در بحث ها چگونه احساسات خود را مدیریت کنیم؟

  شنبه، 18 تیر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
در بحث ها چگونه احساسات خود را مدیریت کنیم؟
آرام ماندن در طول بحث و گفتگو، شاید کار ساده ای نباشد ولی با استفاده از خودآگاهی و انتقاد از خود می توانید بحث را به خوبی شروع کرده و به پایان برسانید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در این خصوص بحث کنیم.

آرام ماندن و کنترل احساسات در بحث و گفتگو شاید به نظر کار سختی باشد ولی با استفاده از خودآگاهی و انتقاد از خود می توانید بحث را خیلی خوب شروع کنید و به خوبی پایان دهید.توانایی کنترل کردن احساسات و آرام بودن در شرایط سخت می تواند بر عملکرد افراد تاثیر بگذارد، 90 درصد از افرادی که عملکرد خوبی دارند، در موقع استرس مدیریت خوبی روی احساسات خود دارند و توانایی آرام ماندن و تحت کنترل ماندن را دارند.

5 روش عالی برای کنترل احساسات

تمام افراد در طول روز وقت زیادی برای حرف زدن و صحبت کردن با افراد دیگر می گذرانند ولی ممکن است قسمتی از صحبت ها واکنشی برای پر کردن اوقات یا بازتاب مکالمات دهنی افراد با صدایی بلند باشد. تمام ما بعضی از اوقات مجبوری می شویم تا در مکالمات جدی با افراد دیگر در منزل یا محل کار خود شرکت کنیم، انجام چنین مکالمات هدفمندی به سادگی صحبت های روزانه یا شبانه افراد نمی باشد.در موقع گفتگو اگر توانایی بیان منظور خود را به درستی نداشته باشیم و یا نتوانیم احساسات خود را کنترل کنیم به احتمال زیاد ممکن است که با نتایج ناخوشایند روبرو شویم. آرام بودن و آرام ماندن و داشتن توانایی بر کنترل احساسات خیلی کمک می کند که گفتگوی خوبی داشته باشید. بحث کردن کار آسانی نیست و آرام ماندن در موقع بحث به مواردی ربط دارد که باید یاد بگیرید.این 5 راه که توسط روانشناسان مطرح شده اند عبارتند از :

1- فورا از خودتان واکنش نشان ندهید

بطور کل توصیه می شود زمانی که احساس کردید که جروبحث در حال اتفاق افتادن می باشد به جای اینکه یک قدم به جلو بردارید ، یک قدم به عقب برگردید . یک نفس عمیق بکشید و سعی کنید که به صورت منطقی به جلو پیش بروید . عدم واکنش فوری شما می تواند اولین گام برای کنترل احساسات در حین جر و بحث باشد . زمانی که در حال تنفس عمیق هستید می توانید به عواقب گفته های خود فکر کنید و به صورت منطقی با شخص مقابل خود حرف بزنید و بدینگونه شما احساسات خود را به بهترین شیوه کنترل می کنید و هیچ اتفاقی برای شما نخواهد افتاد که در نهایت از آن پشیمان شوید .

2-به آرامی نفس بکشید

به آرامی نفس کشیدن و ایجاد تعادل در تنفس می تواند یکی از بهترین راه ها برای خروج فوری از جر و بحث باشد . به آرامی نفس کشیدن می تواند به جریان بهتر خون در رگها موثر باشد که نتیجه این اتفاق می تواند کنترل احساسات شخص را چندین برابر کند . همانگونه که می دانید نفس کشیدن یکی از عوامل موثر بر روی ذهن می باشد که این می تواند به کنترل ذهن به بیشترین میزان تاثیر بگذارد . به طور کل شما مجبور نیستی که مدت طولانی نفس بکشید و آن را کنترل کنید تنها با تعداد اندک هم فرض می توانید خودتان را در این جراحی بر آرام کنید که در نهایت انجام همه این کارها باعث می شوند که بلافاصله از خود واکنش نشان دهید و مشکلات جدیدی برای خود ایجاد نکنید .

3-صدایتان را بلند نکنید

زمانی که شما صدایتان را به بالا میبرید ، یک دروازه جدید برای از دست دادن کنترل احساسات شما در جر و بحث باز می شود .بنابراین زمانیکه احساس کردید که جر و بحثی رخ خواهد داد ، باید سعی کنید که صدایتان را بلند نکنید تا مشکلات جدیدی ایجاد نشوند . اگر تعادل را در صدایتان کنترل کنید ، بهتر می توانید بر روی گفته های متمرکز شوید و گفته هایتان را کنترل شده اعلام می کنید .به قول معروف قدرت کلامتان را جایگزین قدرت صدایتان کنید

4- یک وقفه کوچک به خود بدهید

زمانی که احساس کردید که احساسات شما درباره برانگیختن میباشد و در آستانه ی عدم کنترل احساسات خود می باشید ، زمان آن است که یک وقفه کوچک به خود بدهید تا بیشتر بتوانید در مورد آن فکر کنید و بهتر تصمیم گیری نمایید . در این مدت زمان کوتاه می توانید احساسات و جملاتی که قصد گفتن آنها را دارید را پردازش کنید تا مشکل بزرگتری را ایجاد ننمایید .در حقیقت با وقفه کوتاه برای هر دو طرف می تواند خوب باشد و می توانند سنجیده تر صحبت کنند که در نهایت مشکلی برای هر دو طرف ایجاد نخواهد شد .

5-بر روی موضوع متمرکز شوید

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وارد یک جر و بحث شدید شوید ولی در آخر علت این جر و بحث را متوجه نشوید و به صورت اتفاقی رخ داده باشد و آن هم تنها به دلیل این میباشد که بر روی موضوع اصلی متمرکز نشده و بر روی موضوعات فرعی متمرکز شده اید .زمانی که شما بر روی موضوعات فرعی متمرکز می شوید مطمئن باشید که هر دو طرف کنترل خود را از دست خواهید داد که در نهایت ممکن است مشکلات شدیدی روی دهند بنابراین اجازه ندهید که موضوع اصلی فراموش شده و بر روی موضوع فرعی متمرکز شوید .

احساسات مختلف

برای پیشگیری از احساسات ناخواسته و عملکرد غیرموثر چه می توان کرد؟

خیلی مهم است که بتوانید کنترل احساساتتان را به دست گیرید اما سرکوب کردن آنها یا نادیده گرفتنشان کاملاً متفاوت از این قضیه است. سرکوب کردن احساساتتان ممکن است باعث بروز اختلالات جسمی و احساسی در شما شود.

  • تغییر موقعیت:از آنجا که زنجیره با یک رویداد یا عامل بیرونی آغاز می شود، یک گزینه آن است که موقعیت هایی را که موجب بر انگیختن احساسات غیرموثر در شما می شود، مشخص کرده و از این موقعیت ها اجتناب کنید یا آن ها را تغییر دهید. مشکل کار این است که غالبا اجتناب از موقعیت ها، امکان پذیر نیست. بهتر است مستقیما با موقعیت ها مواجه شوید و رفتار خود را کنترل کنید.
  • تغییر افکار:پیشنهاد گزینه دوم عبارت است از جایگزین کردن آگاهانه افکاری که منجر به بروز احساسات غیرموثر می شوند، با افکار دیگری که حاوی چنین پیامدی نیستند. هر احساسی همیشه از سوی یک فکر پشتیبانی می شود و از آنجا که ما توانایی کنترل افکارمان را داریم، تفکر، امیدوارانه ترین روش برای پیشگیری از احساسات غیرموثر است.
  • کنترل تن صدا: از بلند و ناگهانی صحبت نمودن و سریع صحبت کردن خودداری نمایید. یادتان باشد که وضعیت فیزیولوژیکی شما سرعت گفتار را تعیین می نماید.
  • مراقب زبان بدن باشید: اطمینان داشته باشید که زبان بدنتان به جای خصومت و پرخاشگری همدلی و صلح را انعکاس دهد. مراقب نوع حرکت دست و سر خود باشید، اگر حرکاتتان تهاجمی به نظر برسد باعث فشار به طرف مقابل خواهد شد و او را وارد موضع دفاعی می کند.
  • به تعویق انداختن بحث: اگر حس عصبی شدن دارید با داشتن اطمینان به بازگشت مجدد، سعی نمایید که بحث اصلی به تعویق بیافتد، این موضوع کمک می کند تا از ایجاد مشکلاتی که کل بحث را مختل کنند، پرهیز کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (528 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (37 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (31 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (10 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان