دلایل سفید شدن مو

  چهارشنبه، 25 دی 1398   زمان مطالعه 3 دقیقه
دلایل سفید شدن مو
سفید شدن موها با افزایش سن طبیعی است؛ اما هنگامی که آن‌ها را در اوایل دهه 30 و بعضی اوقات، حتی 20 سالگی مشاهده می‌کنید، بسیار مأیوس‌کننده است. هم خاکستری شدن و هم سفید شدن موها نتیجه‌ی این است که موها رنگ‌دانه‌هایشان را از دست داده‌اند.

علت سفید شدن مو چیست؟

رشد مو زمانی اتفاق می افتد که سلول های قدیمی توسط فولیکول های مو به علت تولید سلول های جدید به خارج از ریشه فرستاده می شوند. این روند در سه مرحله رخ می دهد: رشد (آناژن)، توقف (کاتاژن) و استراحت (تلوژن). در طول دوره ی استراحت، موهای شما به پایان عمر خود می رسند و می افتند و یک تار موی جدید به جای آن ها رشد می کند. هنگامی که موهای شما رشد می کند، رنگدانه هایی در آن ها تزریق می شود که رنگ شان را تعیین می کند. با بالا رفتن سن، مقدار رنگدانه ای که به هر تار مو تزریق می شود کاهش می یابد، به همین دلیل مو به رنگ خاکستری تبدیل می شود و در نهایت سفید می شود.

1- استرس
استرس ناشی از برنامه های سرسام آور و مشغله های زیاد کاری، یکی دیگر از دلایل مهم خاکستری شدن زودهنگام موهاست؛ چه به تنهایی و چه به دلیل افزایش دیگر عادات نادرست مثل مصرف بیشتر فست فودها و... در این شرایط.

2- مواد شیمیایی
بعضی اوقات، استفاده از محصولات شیمیایی مانند شامپوها، صابون ها، رنگ موها و غیره ممکن است به طور مستقیم باعث این مشکل شود و یا می تواند با ایجاد عفونت یا آلرژی به طور غیرمستقیم موجب خاکستری شدن زودرس موها شود.
3- عوامل خارجی
تغییر در رنگ موی شما می تواند به دلیل عوامل خارجی مانند آب و هوا، آلودگی و قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی رخ دهد. این عوامل روند پیری را تسریع می کنند.
اخیراً در مورد فقدان رنگدانه در مو یک موفقیت اساسی حاصل شده است؛ به طوری که مشخص شد فولیکول های مو مقدار کمی پراکسید هیدروژن آزاد می کنند که با گذشت زمان انباشته می شوند و با رنگ زدایی از موها باعث خاکستری شدن و در نهایت سفید شدن آن ها می شوند. با از بین بردن این تجمع، این امکان وجود دارد که موهای شما رنگ طبیعی خود را دوباره به دست بیاورند.
4- چاقی
در مطالعه ای که در سال 2015 در مجله the American Academy of Dermatology منتشر شد، دانشمندان مشاهده کردند افراد چاق ممکن است با افزایش خطر ابتلا به خاکستری شدن زودرس موها مواجه شوند. بدین منظور بهتر است وزنتان را در محدوده ی طبیعی نگه دارید.

تصویر
5- کمبود ویتامین D
همان طور که ذکر شد برخی کمبودهای غذایی می توانند موجب خاکستری شدن موها شوند؛ یکی از آن ها کمبود ویتامین د است. یک مطالعه منتشرشده در مجله بین المللی Trichology نشان داد کودکانی که دچار موهای خاکستری زودرس بودند، در مقایسه با گروه کنترل، به میزان قابل توجهی دچار کمبود یا مقدار ناکافی از ویتامین د بودند.

6- ژنتیک
متخصصان می گویند ژن ها عامل اصلی تعیین کننده ی این هستند که موهایتان در چه سنی رنگدانه از دست بدهند. برای برخی افراد، این اتفاق حتی ممکن است قبل از 20 سالگی بیفتد و برای برخی دیگر، اولین تارهای سفید نسبتاً دیر مشاهده می شوند. هر چه پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگتان زودتر موهایشان سفید شده باشد، احتمال این که موهای شما هم زود سفید شوند، بیشتر است.
7- کمبود ملانین
در بیشتر موارد، کمبود ملانین عامل اصلی سفید شدن موهاست. تولید ملانین به تغذیه مناسب و دریافت پروتئین کافی بستگی دارد. کمبود این مواد مغذی باعث می شود میزانِ ملانین، از حد قابل قبول پایین تر بیاید.
8- عدم تعادل هورمون ها
هورمون های شما تأثیر زیادی بر روی رنگدانه ی موهایتان دارند. عدم تعادل آن ها می تواند باعث سفید شدن زودهنگام موها شود.
9- برخی شرایط پزشکی
برخی شرایط اساسی پزشکی می توانند باعث از بین رفتن رنگدانه در موهایتان شوند. آن ها عبارت اند از: کمبود ویتامین B12 یا مشکلات غده تیروئید و هیپوفیز.
10- بیماری خودایمنی آلوپسی آره آتا
بیماری پوستی خود ایمنی آلوپسی آره اتامی تواند منجر به سفید شدن تارهای مو شود. طبق توضیحات بنیاد ملی آلوپسی آره آتا، مبتلایان به این بیماری ممکن است موهای سر یا بدنشان را کاملاً از دست بدهند. این اتفاق به این دلیل می افتد که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند و باعث ریزش موها می شود و وقتی موی جدید رشد کرد، سفید می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (206 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (83 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (35 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (33 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نگاهی به مهریه هوش پران همسر دوم علی دایی که آنچنانی هم نبود!
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت