در مورد گوریلا گلس چه میدانید؟+فیلم

  یکشنبه، 26 تیر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
در مورد گوریلا گلس چه میدانید؟+فیلم
گوریلا گلس برای موبایل‌های امروزی آپشن مهمی محسوب می‌شود و در این مقاله قصد داریم بعد از تعریف کوتاهی از این پوشش محافظتی، در مورد مدل‌های مختلف آن صحبت کنیم و بگوئیم هر نسل آن با چه تغیراتی همراه بوده است.

گوریلا گلس نام یک فناوری است که با استفاده از آن شیشه در برابر خش و ضربه مقاوم می شود. این شیشه های مقاوم شده اما نازک، می توانند به عنوان پوشش خارجی در انواع مختلف تجهیزات استفاده شوند. برای مثال در گوشی های موبایل، تبلت، لپ تاپ و ال سی دی از این شیشه ها استفاده می شود.زمانی که کورنینگ در سال 2007 تولید گوریلا گلس را شروع کرد، ضریب استفاده از گوشی های هوشمند تنها 10% بود. اما اکنون این ضریب به بیش از 75% رسیده است. کورنینگ ادعا کرده تاکنون بیش از 4 میلیارد و پانصد میلیون دستگاه، از شیشه های این شرکت استفاده کرده اند. تولیدکنندگانی مانند سامسونگ، HTC، لنوو، هواوی، LG، HP و ایسوس از جمله غول هایی هستند که از گوریلا استفاده کرده اند.اما آیا با استفاده از گوریلا گلس دیگر خیال ما از شکستن صفحه نمایش راحت است؟ مطمئناً این طور نیست و این شیشه ها کاملاً نشکن نیستند. هر چند به شکل قابل توجهی از گوشی شما در مقابل خط و خش و ضربه محافظت می کند. البته میزان مقاومت آن به نوع شیشه ای که گوشی استفاده می کند نیز بستگی دارد.

تصویرگوریلا گلس

استفاده در شرکت اپل

در سال ۲۰۰۶ هنگامی که نمونه اولیه آی فون ساخته می شد، استیو جابز هنگامی که نمونه مهندسی محصول را در کیفش قرار داد، متوجه شد که کلیدهای او صفحه نمایش آی فون را خراشیده است؛ بنابراین او شروع به جستجو برای یک شیشه مقاوم در برابر خراشیدگی را آغاز کرد. وندل ویکز (به انگلیسی: Wendell Weeks)، مدیرعامل کورنینگ، شیشه گوریلا را به او معرفی کرد و جابز او را متقاعد کرد که ساخت این شیشه را برای تلفن در حال عرضه اش آغاز کند. پس از این موضوع، شرکت کورنینگ احیا شد و تولید این شیشه را برای تلفن های هوشمند و دیگر ادوات الکترونیکی سایر شرکت ها آغاز کرد.

انواع شیشه های گوریلا گلس

به گفته شرکت سازنده، این شیشه با امواج فرکانس رادیویی سازگار است و به دلیل وضوح نوری بالا، برای استفاده در صفحه های نمایش تلویزیون های اچ دی و سه بعدی مناسب است. سختی ویکرز این شیشه در حدود ۷۰۱–۶۲۲ کیلوگرم نیرو بر میلی متر مربع است.

گوریلا گلس 1 (Gorilla Glass 1)

برای اولین بار گوشی های اپل این شیشه ها را در گوشی های خود قرار داد. استیو جابز به دنبال راهی برای جلوگیری از خط افتادن بر روی صفحه گوشی های آیفون بود. در این بین از طریق مدیرعامل کورنینگ، وندل ویکز با شیشه نوع گوریلا آشنا شد. استیو او را قانع کرد که کورنینگ این شیشه را برای گوشی های موبایل بهینه کند. در حدود سال 1386 شمسی بود که گوریلا گلس 1 از طریق آیفون به بازار معرفی شد. این شیشه در حدود 1.5 میلی متر ضخامت داشت.

گوریلا گلس 2 (Gorilla Glass 2)

در سال 1391 شمسی، نسل دوم شیشه های گوریلا گلس معرفی شد. مقاومت این شیشه با نسل اول، تفاوتی نداشت اما کورنینگ توانسته بود ضخامت آن را تا حدود بیست درصد کاهش دهد. این میزان پیشرفت قابل ملاحظه ای به حساب می آمد. تولیدکنندگان موبایل توانستند از این طریق گوشی های باریکتری را تولید کنند. سامسونگ گلکسی S3 نمونه ای از محصولاتی بودند که از نسل 2 استفاده کردند.

تصویرگوریلا گلس 2

گوریلا گلس 3 (Gorilla Glass 3)

نسل سوم گوریلا گلس در سال 1392 معرفی شد. مقاومت این نسل در مقابل نسل 1 و 2 بسیار افزایش پیدا کرد. گوریلا گلس 3 نه تنها از نظر شیمیایی تقویت شده، بلکه از اساس سخت تر و مقاوم تر شده است. سامسونگ گلکسی S4 نمونه ای از محصولاتی بودند که از نسل 3 استفاده کردند.

تصویرگوریلا گلس 3

گوریلا گلس 4 (Gorilla Glass 4)

در بیشتر موارد، گوریلا گلس 4 با گوریلا گلس 3 یکسان است. ضخامت (0.4 میلی متر)، خواص نوری و مقاومت در برابر خراش، یکسان است. کورنینگ تا نسل سوم بیشتر توجه خود را معطوف جلوگیری از خط وخش بر روی شیشه های خود کرده بود. در سال 1393 و بعد از یک تحقیق جامع به این نتیجه رسید که بیش از 70 درصد صدمه ها در اثر افتادن گوشی بوده است. در نتیجه کورنینگ تغییری در رویکرد خود داد و در همین سال گلس جدید خود را که مقاوم در برابر ضربات ناشی از افتادن گوشی بود، معرفی کرد. در محیط آزمایشگاه این شیشه توانست مقاومت دو برابری نسبت به نسل قبلی خود نشان داد.

تصویرگوریلا گلس

گوریلا گلس 5 (Gorilla Glass 5)

این نسخه از گوریلا گلس در سال 2016 میلادی معرفی شد. تمرکز کورنینگ در این نسخه نیز بیشتر بر روی مقاومت در برابر افتادن بود. میزان این مقاومت بیش از 4 برابر گوریلا گلس 4 است. بیشتر تلاش شده تا این شیشه افتادن از ارتفاع بین کمر تا شانه های یک انسان را پوشش دهد. کورنینگ ادعا کرده در بیشتر از 80 درصد مواقع که گوشی از ارتفاع 1.6 متری به زمین می خورد، سالم خواهد ماند.

البته در محیط آزمایشگاه وقتی صحبت از افتادن می شود، منظور افتادن مستقیم از طرف صفحه است. یعنی نتایج، افتادن از گوشه یا لبه گوشی را شامل نمی شود. در اکثر مواقع نیز همین اتفاق می افتد و گوشی از لبه به زمین برخورد می کند. کورنینگ در پاسخ به مقاومت در مقابل این نوع برخوردها تنها به این بسنده کرد که این موضوع تنها به شیشه بستگی ندارد، بلکه طراحی گوشی نیز اهمیت دارد.

تصویرگوریلا گلس

گوریلا گلس 6 (Gorilla Glass 6)

این شیشه در سال 2018 به بازار عرضه شد و پیشرفتی بزرگ در مقایسه با گوریلا 5 به حساب می آید. قدرت تحمل آن در مقابل ضربه دو برابر قوی تر شده است. بسیاری از گوشی های تولیدی سال 2021، به این شیشه مجهز شده اند.

تصویرگوریلا گلس 6

گوریلا گلس DX/ DX+

در سال 2018 و همزمان با ارائه گوریلا گلس 6، کورنینگ این محصول را نیز به بازار معرفی کرد. گوریلا گلس DX و DX+ مخصوص ساعت های هوشمند و سایر ردیاب های تناسب اندام است. این سری نیز مقاوم در برابر ضربات و خط وخش می باشد.

این شیشه ها علاوه بر اینکه مقاومت در برابر ضربات را بالا می برد، دید بهتری را نیز ارائه می دهد. در واقع ویژگی ضد انعکاس قرار گرفته در این شیشه، باعث بهبود دید می شود.

گوریلا گلس ویکتوس (Gorilla Glass Victus)

کورنینگ در سال 2020، نسل جدید شیشه های محافظ خود را با نام ویکتوس (Victus) معرفی کرد. این شیشه در گوشی های موبایل، تبلت، لپ تاپ و سایر پوشیدنی ها قابل استفاده است. همانطور که مشاهده می کنید دیگر در این نسل، کورنینگ از روش شماره گذاری برای تعیین نام استفاده نکرده است.

میزان مقاومت این شیشه که از جنس آلومینوسیلیکات ساخته شده، تا ارتفاع 2 متر افزایش پیدا کرده است. در محیط آزمایشگاه، گوشی از فاصله دو متری و از سطح جلویی، بر روی یک سطح بتنی فرود آمد. درنهایت هیچ اتفاقی برای گوشی بوجود نیامد و ویکتوس از این آزمایش سربلند بیرون آمد. همچنین در برابر خط وخش نیز میزان مقاومت 2 برابر نسل قبلی است. در نسل های قبلی، کورنینگ توجه زیادی به خط وخش نداشت و بیشتر در رابطه با مقاومت در برابر ضربه کار می کرد. اما در شیشه ویکتوس، بهبود قابل توجهی در برابر خط وخش نیز ایجاد شده است.

تصویرGorilla Glass Victus

آیا گوریلا گلس واقعاً نمی شکند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که تست ها و آزمایشاتی روی گوریلا گلس انجام شده است. به منظور این کار گوریلا گلاس را حدود صد بار از ارتفاع ۱.۶ متری امتحان کردند. نتیجه آزمایش این شد که تا ۸۰ بار سقوط، این گلس ها آسیب نمی بینند. بنابراین گوریلا گلس می تواند تا حد معینی فشار را تحمل کند، و اگر فشار از حد معین آن فراتر برود، گوریلا گلس شکسته خواهد شد.

در ساخت کدام گوشی ها از گوریلا گلس استفاده شده است؟

  • گوریلا گلس 1: از این گوریلا گلس در اولین گوشی آیفون استفاده شده است.
  • گوریلا گلس 2: از این گوریلا گلس در Samsung Galaxy S3, Galaxy Note 2 استفاده شده است.
  • گوریلا گلس 3: از این گلس در موبایل های LG G6, Nokia 2, Motorola Moto G5 plus, Samsung Galaxy S4, Redmi Mi Max 2 استفاده شده است.
  • گوریلا گلس 4: از سری گوریلا گلس ۴ در موبایل های Samsung Galaxy A9 Pro, Samsung Galaxy C9 Pro, LG G5, Redmi Mi Note 3 و Redmi Mi A1 استفاده شده است.
  • گوریلا گلس 5: از این سری گوریلا گلس در موبایل های Samsung Galaxy S9 and S9 Plus, Samsung Galaxy note 8, LG V30 و Oppo F5 استفاده شده است.

معایب و نقاط ضعف گوریلا گلس

اگر گلس های معمولی دچار ضرب دیدگی شوند معمولاً چند تکه خواهند شد و یا ممکن است بخشی از آن ها فرو بریزد. اما گوریلا گلس متفاوت می باشد. این گلس می تواند فشار و ضربه زیادی را تحمل کند. اما در شرایطی که فشار بیش از حد باشد گوریلا گلس آسیب را در سطح گسترده تری منتشر خواهد کرد. بنابراین تمامی صفحه خرد خواهد شد.

یکی دیگر از معایب گوریلا گلس که بسیاری از کاربران نیز به آن اشاره کرده اند، مقاومت ضعیف لبه های آن می باشد که این امر می تواند آسیب را به سایر بخش ها نیز منتقل کند. بنابراین توجه داشته باشید که از لبه های گوریلا گلس بیشترین محافظت را نمایید.

از دیگر خدمات مرکز تعمیرات موبایل تعویض ال سی دی گوشی (شامل تعمیر تاچ گوشی) ، تعمیرات هارد گوشی ، تعمیر و تعویض باتری موبایل و تعمیر گوشی آب خورده و … هستند. مرکز تعمیرات موبایل با هزینه بسیار مناسب و با کیفیت عالی اقدام به تعویض ال سی دی گوشی موبایل سامسونگ، اپل، هواوی، شیائومی و دیگر گوشی های موجود در بازار می کند.

فیلم آموزشی تعریف گوریلا گلس وانواع آن


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (219 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (122 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (47 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (44 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (46 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خاطرات ناصرالدین‌شاه در فرنگ؛ «پادشاه آلمان جنّی است»!
ایده هایی برای استفاده از اکسنت وال در تغییر دکوراسیون خانه
فال ابجد روزانه دوشنبه 1 مرداد 1403
فال روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد 1403
یک فوتبالیست کچل دوست داشتنی مشعل المپیک پاریس را حمل می کند!
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 1 مرداد 1403 + فیلم
با این 8 تا روش خونه رو بدون نیاز به کولر خنک نگه دار
پانته‌آ بهرام، نقش اول سریال دلدادگان ممنوع الفعالیت شد+عکس
کوه زنوزی موش زائید/ قول مهدی ترابی به هواداران پرسپولیس: نگران نباشید برمی گردم!
نگاهی به موجودی حساب ثروتمندترین زن گدای مشهدی ! / هوش از سرتان می پراند !
شام امشب با من: سفره‌های رنگارنگ؛ 24 غذای ساده و ارزان برای شام
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نقطه مشترک همسر دوم علی دایی با همسر حضرت علی(ع) در انتخاب مهریه/ مهریه ضامن خوشبختی نیست
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت