دلایل و نشانه های خرابی ای سی یو ECU خودرو

  دوشنبه، 19 آبان 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
دلایل و نشانه های خرابی ای سی یو  ECU خودرو
کامپیوتر موتور یک واحد کنترل بسیار قدرت‌مند است و می‌تواند هم‌زمان صدها سنسور را بررسی کند؛ اما باید نسبت به کارکرد درست آن مطمئن شد. ای سی یو با بسیاری از ماژول‌های داخل وسیله ‌نقلیه ارتباط دارد و خرابی آن اغلب می‌تواند روی سایر اجزای خودرو نیز تأثیر بگذارد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ای سی یو ECU یا واحد کنترل الکترونیکی در سیستم ماشین های انژکتوری می باشد.این سیستم همچنین به عنوان یک هدایت کننده در این ماشین ها و مغز آنها شناخته می شود.ای سی یو ECU در دنیای مدرن خودروها نقش مهمی را بر عهده دارد.این کامپوتر ها نقش هدایتگر و کنترل کننده ماشین ها را دارند.ای سی یو ECU حروف اختصاری electronic control unit می باشد.امروزه موتورهای انژکتوری نقشی بسیار اساسی در موفقیت صنایع خودروسازی ایفاء می نمایند و کیفیت و قابلیتهای آن، درصد کارایی خودرو را نشان می دهد. همانطور که می دانیم کنترل کننده موتورهای انژکتوری، بردی الکترونیکی به نام ECU می باشد و در واقع کارایی این بخش تعیین کننده کیفیت یک موتور و در ابعادی دیگر کیفیت خودرو خواهد بود؛ بدین معنی که هرچقدر ای سی یو ECU یک موتور بهتر طراحی شده باشد، آن موتور کیفیت بهتری خواهد داشت.ای سی یو بر اساس سنسورهایی که بدان متصل است شرایط کار موتور را درک کرده و فرامین مناسب را به انژکتورها و شمعها صادر می کند. از آنجا که دینامیک خودرو بسیار پیچیده و غیر خطی می باشد، طراحان ای سی یو ECU برای سهولت کار، جداولی را به نام map داخل حافظه ECU می ریزند که در آن مقدار پاشش سوخت و زاویه آوانس در هر دور و بار موتور مشخص شده است. هر چه دقت این جداول بیشتر باشد، دقت عملکرد ECU بیشتر خواهد بود.

علت خرابی ای سی یو

در زیر به علل خرابی واحد کنترل الکترونیکی اشاره می کنیم:

1- روشن بودن خودرو و جداکردن کابل باتری

ولتاژ متوسط تولیدی دینام حدود ۱۴ ولت است؛ اما پیک تولیدی ولتاژ بر اساس دور موتور تغییر می کند و گاهی ممکن است به بیش از ۱۶ ولت نیز برسد. این نوسان ولتاژ توسط خاصیت خازنی باتری تعدیل می شود (در صورت وصل بودن کابل های باتری).

در این بین، چنان چه به هر دلیل در زمان روشن بودن خودرو کابل های باتری جدا شوند، نوسانات ایجادشده می تواند روی قسمت های حساس خودرو مانند ای سی یو تأثیر نامطلوب بگذارد. حداکثر نوسان ولتاژی که ECU می تواند تحمل کند، برابر با ۱۶ ولت است که با جداشدن کابل هنگام روشن بودن ماشین، خطر سوختن ایسیو افزایش می یابد.

2- اتصال وایر شمع برای بررسی جرقه زدن

برای بررسی اینکه آیا به سَر شمع ها برق می رسد یا خیر، اغلب از اتصال وایر به بدنه برای جرقه زنی استفاده می شود. با انجام این کار، ممکن است مقداری جریان غیرقابل کنترل در سیم پیچ ثانویه کویل ایجاد شود. به عبارتی، سیم پیچ اولیه کویل برق خود را مستقیماً از ECU می گیرد و سپس ولتاژ را به کویل وارد می کند.

سیم پیچ ثانویه نیز ولتاژ را به محل ایجاد جرقه می بَرد. اتصال وایر شمع به بدنه برای بررسی جرقه زنی سَر شمع ها ممکن است موجب ایجاد نوسانات برق و آسیب رساندن به بخش های حساس خودرو به ویژه ای سی یو شود. برای بررسی برق سَرشمع ها می توان از یک شمع فیلترگیری شده یدک استفاده کرد تا میزان جریان برق سیم پیچ ثانویه کویل تحت کنترل باشد.

3- خرابی استارت

بسیاری از وسایل نقلیه، استارت هایی دارند که از سنسورهای خاصی استفاده می کنند. یکی از این سنسورها، Override است که میزان ولتاژ ECU را کنترل می کند. اگر این حس گر خراب شود، ای سی یو مقدار صحیح ولتاژ را دریافت نمی کند و این موضوع می تواند به یکی از عوامل خرابی ای سی یو خودرو تبدیل شود.

مشکل دیگری که می تواند رخ دهد، جایگزین کردن استارتر قدیمی با استارتر جدیدی است که با ECU خودروی شما سازگار نیست. هر نوع استارتری که خریداری می کنید، مطمئن شوید که با ای سی یو خودرو سازگار باشد.

4- خوردگی و نفوذ رطوبت

در اطراف ای سی یو چسب هایی وجود دارند که از ورود رطوبت به داخل جلوگیری می کنند؛ اما پس از گذشت چندین سال، این چسب ها فرسوده می شوند و رطوبت به داخل بُرد نفوذ می کند. وجود رطوبت در ECU اتفاق بدی است؛ زیرا باعث خوردگی و ایجاد سولفات روی اجزای آن می شود. اگر خوردگی به سرعت پاک نشود، قطعات سریعاً دچار آسیب می شوند؛ در این صورت، ای سی یو دچار اختلال می شود.

5- باتری به باتری اشتباه

اگر در زمان چرخاندن سوییچ دیدید که خودرو روشن نمی شود و چراغ های پشت آمپر نیز خاموش هستند، پس احتمالاً به باتری به باتری کردن (جامپ استارت) نیاز دارید. اگر در مرحله باتری به باتری کردن کابل ها به اشتباه متصل شوند، ECU خودرو به احتمال بسیار زیاد خراب می شود. در این زمان، باید ایسیوی خراب را تعمیر یا تعویض کنید.

نکته: واحد کنترل الکترونیکی هم چنین دارای سنسورهایی روی رادیاتور، فیلتر هوا، دریچه گاز، میل بادامک و میل لنگ است. هم چنین حس گر دیگری به نام سنسور ناک (Knock Sensor) در موتور وجود دارد که ایسیو بر آن کنترل دارد. اگرچه این سنسورها به احتمال زیاد مشکلی فاجعه باری ایجاد نمی کنند، اما خرابی آن ها باعث می شوند ایسیو تنظیماتی غیرضروری انجام دهد که بر عملکرد خودرو تأثیر می گذارد.

نشانه های خرابی ECU

خرابی ایسیو می تواند باعث ایجاد مشکلات متعددی در خودرو شود؛ به گونه ای که ممکن است تشخیص درست را دشوار کند. با این وجود، برخی از علائم زیر می توانند گواه بر خرابی ایسیو باشند:

1- روشن شدن چراغ چک

ساده ترین نشانه برای تشخیص خرابی ای سی یو، روشن شدن چراع چک است. البته روشن شدن این چراغ دلایل زیادی دارد؛ اما در مواردی که واحد کنترل موتور با اجزای الکترونیکی، مدارها یا سنسورهای خود به مشکل می خورد، بلافاصله چراغ چک روشن می شود. گاهی اوقات کامپیوتر خودرو نیز به اشتباه باعث روشن شدن چراغ چک می شود. برای اینکه بفهمید ECU واقعاً مشکلی دارد یا نه، باید از «دستگاه دیاگ» استفاده شود.

2- مصرف زیاد سوخت

ازآن جاکه برای عملکرد مطلوب وسیله نقلیه به نسبت سوخت و هوای مناسب نیاز است، ایسیو معیوب نمی داند که چه مقدار سوخت باید به محفظه احتراق ارسال شود. این بدان معنا است که در فرآیند احتراق، اغلب مقدار زیادی سوخت برای سوختن ارسال می شود. نتیجه این است که خودرو بیش از حد لازم سوخت مصرف می کند. این مشکل نه تنها باعث افزایش هزینه ماهانه دریافت بنزین (یا گاز) می شود، بلکه به آلودگی بیشتر هوا نیز دامن می زند.

3- عملکرد ضعیف موتور

خرابی ای سی یو ممکن است باعث شود سوخت کافی به محفظه احتراق منتقل نشود. این بدان معنا است که خودرو مانند گذشته شتاب خوبی نخواهد داشت. حتی ممکن است هنگام تلاش برای بالارفتن از سَربالایی یا سنگین بودن خودرو (ماشین پُر از وسایل است) شتاب کافی نداشته باشد. ایسیو معیوب می تواند سوخت بسیار کمی را ارسال کند و راننده نیز با فشردن مداوم پدال گاز، دیگر نمی تواند به شتاب و سرعت مورد نظر برسد.

4- استارت نخوردن ماشین

وسیله نقلیه ممکن است با مشکل استارت نخوردن مواجه شود. در این حالت، موتور به کار نمی افتد؛ زیرا کامپیوتر خودرو اطلاعات مهمی را که برای انجام عملکرد صحیح خود نیاز دارد، به موتور تغذیه نمی کند. این اتفاق پس از خرابی کامل واحد کنترل موتور و عدم عملکرد صحیح آن رخ می دهد. پس از این اتفاق، موتور دیگر هیچ گونه سیستم کامپیوتری برای کنترل و هدایت عملکرد خود ندارد. کارنکردن موتور می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد؛ اما تنها راه واقعی برای فهمیدن اینکه آیا این مشکل به ایسیو مربوط می شود یا خیر، بررسی خودرو توسط یک مکانیک مجرب است.

نکته: درحالی که علائم خرابی واحد کنترل الکترونیکی معمولاً در صورت عدم کارکرد صحیح قابل تشخیص است، اما این مشکل ممکن است ناشی از دیگر اجزای معیوب خودرو باشد. مهم است به یاد داشته باشید که این علائم به تنهایی منجر به تشخیص دقیق نمی شوند و دانستن آنها می تواند یک قدم رو به جلو برای تشخیص درست مشکل باشد.

نحوه تشخیص خرابی ایسیو

با مشاهده اولین علائم خرابی، می توان ECU معیوب را تشخیص داد. بعد از این کار، یک آزمایش فیزیکی برای تأیید عدم عملکرد صحیح این قطعه انجام می شود که به شرح زیر است:

  • آیا موتور روشن می شود یا خیر؟ روشن نشدن می تواند یک علت اصلی در خرابی ایسیو باشد.
  • ببینید آیا چراغ چک خودرو روشن است. هرگونه مشکل در ای سی یو باعث روشن شدن چراغ چک می شود.
  • مولتی متر را بردارید و آن را در بالاترین درجه تنظیم کنید. پس از اتصال مولتی متر به کانکتور ECU (ترمینال ها)، مقدار عدد نمایش داده شده در مولتی متر را مشاهده کنید. اگر مولتی متر مقدار «صفر» را نشان داد، واحد کنترل الکترونیکی از کار افتاده است.
  • ایسیو را فقط با استفاده از مولتی متر و طبق دستورالعمل های ارائه شده در دفترچه راهنمای دستگاه تست کنید.
  • بسیار مراقب باشید! هنگام اندازه گیری ولتاژ، لازم است جریان برق را قطع کنید.
  • از آنجا که ای سی یو قطعه بسیار حساس و گران قیمتی است، توصیه می شود در صورت نداشتن دانش کافی، به یک متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (701 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان