تیونر گیره ای گیتار

این تیونر ها در میان بسیاری از گیتاریست ها گزینه ای محبوب هستند زیرا کوچک ، قابل حمل هستند و دقیقاً روی سر ، دسته گیتار شما قرار می گیرند . قیمت آن ها بسته به نوع برند و مارک آن متفاوت است و برخی از آنها می توانند بسیار دقیق باشند . اگرچه بسیار مفید هستند اما صفحه کوچکی دارند با این حال ، نمونه های بزرگتر بیشتری نیز وجود دارد که می توانند به همان اندازه موثر باشند.

  • پدال کوک گیتار

اگر نمی خواهید هنگام اجرای خود یک تیونر گیره ای آویزان روی گیتار شما باشد ، یک تیونر پدالی می تواند برای شما مناسب باشد. این مدل ها بزرگتر هستند و می توانند در کنار سایر پدال های شما در چینشی که آنها را روی زمین قرار می دهید جای بگیرند .آنها معمولاً به منبع تغذیه خارجی احتیاج دارند و به سختی می توان درک کرد که آیا واقعا به آنها نیاز دارید یا خیر زیرا روی زمین هستند ، خصوصاً اگر نمایشگر آن به وضوح نباشد ؛ یا شاید در صورت عدم دسترسی به پریز برق ، تیونری را انتخاب کنید که بتواند از طریق باتری و همچنین از برق تغذیه کند .

  • تنظیم به روش هارمونیک

وقتی سیم را پایین نگه ندارید اما انگشت خود را به آرامی روی فرت های مخصوص قرار دهید ، سیم را تقسیم کرده و یک هارمونیک را اجرا می کنید و فرکانس سیم را در آن ضرب می کنید . در پنجمین فرت ، ضرب 4 می شود و در هفتمین فرت ضرب 3 می شود .

تنظیم با هارمونیک ها روشی متداول است که بسیاری از گیتاریست ها برای تنظیم گیتار خود استفاده می کنند. اینطور که شما اولین سیم E2 خود را کاملاً کوک کرده اید و می خواهید از هارمونیک ها برای تنظیم سیم A2 استفاده کنید. شما می توانید هارمونیک fret 5th را در E2 و سپس هارمونیک fret 7 را در A2 تنظیم کرده و کوک کنید تا هماهنگ شوند .

کوک کردن گیتار با استفاده از گوش بدون تیونر

گیتار را می توان با استفاده از گوش نیز کوک کرد در مواقعی که تیونر در اختیار ندارید این روش به شما کمک می کند. همچنین کوک کردن گیتار با گوش به قوی تر شدن گوش موسیقیایی شما و شناخت بهتر نت ها کمک می کند.
شما باید بدانید که این روش کوک کردن برای مبتدی ها نیست و باید تا حدودی گوش شما به بعضی از نت ها و صداها عادت داشته باشد.
طی مراحل زیر به ترتیب نحوه کوک کردن سیم های گیتار با استفاده از گوش را می توانید یاد بگیرید.

مرحله اول: در این روش شما باید حداقل یکی از سیم ها رو بشناسید (یعنی مثلا بدونید صدای کوک شده برای سیم سوم یا سیم اول یا هر کدام از سیم ها دقیقا به چه صورت است).
مرحله دوم: اسم و صدای سیم های آزاد(دست باز) در سیم های بالایی خودشان هم دقیقا با همان نام و صدا وجود دارند.مثلا اسم سیم ۶ام (می) دقیقا همان نتی است که در فرت ۵ ام سیم ۵ ام می باشد.پس اگر شما توانستید نت می یا سیم ۶ام را کوک کنید دیگر نیازی به کوک کردن سیم ۵ ام نیست فقط کافی است صدای فرت ۵ ام سیم پنجم را با صدای سیم ۶ام مقایسه کنید و دقیقا طبق آن کوک نمائید.

مرحله سوم: در همه سیم ها نام و صدای سیم دست باز, فرت ۵ ام سیم بالایی نیست.
حال که توانستید سیم دوم را به کمک فرت ۵ ام کوک کنید به سراغ سیم چهارم بروید.دقت کنید در سیم ۴ام یعنی (سل) فرت ۴ام همان نت سی یعنی دست باز سیم ۵ ام است. همینطور برای سیم های سوم و دوم و اول به همین ترتیب است که نام سیم ها به صورت دست باز همان فرت ۵ام سیم بالایی می باشد. دست باز سیم چهارم(سل) که همان فرت پنجم سیم سوم است همینطور دست باز سیم سوم (ر) که همان فرت پنجم سیم دوم است و همینطور دست باز سیم دوم (لا) که همان فرت پنجم سیم اول می باشد.

روش های کوک کردن گیتار بدون تیونر

  • با استفاده از نت رفرنس تنظیم و کوک کنید

در این روش گیتار با اندازه گیری و تنظیم گام سیم ها در برابر نت مرجع کوک می شود ، معمولاً از پایین E شروع می شود. شما می توانید این نقطه مرجع را از روی یک پیانو ، تیونر الکتریک یا حتی یک نرم افزار موبایل آیفون برای تیون گیتار با تلفن استفاده کنید .

  • از دیاپازون استفاده کنید

مردم به طور سنتی قبل از وجود تیونر های الکترونیکی از دیاپازون برای کوک کردن ساز استفاده می کردند. این قطعه کوچکی فلزی ست که هنگام برخورد با یک سیم فرکانس خاصی از آن طنین انداز می شوند . استفاده از دیاپازون برای تنظیم می تواند در محیط های ساکت خوب باشد اما در صحنه یا محیط شلوغ غیر عملی است .اکنون بیشتر نوازندگان حرفه ای از پدال تنظیم استفاده می کنند. این نه تنها هنگام نواختن ساز بی صدا کار می کند بلکه یک رابط بصری نیز برای تنظیم سیم ها فراهم می کند.

  • از ساز کوک شده دیگری استفاده کنید

برای تنظیم گیتار می توانید از سازهای تنظیم شده دیگر به عنوان مرجع خود استفاده کنید. بسیاری از افراد از نت ها روی پیانو استفاده می کنند. حتی می توانید از پیانوی آنلاین به عنوان مرجع استفاده کنید. این می تواند به شما کمک کند گوش خوبی برای تیون کردن ایجاد کنید اما احتمال تنظیم دقیق و غیر دقیق بیشتر است .

۳ روش رایج کوک کردن گیتار در دنیا

DROP-D : این مدل کوک کردن رایج ترین روش کوک گیتار در بسیاری از سبک های موسیقی به ویژه راک و متال است و همچنین راحتترین گزینه برای کوک استاندارد به شمار می رود. به سادگی سیم E بیس خود را پایینتر و روی نت D تنظیم کنید، به طوری که این سیم را با سیم چهارم، یا سیم D ، یک اوکتاو پایینتر هم نت شود. سریعترین و آسانترین روش کوک Drop-D برای داشتن صدای هارمونیک طبیعی در سیم ۶ ام ۱۲ امین فرت و تیون کردن آن به نحوی است که با سیم چهارم مطابق باشد.

DOUBLE DROP-D : این سبک تیون کردن توسط نوازندگان مشهور و به نامی مانند Jimmy Page ، Neil Young ، Robbie Krieger و Puddle of Mudd’s Wes Scantlin مورد استفاده قرار گرفته است. روش کوک کردن DOUBLE DROP-Dمانند کوک کردن Drop-Dمی باشد، اما در این روش سیم شماره ۱ گیتار روی D تیون می شود.

DADGAD : کوکی بین اساتید گیتار آکوستیک مانند Pierre Bensusan، Phil Keaggy و Martin Simpson مورد استفاده قرار می گیرد، در کوک DADGADیک قدم جلوتر از روش Drop-Dخواهید رفته و سیم B گیتار را یک پرده شل تر می کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (247 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (213 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (181 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (161 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (125 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW