در عراق چه می گذرد/ از کشته شدن ۲۰ تن تا آغاز مذاکرات برای حل بحران

  سه شنبه، 08 شهریور 1401 ID  کد خبر 220820
در عراق چه می گذرد/ از کشته شدن ۲۰ تن تا آغاز مذاکرات برای حل بحران
ساعد نیوز: رهبر جریان صدر عراق روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌‎ای اعلام کرد که برای همیشه از عرصه سیاسی کناره گیری می‌کند. و این بیانیه ورود هواداران جریان صدر به خیابان ها و آغاز تجمع اعتراض آمیز، تصرف منطقه سبز ، بروز ناآرامی ها و کشته و زخمی شدن شماری از معترضان در درگیری با نیروهای امنیتی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از ایرنا، مقتدا صدر در بیانیه خودافزود: «من اعلام می کنم که دیگر در امور سیاسی دخالت نخواهم کرد و از اکنون به طور کامل از عرصه کناره گیری می کنم و همه دفاتر وابسته به خود جز مرقد و موزه و مؤسسه میراث خاندان صدر را می بندم».

*پس از بیانیه کناره گیری مقتدی صدر از فعالیت های سیاسی در عراق، تجمع کنندگان طرفدار جریان صدر وارد کاخ ریاست جمهوری در منطقه سبز بغداد شده اند.

تصویر


*همزمان با متشنج شدن اوضاع در منطقه سبز در مرکز بغداد درپی یورش هواداران مقتدا صدر رهبر جریان صدر به ساختمان ریاست جمهوری، فرماندهی عملیات مشترک عراق از آنها خواست تا فوری از این منطقه خارج شوند.

*رؤسای چهارگانه عراق طی نشستی مشترک اعلام کردند که گفت وگوی سازنده، راه درست پایان همه اختلافات کنونی در راستای حفظ مقدرات کشور است و حفظ امنیت و روند قانونی مسئولیت همگان است.

*برهم صالح رئیس جمهور عراق امروز دوشنبه میزبان مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق و فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق بود.

*شبکه تلویزیونی السومریه به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کرد که هواداران مقتدا صدر تجمع خود را در شهر بصره آغاز کردند و یکی از خیابان های اصلی شهر توسط هواداران مقتدا صدر مسدود شد.

تصویر


دولت عراق در بیانیه ای اعلام کرد که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور دستور داد که جلسات کابینه دولت تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق دربیاید.
تمام صفحات و حساب های وابسته به جریان صدر از جمله صالح محمد العراقی که از وی در عراق به عنوان "وزیر صدر" یاد می شود و نیز سایت های البنیان المرصوص و صفحات دیگر مربوط به این جریان، فعالیت خود در فضای مجازی را متوقف کردند.

تصویر


*نخست وزیر عراق از رهبر این جریان خواست که به خارج کردن خود از این اماکن کمک کند.

*مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در بیانیه ای گفت: تحولات خطرناکی که امروز در عراق عزیز ما با هجوم تظاهرکنندگان به منطقه سبز و ورود به نهادهای دولتی رخ داد، حاکی از جدی بودن پیامدهای تداوم و انباشته شدن اختلافات سیاسی است.

*کارکنان سفارت آمریکا به وسیله چند فرود بالگرد از منطقه سبز بغداد خارج شدند.

تصویر

*همچنین در برخی از شبکه های اجتماعی تصاویری از فرود و برخاست بالگردها در سفارت آمریکا در بغداد منتشر شده است.

*فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه ای اعلام کرد که از ساعت ۱۹ روز دوشنبه مقررات منع تردد در تمامی استان های این کشور برقرار شد.

*برهم صالح رئیس جمهوری این کشور نسبت به تعطیلی نهادهای دولتی عراق هشدار داد.

تصویر

رئیس جمهوری عراق در بیانیه ای در واکنش به ناآرامی های امروز در بغداد تاکید کرد: شرایط دشوار کنونی عراق ایجاب می کند که همه طرف ها به آرامش، خویشتن داری، جلوگیری از تشدید تنش پایبند باشند.

منابع خبری عراق از تسلط نیروهای امنیتی این کشور بر کاخ ریاست جمهوری و آغاز عقب نشینی طرفداران جریان صدر از منطقه سبز بغداد خبر دادند.

*سفارت ایران در بغداد از هموطنان خواست که از سفر به شهرهای بغداد، کاظمین و سامراء خودداری کنند.

تصویر

سفارت جمهوری اسلامی ایران عصر امروز دوشنبه با صدور بیانیه ای افزود: با توجه به وضع مقررات منع رفت و آمد از سوی دولت محترم عراق از کلیه زائران و هم وطنان عزیز که در شهرهای عتبات عالیات، کربلای معلا و نجف اشرف حضور دارند تقاضا می شود تا اطلاع ثانوی از هر گونه سفر و تردد به شهرهای بغداد، کاظمین و سامراء خودداری نمایند.

*فرماندهان امنیتی عراق نشستی را به ریاست نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور برای بررسی ناآرامی های امروز در بغداد برگزار کردند.

تصویر

دفتر مصطفی الکاظمی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که وی نشست فوق العاده ای را با فرماندهان امنیتی این کشور برگزار کرد تا تحولات امروز بغداد و یورش طرفداران جریان صدر به کاخ ریاست جمهوری و نخست وزیری را بررسی کنند.

*سفارت آمریکا در بغداد دوشنبه شب با صدور بیانیه ای به حوادث و تحولات جاری در عراق واکنش نشان داد و اوضاع را نگران کننده خواند.

تصویر

در این بیانیه آمده است که نباید امنیت، ثبات و حاکمیت عراق به خطر بیفتد.

*چارچوب هماهنگی گروه های شیعه عراق دوشنبه شب از جریان صدر خواست که به میز گفت وگو بازگردند.

تصویر

* در بیانیه این گروه عراقی آمده است: از جریان صدر می خواهیم به میز گفت وگو برگردد. هنگامی که نهادهای دولتی هدف تعدی قرار می گیرند و در آستانه سقوط هستند، نمی توان بیطرف بود.

*وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد که گزارش ها در مورد تخلیه کارکنان سفارت این کشور در بغداد نادرست است و خبر رسانه ها را که فیلم آن نیز منتشر شد ، تکذیب کرد.

تصویر

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که گزارش ها مبنی بر آغاز خروج کارکنان آمریکایی از سفارت نادرست است.

*فالح الفیاض رییس سازمان الحشد الشعبی عراق دوشنبه شب درخصوص تحولات کشورش گفت: با مردم عراق عهد می بندیم که از روند سیاسی کشور دفاع و آن را در چارچوب نهادهای قانون اساسی حفظ کنیم.

تصویر

الفیاض از مردم عراق خواست که از روند دمکراتیک در کشورشان عبور نکنند.

* صدای چند انفجار در منطقه سبز بغداد شنیده شد و شاهدان عینی از شنیده شدن صدای تیراندازی در بغداد خبر دادند.

تصویر

*مقتدا صدر رهبر جریان صدر دوشنبه شب در اعتراض به خشونت ها در عراق دست به اعتصاب غذا زد.

تصویر

حسن العذاری رییس فراکسیون صدر در پارلمان عراق با اعلام این خبر در توئیتی نوشت که اعتصاب غذای صدر تا توقف خشونت ها و استفاده از سلاح ادامه خواهد یافت.

* وخامت اوضاع امنیتی و ناآرامی ها در عراق موجب شد که تمامی استان های این کشور تعطیل اعلام شود.

تصویر

دبیرخانه عمومی نخست وزیری عراق بامداد سه شنبه اعلام کرد که تمامی استان های عراق تعطیل خواهد بود.

* خبرها حاکی از آن است که گروهی از آشوب طلبان عراقی به دفاتر گروه های مقاومت در مناطق مختلف عراق حمله کردند.

تصویر

* مقر حزب «الدعوه» به رهبری «نوری المالکی» در بابل در جنوب عراق به آتش کشیده شده است.

همچنین دفتر گروه «گردان های امام علی» در دیاله در شرق و مقرهای گروه «عصائب اهل الحق» در بصره و دیوانیه در جنوب عراق نیز از سوی آشوب طلبان مورد حمله قرار گرفته است.

* منابع رسانه ای عراقی یا اعلام این خبر افزودند که کارکنان سفارت هلند پس از تخلیه به سفارت آلمان منتقل شدند.

تصویر

رسانه های وابسته به نیروهای مقاومت بامداد سه شنبه از شلیک راکت آر. پی. جی توسط اعضای گروه «سرایا السلام» شاخه نظامی جریان صدر به سمت منطقه سبز در بغداد خبر دادند.

تصویر

* رسانه مقاومت موسوم به (الإعلام المقاوم) با اعلام این خبر گزارش دادند که این راکت به نزدیکی مجتع مسکونی القادسیه برخورد کرده است.

منایع بیمارستانی عراقی بامداد سه شنبه اعلام کردند که تعداد کشته های درگیری معترضان به ۲۰ تن رسیده است.

برخی منابع بیمارستانی گفته اند که این افراد در جریان درگیری نیروهای وابسته به صدر با نیروهای امنیتی در منطقه سبز بغداد کشته شدند.

تصویر

این درحالی است که خبرگزاری فرانسه تعداد کشته ها و زخمی ها را به ترتیب ۱۵ و ۳۵۰ نفر اعلام کرد.

*منابع آگاه گزارش دادند که مذاکراتی میان مقام های دولتی، سران چارچوب هماهنگی گروه های شیعه و جریان صدر آغاز شده است.

تصویر

مذاکرات کنونی برای بررسی حصول توافقی برای برقراری آتش بس در منطقه سبز بغداد است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده: نمی‌خواهم در قطعه هنرمندان دفن شوم! (214 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (102 نظر) لحظه اعطای جایزه 60 میلیاردی بهروز تابانی قهرمان پرورش اندام تبریزی در دبی پرو +فیلم (54 نظر) (ویدیو) پیام مهم شهربانو منصوریان ووشوکار قهرمان برای مردم ایران / وی بعد از ثبت نام در دانشگاه گفت : رییس جمهور بعدی خودمم منتظر باشید ! (45 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی در تعمیر صندوق شکسته ماشین اش حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (39 نظر) تصویری ناب از آب نوشیدن هاشمی رفسنجانی از چشمه‌یِ باغ حضرت فاطمه در مدینه+عکس/ توجه نکردن مرحوم هاشمی به تذکر نیروهای سعودی درباره آلوده بودن آب (34 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش شمالی با عکس حشمت فردوس حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (32 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: اسمم محسنه یعنی نیکوکار ولی نافرمانم مثل کچلی که مو نداره و اسمشو میذارن زُلف علی +ویدئو😂👌 (29 نظر) خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در ابداع توالت خیلی عمومی در هوای آزاد/ دکترای معماری و طراحی حق توئه😂+عکس (21 نظر) نگاهی به ماشین مرسدس بنز هوش پران سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان که همه آرزوشو دارن/آقای بازیگر سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (19 نظر) (فیلم) طنین انداز شدن آهنگ کُردی شاد در لندکروز میلیاردی هادی چوپان +فیلم/ گرگ پارسی گشت و گذار در ایران را آغاز کرد (18 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (16 نظر) گریه های جگر سوز نرگس محمدی در مراسم عزای برادرزاده اش +عکس/ روحش شاد و مسیرش غرق در نور (16 نظر) نگاهی به خانه ابدی باشکوه اولین هنرمند دفن شده در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران/ چه شعر زیبایی روی مقبره‌اش حک شده+عکس (16 نظر) آخرین لبخند از ته دل شهید اسماعیل هنیه در آغوش رهبر معظم انقلاب +عکس/ شهادت مزد اخلاصش بود (15 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تور دلال ها برای دانشجویان متقاضی مهاجرت / به رومانی نروید!
نه به شیر خشک! / معجزه تناسب اندام برای مادر با شیردهی به نوزاد!
فال ابجد روزانه پنجشنبه 11 مرداد 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 11 مردادماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 11 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 11 مرداد ماه 1403
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 11 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 11 مرداد 1403 + فیلم
ویدیو/ علت ایجاد میخچه در پا/ آسان‌ترین روش نابودی میخچه بدون درد و خون‌ریزی
ویدیو/ طوبی آزموده، معلمی بزرگ که "ناموس" را برای دختران ایرانی تأسیس کرد
این شمشیرباز مصری در ماه هفتم بارداری شگفتی‌ساز المپیک پاریس شد+عکس
فرزاد حسنی: بین ما سه برادر خوش‌تیپمان فرهاد است، حرف‌زنمان من هستم و عاقلمان فرشاد!
هدیه فضایی‌ها در گنجینه باستانی کشف شد!
جنایت هولناک خانوادگی بیخ گوش مادر و خواهر / جسد برادرم را در باغچه دفن کردم
پیام رئیس جمهور پزشکیان در پی ترور اسماعیل هنیه / دیروز دستش را بالا بردم، امروز روی شانه‌هایم باید تشییعش کنم
منتخب روز   
شهاب حسینی در دنیای واقعی رقیب عشقی این مرد بود! + فیلم/ پاسخ جالب آقای بازیگر... حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍