در مورد دریاچه الیمالات چه می دانید؟

  یکشنبه، 09 بهمن 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
در مورد دریاچه الیمالات چه می دانید؟
یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی دریاچه‌ها هستند. به هرکدام از دریاچه‌های ایرانی که سر می‌زنید، طبیعتی در مقابل‌تان قرار می‌گیرد که همتای آن را جایی نخواهید دید؛ پهنه‌ای آبی که بر فرش زمین گسترده شده است و باشکوه و آرامشی خاص خودنمایی می‌کند. یکی از این دریاچه‌های دیدنی، دریاچه الیمالات است.

سفر به طبیعت و آن هم طبیعت همیشه خاص و زیبای مازندران یکی از بهترین تفریح ها و گردشگری ها به شمار می رود. کیست که نداند، مازندران با درختان سرسبز و زیبایی خاصش، از معجزات طبیعت در ایران است. امروز می خواهیم سری به دریاچه ای زیبا در مازندران بزنیم. دریاچه الیمالات که در جنگل های مازندران پنهان است و طبیعتی شگفت انگیز و خاص دارد. اگر قصد دارید با یک تور شمال همراه شوید که به این منطقه سفر می کند یا می خواهید با خانواده در کنار این دریاچه زیبا کمپ کنید، با ساعد نیوز همراه شوید، تا با هم نگاهی دقیق تر به این جاذبه طبیعی زیبا بیندازیم و بصورت کامل با دریاچه الیمالات آشنا شویم.

دریاچه الیمالات کجاست؟

برای پاسخ به سوال دریاچه الیمالات کجاست باید بگوییم که اگر در مازندران به سمت شهرستان نور حرکت کنید و پس از آن مسیر نور – چمستان را طی کنید، پس از سپری کردن جاده ای خارق العاده و رویایی به دریاچه ای می رسید که در میان درختان بلند و انبوه، همچون الماسی می درخشد. دریاچه الیمالات در حقیقت دریاچه سد خاکی الیمالات است که در ۸ کیلومتری مسیر نور – چمستان در مازندران قرار گرفته. ولی مردم محلی به دلیل زیبایی بیش از حد، به آن دریاچه الیمالات می گویند. این منطقه منظره ای شگفت انگیز به زیبایی عکس های کارت پستال ها را تداعی می کند. این منطقه بیشتر به مناطق استوایی شبیه است تا جنگل های شمال ایران. شما می توانید عکس های بسیار زیبایی در این منطقه بندازید.

شما می توانید در هر فصلی از سال از این دریاچه دیدن کنید. البته دریاچه الیمالات در زمستان و پاییز، آن سر سبزی فصل های بهار و تابستان را ندارند. ولی به جرات می توان گفت، که دریاچه الیمالات در پاییز بسیار زیباتر از سایر فصول سال است. دلیل آن هم زیبایی و طیف خاصی است که رنگ درختان جنگل در پاییز دارند. اگر قصد دارید که در پاییز به این منطقه سفر کنید، حتما لباس گرم با خود به همراه داشته باشید.

فاصله تهران تا دریاچه الیمالات در حدود ۲۱۴ کیلومتر است و شما در زمان تقریبا ۴ ساعته به این مکان زیبا می رسید. امکانات بسیار خوبی هم در کنار این دریاچه قرار گرفته. سوئیت های اقامتی، کافی شاپ، رستوران، امکانات کمپینگ، قایق سواری و حتی ماهیگیری در این منطقه از جمله امکانات و تفریح های خوب در کنار این دریاچه هستند. اگر نگاهی به دریاچه الیمالات روی نقشه بیندازید، متوجه می شوید که این دریاچه فاصله ای تا دریای خزر ندارد. تنها کافی است خود را به شهرستان نور برسانید. این شهر از شمال با دریای خزر همسایه است.

جاذبه های گردشگری دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات جاذبه طبیعی شگفت انگیزی است که هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب می کند. عکاسی در این منطقه یکی از تفریح های جذاب به شمار می رود. شما می توانید عکس های فوق العاده ای از این دریاچه بیندازید. در ادامه قصد داریم نگاهی به جاذبه های گردشگری در این منطقه زیبا بیندازیم.

جاده منتهی به دریاچه الیمالات

بخشی از جذابیت سفر و طبیعت گردی، زیبایی های جاده است و جاده منتهی به این دریاچه زیبایی منحصربه فردی دارد. اطراف این جاده پر از درخت است و آفتاب به سختی راهش را از میان شاخ و برگ درختان پیدا می کند. حتما در این جاده توقف کنید، به سوی دریاچه قدم بزنید و از زیبایی های آن لذت ببرید و عکس بگیرید. هوای خنک این منطقه با بوی چمن و خاک مخلوط شده و حسی خوشایندی ایجاد می کند. هر چقدر که به سمت دریاچه بیشتر نزدیک شوید، صدای آب دریاچه هم شنیده می شود.

ماهیگیری در دریاچه الیمالات

این دریاچه در اصل محوطه آبی سد الیمالات است.کسانی که به ماهیگیری علاقمند هستند، می توانند در این منطقه ماهیگیری کنند. ماهیگیری در دریاچه الیمالات یکی از تفریح های این منطقه به شمار می رود. ماهی هایی مانند آمور و قزل آلا در این دریاچه زندگی می کنند. البته اگر ماهی قرمز صید کردید، زیاد شگفت زده نشوید. بسیاری از مردم ماهی قرمز شب عید خود را در این دریاچه رها می کنند. به همین دلیل تعداد قابل توجهی از این نوع ماهی در این دریاچه مشاهده می شود.

قایق سواری

حالا که به اینجا آمده اید، نباید بدون قایق سواری این منطقه بسیار زیبا را ترک کنید. قایق سواری یکی از تفریحات اصلی دریاچه الیمالات است. این دریاچه آن قدر بزرگ است که از قایق سواری در آن لذت خواهید برد. شما می توانید قایق سواری را روی قایق های موتوری یا قایق های پدالی تجربه کنید و از خنکی هوا و از تماشای چشم اندازهای اطراف لذت ببرید. قایق های پدالی با طراحی قو مانند و با دو ظرفیت دو نفره و چهار نفره وجود دارند و ظرفیت هر قایق موتوری هم شش نفر است.

اگر برای استراحت به این منطقه می روید، می توانید از با قایق سواری از شلوغی ساحل دریاچه دور شوید. نکته جالب اینجاست که وقتی شما از ساحل دریاچه دور می شوید، دیگر صدایی از اطراف دریاچه نمی شنوید. فقط سکوت و صلح است که در آن لحظه شما را محاصره می کند.

معرفی دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات از جاهای دیدنی نور به شمار می آید و در مسیر آن به چمستان قرار دارد. نور در سمت شمال با دریای خزر هم مرز است و می توان دریاچه ها و رودخانه های زیادی را در آن مشاهده کرد. شهر چمستان نیز مرکز بخش چمستان، یکی از بهترین نقاطی است که می توان برای سفر برگزید.دریاچه الیمالات به دلیل قرارگیری در میان جنگل، مناطق استوایی را برایتان تداعی می کند. بخشی از مسیر دسترسی به دریاچه از میان درختان سر به فلک کشیده می گذرد و چشم اندازهایی بی نظیر را ارائه می دهد.

دریاچه الیمالات تنها دیدنی چمستان نیست. روستای لاویج یکی دیگر از نقاط پرگردشگر این منطقه به حساب می آید که در میان کوه ها واقع شده است و هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. بهتر است بازدید از این نقطه را نیز در برنامه سفر خود به چمستان بگنجانید.طبیعت زیبای اطراف دریاچه با درختانی که تا نزدیکی لبه ساحل رشد کرده اند و دریاچه را در آغوش کشیده اند، خالق چشم اندازی به واقع دیدنی خلق هستند که در کمتر دریاچه ای می توان مشابه آن را پیدا کرد.

دریاچه الیمالات

تفریح در دریاچه الیمالات

گردشگاه دریاچه الیمالات در دل جنگل واقع شده است. در آنجا همه چیز برای چند ساعت تفریح و البته آرامش مهیا است. بعد از پارک اتومبیل، باید مسیری پنج دقیقه ای را پیاده روی کنید و بعد از طی این مسافت، از بلندی به سمت پایین (محل دریاچه) هدایت می شوید. پلی زیبا شما را به آنجا وصل می کند. زیر پل سدی قرار دارد که گاهی اوقات پرآب است. پس از پشت سر گذاشتن چند پله به سنگ های زیبای کنار رودخانه نزدیک می شوید.

خبر خوب برای علاقه مندان به ماهیگیری اینکه ماهیانی از جمله قزل آلا و آمور در این دریاچه زندگی می کنند. البته به دلیل اینکه اغلب مردم این ناحیه ماهی های قرمز شب عید خود را درون آب دریاچه رها می کنند، می توان تعداد قابل توجهی از این نوع ماهی را نیز مشاهده کرد.طبیعت گردی، راه پیمایی، پیک نیک، قایق سواری، دوچرخه سواری و عکاسی از دیگر تفریحاتی هستند که فرصت تجربه آن ها در سفر به دریاچه الیمالات مهیا است.

امکانات دریاچه الیمالات

خوشبختانه امکانات رفاهی متعددی از جمله پارکینگ، رستوران، فروشگاه، سرویس بهداشتی، شهربازی کوچک و آلاچیق برای راحتی حال گردشگران تعبیه شده است. همچنین اگر به ماهیگیری و قایق سواری علاقه مند هستید، تجهیزات و وسایل مورد نیاز را می توانید در همین مکان تهیه کنید. قایق سواری روی این دریاچه و تماشای طبیعت زیبای اطراف آن تا مدت ها از خاطرتان نخواهد رفت.

آدرس دریاچه الیمالات دقیقا کجاست؟

دریاچه الیمالات از تفرجگاه های طبیعی و زیبایی است که برای رسیدن به آن باید به حوالی شهر نور مازندران بروید. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم: بازدید از این دریاچه زیبا با رفتن به هشت کیلومتری نور در جاده این شهر به سوی چمستان ممکن می شود.با طی کردن این جاده است که به الیمالاتی می رسید که همه چیز برای گذراندن روزی ایدئال در طبیعت در اختیارتان قرار می دهد. سد الیمالات که دریاچه الیمالات هم در حوالی آن است، از سمت جاده نور-چمستان به دوراهی روستای کارگرکلا می رسد. اگر بخواهید از سمت جاده به دریاچه برسید باید حدود ۳ کیلومتر را بپیمایید. اگر خواهان دانستن نشانی دقیق و شسته رفته ای برای دریاچه الیمالات هستید باید بگوییم که ماجرا از این قرار است:

  • مازندران، نور، ۸ کیلومتری جاده نور به چمستان، روستای کارگرکلا

 دریاچه الیمالات

موقعیت و فضای الیمالات چطور است؟

حتما دیگر مطمئن هستید که با رفتن به آن، با منظره ای دلربا و مصفا روبه رو خواهید شد. در این که شکی نیست اما بهتر است که از جزئیات زیبایی هایش بیشتر بگوییم. دریاچه الیمالات از آن مناطقی است که گردشگران زیادی را پذیرایی می کند.

علت این است که رفتن به آن مانند برخی نقاط طبیعت سخت و دشوار نیست و تقریبا همه افراد می توانند با عبور از جاده، پلی که به دریاچه می رسد و کمی پیاده روی به محل برسند و تفریح کنند. ضمن اینکه امکانات رفاهی مختصری هم در دور و اطراف دریاچه وجود دارد که گشت وگذار در حوالی آن را ساده تر می کند.

چه نکاتی را در بازدید از دریاچه الیمالات رعایت کنید؟

طبیعت زندگی بخش است. قوانین تعریف شده آن، نظم در خلقتش و همه چیزهای مرتبط با آن برای دادن رفاه بیشتر به ما طراحی شده است. پس نخستین و مهم ترین نکته ای که در مواجهه با طبیعت باید رعایت کنید، نظافت و آسیب نزدن به آن است. اگر می خواهید به بازدید از دریاچه الیمالات بروید باید حواستان را جمع کنید که به درختان آسیبی نزنید، آتشی را که روشن می کنید با رعایت نکات ایمنی خاموش کنید، آب را مخدوش و کثیف نکنید و حواستان به ظاهر و ذات طبیعت باشد.

برخی از افراد هستند که در طبیعت گردی هایشان، پوست میوه و زباله هایی نظیر آن را به طبیعت می اندازند. وقتی از آنها درخواست انجام ندادن این کار را می کنیم، نظرشان این است که زباله هایی از این جنس می توانند جذب طبیعت شوند. شاید این حرف تاحدی درست باشد اما چهره طبیعت که با وجود آنها زشت و نازیبا می شود. پس در طبیعت گردی به ویژه در جای فوق العاده زیبا و تمیزی مانند دریاچه الیمالات مراقب جمع کردن زباله هایتان باشید.

کفش ورزشی مناسب برای گشت وگذار در جنگل و کنار دریاچه را هم فراموش نکنید. دیگر انتخاب با شماست که چادر مسافرتی با خود ببرید یا نه. اما بدانید که در حوالی دریاچه آلاچیق هایی هم برای نشستن وجود دارد. سرویس بهداشتی و چند فروشگاه برای خرید اغذیه هم در مسیر و اطراف دریاچه الیمالات وجود دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (541 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (413 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (205 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (113 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (22 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (13 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه جمعه 15 تیر ماه 1403
پزشکی قانونی پس از 5 سال نظر داد: مرد همسرکش، جنون دارد
نام واقعی الهام حمیدی که اصلش زیباتر است/ خانم بازیگر یک عمر اشتباه خودش را معرفی کرد
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
اعلام تقویم تحصیلی 1404 - 1403 دانشگاه‌های علوم پزشکی
آخرین جزئیات از برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری
پدر بازیکن معروف تیم ملی به جرم آزار جنسی یک نوجوان دستگیر شد +جزئیات
لحظه شماری برای ساخت یک ایران تمام عیار در حواشی داغ امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
سرخط مهم‌ترین اخبار: تلاش پزشکیان و جلیلی در آخرین روز تبلیغات
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس