دلایل بی انگیزه شدن بچه ها

  جمعه، 07 آذر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
دلایل بی انگیزه شدن بچه ها
بعضی والدین به خاطر ناکامی‌های خودشان به صورت ناخودآگاه در تلاش‌اند تا کودکشان به آرزوهای دست نیافته آن‌ها برسند. برخی دیگر وسواس کمالگرایی خود را در مورد کودک خود نیز اعمال می‌کنند. اما باید توجه داشته باشید که توقعات شما فراتر از حد توان جسمی و روانی کودک نباشد. این توقعات موجب ناکامی و در نتیجه بی انگیزگی کودک می‌شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، وقتی بچه ای انگیزه اش را از دست می دهد بهتر است به دنیای او وارد شوید تا هدف پیش رفتارش را دریابید. رفتارهای بی انگیزه و بی انگیزگی در کودکان پاسخی است به اینکه کاری که او نمی خواسته انجام شده است. همان بچه شاید اگر جاهایی خودش حق انتخاب داشته باشد انگیزه بیشتری پیدا کند. شاید فرزند شما حس می کند قدرتی ندارد و تلاش می کند به شما بگوید نمی تواند مرا وادار کنید، زیرا این تنها دلیل برد او در کشمکش است.

شاید به دلیل فشار و توقع بالای شما حس می کند با قید و شرط او را دوست دارید و آسیب می بیند و می خواهد بدین وسیله به شما آسیب برساند. شاید این قدر برایش کار انجام می دهید که بر این عقیده شده است که توانایی ندارد و دست از همه کاری کشیده است. زیرا دست از تلاش کشیدن آسانتر از مواجهه با شکست است.

شاید او خودش را با خواهر و برادرش مقایسه می کند و برای یافتن جایگاه ویژه نزد شما می خواهد متفاوت باشد. به ویژه اگر خواهر و برادر او از انگیزه بالایی برخوردار باشند. یک امکان دیگر برای بی انگیزگی در کودکان این است که برای اینکه اجازه تماشای تلویزیون را زیاد به او داده اید عادتهای بدی یاد گرفته است. به هر دلیلی که باشد بچه ای که بی انگیزه است والدین را با چالش مواجه می کند. بعضی از والدین فرزند را مجبور به انجام کار می کنند، تنبیه می کنند یا کاری می کنند که احساس بدی پیدا کند تا راهش را تغییر دهد. اما همه این کارها وضع را بدتر می کند. والدین باید دست از کارهایی که اوضاع را بدتر می کند، بکشند و روشهایی پیدا کنند تا خودشان و فرزندش را تشویق و دلگرم کنند.

انجام تکالیف مدرسه

یکی از موقعیت هایی که کودک در آن اظهار بی انگیزگی می کند، انجام تکالیف مدرسه است. کودک با انجام ندادن، نصفه و نیمه رها کردن و به تعویق انداختن تکالیف، بی انگیزگی خود را بروز می دهد. معمولا کودک در این مواقع حوصله انجام کارهای مدرسه را نداشته و به جای آن به دنبال تفریح و لذت های دیگر می رود.

به بازی های مورد علاقه اش توجه کنید

هنگام بی انگیزگی، دیگر کودکتان میلی به انجام بازی های مورد علاقه اش ندارد. این در حالی است که هیچ نوع بازی دیگری را جایگزین بازی های قبلی نکرده است. بی انگیزگی و بی میلی در انجام بازی می تواند نشانه ای از یک ناراحتی اساسی در کودک باشد.

گروه دوستان

کودکتان نسب به دوستانی که همیشه با آن ها بازی می کرد و جزء صمیمی ترین دوستان او به حساب می آیند، بی تفاوت شده است. حتی در جمع دوستانش میلی به بازی کردن با آن ها ندارد و ترجیح می دهد تنها باشد. گاهی کودک ازهمان ابتدا، بازی های فردی را به حضور در جمع ترجیح می دهد. ممکن است این مورد جزئی از رفتار طبیعی کودک بوده و نشان از ماهیت او باشد اما اگر تغییر ناگهانی در رفتار کودک اتفاق بیفتد باید بیشتر بررسی شود.

انجام وظایف محول شده در منزل

کودک به انجام کارهایی که از او می خواهید بی تفاوت است و دائم آن ها را به عقب می اندازد. مثلا تا الان وسیله های اتاقش را خودش جمع می کرده، اما دیگر به آن بی تفاوت شده و انرژی انجام آن را ندارد. دائم بهانه می گیرد و به نحوی از زیر کارها و وظایف محوله در می رود. والدین در این گونه مواقع باید به پایین آمدن و بی انگیزگی کودک شک کرده و بیشتر موضوع را بررسی کنند.

نقش خانواده در بی انگیزگی کودکان

خانواده هسته اصلی رشد و نمو افراد از ابتدای تولد و کودکی تا بزرگسالی است. بسیاری از عوامل ایجاد کننده و تشدید کننده بی انگیزگی در کودکان را باید در درون خانواده جستجو کرد. والدین می توانند با آگاهی درباره علم روانشناسی کودک ارتباط موثرتری با آن ها برقرار کنند.

کمال گرایی والدین

بعضی والدین به خاطر ناکامی های خودشان به صورت ناخودآگاه در تلاش اند تا کودکشان به آرزوهای دست نیافته آن ها برسند. برخی دیگر وسواس کمالگرایی خود را در مورد کودک خود نیز اعمال می کنند. اما باید توجه داشته باشید که توقعات شما فراتر از حد توان جسمی و روانی کودک نباشد. این توقعات موجب ناکامی و در نتیجه بی انگیزگی کودک می شود.

اختلاف والدین بر سر تربیت کودک

والدینی که هنوز بر سر نوع تربیت، باورها و عقاید اصلی در زندگی خود به توافق نرسیده اند، نمی توانند تربیت و آموزش درستی را بر روی کودک اعمال کنند. همین تعارضات و عدم تفاهم در نوع تربیت به مرور در کودک حس بی انگیزگی ایجاد می کند. کودک با خود فکر می کند "هر آنچه از من سربزند از نظر والدین من پذیرفتنی نیست". به مرور این حس در او موجب احساس بی کفایتی، ناکارآمدی شدید و بی انگیزگی می شود. بهتر است به عنوان والدین سعی کنید انتظاراتتان از کودک با همسرتان در یک راستا باشد.

نپذیرفتن کودک با تمام ویژگی های مثبت و منفی رفتاری

کودک شما مانند دیگر کودکان دارای ویژگی های مثبت و منفی است که او را از دیگر کودکان مجزا می کند. توجهات و محبت والدین اگر بر اساس ویژگی های کودک و نه شخصیت خود او باشد، خواه ناخواه این پیغام را به کودک می دهند که "تو دوست داشتنی نیستی مگر آن که بر اساس خواسته های ما رفتار کنی". شما باید تلاش کنید ویژگی ها را از شخصیت اصلی کودک مجزا کنید. اگر رفتار غلطی از آن ها سر زد کل شخصیت او را زیر سوال نبرید و تنها به خاطر آن یک رفتار خاص، او را مورد بازخواست قرار دهید.

شرایط محیطی موثر در بی انگیزگی کودکان

علاوه بر خانواده، محیطی که کودک در آن حضور دارد نیز در ایجاد بی انگیزگی موثر است. محیط شامل مدرسه، گروه دوستان، اقوام و حتی فضای اینترنت از مواردی است که در ایجاد انگیزه یا بی انگیزگی کودک نقش عمده ای ایفا می کنند. در ادامه موارد موثر در بی انگیزی مرتبط با محیط را شرح می دهیم.

ناکامی و شکست مداوم کودک

کودکان به دلایل مختلف مانند تنبیه بدنی، گرفتن نمرات بد پی در پی، احساس شکست در دعوای دوستانه و ... بی انگیزه می شوند.

استفاده زیاد از اینترنت

زمانی که کودک به بازی و استفاده مداوم از اینترنت می پردازد، انگیزه کافی برای ایجاد و برقراری ارتباط با دیگران را از دست می دهد. همچنین اینترنت موجب استرس زیاد، افسردگی، خواب ناکافی و بی خوابی های مداوم و در طولانی مدت صدمات جدی مغزی می شود. مهم تر از همه کودک از نظر روانی و فیزیکی همیشه خسته است. در نتیجه انرژی و انگیزه کافی برای انجام فعالیت های مفید و ضروری در طول روز را از دست می دهد.

افسردگی در کودکان

افسردگی از بیماری های روانی است که با گوشه گیری، کم وزنی، بی اشتهایی یا پر اشتهایی، اختلالات خواب و ... مشخص می شود. بیماری افسردگی به خاطر ویژگی های نامبرده در افزایش بی انگیزگی کودک نیز موثر است.

عوامل موثر در کاهش بی انگیزگی کودکان

به عنوان یک والد باید بتوانید در ایجاد انگیزه کودک موثر باشید. چون فرد موثری در زندگی کودک محسوب می شوید. کودک همواره از شما الگو برداری می کنند. مواردی را به اختصار در ادامه برای کاهش بی انگیزگی در کودکان اشاره می کنیم.

توجه به ویژگی های مثبت کودک

کودکی که به ویژگی های مثبت خود آشنا نیست، ممکن است به این باور برسد که ویژگی مثبتی ندارد و انگیزه اش به شدت افت کند. شما به عنوان والدین تلاش کنید ویژگی های مثبت را در کودک شناسایی و آن ها را به او یادآوری کنید. با کشف و پرورش استعدادهای کودک تان به او اجازه دهید به خود حس بهتری پیدا کند در نتیجه انگیزه او بالا می رود.

عواقب بی انگیزگی را به کودک یادآوری کنید

به عنوان یک والد نگرانی شما از بی انگیزگی کودکتان امری طبیعی است. برای او شفاف و روشن توضیح دهید که اگر تکالیف اش را انجام ندهد، ممکن است در مدرسه توسط معلم تنبیه شود یا اگر در انجام وظایفی که به او محول کرده اید تلاش نکند، فرد موفقی در آینده نخواهد شد. تا زمانی که کودک به نتیجه عمل خود آگاه نباشد تغییری در رفتارش دیده نمی شود.

انتظاراتتان از کودک را متعادل تر کنید

والدینی که از کودکان خود انتظاراتی فراتر از توان آن ها دارند، به طور ناخودآگاه این حس را به او القا می کنند که "نسبت به چیزی که از تو انتظار داریم ناتوان هستی". اگر کودک نتواند در این مورد انتظارات والدین را برآورده کنند دچار بی انگیزگی می شود.

در صورتی که با کودک خود در انجام تکالیف مشکل دارید، بهتر است به دنبال دلایل بی انگیزگی کودک خود باشید. تلاش کنید علت را جویا شوید و متناسب با علت، برای افزایش انگیزه کودک به او کمک کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (468 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (102 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (8 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان