دلایل گلو درد در نوزادان و کودکان و روش های درمان

  دوشنبه، 24 آبان 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
دلایل گلو درد در نوزادان و کودکان و روش های درمان
به طور کل عفونت های تنفسی فوقانی و گلو درد یکی از علل های شایع مراجعه والدین و کودکان به درمانگاه اطفال است که چیزی حدود 80 % مراجعین را در فصل سرما در بر می گیرد . ما در این مطلب نکاتی مهم درباره علل گلو درد در کودکان و روش های درمان آن را بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

گلو درد نوعی درد یا ناراحتی در گلو است. معمولا درد در هنگام عمل بلع بیشتر می شود. از نظر متخصص اطفال گلو درد یکی از شایع ترین بیماری ها است که به علت درد در قسمت پشت ریه ایجاد می شود. کودکانی که صحبت می کنند، از درد در پشت گلویشان، مخصوصا در هنگام بلع، شکایت دارند. در نوزادان یا کودکانی که صحبت نمی کنند، علائم مشخص نیست و شامل بی قراری کودک، مشکل در تغذیه دهانی و گریه کردن در هنگام تغذیه است. گلودرد در کودکان اغلب با فارنژیت اشتباه می شود، اما از نظر تخصصی فارنژیت به معنای التهاب ریه است و با معاینه فیزیکی مشخص می شود. یکی دیگر از بیماری هایی که ممکن است بشنوید التهاب لوزه است که در بسیاری از گلودردها دیده می شود.

چگونه تشخیص دهیم که کودک گلودرد دارد یا خیر؟

  • امتناع از خوردن یا نوشیدن، حتی غذاهایی که معمولاً مورد علاقه هستند
  • گریه می کند
  • پشت گلوی او قرمز یا متورم به نظر می رسد
  • او لکه های سفید روی گلو یا
  • لوزه های خود دارد (نشانه احتمالی گلودرد استرپتوکوکی)
  • نفسش بوی بدی می دهد

چه چیزی می تواند باعث گلودرد در نوزادان و کودکان شود؟

اغلب گلودردها به دلیل یک بیماری زمینه ای ایجاد می شوند. اما در برخی موارد آنها می توانند توسط عوامل محیطی نیز تحریک شوند. در اینجا نحوه تشخیص اینکه چه چیزی بیشتر بر کودک شما تأثیر می گذارد آورده شده است.

سرماخوردگی

آنها تا حد زیادی شایع ترین علت گلو درد و خراشیدگی در نوزادان و کودکان نوپا هستند و همچنین می توانند منجر به آبریزش بینی یا احتقان، سرفه و تب شوند.

آنفولانزا

آنفولانزا نیز یکی دیگر از بیماری های تنفسی ویروسی است که می تواند باعث گلودرد شود.

بیماری دست، پا و دهان

بیماری دست، پا و دهان یکی دیگر از بیماری های ویروسی است که در کودکان خردسال به ویژه در تابستان و پاییز شایع است. یکی از نشانه های بارز درد دهان و گلو است که به دلیل تشکیل تاول ها یا زخم های ریز ایجاد می شود که بلع آن را دردناک می کند.

هرپانژین

هرپانژین که توسط همان ویروس بیماری دست، پا و دهان ایجاد می شود و باعث ایجاد زخم های زخم مانند در دهان و گلو (و همچنین روی پاها، دست ها و باسن) می شود که می تواند باعث درد و همچنین تب و درد شود. قورت دادن. (زخم ها تمایل دارند مرکز سفید مایل به خاکستری و حاشیه قرمز داشته باشند).

گلودرد استرپتوکوکی

یک عفونت باکتریایی، استرپتوکوکی معمولاً با گلودرد و مشکل در بلع به نظر می رسند و پوشیده از نقاط سفید یا چرک، تب و غدد متورم هستند مشخص می شود. برخی از کودکان نیز در بدن خود راش های قرمز و سمباده مانند ایجاد می کنند، اما علائمی مانند سرفه و آبریزش بینی کمتر دیده می شود.

آلرژی

آلرژی های فصلی در نوزادان زیر 1 سال نادر است و بیشتر کودکان تا سنین پیش دبستانی دچار آلرژی نمی شوند. اگرچه برخی از آنها زودتر علائم را نشان می دهند. برخی از رایج ترین محرک ها عبارتند از شوره حیوانات خانگی، کپک، گرد و غبار، علف و گرده. آلرژی می تواند باعث آبریزش بینی و ترشحات پس از بینی شود که می تواند منجر به گلودرد شود. خارش چشم، عطسه و احتقان از دیگر عوامل شایع آلرژی هستند.

تحریک کننده ها

اگر تا به حال پس از دود یا گرد و غبار بودن شروع به سرفه کرده اید می دانید که محرک های محیطی گاهی اوقات می توانند باعث ایجاد احساس دردناک یا خراشیدگی در گلو شوند. همین امر به طور بالقوه در مورد کودک شما صادق است. قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای داخل و خارج خانه، همراه با دود و مواد محرک شیمیایی، می تواند گلوی او را دردناک کند.

گلودرد در کودکان

مراجعه به پزشک برای گلودرد کودک

از آنجا که عفونت های باکتریایی در صورت درمان نشدن ممکن است به سایر قسمت های بدن کودک گسترش یابد و به آنها آسیب برساند، اگر فکر می کنید مشکل او، چیزی بیش از خشکی گلو یا تحریک خفیف آن است، حتماً باید پزشک گلوی کودکتان را ببیند. همچنین فرزند خود را فوراً نزد پزشک ببرید اگر:

  • فرزند شما کمتر از سه ماه دارد و تب ۳۸ درجهٔ سانتی گراد یا بالاتر دارد.
  • کودک سه ماهه است و هر میزانی از تب را دارد.
  • کودکتان بین سه تا شش ماهه است و علائم گلودرد دارد و تبش به ۳۸/۳ درجهٔ سانتی گراد برسد.
  • کودک بیش از شش ماه دارد و درجه حرارت بدنش به ۳۹/۴ درجهٔ سانتی گراد برسد.
  • گلوی کودک عفونی به نظر می رسد، یعنی گلویش به رنگ قرمز روشن است یا ورم کرده و یا جوش های چرکی دارد.
  • فرزندتان زخمی در دهانش دارد.
  • احساس می کنید او نمی تواند به راحتی غذا را ببلعد یا دهانش را کاملاً باز کند.
  • تنفسش با دشواری همراه است.
  • کاهش اشتها، علائم کم آبی بدن، افزایش مقدار بزاق، خشکی گردن یا کج خلقی بسیار زیاد دارد.

همچنین اگر به این نتیجه رسیدید که گلودرد کودک شما به اندازه ای خفیف است که مراجعه به مطب پزشک را ایجاب نمی کند، باز هم اگر مشکل بیشتر از چند روز یا یک هفته هفته طول کشید، لازم است با پزشک تماس بگیرید.

درمان گلودرد در کودکان

خیلی از موارد گلو درد به خصوص در فصل سرما به علت ویروس ها هستند یعنی بسته به مکان های مختلف و فصول مختلف 70 درصد گلودردها می تواند به علت ویروس ها باشند. علت دیگر گلودردها بر اثر وجود باکتری بوده که درمان آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تجویز آنتی بیوتیک ها برای این افراد لازم می باشد.

درمان گلودرد کودک با دارو

گلودرد در کودکان ناشی از عفونت های ویروسی معمولا چهار تا پنج روز طول می کشد. در طول این مدت، ممکن است درمان به کاهش درد کمک کند اما به از بین بردن ویروس کمک نخواهد کرد. آنتی بیوتیک ها باعث کاهش درد ناشی از ویروس نمی شوند و استفاده از آنتی بیوتیک توصیه نمی شود. درد گلو را می توان با داروهای مسکن مانند استامینوفن یا داروهای ضد التهابی استروئیدی مانند ایبوپروفن درمان کرد. استامینوفن ممکن است هر چهار تا شش ساعت یکبار نیاز باشد، اما نباید بیش از پنج بار در 24 ساعت مصرف شود. در کودکان کمتر از 3 ماه نباید بدون مشورت با یک متخصص بهداشت از استامینوفن استفاده شود. دوز استامینوفن باید براساس وزن کودک (نه سن) محاسبه شود. مصرف ایبوپروفن هر شش ساعت یکبار تجویز می شود. ایبوپروفن نباید در کودکان زیر 6 ماه استفاده شود. دوز ایبوپروفن باید بر اساس وزن کودک (نه سن) محاسبه شود. مصرف آسپرین برای کودکان زیر 18 سال به علت خطر ایجاد سندرم ری توصیه نمی شود.

خوردن آب برای درمان گلو درد کودک

برخی از کودکان مبتلا به گلودرد در اثر دردی که دارند، نسبت به خوردن و آشامیدن بی میل هستند. کم آب نوشیدن منجر به بی آبی می شود. به منظور کاهش خظر کم آبی، والدین باید به کودکان مایعات گرم یا سرد بنوشانند و آنها را به وسیله محلول های آبرسان دهانی درمان کنند.

شستشوی دهان برای درمان گلو درد کودک

غرغره آب نمک یک درمان آماده و دم دست برای کاهش درد گلو است. تاثیر این دارو کشف نشده اما خطری برای فرد ندارد. اکثر دستورالعمل ها استفاده از یک دوم تا یک چهارم قاشق چایخوری نمک برای هر فنجان آب (هشت اونس یا تقریبا 240 میلی لیتر) را توصیه می کنند. آب باید غرغره شده و سپس دور ریخته شود (قورت داده نشود). کودکان کمتر از شش سال معمولا نمی توانند به درستی غرغره کنند.

قرص مکیدنی برای درمان گلو درد کودک

قرص های مکیدنی متنوعی برای کاهش خشکی یا درد وجود دارند اما اثر آنها بیشتر از آب نبات سفت نیست. مکیدن آب نبات سفت برای برخی از کودکان تسکین دهنده است.

اقدامات دیگر برای درمان گلو درد کودک

اقدامات دیگر شامل آرام نوشیدن نوشیدنی های گرم (مثل چای عسل یا لیمو، سوپ مرغ)، نوشیدنی های سرد یا خوردن دسرهای سرد و یخ زده (مثل بستنی و آبنبات چوبی) است. این درمان ها برای کودکان بی خطر است. عسل نباید به کودکان زیر یک سال داده شود زیرا خطر مسمومیت بتولیسم وجود دارد.

پیشگیری از گلودرد در کودکان

شستن دست ها یک روش ضروری و بسیار موثر برای جلوگیری از گسترش عفونت است. دست ها باید با آب و صابون مرطوب شوند و 15 تا 30 ثانیه به یکدیگر ماساژ داده شوند. باید به ناخن ها، بین انگشتان و مچ دست توجه ویژه داشت. دست ها باید کاملا شسته شده و با استفاده از یک حوله شخصی خشک شوند. اگر محلی برای شستن دست ها وجود نداشته باشد، استفاده از هندراب الکلی نیز روش خوبی برای ضدعفونی دست است. برای تمیز کردن دست با هندراب الکلی باید تمام سطح دست ها، انگشتان دست و مچ دست را با هندراب مالش داد تا زمانی که دست خشک شود و ممکن است نیاز باشد این کار چند بار تکرار شود.

ضدعفونی با هندراب الکلی را می توان بارها و بارها بدون تحریک پوست یا کاهش اثربخشی هندراب انجام داد. هندراب ها به صورت مایع یا تیوپی در اندازه های کوچک و قابل حمل موجود هستند و می توان آنها را به راحتی در جیب یا کیف دستی همراه داشت. هنگامی که دستشویی در دسترس است، دست های کثیف باید با صابون و آب شسته شوند. دست ها را بعد از سرفه، تمیز کردن بینی یا عطسه بشویید. همیشه نمی توان از تماس با فرد بیمار خودداری کرد اما اگر از تماس با چشم ها، بینی یا دهان اجتناب شود، از گسترش عفونت جلوگیری می شود. علاوه بر این، هنگام عطسه یا سرفه باید از دستمال کاغذی استفاده شود. این دستمال ها باید فورا دور ریخته شوند. عطسه یا سرفه به آستین لباس (در قسمت داخلی آرنج) روشی دیگر برای نگه داشتن اسپری های بزاق و ترشحات است و این مزیت را دارد که دست ها را آلوده نمی کند.

درمان گلو درد کودکان تا چه زمانی باید ادامه پیدا کند ؟

پدر و مادرها بعد از کم شدن علائم ممکن است داروها را قطع کنند . اگر تشخیص پزشک گلو دردهای چرکی باشد و آنتی بیتویک ها تجویز شده باشند. حتما باید آنتی بیوتیک ها که می توانند تزریقی و یا خوراکی باشند مصرف شوند و دوره شروع اثر کوتاه هست و بیمار بهبود پیدا می کند. اگر پزشک تشخیص داد به کودکان پنی سیلین بزنند چون عارضه حساسیت در این تجویز مطرح است باید در یک مرکز درمانی معتبر تزریق انجام شود. و کودکانی که از آمپول ترس زیادی دارند آنتی بیوتیک های خوراکی مناسب ترند که زمان اثر گذاری آنها طولانی تر و یا تا ده روز است که معمولا بعد یک تا دو روز علائم بهبود پیدا می کنند اما برای از بین رفتن بیماری همان طور که پزشک اطفال توصیه کرده اند باید عمل کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (205 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (159 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (107 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (106 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (97 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (72 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (57 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (32 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (31 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (25 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (25 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (25 نظر)
منتخب روز   
طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....