دلایل سوزش آلت تناسلی آقایان و روش های درمان

  یکشنبه، 14 دی 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
دلایل سوزش آلت تناسلی آقایان و روش های درمان
کلامیدیا باعث سوزش حین ادرار و ترشحات غیرطبیعی می‌شود. همچنین می‌تواد منجر به درد و تورم بیضه‌ها شود. پزشکان برای درمان آن انواعی از آنتی بیوتیک‌ها را تجویز می‌کنند. بهتر است در طول درمان از رابطه جنسی خودداری شود. 

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، درد آلت تناسلی در پایه، تنه یا سر آلت حس می شود و گاهی پوست ختنه گاه را نیز درگیر می کند. درد گاهی با خارش، سوزش یا ضربان زدن نیز همراه است. درد آلت تناسلی ممکن است پی آمد سانحه یا بیماری باشد و در تمام گروه های سنی نیز مشاهده می شود. درد آلت تناسلی به بیماری یا عارضه اصلی دامن زننده به درد بستگی دارد. اگر سانحه رخ داده باشد، درد شدید و ناگهانی خواهد بود. اما اگر درد ناشی از بیماری یا عارضه باشد، درد ملایم است و به تدریج شدید می شود. هر نوع درد آلت تناسلی در مردان موردی جدی است، به ویژه اگر درد هنگام نعوظ رخ داده باشد، از خروج ادرار جلوگیری کند یا همراه با ترشحات، زخم شدن، قرمزی یا ورم باشد.

سوزش آلت تناسلی علل متنوعی دارد اما اکثر آن ها قابل درمان هستند؛ سوزش آلت تناسلی ممکن است حین ادرار کردن رخ دهد و یا براساس علت زمینه ای با سایر علائم همراهی داشته باشد. برای مثال ممکن است سوزش آلت با تورم و یا خارش ناحیه همراهی داشته باشد.

در متن پیش رو قصد داریم شما را با سوزش آلت تناسلی، علل و درمان آن آشنا کنیم.

7 دلیل سوزش آلت تناسلی در مردان

انواع مختلف عفونت می توانند باعث سوزش آلت تناسلی شوند. اغلب این عفونت ها نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارند. برخی دیگر با انجام رابطه جنسی کم خطر قابل پیشگیری هستند.

در ادامه به 7 تا از رایج ترین علل سوزش آلت تناسلی و درمان آن ها اشاره می کنیم:

1. گنوره آ

گنوره آ یکی از انواع عفونت های منتقله از راه تماس جنسی است که در میان جوانان و در سنین بین 15 تا 24 سال شایع است. این عفونت به سادگی و از راه تماس جنسی به فرد دیگری منتقل می شود.

سوزش آلت تناسلی حین ادرار کردن یکی از تظاهرات شایع این عفونت است. علاوه بر این ممکن است منجر به تورم و ترشحات بی رنگ از ناحیه شود. با این حال ممکن است برخی افراد مبتلا هیچ گونه علامتی از خود نشان ندهند.

پزشکان با تجویز آنتی بیوتیک مناسب می توانند عفونت گنوره آ را درمان کنند. به نقل از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها( CDC) ، درمان مناسب شامل دریافت 250 میلی گرم سفتریاکسون تزریقی و 1 گرم آزیترومایسین دهانی است.

2. عفونت مجاری ادراری یا UTI

UTI ممکن است هر بخشی از سیستم ادراری از قبیل مثانه و کلیه را درگیر کند. این عفونت به دلیل ورود باکتری ها به سیستم ادراری رخ می دهد. UTI اصطلاحی است که برای توصیف طیف وسیعی از ناهنجاری ها از قبیل عفونت کلامیدیا، گنوره آ و التهاب پیشابراه به کار برده می شود.

یکی از علائم شایع UTI سوزش حین ادرار کردن است؛ همچنین می توانند منجر به افزایش نیاز به دفع ادرار شود.

آنتی بیوتیک انتخاب مناسبی برای درمان UTI است؛ پزشک ممکن است ابتدا یک تست آزمایشگاهی درخواست کند تا براساس آن نوع عفونت را تشخیص دهد و سپس آنتی بیوتیک مناسب تجویز کند. طول مدت درمان بسته به نوع عفونت و سایر فاکتورهای دخیل متفاوت است. نوشیدن آب می تواند در تسریع بهبود علائم موثر باشد.

3. کلامیدیا

کلامیدیا یکی دیگر از عفونت های منتقله از راه تماس جنسی در میان زنان و مردان است. این عفونت می تواند به سادگی و درصورت رابطه جنسی محافظت نشده از فردی به فردی دیگر منتقل شود.

کلامیدیا باعث سوزش حین ادرار و ترشحات غیرطبیعی می شود. همچنین می تواد منجر به درد و تورم بیضه ها شود. پزشکان برای درمان آن انواعی از آنتی بیوتیک ها را تجویز می کنند. بهتر است در طول درمان از رابطه جنسی خودداری شود.

با استفاده از کاندوم حین مقاربت می توان از انتقال این عفونت پیشگیری کرد. از آن جایی که برخی افراد مبتلا ممکن است از خود علامتی نشان ندهند، همه افرادی که رابطه جنسی پرخطر دارند، باید برای غربالگری این عفونت اقدام کنند.

4. یورتریت یا التهاب پیشابراه

یورتریت به التهاب پیشابراه گفته می شود. پیشابراه لوله ای است که وظیفه خارج کردن ادرار از مثانه به خارج از بدن را به عهده دارد. التهاب پیشابراه منجر به سوزش حین ادرار و نیز در حین انزال می شود. این ناهنجاری ممکن است منجر به خارش و حساسیت بیضه ها هم بشود.

درمان بستگی به علت زمینه ای دارد؛ پزشک براساس نوع عفونت آنتی بیوتیک مناسب تجویز می کند.

گاهی یک ناهنجاری دیگر از قبیل گنوره آ منجر به یورتریت می شود؛ درمان علت زمینه ای می تواند در بهبود علائم موثر باشد.

5. پروستاتیت

پروستاتیت ممکن است حاد باشد یا مزمن. پروستاتیت به التهاب غده پروستات گفته می شود. پروستات غده ای است که در فاصله مثانه و آلت تناسلی قرار گرفته و ترشحات منی را تولید می کند.

اغلب فرم های پروستات در اثر تحریک پایانه های عصبی اطراف پروستات رخ می دهند و عفونت نقشی در ایجاد آن ندارد. اما در برخی مواقع علت پروستات ممکن است یک عفونت باکتریایی باشد که خودش را با خارش نشان می دهد.

6. سنگ کلیه

سنگ کلیه از مواد دفعی ادرار که به کریستال تبدیل می شوند، ساخته می شود. وقتی این کریستال ها ساخته می شوند، بدن به سختی میتواند آن ها را دفع کند. سنگ ها ممکن است در کلیه بمانند و یا از پیشابراه رد شوند و از طریق ادرار دفع شوند و درد ایجاد کنند. براساس سایز سنگ، شدت درد فرق می کند.

سنگ های کوچک تر ممکن است بطور خودبخودی و بدون نیاز به مداخله از ادرار دفع شوند. مسکن ها و مصرف زیاد مایعات می توانند در بهبود علائم کمک کننده باشند.

سنگ های بزرگ تر ممکن است نیاز به جراحی و یا سایر درمان های تخصصی داشته باشند. امروزه پرکاربردترین شیوه ی درمان سنگ شکنی یا ESWL است؛ طی این روش سنگ ها از طریق امواج صوتی قوی شکسته شده و سپس از طریق ادرار به تدریج دفع می شوند.

7. سرطان

در موارد بسیار نادر ممکن است سوزش آلت علامتی از یک سرطان باشد. به ویژه اگر با تورم و تغییر رنگ پوست همراه باشد. درمان های متنوعی برای سرطان وجود دارد. پزشک ابتدا از درمان های کم تهاجم استفاده می کند اما در صورت عدم پاسخ به درمان ممکن است نیاز به شیمی درمانی و جراحی باشد.

سرطان آلت تناسلی یکی از انواع بسیار نادر سرطان در جهان است. براساس داده های انجمن سرطان آمریکا سرطان آلت تناسلی کمتر از 1 درصد سرطان های جمعیت مردان را شامل می شود.

جمع بندی

دلایل بسیار متنوعی وجود دارند که می توانند منجر به سوزش آلت تناسلی شوند. این سوزش عموما در حین دفع ادرار خودش را نشان می دهد. اغلب دلایل مرتبط با عفونت سیستم ادراری و بیضه هاست؛ به همین دلیل علاوه بر سوزش آلت، ممکن است برخی علائم دیگر نظیر تورم، خارش و یا ترشحات غیرطبیعی را تجربه کنید.

اغلب این عفونت ها با تجویز یک دوره ی کامل آنتی بیوتیک قابل درمان هستند؛ براساس نوع عفونت و شدت آن آنتی بیوتیک تجویزی متفاوت است و طول درمان از چند هفته تا چند ماه فرق می کند.

عفونت های منتقله از راه تماس جنسی یا STI ها با داشتن رابطه جنسی محافظت شده قابل پیشگیری هستند؛ اما پیشگیری از سایر عفونت ها نظیر UTI یا عفونت مجاری ادراری ممکن است کمی دشوار باشد.

با این که در موارد بسیار نادر سوزش آلت تناسلی می تواند علامتی از سرطان باشد، با این حال احتمال آن بسیار پایین است. بهتر است ابتدا سایر احتمال ها را درنظر بگیرید و حتما مشاوره با یک پزشک را دریغ نکنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (441 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (8 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس