در مورد چالیدره ی مشهد چه می دانید؟

  یکشنبه، 02 بهمن 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
در مورد چالیدره ی مشهد چه می دانید؟
اگر در یکی از روزهای بهار یا تابستان گذرتان به مشهد افتاده باشد، چالیدره مشهد بهترین مکان برای گذراندن یک روز پر از آدرنالین است. این مکان تفریحی کنار رودخانه و سد چالیدره قرار دارد. بنابراین تمام امکانات ورزش‌های آبی در اختیار شماست. به‌علاوه به‌خاطر کوهستانی‌بودن منطقه، امکانات هیجان‌انگیز خشکی هم برای شما مهیا شده است.

مجموعه گردشگری چالیدره یکی از مکان های تفریحی اطراف مشهد است که در طرقبه قرار دارد. امکانات رفاهی و تفریحی متعددی چون قایق سواری، ماهیگیری و رستوران در این مجموعه مهیا شده اند؛ مجموعه ای که در سال های اخیر تبدیل به قطب گردشگری شده است و هر سال گردشگران زیادی برای بازدید از آن به طرقبه سفر می کنند.

چالیدره با پوشش گیاهی مناسب، آب و هوایی مطبوع و خنک و یک دریاچه زیبا مکانی مناسب برای تفریح پس از بازدید از جاهای دیدنی مشهد همچون حرم امام رضا (ع)، منطقه شاندیز و سرزمین موج های خروشان است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با این مجموعه گردشگری، تاریخچه و امکانات آن آشنا کنیم.

طرقبه یکی از بخش های کوهستانی خراسان است و بنابراین دره های زیادی دارد. چالیدره یکی از دره های این شهرستان در کنار دره ارغوان و دره های دیگری است که هرکدام برای بازدید مناسب و جذاب هستند. هوای پاکیزه و پوشش گیاهی تنک این ناحیه، چشم نواز است. آسمان آبی در کنار دریاچه زیبا که از رود جاغرق تغذیه می شود امکانات متنوعی برای تفریح در این ناحیه فراهم کرده. مساحت کلی منطقه تفریحی چالیدره مشهد در حدود ۱۵۰ هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۴۳۳ متر است. روی این دریاچه سدی خاکی احداث شده است که در سال ۱۳۸۱ به بهره برداری رسید.

مجموعه گردشگری چالیدره 

تاریخچه چالیدره

چالیدره در حقیقت یک سد خاکی است که برای تامین آب شرب و کشاورزی منطقه طرقبه بر روی رودخانه چاغرق ساخته شده است. ساخت این سد خاکی عظیم از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۸۱ به طول انجامید. در ابتدا تنها کاربری این سد، تامین آب کشاورزی و شرب منطقه طرقبه بود. اما به تدریج مردم محلی و اهالی مشهد برای تفریح به این منطقه مراجعه کردند. به همین خاطر، شهرداری به فکر افتاد تا این سد را تبدیل به یک منطقه گردشگری و توریستی کند. به همین خاطر مدتی بعد و به تدریج، امکانات تفریحی مختلف مثل بانجی جامپینگ، تله کابین، قایق پدالی، انواع رستوران و سایر امکانات رفاهی و خدماتی به این منطقه اضافه شدند. امروزه چالیدره مشهد را می توان یک مرکز تفریحی، رفاهی و خدماتی کامل دانست که می توانید ساعت ها در آن سرگرم باشید و از تفریحات هیجان انگیز و متنوع آن لذت ببرید.

مجموعه گردشگری چالیدره 

تفریحات آبی چالیدره

  • ماهیگیری : ماهی های مختلفی به خاطر جریان رودخانه در دریاچه چالیدره زندگی می کنند؛ به همین دلیل ماهیگیری از محبوب ترین فعالیت های گردشگران در مجموعه گردشگری چالیدره است. امکانات ماهیگیری در این مجموعه فراهم است و شما می توانید در طول روز یا شب، تجهیزات لازم را اجاره کنید. ماهیگیری ورزشی آرامش بخش و مفرح است؛ پس اگر قبلا آن را امتحان نکرده اید، در دریاچه چالیدره به سراغ آن بروید. توجه داشته باشید که هزینه اجاره تجهیزات ماهیگیری در طول روز و شب فرق می کند.

ماهیگیری

  • غواصی : بسیاری از افراد فکر می کنند که غواصی ورزشی مشکل است و به آموزش های چندساله نیاز دارد؛ اما واقعا این طور نیست و دوره های غواصی اغلب بیشتر از چند هفته طول نمی کشند. برای غواصی در دریاچه چالیدره به زمان نیازی برای آموزش نیاز ندارید. کافی است کمی ریسک پذیر باشید و به سراغ آن بروید تا مربی در همان جا به شما غواصی یاد دهد.
  • قایق سواری : در دریاچه چالیدره گزینه های مختلفی برای قایق سواری در دسترس هستند که در میان آن ها می توان به قایق پارویی، قایق پدالی قو، قایق پدالی فولکسی، قایق پدالی خانوادگی، قایق پدالی کابین دار، قایق پدالی دوچرخه ای، قایق پدالی دوناتی موتوردار، قایق موتوری، قایق وی آی پی آبادیس و قایق کودکان اشاره کرد.قایق پدالی برای افرادی مناسب است که به ورزش علاقه مند هستند و توان بدنی کافی برای پدال زدن دارند. قایق پدالی در دریاچه چالیدره محدودیت زمانی ندارد. شما می توانید بعد از صبحانه یک بلیط تهیه کنید و تا هروقت که خسته شوید روی آب بمانید.
  • لنج سواری : لنج سواری از دیگر فعالیت های محبوب آبی در دریاچه چالیدره است. در این دریاچه لنج های تفریحی و لنج تایتانیک شما را به سفری به یادماندنی در میان آب های پاک و شفاف دریاچه می برند. لنج تفریحی چالیدره یک نوع قایق سرپوشیده است که سقف آن از شما در برابر بارندگی فصلی یا تابش مستقیم نور خورشید و آفتاب سوختگی محافظت می کند.

امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

  1. ترن کوهستان : فونیکولار یا ترن کوهستان یکی از امکانات مجموعه گردشگری چالیدره است؛ قطاری کابلی و جذاب که شما را در کمال آرامش از سربالایی بالا می برد و به دریاچه چالیدره می رساند. سوار شدن بر ترن کوهستان تجربه ای مفرح است و به شما پیشنهاد می کنیم که عکاسی را نیز فراموش نکنید. ترن کوهستان شبیه به ترن هوایی نیست و بسیار آرام حرکت می کند؛ پس اصلا نگران نباشید.
  2. تله سیژ: تله سیژ کابین هایی با صندلی های دو نفره است که به صورت قطاروار پشت سر هم حرکت می کنندتله سیژ نوعی تله کابین روباز است که به احتمال زیادی آن را در پیست های اسکی زیاد دیده اید. تله سیژ کابین هایی با صندلی های دو نفره است که به صورت قطاروار پشت سر هم حرکت می کنند. تله سیژ مجموعه گردشگری چالیدره از بهترین تله سیژهای کشور است. تله سیژ شما را به راحتی به بالای کوه می برد؛ آن هم در مسیری زیبا بر فراز دره ای سرسبز و دریاچه ای آبی که هرگز از یاد نخواهید برد.
  3. تله کابین: تله کابین چالیدره با محیط خانوادگی و جذاب، یکی دیگر از تفریحات این منطقه است. این تله کابین به طول ۲۷۰ متر با پوشش قسمتی از مسیر روی دریاچه، تجربه ای به یادماندنی را برای شما رقم خواهد زد.
  4. ماساژ ماهی: ماساژ ماهی یکی دیگر از امکانات معروف مجموعه گردشگری چالیدره است. در این مرکز خدمات قابل تایید از نظر بهداشت و پزشک به مشتریان ارائه می شود؛ خدماتی که از مهم ترین فواید آن می توان به برطرف کردن بافت های مرده پوست و بالا بردن قدرت تمرکز و آرامش اشاره کرد.نوعی ماهی به نام «گارای قرمز» (Red garra) یا «دکتر فیش» در حوضچه های مرکز ماساژ ماهی چالیدره وجود دارد. این ماهی نوعی آنزیم خاص ترشح می کند که سلول های مرده پوست را از بین می برد. مشتریان برای استفاده از فواید درمانی این ماهی پا یا قسمت هایی از بدن که پوست مرده دارد را در حوضچه پر از «دکتر فیش» می گذارند. ماهی ها پوست را می مکند و با پاکسازی پوست معجزه می کنند. حس مکیده شدن پوست برای شما فقط حس قلقلک دارد و نیازی نیست که نگران باشید.
  5. بانجی جامپینگ: بانجی جامپینگ یا پرش از ارتفاع یکی از تفریحات چالیدره است که به درد افراد به دنبال هیجان و آدرنالین می خورد. شما می توانید در این مجموعه با امکانات ایمنی کامل این ورزش جذاب را امتحان کنید و از بالا به پایین بپرید؛ البته اگر مشکل قلبی دارید، این تفریح را از لیست خود خط بزنید و ریسک نکنید.
  6. زیپ لاین: زیپ لاین یکی از تفریحات جدید و پرطرفدار در سراسر دنیا است که نمی توان آن را در هر جایی پیدا کرد. در زیپ لاین چالیدره هیجان را در ایمنی کامل امتحان کنید. در این فعالیت تفریحی یک طناب از بالای کوه تا سطح زمین کشیده شده است و شما با بستن یک طناب به دور کمرتان از طناب اول تا پایین را سُر می خورید.
  7. سافاری: مسیر سافاری چالیدره طرقبه مسیری چهار کیلومتری و پر از تپه های بلند و کوتاه است. در این تفریح که در سال های اخیر بسیار محبوب شده است، شما سوار خودرویی با امکانات محافظتی می شوید و با آن به مسیری می روید که حیوانات را ببینید. سافاری نوعی طبیعت گردی ویژه با ماشین ویژه است. هزینه سافاری کمی گران تر از دیگر تفریحات چالیدره است.
  8. کارتینگ: کارتینگ مسابقه ای سرعتی با ماشین های کوچک است که در بخشی از مجموعه تفریحی و گردشگری چالیدره، راه اندازی شده است. ماشین های این مجموعه همه به روز هستند و شما می توانید با خیال راحت از ایمنی بالای آن ها از یک مسابقه سرعت لذت ببرید.
  9. باگی سواری چالیدره: باگی چهارچرخی موتوری است که به نظر می رسد از ترکیب ماشین و موتور ساخته شده است. باگی سواری چالیدره تفریحی فوق العاده به خصوص برای گروه های دوستانه به شمار می آید.
  10. موتور ATV: موتور ATV نوعی موتور چهار چرخ است که به احتمال زیاد آن را در موتورفروشی ها یا فیلم های سینمایی دیده اید. ساختار این موتور به شکلی است که همه حتی بچه ها نیز می توانند سوار آن شوند. مسیر موتور سواری چالیدره سه کیلومتر است.
  11. زورب بال: زورب بال (توپ حبابی) به توپ های دولایه و بزرگی گفته می شود که لایه وسط آن ها هوا است و شباهت زیادی به مشماهای حباب دار به طرح توپ (ضربه گیرهایی که به دور وسایل نو می کشند و در اسباب کشی نیز از آن استفاده می شود) دارد. زورب بال یک تفریح خارق العاده است که در آن باید وارد این حباب های به شکل توپ شوید و سعی کنید آن را به حرکت دربیاورید. کنترل تعادل از مهم ترین نکات این بازی است. زورب بال تفریحی مهیج و گروهی است که معمولا با مسابقه فوتبال ترکیب می شود.
  12. کشتی شناور با لنگری در آب: زمانی که در اطراف دریاچه چالیدره قدم می زنید کشتی شناوری را می بینید که در خشکی لنگر انداخته است. نمای بیرونی این کشتی جذاب است و شما را ترغیب می کند که داخل آن را نیز ببینید. برای ورود به داخل کشتی شناور چالیدره باید بلیط بخرید. این کشتی دو طبقه دارای رستوران و کافی شاپ نیز است. منوی رستوران کشتی چالیدره متنوع است و شما می توانید در کنار لذت بردن از انواع غذا و نوشیدنی از اجرای موسیقی سنتی و زنده نیز لذت ببرید. این کشتی ۲۰۰ نفر ظرفیت دارد و مکان مناسبی برای برگزاری جشن و مراسم به شمار می آید.
  13. عکاس خانه سنتی: در عکاسخانه چالیدره می توانید با آداب و رسوم، فرهنگ و نوع پوشش منطقه آشنا شوید. به این عکاس خانه سنتی بروید و لباس های محلی خراسانی مزین به طرح های زیبای سوزن دوزی را بپوشید، عکس یادگاری بگیرید و آن را به عنوان سوغات با خود به خانه ببرید. فضای عکاس خانه چالیدره کاملا سنتی است.

چالیدره کجاست؟

چالیدره مشهد یکی از مناطق اطراف طرقبه و یکی از زیباترین دره های خراسان رضوی است. این دره زیبا در سال ۱۳۷۶ خانه یک سد آبی شد و از همان موقع پروژه ساخت منطقه گردشگری و تفریحی چالیدره مشهد در آن کلید خورد. اگر بخواهید از مشهد به چالیدره بروید باید حدودا ۱۷ کیلومتر در مسیر جاده شاندیر و طرقبه حرکت کنید.

آدرس چالیدره مشهد: استان خراسان رضوی، مشهد، طرقبه، کیلومتر ۲ جاده نقندر، چالیدره

بهترین فصل بازدید از چالیدره مشهد

چالیدره یکی از مناطق زیبای مشهد است که در دل طرقبه قرار دارد. این منطقه زیبا و کوهستانی، طرفداران بسیار زیادی را جذب خود کرده است و می تواند خاطره زیبایی را از سفر به مشهد مقدس در ذهن شما نیز به یادگار بگذارد. اما قبل از بازدید از چالیدره مشهد باید این مساله را در نظر داشته باشید که به صورت کلی طرقبه یک منطقه کاملا ییلاقی و کوهستانی است. به همین خاطر همه ساله، زمستان های سردی را تجربه می کند. اما سرمای هوا آنطور نیست که شما را آزار دهد و نتوانید آن را تحمل کنید. در مجموع می توان بهترین زمان بازدید از چالیدره مشهد را فصل بهار دانست.

در این فصل هوا بسیار معتدل است و در عین حال نسیمی خنک صورت شما را نوازش می کند. همچنین در فصل تابستان هم می توانید از گرمای مشهد به این منطقه پناه بیاورید و کمی از هوای خنک آن لذت ببرید.

مجموعه گردشگری چالیدره 


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (702 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان