در مورد سنگ شاه مقصود چه می دانید؟

  شنبه، 29 خرداد 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
در مورد سنگ شاه مقصود چه می دانید؟
سنگ شاه مقصود نام سنگي است سبز و زرد رنگ که از محبوبيت خاصي در ميان افراد برخوردار است. مصرف اين سنگ بيشتر در ساخت تسبيح و انگشتر است.یکی از ویژگی های خارق العاده سنگ شاه مقصود این است که هر چه بیشتر از آن استفاده شود گرانبهاتر شده و شفافیت وزیبایی آن بیشتر می شود.

سنگ شاه مقصود یک سنگ نیمه قیمتی است اما از مدت ها قبل به عنوان یک گوهر تزئینی شناخته می شده است. این ماده معدنی سنگی به رنگ سبز یا زرد- سبز با رگه های مشخص و نقاط تیره است که باعث می شود رنگ و الگوی این سنگ شبیه پوست مار باشد. به همین دلیل مردم آن را سنگ مار می نامند و در کانی شناسی به آن مارپیچ می گویند ، که در لاتین به معنی “سنگ مار” است.

سنگ شاه مقصود یک سیلیکات منیزیم هیدراته با کیفیت سنگ های قیمتی است که معمولاً به رنگ سبز ، سبز مایل به زرد یا سبز مایل به قهوه ای است. تصور می شود نام آن از رنگ های سبز مار مانند گرفته شده باشد. سرپانتین فقط یک سنگ قیمتی نیست ، بلکه یک گروه از مواد معدنی است که شامل حداکثر ۲۰ عنصر مختلف است.

تاریخچه کشف سنگ شاه مقصود

مورخان و باستان شناسان ادعا می کنند که سنگ شاه مقصود حدود ۵ هزار سال است که توسط مردم شناخته شده است. در واقع ، محصولات این سنگ زیبا در چین یافت شده است که مربوط به قرن ۳ قبل از میلاد است. بیش از ۱۰۰۰ سال پیش ، سرخپوستان آمریکای مرکزی و جنوبی از یک سنگ شاه مقصود فرآوری شده به عنوان تزئینات و برای اهداف آیینی استفاده می کردند. همچنین در میان کیمیاگران و داروسازان قرون وسطی اروپا اعتقاد بر این بود که این سنگ باعث بهبود کیفیت بسیاری از پودرها و مایعات دارویی می شود. بنابراین ، ظروف داروخانه و ویال ها را از این ماده معدنی می ساختند. به همین دلیل ، ۵۰۰ سال پیش در کشورهای اروپایی ، نام دیگر این سنگ ، “سنگ داروخانه” بود.

از زمان های بسیار قدیم شاه مقصود خصوصیات جادویی از خود نشان می داد و منشأ این سنگ در بسیاری از افسانه ها ذکر شده بود. باستانی ترین افسانه با نقشه کتاب مقدس مار وسوسه و سیب دانش مرتبط است. گفته می شود ، حضرت آدام ، یک سیب را گاز زد و در گلویش گیر کرد و یک تکه میوه کوچک از گلویش روی زمین افتاد و به مار تبدیل شد.

معرفی شاه مقصود

سنگ یشم انواع مخصوص به خودش را دارد و به یکی از نوع خاص آن شاه مقصود گفته می شود. اکثرا شاه مقصود را به رنگ زردش می شناسند اما به غیر از رنگ زرد، رنگ های سبز روشن، قرمز، نباتی و سیاه طیف رنگی موجود برای سنگ شاه مقصود هستند.
شاه مقصود را می شود از کوه های پیرامون شهرقندهار افغانستان که مقبره ی امام زاده ای ملقب به شاه آقا هم در همان نزدیکی قرار دارد، استخراج کرد. سنگ شاه مقصود در واقعیت نام اصلی اش تحت تاثیر فردی به نام مسعود شاه، شاه مسعود بوده است. مسعود شاه از طرف پادشاهان صفوی مامور به حکومت بر ناحیه افغانستان بود و در دوران حکومتش اهمیت زیادی به پیشرفت ناحیه ی مجاور امام زاده شاه آقا می داد. هم چنین به ظاهر مقبره ی امام زاده هم سر و سامان داد. از همین رو به پاس زحماتش نام سنگ های استخراج شده از دل آن کوه های نزدیک امام زاده را شاه مسعود گذاشتند. استفاده از شاه مقصود برای نگین های انگشتر آن را بسیار زیبا و جذاب می کند. اما ویژگی های خاص شاه مقصود آن را بسیار مناسب برای استفاده به عنوان دانه های تسبیح کرده است. در اعتقادات مسلمانان ثواب و فضیلت معنوی خاص تسبیح های شاه مقصود قابل مقایسه با نوع دیگر تسبیح ها نیست.

خصوصیات تاثیرگذار بر ارزش شاه مقصود

ویژگی ویژه ای که شاه مقصود دارد این است که به مرور زمان با استفاده کردن از آن و تماس با پوست بدن نه تنها کیفیتش را از دست نمی دهد بلکه موجب می شود رنگش باز شود و سطحش براق تر و تراش هایش منظم تر شود. در نتیجه هر چه شاه مقصود کارخورده تر و کهنه تر باشد مرغوب تر می گردد و به قیمت آن افزوده می شود. رنگ های زرد شاه مقصود اگر اصل و غیر تقلبی باشد آنقدر دلنشین است که بیشتر از رنگ های دیگر مورد توجه قرار گرفته و از همین رو قیمتی تر هستند. ناخالصی هایی که ممکن است مثل یک لکه ای سیاه بر روی شاه مقصود وجود داشته باشد از ارزش مادی آن کم می کند.

کشور افغانستان خودش تولید کننده مرغوب ترین تسبیح های شاه مقصود است. تسبیح های شاه مقصود زرد رنگ اصل کابلی به دلیل استخراج بی رویه، بسیار کمیاب شده اند و سختی زیادی هم دارند، همین دلایل باعث شده تا به قیمتی ترین نوع تسبیح های شاه مقصود تبدیل شود.

شاه مقصود را سمبل صلح می گویند. تاثیر مثبتی که شاه مقصود بر افراد می گذارد و توجیه علمی هم برای اثبات آن وجود دارد، این است که تمام انرژی های مثبت فضا را به سمت وی جذب می کند و مانع از تاثیر گذاشتن نیروهای منفی آزار دهنده در انسان می شود. تنش ها و اضطراب هایی که گاها انسان ها دچارش می شوند با استفاده از شاه مقصود کاملا خنثی می گردند و شخص به حالت تعادلی و رضایت بخشی می رسد.

سنگ شاه مقصود

خواص معنوی سنگ شاه مقصود اصل

این سنگ با ارزش دارای نیرویی آرام بخش است.سبب تقویت سیستم ایمنی بدن میشود.باعث هماهنگی در اعصاب شده در تقویت قلب و اصلاح جریان خون مؤثر است.ارتعاشات مناسب برای فعال سازی کل سیستم بدن و هماهنگی اعصابو تقویت دستگاه عصبی از دیگر خواص شاه مقصود اصل می باشد.برای درمان افسردگی، بی خوابی و حالت های ضعف تأثیر دارد.کلیه را تقویت و برای بیماران کبدی بسیار مفید است.اعصاب حس چشایی را تحریک و غدد را تقویت می کند.باعث نیرو بخشیدن به ستون فقرات می شود.سردردهای عصبی و میگرنی را تسکین می دهد. برای تنگی نفس بسیار خوب است، قدرت تمرکز و خلاقیت را بالا می برد. باعث ایجاد روحیه ای شاد می شود.باعث رفع نگرانی شده، انرژی های مضر را دفع می کند.قوای جنسی را نیز افزایش می دهد.باعث دفع انرژی های منفی و جذب انرژی های مثبت.از دیگر خواص معنوی این سنگ با ارزش، این است که افرادی که با این تسبیح ذکر می گویند کسب و کارشان رونق پیدا میکند.

خواص درمانی شاه مقصود

  1. رونق بخشیدن به کسب و کار
  2. کنترل داشتن بر شرایط و بهبود چشمگیر رفتار های اجتماعی
  3. دفع انرژی های منفی و جذب انرژی های مثبت پیرامون
  4. متعادل کننده احساسات قلبي، فشار خون، درصد آهن و گلوكز بدن
  5. ایجاد صلح و دوستی که یکی از اصلی ترین خواص معنوی تسبیح شاه مقصود می باشد.
  6. درمان افسردگی و تسکین دردهای عصبی، رفع استرس و نگرانی و رسیدن به آرامش
  7. فعال سازی کل بخش های بدن و هماهنگی اعصاب در نتیجه ارتعاشات این سنگ
  8. تقويت باروري، بهبود عملکرد روده، ریه، کبد، مثانه و کلیه ها، تحریک و تقویت حس چشایی، بويايی، شنوایی

خواص تسبیح شاه مقصود

آیا می دانستید که تسبیح شاه مقصود در حالات روحی افراد بسیار تاثیر گذار است؟خواص معنوی تسبیح شاه مقصود محیط پیرامون انسان همواره مملو از انرژی های منفی و مثبت است. جذب و دفع این طیف های انرژی به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر احوالات و اتفاقات زندگی افراد تأثیر می گذارد. با جذب انرژی های مثبت می توان از فواید پر کاربرد آن استفاده کرد. آرامش و رفع تنش، کنترل داشتن بر شرایط و بهبود چشمگیر رفتارهای اجتماعی از آثار اولیه جذب انرژی مثبت هستند. این مسئله هم در فرهنگ دینی مورد تأیید است و هم در آئین های عرفانی؛ همچنین در سال های اخیر دانشمندان با تحقیق در این زمینه به نتایج شگرفی دست یافته اند که تائید کننده همین مسئله است.

یکی از اصلی ترین خواص معنوی تسبیح شاه مقصود ایجاد صلح و دوستی است. از این تسبیح برای رفع نگرانی و رسیدن به آرامش استفاده می شود. حفظ و ارتقاء پاکدامنی از دیگر خواص معنوی این تسبیح است. افرادی که با این تسبیح ذکر می گویند، کسب و کار پر رونق تری دارند. دفع انرژی های مضر، درمان بیماری ها، افزایش قوای جسمانی و … از جمله خواص معنوی تسبیح شاه مقصود که برای آن ذکر کرده اند می توان دفع انرژی های منفی و جذب انرژی های مثبت را نام برد که در اصل مهم ترین کارهایی هستند که یک سنگ می تواند با تاثیراتش انجام دهد. دفع انرژی های منفی و جذب انرژی های مثبت در حالت معمولی بسیار در حالات روانی افراد تأثیر گذار است و زمانی که با ذکرهای مورد توصیه بزرگان دین همراه می شود تأثیر شگرفی بر افراد می گذارد.

ارتشاعات بسیار ملایم برای فعال سازی کل بخش های بدن و هماهنگی اعصاب نیز از جمله خواص تسبیح شاه مقصود است. اگرچه اغلب خواص معنوی تسبیح شاه مقصود به خاطر همان دفع انرژی های منفی است، اما هر کدام از این خواص به تنهایی اهمیت بسیاری دارند. درمان افسردگی، اصلاح جریان خون، تحریک و تقویت حس چشایی، شادی خلق و خو و نیرو بخشی به ستون فقرات نیز به عنوان خواص تسبیح شاه مقصود در میان علاقه مندان به این مبحث معروف هستند.

وجه تسمیه شاه مقصود

برخی بر این باورند که در زمانی که کشور افغانستان بخشی از ایران بود فردی با نام مسعود شاه از سوی پادشاه صفوی آن دوره زمانی برای حاکمیت آن منطقه انتخاب می شود. او با تعمیر مرقد امام زاده شاه آقا و ساخت یک مقبره بر روی آرامگاه امام زاده منطقه ای که زیر دست داشته را آباد می کند. از همین رو سنگ هایی که از کوه مجاور آن استخراج می کردند را برای ساخت تسبیح استفاده می کردند و نام آن سنگ ها را شاه مسعود گذاشته اند، اما با گذر زمان به شاه مقصود تغییر می کند. هم اکنون نیز بهترین شاه مقصود محصول کشور افعانستان است و نمونه های چینی مونتاژ شده در کارخانجات کشور چین از کیفیت کافی برخوردار نیستند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان