دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / بعد از بارداری /

دلایل ترشح کردن شیر از سینه مادر در دوران شیردهی 

پنجشنبه، 21 فروردین 1399
معمولا نشت شیر سینه ها بعد از زایمان و زمان شیردهی برای یک تا 2 هفته طول می کشد. بعید نیست که نشت شیر بمدت 1 ماه طول بکشد، چون چند هفته برای هماهنگی تقاضا و تولید شیر مادر نیاز است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از سلام دنیا، ترشح سینه ها در دوران شیردهی می تواند باعث نگرانی شود. اکثر مادران شیرده در مورد تداخل این ترشحات با توانایی موفقیت آمیز آنها برای شیردهی به نوزادشان نگران هستند. آیا ترشح زودهنگام سینه ها بعد از تولد نوزاد و در طی شیردهی بر روی مواد مغذی که او دریافت می کند تاثیری می گذارد؟ پاسخ این سوال در مورد علل نشت سینه بعد از زایمان و در طی شیردهی و راه های کنترل و کاهش آن را در مقاله سلام دنیا پیدا کنید.

علت ترشح سینه ها در طی شیردهی

ترشح سینه ها بعد از زایمان و در دوره شیردهی های منظم طبیعی هستند. در اینجا چند دلیل برای علت بروز آن وجود دارد:

سینه های شما بعد و حتی قبل از زایمان پر هستند: بافت سینه ها در طی سه ماه دوم بارداری تولید کلستروم را شروع می کنند و ممکن است حتی قبل از زایمان، سنگینی را در سینه های تان حس کنید. بنابراین، ممکن است بعد از تولد نوزاد فورا فرصتی برای نشت سینه ها به وجود بیاید چون آنها به بیشترین حد ظرفیت تولید شیر و ذخیره سازی رسیده اند.

پرولاکتین، موجب افزایش بی حد تولید شیر مادر می شود: بعد از تولد نوزاد، افتی در هورمون های تخمدان به وجود می آید و هورمون غده هیپوفیز که پرولاکتین نام دارد افزایش پیدا می کند. این هورمون باعث افزایش تولید شیر مادر می شود. ممکن است افزایش سریع تولید شیر باعث نشت مقدار کمی از آن شود.

ترشح هورمون اکسی توسین: پرولاکتین تنها باعث تحریک لوبول شیر برای تولید شیر می شود، اما اکسی توسین باعث تماس لوبول شیر و آزادسازی شیر از مجرای شیر و در نهایت باعث نشت شیر می شود. اکسی توسین توسط غده هیپوتالاموس تولید می شود؛ قسمتی در مغز که نزدیک غده هیپوفیز است. زمان میبرد تا هیپوتالاموس تولید اکسی توسین را تنظیم کند، که این امر منجر به نشت تصادفی شیر سینه در طی چند روز اول تا هفته بعد از زایمان می شود.

وقفه اولیه میان تقاضا و تولید شیر: نمی توانید همیشه پیش بینی کنید که کودکتان چند بار به شیر خوردن اولیه نیاز خواهد داشت؛ برای همین، وقفه ای میان تقاضا برای شیر خوردن نوزاد و زمانی که سینه شیر تولید می کند به وجود می آید. گاهی اوقات، ممکن است سینه شما حتی زمانی که نوزادتان گرسنه نیست شیر تولید کند که نتیجه آن تولید بیش از حد و نشت شیر است.

اگرچه نشت شیر بعد از زایمان و شیردهی کاملا طبیعی است، اما این مشکل دائمی نیست و در نهایت قطع می شود.

ترشح سینه ها چه مدت طول می کشد؟

معمولا نشت شیر سینه ها بعد از زایمان و زمان شیردهی برای یک تا 2 هفته طول می کشد. بعید نیست که نشت شیر بمدت 1 ماه طول بکشد، چون چند هفته برای هماهنگی تقاضا و تولید شیر مادر نیاز است. بدنتان به آرامی تعادل میان تقاضای کودک و تولید شیر را ایجاد می کند، بنابراین در نهایت تولید هورمون ها تنظیم می شود. درنهایت نشت شیر متوقف می شود اما در بعضی موارد این مشکل باعث نگرانی می شود و نیاز به مراقبت های پزشکی دارد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده شرایط زیر مراجعه به پزشک می تواند مفید باشد:

نشت شیر، شیردهی را برای کودکتان سخت کند. ممکن است کودک به دلیل نشت شیر نتواند شیر کافی دریافت کند.

اگر در ناحیه سینه درد و تورم احساس کنید و اکثر مواقع آنها دردناک باشند. هر لحظه سوزش را در سینه ها حس کنید و ترشحی از نوک سینه خارج شود.

ترشح نوک سینه، سفید یا حاوی خون باشد. این ترشح می تواند نشانه ورم پستان (ماستیت) باشد؛ ماستیت عفونت لوبول شیر است.

در سینه ها غده هایی وجود دارد که موقع لمس، سفت هستند.

شما ایمپلنت (کاشت) سینه دارید. در مواقع نادر، ممکن است کاشت سینه در بدن پاره شود و محتویات آن به بافت های اطراف سینه نشت کند.

پزشک می تواند علائم را بررسی کند و درنهایت مشکل را تشخیص بدهد. نشت شیر بدون هیچ علامتی به ندرت باعث نگرانی می شود. می توانید شرایط را در خانه با چند روش ساده کنترل کنید.

ترشح و سرریز شیر سینه در دوران شیردهی را چگونه کنترل و قطع کنیم؟

در ادامه روش هایی وجود دارد که می توانید برای کاهش و کنترل ترشح سینه انجام دهید:

شیردهی منظمی داشته باشید: الگو شیردهی منظم شامل غذا دادن در زمان های مشابه در هر روز است که تقاضای کودک با تولید شیرتان را هماهنگ کنید. با این روش هورمون پرولاکتین و اکسی توسین هم در زمان و هم به میزان صحیحی تولید می شوند که در نهایت از نشت سینه جلوگیری می شود.

شیر را در زمان های ثابت بدوشید: اگر در بیشتر مواقع به کودکتان شیر دوشیده سینه تان را می دهید، شیر را در زمان های مشخصی بدوشید. این کار به تنظیم روتین (روزمره) کمک و از نشت غیرعادی شیر هم جلوگیری می کند.

از پدهای شیردهی (nursing pads) استفاده کنید: استفاده از پدهای شیردهی به جلوگیری از کثیف شدن ناشی از نشت ناگهانی شیر کمک می کند. می توانید پدهای قابل شستشو و یک بار مصرف تهیه کنید. پدهای یک بار مصرف برای زمان هایی که در سفر هستید و زمان هایی که امکان شستن آنها نیست مناسب هستند.

سینه بندهای جاذب بپوشید: سینه بند های نخی را روی پدهای شیردهی بپوشید. نخ مایع را بهتر جذب می کند و می تواند به جلوگیری از لکه شدن لباستان به دلیل نشت شیر کمک کند.

لباس های تیره تر را انتخاب کنید: معمولا پدهای شیردهی و سینه بند های جاذب برای جلوگیری از شیری شدن لباس هایتان کافی هستند.در مواردی که نشت شیر زیاد است، می توانید لباس های تیره رنگ را انتخاب کنید، چون لکه شیرها را بهتر پنهان می کنند.

ترشح سینه ها طولانی مدت نیست و زمانی که کودکتان بزرگتر شد، به ندرت متوجه این اتفاق می شوید. ممکن است بعضی از خانوم ها تا زمانیکه شیر می دهند هم ترشح سینه داشته باشند. این مورد هم طبیعی است، اما اگر این شرایط بنا به دلایلی و به علت پدهای شیردهی یا حس سوزش، شیردهی را برایتان سخت و ناخوشایند کرده، به پزشک مراجعه کنید.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 08 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
سابمیت مقاله چیست؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی