در جعبه کمک‌های اولیه خانگی چه چیزهایی قرار دهیم؟

  دوشنبه، 03 خرداد 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
در جعبه کمک‌های اولیه خانگی چه چیزهایی قرار دهیم؟
جعبه کمک‌های اولیه، جعبه یا کیفی حاوی تدارکات و تجهیزاتی است که در صورت لزوم بتوان با آن اقدام به انجام کمک‌های اولیه نمود. در این مطلب به شما میگوییم این جعبه شامل چه محتوایاتی باید باشد.

جعبه کمک های اولیه یکی از وسایل و لوازمی است که باید در منازل، نهادها، ارگان ها و خصوصاً مدارس وجود داشته باشد تا در مواقع لزوم بتوان قبل از رسیدن پرسنل اورژانس یا رساندن مصدوم به مراکز درمانی از آن استفاده کرد. حتی زمانی که شما قصد رفتن به مسافرت یا پیک نیک یا کوهنوردی دارید باید این جعبه را همراه خود ببرید. ضمناً وسایل و داروهایی که مورد مصرف بیشتری دارند و ضروری هستد باید در این جعبه نگهداری شوند.

بر کسی پوشیده نیست که جعبه کمک های اولیه از ضروری ترین و حیاتی ترین وسایلی است که تقریبا در هر مکانی از جمله منزل، محل کار و تمامی مکان های عمومی وجود آن لازم است. در مواقعی که حادثه ای ناخواسته رخ می دهد و منجر به جراحت یا مصدومیت می شود، وجود این وسیله باعث می شود تا از خطر ایجاد عفونت به میزان قابل توجهی کاسته شده و شدت آسیب دیدگی کنترل شود. اگر اقدام به یادگیری کمک های اولیه توسط هلال احمر یا هر سازمان دیگری کنید احتمالا برای شما و اعضا خانواده تان مفید خواهد بود چرا که در مواقع لزوم می توانید از این دانش خود استفاده کرده و در بدترین شرایط پیش آمده، موقعیت را مدیریت کرده و از میزان آسیب و وخامت آن بکاهید.

مزیت دیگر آن نیز یادگیری استفاده از محتویات جعبه کمک های اولیه است که پس از آن قادر خواهید بود تا از هر کدام از این وسایل به درستی و در جای خود بهره بگیرید. در هر صورت باید اطمینان حاصل کنید که جعبه مورد نظر به راحتی باز و بسته می شود و توسط هرکسی قابل دسترسی است تا در مواقع لزوم و بحرانی، همه افراد حاضر بتوانند آن را پیدا کرده و از آن استفاده کنند. نکته مهم این است که شما همیشه نمی توانید از آسیب دیدن و اتفاقات ناگوار برای خانواده و عزیزان خود جلوگیری کنید اما قطعا می توانید در مواقع ایجاد حوادث، به کمک یکی از همین جعبه ها از آن ها محافظت کنید.

محتوایات درون جعبه کمک های اولیه خانگی

بنا به تعداد افراد، وضعیت جسمی و بیماری های اعضای خانواده و محل زندگی می توانید از لوازم متفاوتی درون جعبه یا کیف کمک های اولیه خانگی خود استفاده کنید. از کنسروهای خوراکی که ممکن است کمتر اهمیت پیدا کنند تا داروهای حیاتی. اما بخشی از لوازم را سعی کنید در هر حالت و زمانی آماده استفاده داشته باشید.

جعبه کمک های اولیه

مُسکن

شایع ترین عارضه پس از وقوع حادثه، درد در نقاط مختلف بدن و همچنین افزایش دمای بدن در اثر فشار و استرس زیاد است. به همین خاطر مسکن ها و داروهای تب بر شاید مهم ترین بخش از کیف کمک های اولیه خانگی شما باشند. داروهایی مانند آسپرین، استامینوفن و ایبوپروفن یا دیگر مسکن ها را همیشه همراه خود داشته باشید. به محدودیت های هر مسکن نیز دقت داشته کنید، زیرا بعضی از آن ها مانند آسپرین برای افراد کم سن و سال ممنوع است و باعث ایجاد خطر می شود.

چسب زخم و گاز استریل

احتما وقوع خونریزی یا زخم های سطحی در هنگام وقوع حوادث بسیار بالاست و باید در اولین فرصت این زخم ها تمیز و پوشانده شوند. سعی کنید چسب و گاز استریل ها را در اندازه های مختلف به همراه داشته باشید تا بتوانید برای هر زخمی از آن ها استفاده کنید. ابتدا اطراف زخم را با استفاده از گاز استریل موجود در کیف کمک های اولیه خانگی خود تمیز کنید و سپس چسب زده یا آن ها را پانسمان کنید.

دستمال بهداشتی و دستمال مرطوب

وجود دستمال کاغذی بهداشتی و دستمال مربوط در جعبه کمک های اولیه خانگی می تواند تا حدودی خیال شما را از بابت رعایت بهداشت راحت کند. با استفاده از دستمال می تواند آلودگی ها را سطح بدن، چشم، یا حتی زخم ها را پاک کرد.

کِرِم ضد خارش

معمولا در محیط های عمومی یا هنگام وقوع حوادث حشرات زیادی هستند که تمایل به گاز گرفتن محل زخم شما یا پوستتان دارند. به همراه داشتن کرم ضد خارش در لوازم کمک های اولیه خانگی می تواند خارش و التهاب ناشی از گزش حشرات و جانوران موذی را به سرعت کاهش دهد.

ضد عفونی کننده و دستکش بهداشتی

ممکن است شما مجبور شوید زخم کسی از اطرافیانتان را ببندید یا آن ها را درمان کنید. قطعا انجام این کار با دست های آلوده ممکن است باعث بروز عفونت شود. همیشه دستکش های بهداشتی و ژل ضد عفونی کننده در کیف کمک های اولیه خانگی خود داشته باشید. ابتدا دست های خود را تمیز و ضد عفونی کنید و پس از پوشیدن دستکش شروع به درمان زخم و پانسمان دیگران کنید.

موچین

در هنگام حادثه ممکن است تراشه های چوب، تکه های شکسته شیشه یا دیگر وسایل ریز وارد بدن فرد مصدوم شوند. باقی ماندن این اجسام خارجی می تواند درد و سوزش زیادی را ایجاد کند. بهترین راه برای راحت کردن مصدوم از این درد، به همراه داشتن یک موچین در کیف کمک های اولیه خانگی شماست. به راحتی می توانید با استفاده از تیغه کوچک موچین ضد عفونی شده، اجسام خارجی سطحی را از بدن خارج کنید.

حوله

ممکن است نیاز به پارچه ای برای بستن قسمت آسیب دیده بدن داشته باشید. سرما نیز در محیط های عمومی می تواند افراد را آزار بدهد. در آسیب های شدیدتر ممکن است به چیزی بیش از دستمال برای تمیز کردن سطح بدن نیاز داشته باشید. تمام این دلیل وجود یک حوله نسبتا بزرگ و تمیز را در خانگی شما توجیه می کند.

داروهای ضد حساسیت

مدیریت کردن فردی که علاوه بر شوک ناشی از حادثه، دچار حساسیت های مقطعی شده کار بسیار دشواری است. ممکن است نیش یک حشره یا خوردن غذایی غیر معمول باعث به هم خوردن سیستم بدن فرد شود. داروهای ضد حساسیت و ضد مسمومیت مانند آنتی هیستامین می تواند به مدیریت بحران شما کمک بسیار زیادی کند.

قیچی و تیغ

لباس های پاره شده، گاز استریل های کهنه شده یا نیاز به پانسمان جدید برای فرد مصدوم نیاز به وسیله ای تیز برای اصلاح یا انجام آن دارند. با قراردادن یک قیچی مناسب یا استفاده از تیغ در جعبه کمک های اولیه خانگی شما می تواند به مدیریت این مورد کمک کند.

فندک

ضد عفونی کردن لوازم فلزی مانند موچین، تیغ یا حتی سوزن سرنگ نیاز به آتش مستقیم دارد. در هنگام وقوع حادثه ممکن است به راحتی دسترسی به آتش نداشته باشید. علاوه بر آن نیاز به گرما را نیز نمی توان نادیده گرفت و وجود فندک خانگی می تواند آتش را به شما هدیه کند.

مواد خوراکی

مشخص نیست چه زمانی یک حادثه ممکن است رخ دهد و خروج از آن حادثه چند روز طول بکشد. به همین خاطر احتیاط کنید و به مقدار کافی برای تغذیه خود از مواد غذایی کنسرو شده یا بیسکوییت های مغذی درون کیف کمک های اولیه خانگی خود نگه دارید.

چک لیست جعبه کمک های اولیه

  • محلول بتادین و ژل ضد عفونی کننده
  • الکل سفید
  • پنبه
  • چسب زخم و گاز استریل در ابعاد مختلف
  • باند در ابعاد مختلف
  • محلول آمونیاک (محرک تنفسی)
  • کیسه یخ و کیسه آب گرم
  • پماد ضد خارش
  • دستکش بهداشتی
  • داروی مسکن، ضد حساسیت، ضد تهوع و ضد اسپاسم عضلات
  • درجه تب بدن
  • قیچی، تیغ و موچین
  • سرنگ آماده برای تزریق ضروری
  • حوله
  • کبریت و فندک
  • چراغ قوه

موارد احتیاط در استفاده از جعبه کمکهای اولیه

نکته بسیار مهم آنکه، این جعبه و بخصوص داروهای آن بایبستی همیشه دور از دسترس کودکان قرار گیرد. بعلاوه بر روی شیشه هر یک از داروها بر چسب باشد تا در موقع استفاده اشتباهی رخ ندهد.

بعضی از داروها را فقط تا تاریخ معینی می توان بکار برد و این نکته خیلی مورد توجهی است. زیرا پس از مدت ثبت شده خاصیت خود را از دست داده و نه فقط اثرش از بین می رود، بلکه ممکن است باعث مسمومیت گردد.

باید توجه داشت که استعمال آسپرین و ترکیبات دیگر که حاوی این ماده شیمیایی می باشد، در نزد مبتلایان به ناراحتی معده ممکن است ایجاد خونریزی کند. بنابراین بهتر است موقع استفاده از اینها نکته مزبور مورد توجه قرار گیرد. همچنین درمورد قرص ویتامین ث، چون خاصت اسیدی دارد، احتمال چنین عارضه ای را در پیش خواهد داشت.

تهیه کیف یا جعبه کمک های اولیه خانگی

شما می توانید از جعبه های کمک های اولیه موجود در بازار استفاده کنید یا از هر جعبه یا کیف دیگری که امکان باز شدن سریع را داشته باشد برای قرار دادن وسایل کمک های اولیه استفاده کنید.

در این جعبه یا کیف، می توانید چند تکه مقوا را به صورت عمود و موازی با هم قرار دهید به صورتی که فضای داخل جعبه به 10 قسمت تقسیم شود. سپس هر دسته از محصولات فوق را در یک قسمت قرار دهید.

تذكرات

  • با توجه به تاریخ انقضای داروها، باید هر۶ماه با کنترل داروها، داروهای تاریخ کذشته از دور مصرف خارج و داروهایی با تاریخ اعتبار جدید جایگزین شوند.
  • بهتر است کیف امداد در دمایی بین ۲ تا ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری شود.
  • هنگامی که چراغ قوه را استفاده نمی کنید، بهتر است باطری های آن را خارج کرده و پیش از هر برنامه باطری نو در آن جایگزین کنید.
  • در صورت مصرف هر کدام از لوازم کیف امداد و نجات، باید در نزدیک ترین زمان و پیش از شروع برنامه ی بعدی آن وسیله را جایگزین کرد.
  • پیش از شروع هر برنامه همه لوازم کیف امداد و نجات را با فهرستی که از پیش تهیه کرده اید، کنترل کنید تا موردی جا نماند.
  • داشتن نقشه در جهت یابی و پیدا کردن مسیر صحیح در برنامه های کوه نوردی در درجه نخست قراردارد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (463 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (337 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (44 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (6 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند