در خرید سیسمونی نوزاد به چه مواردی باید دقت کرد؟

  دوشنبه، 07 مهر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
در خرید سیسمونی نوزاد به چه مواردی باید دقت کرد؟
بسیاری از رسم‌ها با گذشت زمان آنقدر پیچیده شده‌اند و تغییر شکل داده‌اند که دیگر نمی‌شود آن‌ را رسمی اصیل دانست؛ یکی از آنها همین رسم تهیه سیسمونی است

بسیاری از رسم ها با گذشت زمان آنقدر پیچیده شده اند و تغییر شکل داده اند که دیگر نمی شود آن را رسمی اصیل دانست؛ یکی از آنها همین رسم تهیه سیسمونی است.در اغلب فروشگاه هاي سيسموني تا دلتان بخواهد ليست هايي را مي بينيد كه با هم در رقابت اند كه كدام يك قد بلندتر و پيچيده ترند.ما مي خواهيم فهرستي از سيسموني لازم و خوب را بگوييم كه براي استقبالي شاد و مثبت از فرزند جديد خانواده كافي است.رسم سيسموني يكي از رسم هاي ايرانيان براي نخستين بچه خانواده است كه اغلب، خانواده دختر آن را به عهده مي گيرد اما هستند پدر و مادرهاي جواني كه دوست دارند در تهيه اين هديه، خودشان هم دخيل باشند تا هم مستقل بمانند و هم كمكي به خانواده ها كرده باشند. اما از آنجا كه شروع يك كار، بر ادامه آن اثر مي گذارد، روش هاي تربيتي كه پدر و مادر مي خواهند در طول زندگي براي تربيت فرزند خود به كار بگيرند از جايي مثل همين خريد سيسموني شروع مي شود.يك سيسموني خوب و مثبت، خريدي است كه در آن شرط هديه بودن وسايل رعايت شود و در آن اجبار و بحث هاي غيرصميمي به خاطر نوع خريد پيش نيايد.

در اين سيسموني منطقي آنچه براي تدارك حضور نوزاد لازم است، بدون نگراني از اينكه مبادا بخواهد قحطي بيايد و بعد ها ديگر نشود خريد كرد انجام مي گيرد. قبل از اين خريد خوب، خانواده بايد شرايط خود را مرور كند تا خريد موجب دردسر هاي بعدي و زحمت دوباره نشود. براي مثال به پرسش هاي زير پاسخ دهيد:
1- محل زندگيتان گنجايش چه وسايلي را دارد؟ اگر مستأجر هستيد آيا به فكر راحتي حمل ونقل وسايل خود هم هستيد؟
2- فرزند شما در چه فصلي متولد مي شود، نيازهاي مرتبط با فصل و سن او چيست ؟
3- حداكثر توانايي مالي شما چه ميزان است ؟ نيازها را با قدرت خريدتان هماهنگ كنيد تا نيمه كاره رها نشود.
4- جنسيت فرزندتان چيست ؟ برخي نيازها با جنسيت رابطه دارد و اين آگاهي از اسراف جلوگيري مي كند.
بعد از تعيين شرايطتان مي توانيد براي خريد اقدام كنيد. نكات اين ليست خريد با هدف كمك به خريدي كاربردي و كافي است. به همراه داشتن يك دفترچه يادداشت براي ثبت آنچه خريده ايد و آنچه نياز داريد مي تواند به خريد مفيد و بدون تكرار كمك كند.

بسیاری از افراد دوست دارند سیسمونی کاملی داشته باشند تا جایی که در برخی از مواقع چیزهای غیر ضروری را نیز تهیه می کنند ، وسایلی که بعد از گذشت مدتی تازگی خود را هم از دست می دهند و به انباری یا سطل آشغال خانه منتقل می شوند. با ادامه این بخش همراه شوید تا وسایل غیر ضروری و برخی از لوازم ضروری سیسمونی را به شما معرفی نماییم تا بتوانید یک انتخاب عاقلانه داشته باشید.

لباس نوزاد

خرید لباس برای نوزاد بهترین قسمت خرید سیسمونی است. پدر و مادرها همیشه کلی برای لباسها ذوق و شوق دارند و فرزندشان را در لباسهای رنگی تصور می کنند. تنوع در لباس نوزادی بسیار زیاد است و بیشتر پدر و مادرها دلشان می خواهد از هر لباس چند دست داشته باشند اما نکته ای که بسیار قابل توجه است، این است که هزینه زیادی صرف خرید لباس نوزادی نکنید. نوزاد به سرعت بزرگ می شود و همه آن لباسهای زیبا دیگر به دردش نمی خورد و بدون استفاده می ماند، پس بهتر است به اندازه نیازی که دارید برای نوزادتان لباس بخرید. برای خرید لباس نوزاد به این نکات توجه کنید:

-لباس نوزاد را کم اما با کیفیت تهیه کنید. ست نوزادی که باید تهیه کنید شامل پیشبند، زیرپوش زیردکمه دار، بلوز آستین بلند و آستین کوتاه جلو دکمه دار و بدون دکمه، سر همی زیر دکمه دار،رکابی زیر دکمه دار و بدون دکمه، لباس بیرون، شلوار، شورت عینکی، شورت پا دار، جوراب و پاپوش نوزاد، ژاکت، کاپشن و کلاه نخی می شود. لباس نوزاد باید نرم و راحت باشد و هیچ دگمه یا روبان یا گلهای تزئینی و یا درز آزار دهنده ای نداشته باشد.درشبانه روز مجبورید چند بار لباسهای نوزاد را عوض کنید پس لباسی انتخاب کنید که دگمه های آن به راحتی باز شود.لباسهایی انتخاب کنید که از الیاف نرم تهیه شده باشند و در یقه و مچ های دست و پای آن از کش دوزی و یا کشبافتهای سفت و محکم استفاده نشده باشد. درزهای لباس نوزاد را بررسی کنید، باید پاک دوزی شده باشند تا زبر و خراش دهنده نباشند.به سایز لباس نوزاد توجه داشته باشید و از پوشاندن لباس هایی که جذب و تنگ است خودداری کنید. کودک شما خیلی سریع رشد می کند و اندازه های او تغییر می کند؛ بنابراین آزادی و راحتی کودکتان را فراموش نکنید.

-سایز لباس بچه از سایز صفر که مخصوص نوزاد از بدو تولد تا یک ماهه است، شروع می شود. یادتان باشد این لباس ها فقط در یک ماه یا حتی دو هفته اول قابل استفاده هستند پس دو دست سایز 1، 2 و 3 تهیه کنید. بچه ها زیاد لباس عوض می کنند لباس های سایز 4 به بالا زیاد نخرید. بگذارید نوزادتان بزرگ تر شود بعد برحسب نیاز می توانید لباس مورد نظرتان را تهیه کنید.

وسایل غیر ضروری در خرید سیسمونی نوزاد

قنداق یا قنداق فرنگی:

قنداق پارچه ای در قدیم بود که با آن دست و پای نوزاد را می بستند تا راحت تر بخوابد اما امروزه قنداق یک وسیله بدون کاربرد است که از نظر پزشکی مضر می باشد و مانع گردش خون و پیشرفت قابلیت های حرکتی نوزاد می شود. نوع جدید قنداق که در سیسمونی فروشی ها وجود دارد قنداق فرنگی است که پارچه ای گران است که سه طرف آن بسته می باشد و مانند قنداق بی مصرف است.

شنل شیردهی:

شنل شیر دهی یک پوشش برای مادر است که بتواند در محیط های عمومی به کودکش بدون دیده شدن بدنش شیر بدهد. اما اشکالاتی بر این شنل وارد است اول اینکه جنس آن معمولا پلاستیک است و کودک در زیر آن بسیار عرق می کند.

دوم اینکه مانع دیده شدن صورت کودک هنگام شیر خوردن توسط مادر می شود و این کار را برای تازه مادران مشکل ساز می نماید ، همچنین کودک دوست دارد هنگام شیر خوردن صورت مادر را ببیند.با این وجود این شنل برای مادرانی که فعایلت اجتماعی زیادی دارند و جای خصوصی برای شیر دادن به کودکشان را ندارند، مناسب است . قیمت این شنل ها نسبت به دوخت و پارچه شان بسیار گران است و اگر بتوانید این شنل را برای خودتان بدوزید مقرون به صرفه تر است.

استریلایزر:

استریلایزر یا دستگاه استریل کننده شیشه شیر و سایر وسایل کودک، وسیله ای برای استریله کردن وسایل کودک با حرارت بالا است که قیمت بالایی دارد . استریلایزر شیشه شیر را نمی شوید پس اول باید خودتان شیشه ها را بشویید و بعد داخل دستگاه بگذارید.هر دستگاه مخصوص شیشه های مارک خودش طراحی شده و ارتفاع با این شیشه ها هماهنگ است بنابراین حتما باید از شیشه های مارک خودش استفاده کنید. بهتر است خودتان در خانه این شیشه ها را در آب بجوشانید و با استفاده از ماشین ظرفشویی هایی که سیستم خشک کن دارند، وسایل کودک را استریل کنید.

عروسک های پشمالو:

از اسباب بازی های غیر ضروری در سیسمونی کودک عروسک های پشمالو هستند . این عروسک ها تا 3 سالگی برای کودک مضرند زیرا کودک آن را در دهانش می برد و ممکن است پرزهای او وارد دهانش شود و خطر خفگی را در پی داشته باشد.وجود این عروسک ها احتمال ابتلا به آسم، حساسیت ها و حتی عفونت ریه را در کودک افزایش می دهد . عروسک های دارای مو مژه نیز جزو این دسته هستند.

شلوارهای جوراب دار:

شلوارهای تک دارای جوراب متصل از بدترین نوع لباس ها برای نوزاد هستند زیرا نوزاد دائما در حال لگد پراندن است و همین امر سبب در آمدن جوراب و به دلیل اتصال آن به شلوار ، شلوار نیز از پایش در می آید.سرهمی های جوراب دار این مشکل را ندارند، اما به دلیل رشد سریع نوزاد خیلی زود برای او کوچک می شوند. طول عمرشلوارهای جوراب دار کمتر از یک ماه می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (702 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان