دلایل روشن شدن چراغ روغن در ماشین

  دوشنبه، 16 تیر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
دلایل روشن شدن چراغ روغن در ماشین
روغن موتور نقش خنک کنندگی و همچنین روان کردن حرکت اجزای موتور را بر عهده دارد. وجود هر گونه مشکل در این امر، باعث خشک کار کردن خودرو، اصطکاک بیش از اندازه بین اجزای مختلف موتور، داغ شدن بیش از حد موتور و در نهایت از حرکت بازماندن و ایجاد خسارت شدید به موتور می شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، یکی از چراغ هایی که روشن شدن آن گاه می تواند بسیار خطرناک باشد، چراغ روغن خودرو است. این چراغ البته از آن چراغ هایی است که در کل خیلی کم احتمال روشن شدن آن وجود دارد، اما با این حال روشن شدن آن ناشی از برخی موارد است که این نوشتار بر روی این موارد تمرکز دارد. در ادامه در مورد علل روشن شدن چراغ روغن خودرو خواهیم گفت و مواردی که می توانند موجب روشن شدن چراغ روغن خودرو شوند را معرفی کرده و بررسی خواهیم کرد.

دلیل روشن شدن چراغ روغن

از جمله شایع ترین عواملی که منجر به روشن شدن چراغ روغن در خودرو می شود، کاهش سطح فشار روغن در موتور می باشد. این موضوع می تواند بلافاصله به موتور فشار وارد آورده و در صورت عدم اعتنا به آن، باعث سوختن موتور و ایجاد خسارات سنگین به خودرو گردد.

روغن موتور نقش خنک کنندگی و همچنین روان کردن حرکت اجزای موتور را بر عهده دارد. وجود هر گونه مشکل در این امر، باعث خشک کار کردن خودرو، اصطکاک بیش از اندازه بین اجزای مختلف موتور، داغ شدن بیش از حد موتور و در نهایت از حرکت بازماندن و ایجاد خسارت شدید به موتور می شود. این خسارت تا سوختن موتور و تعویض کامل موتور نیز می تواند پیش رود. بنابراین دقت داشته باشید که روشن شدن چراغ روغن ، یک اخطار مهم بوده و باید سریعا به آن واکنش نشان داد.

اما شایع ترین عواملی که ممکن است باعث روشن شدن این چراغ در پشت آمپر خودرو گردد، در ادامه فهرست شده اند که روش های حل آن نیز به صورت مختصر بیان گردیده است. باید توجه داشته باشید که این موضوع می تواند بنا به خطاهای ایجاد شده در کارکرد خودرو نیز بوجود آید که در هر صورت باید نسبت به رفع آن اقدام نمود. در گذشته نیز در رابطه با دلایل روشن شدن چراغ باطری مباحثی را ارائه داده ایم که علاقه مندان می توانند به مطالعه آن نیز بپردازند.

کم شدن سطح روغن

یکی از دلایل روشن شدن چراغ روغن در خودرو، کم شدن سطح روغن موتور می باشد. اگر مدت هاست سطح روغن موتور خودرو را چک نکرده اید، بهتر است با روشن شدن چراغ روغن، آن را بازدید کرده و در صورتی که سطح آن کمتر از میزان استاندارد است، با استفاده از روغن موتور مناسب، میزان کاستی را جبران نمایید. (سطح روغن موتور باید در زمانی که موتور خاموش بوده و سرد شده است، چک شود.)

مشکل در فیلتر روغن

فیلتر روغن اگر به خوبی کار نکند و یا محکم سر جای خود بسته نشده باشد، ممکن است منجر به نشتی روغن شود و یا نتواند روغن را به خوبی تمیز کند. در نتیجه ممکن است باعث روشن شدن چراغ روغن خودرو شود. همچنین ممکن است به دلیل استاندارد نبودن فیلتر، سرعت گردش روغن در موتور کاهش و در نتیجه سطح فشار روغن کم شود که نتیجه آن روشن شدن چراغ روغن می باشد. در برخی شرایط نیز ممکن است این مشکل به خاطر پایه فیلتر پیش بیاید که باید توسط یک متخصص بازدید گردد.

نامرغوب بودن روغن موتور

اگر روغن موتوری که در خودرو استفاده می کنید، نامرغوب باشد در نتیجه حرارت را به خوبی دفع نخواهد کرد و یا باعث ایجاد اصطکاک اجزای موتور خواهد شد. این مشکل بسیار با اهمیت بوده و باید فورا روغن موتور تعویض گردد.

ترکیب آب یا بنزین با روغن

یکی دیگر از مواردی که باعث روشن شدن چراغ روغن خودرو می شود، ترکیب آب یا بنزین با روغن موتور می باشد. این ترکیب سبب رقیق شدن روغن و در نتیجه کاهش کیفیت روغن می شود. این مشکل عمدتا به خاطر خرابی و یا سوختن واشر سر سیلندر بوجود می آید. همچنین وجود مشکل در انژکتورها نیز ممکن است سبب ورود بنزین به روغن گردد.

ضعیف شدن پمپ روغن

پمپ روغن یا اویل پمپ اگر به خوبی به وظایف خود عمل نکند، ممکن است فشار روغن در جریان حرکت در بخش های مختلف موتور، کاهش یابد و در نتیجه چراغ روغن در پشت آمپر روشن شود. این پمپ که معمولا با استفاده از قدرت موتور فعالیت می کند، در اثر عدم عملکرد صحیح تسمه پروانه یا دینام نیز نمی تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. بنابراین، قبل از اقدام به تعویض این قطعه، تسمه، بلبرینگ و پولی این پمپ را نیز تست کنید.

یاتاقان ها دچار مشکل شده اند

ایجاد اشکال در یاتاقان های خودرو، پر هزینه ترین دلیل ممکن برای روشن شدن چراغ روغن می باشند که نیاز به بازدید کارشناس و در صورت نیاز تعمیر توسط یک فرد متخصص دارند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (143 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (91 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (79 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (65 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (61 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (54 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (40 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (39 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (38 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (38 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رهبر معظم انقلاب: بازی کردن هنرپیشه ای مثل فردین فی نفسه نمی تواند مشکلی داشته باشد ولی...
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
(ویدئو) جنجال جدید شهربانو منصوریان، قهرمان ووشو ایران/ بانوی قهرمان‌ ایران، در ازای 5 طلای جهانی، 5 طلای آسیا و یک گونی مدال، تحصیل بدون کنکور در رشته دندانپزشکی را درخواست کرد
(ویدیو) ماجرای جالب و عجیب عاشق شدن میترا حجار بازیگر، سریال سرزمین مادری/ علت متفاوت ازدواج نکردن وی
(ویدئو) پشت صحنه ساخت آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده / آقای خواننده چه غش میکنه از صدای خودش
(تصاویر) چیدمان ایرانی پسند خانه ی رحمان عموزاد، دارنده مدال نقره المپیک 2024، و همسر جوان و موقرش با کابینت های چوبی و مبلمان استخوانی/ واای به این میگن حیاط👌 شیک و باصفا
(عکس) عاشقانه‌ی خاص نیکی کریمی، شاپرک سریال "سرزمین مادری"، برای خواهر و خواهرزاده‌ی نازش در خارج از کشور/ باورتون میشه خواهر باشن؟ دریغ از یه نوک سوزن شباهت
(ویدئو) حضور فرامرز خودنگاه پس از سال‌ها در مسابقه «قهرمان» شبکه سه و خاطره‌ بازی با مردان آهنین! / چقد پیر شدن
(ویدئو) جوکر تایم بی نظیر ژاله صامتی در برنامه جوکر 2 / مراسم ختم ژاله صامتی در جوکر، رسما دیوونه خونس
(تصاویر) پذیرایی منحصربفرد سپیده بزمی‌پور، همسر شاهرخ استخری، و خواهر‌شوهر مهربونش از مهمانان مخصوصشان در جشن تولد پناه/ باریکلا! چه میز شام و دسری چیدن👌
مقایسه جنجالی پاداش 18 میلیاردی قهرمانان المپیک ایرانی و مرغ سوخاری رایگان ورزشکار خارجی / از دربانی دانشگاه آکسفورد تا تحصیل بدون کنکور در پزشکی دانشگاه تهران
فعالیت آزادانه دلالان مرگ؛ گرفتن پول زور از خانواده‌های عزادار
پهلوان رسول خادم بالاخواه مبینا نعمت زاده درآمد!/ حرف های حکیمانه دارنده مدال طلای المپیک درباره جنجال دختر تکواندوکار دهه هشتادی خبرساز شد
رئیس‌‎جمهور: اقدام مشترک و همدلانه همه قوا برای حل مشکلات، نیاز ضروری امروز کشور است
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن