ساعدنیوز
ساعدنیوز

دلایل پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی و نحوه احیای آن ها

  سه شنبه، 26 مرداد 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
دلایل پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی و نحوه احیای آن ها
در این مقاله به دلایل پژمردگی برگ گیاهان آپارتمانی می پردازیم تا بتوانید علت پژمردگی گیاهان خانگی خود را به آسانی شناسایی کرده و اقدامی مناسب در جهت رفع مشکل انجام دهید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

تمام گیاهان چه در داخل خانه چه در بیرون خانه در معرض پژمردگی قرار دارند؛ با اینکه برای گیاهان خود آب کافی، نور، کود و گرما را تامین می کنید، اما باز هم آن ها پژمرده می شوند و این برای شما که برای هیچ کس چندان خوشایند نیست. اما واقعا چه اتفاقی برای یک گیاه رخ می دهد که باعث پژمردگی آن می شود؟

منظور از پژمردگی گیاه چیست؟

برای این که علت پژمردگی گیاهان را بدانیم، ابتدا باید این موضوع را بررسی کنیم که چرا یک گیاه پژمرده می شود و چه چیزی باعث می شود برگ ها و ساقه های گیاه استوار و صاف بمانند؟ گیاهان موجوداتی زنده هستند و برای تامین مواد مغذی به ریشه و آب نیاز دارند. درون تمام اندام های گیاه لوله هایی به نام زایلم وجود دارد. این لوله ها کار انتقال آب از ریشه به برگ ها را انجام می دهند. آب منتقل شده به برگ ها توسط پدیده ای به نام مویینگی در کنار یکدیگر تجمع می کنند و چیزی به نام آماسیدگی را به وجود می آورند. این آماسیدگی همان چیزی است که گیاه نیاز دارد تا بتواند برگ ها و ساقه های خود را سفت، محکم و استوار نگاه دارد.
پس از مدتی این آب تجمیع شده توسط روزنه های روی برگ تبخیر می شود و پدیده ای به نام تَرادَمِش را ایجاد می کند. جالب است بدانید که بیش از 95% آب وارد شده به برگ ها تبخیر می شود! در صورتی که هر قسمت از این پروسه دچار مشکل شود، مثلا ریشه ها نتوانند آب مورد نیاز را تامین کنند، زایلم نتواند آب مورد نیاز را انتقال دهد، یا ترادمش در برگ ها با سرعت بیشتری رخ دهد، در نتیجه پدیده آماسیدگی دچار مشکل می شود و گیاه دیگر نمی تواند استواری و سفت بودن برگ ها و ساقه هایش را حفظ کند و در نهایت برگ ها یا ساقه ها پژمرده می شوند.
به زبان ساده و خلاصه پژمردگی در گیاهان حاصل برهم خوردن تعادل میان میزان آب دریافتی و میزان آب تبخیر شده است.

 پژمردگی گیاه

علت پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی چیست؟

حقیقت این است که زرد شدن برگ به عوامل مختلفی بستگی دارد

  • جایی که گیاه در آن قرار دارد
  • نشانه های دیگری که در گیاه خودش را نشان می دهد.
  • آبیاری بیش از حد
  • ماندن آب زیر خاک گیاه
  • کمبود مواد معدنی و تغییر دما می تواند علت زرد شدن برگ گیاهان باشد.

پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی به دلیل آبیاری بیش از حد

در مقاله زیر، ما برخی از نشانه های ساده همراه با یک راه حل برای رهایی از برگ های زرد شده گیاهان را آورده ایم.

برگ های زرد + پیچش یا حلقه زدن به سمت داخل+ پژمرده شدن یا پیچ خوردن

معمولا با خشکی خاک گیاه همراه است، گیاه شما کم آبیاری شده است. احتمالا پیش از این نیز دیده بودید که برگ های پایین و کهنه تر گیاه در حال ریختن هستند.

راه حل = گیاه خود را بیشتر آبیاری کنید.

برگ های زرد+ محو شدگی رنگ سبز+ یا زرد روشن

معمولا این مشکل به دلیل رطوبت خاک یا حتی پشه های قارچی شکل است. اگر این مشکل مدت زمان طولانی، ادامه داشته باشد، پایه ساقه ممکن است سیاه شود.این اتفاق به طور کلی به این معنی است که گیاه شما بیش از حد آبیاری شده است. معمولا ابتدا برگ های پایین تر می ریزند، اگر چه که کل گیاه نیز ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد .

راه حل= گیاه را در گلدان بزرگتر بکارید و کمتر به آن آب دهید، و یا این که اجازه دهید گیاه خشک و سپس آب آن کم شود.

زرد شدن گیاهان آپارتمانی به دلیل رطوبت خاک

زردی غیر عادی+ گاهی اوقات برگ گیاه بدشکل می شود

این اتفاق معمولا ناشی از آفت یا کمبود مواد معدنی است، اگر هیچ آفتی مشاهده نشود، معمولا ناشی از کمبود مواد معدنی مانند کلسیم و بور است.

راه حل= کودی انتخاب کنید که حاوی کلسیم و بور است و یک بار در ماه از آن استفاده کنید.

زرد شدن کامل گیاه+ ممکن است که برگ ها بریزند و یا نریزند.

احتمالا موضوع دما است ممکن است دما خیلی سرد یا خیلی گرم باشد. این اتفاق معمولا باعث می شود که بیشتر برگ ها زرد کمرنگ یا نسبتا سفید شوند. دما در اطراف گیاه بیش از حد یا به طور واضح تغییرات پی در پی دارد، مثلا گیاه کنار رادیاتور یا بخاری است.

راه حل= در صورتی که هیچ علت تغییر دمای آشکاری وجود نداشت و خاک طبیعی به نظر رسید، گیاه را کود دهی کنید.

جلوگیری از زرد شدن گیاهان آپارتمانی

کل گیاه نیمه زرد : ریزش برگ وجود ندارد و به معنی آن است که یا گلدان کوچک است و ریشه ها جایی برای رشد ندارند و یا گیاه شما در مراحل اولیه کمبود کود است.

راه حل= گیاه را به یک گلدان بزرگتر انتقال دهید و یا سعی کنید که به آن کود دهی کنید.

بهترین زمان برای آبیاری گیاه

وقتی می خواهید گیاه خانگی خود را آبیاری کنید، باید به اینکه چه زمانی در روز برای انجام این کار مناسب است نیز دقت کنید و تنها کافیست که به مطالعه این بخش ادامه دهید.همه ما می خواهیم بهترین نگدارنده گیاهی باشیم که می توانیم اما مراقبت از گیاهان قیمتی می تواند یک وظیفه دلهره آور برای شما باشد و آبیاری گیاهانتان مسلما مهمترین قسمت مراقبت هفتگی است این موضوع می تواند به تشخیص این که آیا گیاه شما رشد می کند یا همان اندازه باقی می ماند، کمک کند ؛ اما آیا تا به حال فکر کرده اید، دقیقا چه زمانی، بهترین زمان برای آبیاری گیاهان من است؟ خب این یک سوال بزرگ است.در زیستگاه طبیعی گیاهان_ آن ها هر زمان که "مادر طبیعت" بخواهد، آبیاری می شوند. ابرها می توانند در هر زمانی از روز ببارند، اما در داخل فضای سربسته، جایی که شما در حال کنترل آن هستید، زمان ایده آلی برای آبیاری وجود دارد:

آبیاری گیاهان در ساعات صبحگاهی

بیشتر گیاهان دوست دارند در ساعات صبحگاهی آبیاری شوند. آن ها قبل از این که خورشید به طور کامل طلوع و آب آنها را خشک کند، نیاز به آب زیاد دارند. آبیاری در ساعت های صبحگاهی هم چنین یک استراتژی خوب برای گیاهانی است که نور طبیعی خورشید را به اندازه ای که دوست دارند، دریافت نمی کنند.

چرا که چندین ساعت نور خورشید که در پیش رو است، کمک می کند تا آب سریعا خارج شود، بنابراین آن ها برای مدت طولانی در ظرف مرطوب قرار ندارند. همان طور که برای مرطوب کردن_برای گیاهان که نیاز به رطوبت برای رشد دارند _بهتر است که آن ها را در صبح و عصر هر زمان که ممکن است آبیاری کرد.رطوبت زیاد صبحگاهی کمک می کند تا آن ها را برای روز آماده کنید، در حالی که رطوبت شب به ایجاد رطوبت اضافی کمک می کند.گیاهان برای این موضوع بسیار سپاس گزار خواهند بود و باعث رشد مضاعفشان خواهد شد!

رطوبت رسانی در ساعت های شب یک راه عالی برای دادن رطوبت اضافی، البته به موقع به یک گیاه است که ممکن است در یک محیط خشک رشد کند. به عنوان مثال، بسیاری از ساکنان آپارتمان های ما کنترل کاملی بر سیستم های گرمایش خود ندارند.که این گرمای خشک ثابت همیشه می تواند سلامت گیاهان گرمسیری شما را تحت تاثیر قرار دهد. در ساعات شب اطراف آن ها را مرطوب کنید یا یک دستگاه بخور بخرید، تا آن ها و خودتان را شاد کنید و بر رشدشان کنترل داشته باشید.

راهکار های احیای گیاه پژمرده

بهتر است بدانید که در ادامه سعی داریم شما را با برخی از راهکار های رفع پژمردگی گل های آپارتمانی آشنا نماییم تا بتوانید به راحتی روند احیای گیاه پژمرده را طی نمایید:

گلدان گیاه پژمرده را تعویض نمایید

معمولا توصیه می شود که گیاه پژمرده خود را در یک گلدان حاوی خاک تازه و تمیز بکارید و به این نکته توجه داشته باشید که باید گلدان جدید تنها یک شماره از گلدان قبلی بزرگ تر باشد، زیرا انجام این کار باعث می شود ریشه ها فضای بیشتری برای رشد داشته باشند. همچنین لازم است اصول تعویض گلدان را با دفت بسیار زیادی انجام دهید تا آسیبی به گیاه وارد نشود.

نور مورد نیاز گیاه پژمرده را فراهم نمایید

جالب است بدانید که نور خورشید برای احیای گیاه پژمرده بسیار مهم است و بایستی گیاه را مرتب مقابل نور خورشید ببرید، اما که نباید گیاهتان را به سرعت جابه جا کنید، زیرا یک دفعه گیاه را مقابل نور شدید ببرید عوارض زیادی برای او خواهد داشت.

گیاه پژمرده را مرتب تغذیه نمایید

همانطور که می دانید تمامی موجودات زنده از جمله گیاهان نیاز به غذا دارند و به همین خاطر بایستی از کود استفاده نمایید. البته که بایستی تغذیه گیاهان پژمرده را به صورت مصنوعی انجام دهید و دقت داشته باشید که زیاده روی نکنید، زیرا می تواند برای گیاهتان مضر باشد.

روند آبیاری گیاه را کنترل کنید

به طور کلی یکی از اشتباهات رایجی که اغلب پرورش دهندگان انجام می دهند این است که در مورد گیاه مطالعه نمی کنند. معمولا توصیه می شود به گیاه پژمرده خود بیش از حد آب ندهید و در صورتی که لازم است حتما فصل خواب گیاهان خود را بدانید و در زمان خواب به گیاهان آب کمتری بدهید.

در فضای کشت گیاه رطوبت را ایجاد کنید

توجه داشته باشید که برای گیاهان پژمرده خود می توانید فضای گلخانه ای را انتخاب نمایید، زیرا برخی از گیاهان عاشق رطوبت هستند و کمبود آن می تواند باعث خراب شدن گیاه شود. همچنین اگر گلخانه ای در دسترس ندارید می توانید با کشیدن کیسه پلاستیکی بر روی گیاه به مدت زمان ۵ روز گیاه مورد نظرتان را احیا کنید تا برای رشد مجدد آماده شود.

آفات گیاه پژمرده را از بین ببرید

لازم است تا آفات گیاهان پژمرده را به صورت کامل از بین ببرید و همواره گیاهتان را مورد بررسی قرار دهید و چنانچه با برگ و ساقه هایی ضعیف، خالدار یا سفید شده مواجه شدید بدانید که آفتی به سراغ گیاهتان آمده است. همچنین می توانید برای رفع این آفات محلول آب و صابون را آماده کنید و بر روی ساقه ها و برگ ها به آرامی بکشید تا از شر آفات کاملا راحت شوید.

نکات طلایی و بسیار مهم درباره جلوگیری از پژمردگی گیاهان

  • گیاهان را شب هنگام و یا صبح زود آبیاری کنید و یا کود بدهبد. توجه کنید که اگر گیاه را هنگامی که نور آفتاب به آن می تابد آبیاری کنید ، گیاه شما سوخته و کم کم از بین می رود.
  • اگر برای مدت یک هفته یا بیشتر نمیتوانید به گیاهان خود آب داده و آنها را کنترل کنید ، میتوانید یک ظرف عمیق را در زیر هر کدام از گلدانها قرار داده و آنها را پر از آب کنید و یا داخل یک تشت و ... را که گلدانهای خود را داخل آن قرار داده اید را آب ریخته و با خیالی آسوده ، آب گیاهان خود را تامین نمایید. ( این عمل را برای کاکتوسها به هیچ وجه انجام ندهید .)
  • اگر احساس کردید که گیاه شما با کم آبی روبرو شده و در حال پژمرده شدن است ، در آبیاری آن به هیچ وجه افراط نکنید. زیرا اگر ریشه گیاه بر اثر شدت آبیاری بپوسد ، بسیار سخت ترمیم می شود و یا آن را از دست خواهید داد.
  • کود دهی به گیاه خود را فراموش نکنید و حواستان به نرم ماندن خاک باشد و اگر احساس کردید که خاک سخت شده ، یا آن را تعویض نمایید ویا با یک چنگال ( برای گلدان ) خاک را خراش داده و کم کم به لایه های زیرین رسیده و بدون آسیب زدن به ریشه و به آرامی ، سختی خاک را برطرف نمایید.
  • میزان دریافت نور خورشید را (مستقیم یا غیر مستقیم ) برای هر گیاه تنظیم کنید و بنا بر آنچه که نیاز آنهاست ، زمینه را فراهم نمایید.
  • حواستان به هر حشره و کرم و ... که روی برگ و یا ساقه گیاه است و یا در اطراف آن پرواز میکند باشد. علت بسیاری از پژمردگی های گیاهان ، همین آفت ها هستند. اگر چنین مواردی را مشاهده کردید ، حتما با سم مناسب ، آن ها را از گیاه دور نمایید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (270 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (114 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (52 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (32 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (26 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (16 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (12 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (10 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (9 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (8 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (8 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس (7 نظر) حضور چهره های فوتبالی در منزل عمارت گونه امیر قلعه نویی برای تسلیت به سرمربی بابت فوت مادرش و گریه های بی امان سکاندار تیم ملی+عکس/ فرهاد مجیدی، فتح الله زاده و... (7 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال ابجد روزانه جمعه 21 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 21 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 21 اردیبهشت 1403+فیلم پدرانه های عاشقانه رامبد جوان برای دختر زیبایش نوردخت کوچولو/ شباهت بی حد و اندازه پرنسس ناز آقای بازیگر به مادرش+عکس خلاقیت فرازمینی و خنده دار پدر ایرانی در ثبت عکس آتلیه ای فرزندش با فرش 3 بعدی+عکس/ مرد حسابی با این ایده آتلیه های شهر رو بیکار کردی😂 سردار آزمون و شجاع خلیل زاده اتوبوس تیم ملی را به هم ریختند+ فیلم/ تو تازه عروس منی !! سرکارگذاشتن تاریخی حامد سلطانی و لیلا اوتادی توسط نعیمه نظام دوست روی آنتن زنده/ چقدر خانم بازیگر باحال و خوش خنده‌اس+ویدیو لوپوس چیست؟ خلاقیت منحصربفرد یک راننده برای رهایی از گیر افتادن در برف بدون زنجیر چرخ حماسه آفرید+ ویدئو/مرد حسابی چه مغزی داری تولید آب مقطر در ایران – شرکت آب باران (ویدئو) خوانندگی محشر و فوق العاده پسر نجار با آهنگ همایون شجریان در برنامه صدا تو!/تنها صدایی که اشک کیایی رو درآورد😍 ابتکار منحصربفرد و جالب جوان ایرانی در تزئین دسته گل خواستگاری برای دختر موردعلاقه اش با شیرکاکائو+عکس/ گویا عروس خانوم عاشق این نوشیدنی پرطرفداره (عکس) سفر به ایران قدیم؛ این زن با لباس و آرایش مردانه دزدی می‌کرد ترکی صحبت کردن جالب ابراهیم رئیسی در بین مردم اردبیل+ویدیو/ لهجه دلنشین آقای رئیس جمهور (عکس) دو چهره مشهور استقلال در یک قاب؛ ناصرحجازی و قلعه نویی آن هم با ریش خلاقیت جذاب و هوشمندانه راننده اسنپ برای فروش صنایع دستی زیبایش داخل ماشین/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (عکس) اتفاقی عجیب حین انجام ایمپلنت / دندانپزشک پیچ ایمپلنت را در مغز بیمار فرو کرد! (ویدئو) خوانندگی باورنکردنی و شوکه کننده پوتین در برنامه استعدایابی؛ صداش چقدر محشره/ واکنش داوران موقع دیدن رییس جمهور خیلی جالبه واکنش جالب کمند امیرسلیمانی به ازدواج برادرش +عکس راهنمای کامل استعلام قیمت سهام عدالت غنیمت جنگی اسرائیلی هدیه به محمود احمدی نژاد توسط چهره مطرح سیاسی دنیا+عکس واکنش خنده دار حامد آهنگی به پخش آهنگ شاد عربی با جیغ و داد مردم همراه شد/ فقط حرکت آخرش😂+فیلم صحبت های خنده دار رشید اصفهانی: میگه برای بلند شدن قدم رفتم یه ماه والیبال بازی کردم بعدش مربی اخراجم کرد که آبشارو از زیر تور میزنی😅 +فیلم (فیلم) ماجرای لُری حرف زدن هم تیمی‌های بیرانوند در بلژیک / فکر کنم یکسال دیگه تو بلژیک میموند، لُری زبان رسمیشون می شد! ابتکار جالب و بی مثال پسربچه اهوازی در ساخت بیلیارد با آجر نصفه روی خاک+عکس/ این بزرگ بشه حتما مهندس میشه خلاقیت خنده دار علی صادقی برای پول قرض گرفتن از حامد آهنگی/ چقدر هوشمندانه بود😂👌+فیلم طراحی کارت عروسی خلاقانه و جالب یک زوج با رسم مراحل مختلف تا رسیدن به مرحله ازدواج+ عکس/ رسما هفت خوان رستم رو طی کردن (تصاویر) تغییر چهره عجیب «ملکه مونجونگ» سریال جواهری در قصر بعد 20 سال صدای جادویی پسر ناصر عبداللهی با خاطره انگیز ترین ترانه پدرش+ ویدئو/چه خوب میخونه... (عکس) شاید نمی‌دانستید که علی دایی آنجا حضور داشت! رونمایی رضا صادقی از سبک جالب دیکته گفتنش برای ویانا کوچولو/ چه بابای کار درستی+ویدئو (فیلم) توهین خنده دار و بانمک دختر رامبد جوان به پدرش در حضور نگار جواهریان/ حامد آهنگی غش کرد از خنده😂 نصرالله رادش: علی حاتمی گفت تو اکبر عبدی را میزاری تو جیب کوچیکت/ مهرجویی بلد نبود با رضا شفیعی جم کار کند+ویدیو نگاهی به دکوراسیون جدید خانه ستاره معصومی همسر سابق مهدی قایدی بعد از طلاق/چه سر سبز و باکلاس+ عکس شوخی بامزه هومن سیدی با دختر موطلایی و چشم رنگی نگار جواهریان/ ای خدا چه دختر خوشگلی+فیلم (عکس) استایل کژوال و مدلینگ علیرضا بیرانوند / ماشالا، اکرم بانو باید برای شوهر سوپر مدلش اسفند دود کنه! حضور غافلگیرانه علی پروین در برنامه پرطرفدار صداتو+ویدیو/ فقط تشویق های بی وقفه تماشاگران و استقبالشان از سلطان فوتبال رونمایی از مرد مازندرانی که 26 زن و 135 فرزند داشت/ خانواده پرجمعیت او روزانه 50 کیلو برنج مصرف میکردند+عکس حماسه ای دیگر از یک عمه/ نوزاد 5 ماهه گلستانی بر اثر شکستن قلنج فلج شد+عکس ابتکار تحسین برانگیز شهرداری تبریز در تبدیل درختان خشکیده محوطه ائل گلی به مجسمه‌هایی زیبا و دیدنی+عکس
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه جمعه 21 اردیبهشت 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 21 اردیبهشت ماه 1403
(عکس) سفر به ایران قدیم؛ این زن با لباس و آرایش مردانه دزدی می‌کرد
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 21 اردیبهشت 1403+فیلم
(عکس) اتفاقی عجیب حین انجام ایمپلنت / دندانپزشک پیچ ایمپلنت را در مغز بیمار فرو کرد!
رونمایی از مرد مازندرانی که 26 زن و 135 فرزند داشت/ خانواده پرجمعیت او روزانه 50 کیلو برنج مصرف میکردند+عکس
حماسه ای دیگر از یک عمه/ نوزاد 5 ماهه گلستانی بر اثر شکستن قلنج فلج شد+عکس
این مرد پولدار و عجیب 1171 فرزند داشت/ قصر بزرگ و مجللی که برای همسرانش ساخت!+عکس
دانلود آهنگ جدید «عشق است» علی عبدالمالکی+فیلم/ حال دل تموم عاشقارو عشق است...
دانلود آهنگ جدید «حقیقت» مصطفی راغب +فیلم/ عزیزم عاشقی دل پاکی میخواد... گذشتن از خطر بی باکی میخواد...
حرمسرای شاهان قاجار چگونه پُر از زن می‌شد
(عکس) افشای سند هزینه‌های فرح پهلوی برای تزئینات توالتش! / خرج از جیب مردم برای توالت خانم ملکه، همینقدر دردناک!
واکنش شوکه کننده دختر بروس‌لی به اصطلاح ایرانیِ "دنبال قاتل بروس‌لی می‌گردی؟"
3 راهکار بی‌نظیر برای حل مشکل چسبیدن کیک به قالب و قابلمه/ با دونستن این روش ها دیگه کیکت خراب نمیشه
این زن تهرانی همزمان 2 شوهر و 2 خانه داشت / هر 2 مرد سند ازدواج داشتند!